handdator

Visa fullständig version : Ordning på övningar


ZorroS
2017-03-11, 09:17
Bänkpress
Stångrodd
Axelpress
HantelRodd

Eller

Bänkpress
Axelpress
Stångrodd
Hantelrodd

Vilken ordning skulle du föredra och varför?

henrikl
2017-03-11, 09:45
Första. Då får man lite extra vila för axlarna innan pressen och man kan fortsätta köra med samma stång i stångrodden som i bänken (sparar tid).

paropirat
2017-03-11, 10:13
Jag kör alltid en pressövning följt av en dragövning. Brukar köra superset också om jag har ont om tid.

Anders The Peak
2017-03-11, 10:52
Bänkpress
Stångrodd
Axelpress
HantelRodd

Eller

Bänkpress
Axelpress
Stångrodd
Hantelrodd

Vilken ordning skulle du föredra och varför?

Bättre att du tänker på att variera mellan passen:
Militärpress
Stångrodd
Bänkpress

Bänkpress
Hantelrodd
Militärpress

Stångrodd
Bänkpress
Militärpress

ZorroS
2017-03-11, 11:07
Bättre att du tänker på att variera mellan passen:
Militärpress
Stångrodd
Bänkpress

Bänkpress
Hantelrodd
Militärpress

Stångrodd
Bänkpress
Militärpress

Tack för svar men inte alls så jag menade. Självklart varierar man ju vilken övning man lägger mest fokus på. Jag menade just att om man har två press och två drag, kör du/ni då varannan press/drag, eller inte och varför?

Anders The Peak
2017-03-11, 11:08
Tack för svar men inte alls så jag menade. Självklart varierar man ju vilken övning man lägger mest fokus på. Jag menade just att om man har två press och två drag, kör du/ni då varannan press/drag, eller inte och varför?

Du fick mitt förslag för att effektivisera och minska slitaget :)

Rolfarsson
2017-03-11, 16:43
Det första alternativet.
Vad är målet med din träning förresten? Kroppsbyggning/hypertrofi? Om så, varför kör du inget vertikalt drag (latsdrag alt chins)? Ett läsvärt inlägg av Menno Henselmans om detta här (http://bayesianbodybuilding.com/3-reasons-rows-inferior-exercise-lats/).

dmoller
2017-03-11, 18:11
Första

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

ZorroS
2017-03-11, 18:47
Det första alternativet.
Vad är målet med din träning förresten? Kroppsbyggning/hypertrofi? Om så, varför kör du inget vertikalt drag (latsdrag alt chins)? Ett läsvärt inlägg av Menno Henselmans om detta här (http://bayesianbodybuilding.com/3-reasons-rows-inferior-exercise-lats/).

Detta var endast ett exempel. Ville veta hur alla tänker angående att antingen köra alla pressövningar/dragövningar efter varandra, eller köra varannan press, varannan drag.

Cruceuz
2017-03-12, 17:53
Enkelt. I början av passet har du som mest energi,alltså kör du övningarna i den ordningen du vill fokusera på. Sedan så är det ju klart att man ska försöka köra stora övningar först och inte inleda passet med 12 reps sidolyft och avsluta med tunga 3or i mark. Släpar axlarna efter börjar du med axelpress. Känner du att du vill öka i bänken så börjar du med bänk.