handdator

Visa fullständig version : Kolhydratrika middagar och kvällsmål bör undvikas för god blodsockerkontroll


King Grub
2017-03-10, 09:20
Diurnal carbohydrate and fat distribution modulates glycaemic control in rodents. In humans, the optimal timing of both macronutrients and its effects on glycaemic control after prolonged consumption are not studied in detail. In this cross-over trial, 29 non-obese men were randomized to two four-week diets: (1) carbohydrate-rich meals until 13.30 and fat-rich meals between 16.30 and 22.00 (HC/HF) versus (2) inverse sequence of meals (HF/HC). After each trial period two meal tolerance tests were performed, at 09.00 and 15.40, respectively, according to the previous intervention. On the HF/HC diet, whole-day glucose level was increased by 7.9% (p = 0.026) in subjects with impaired fasting glucose and/or impaired glucose tolerance (IFG/IGT, n = 11), and GLP-1 by 10.2% (p = 0.041) in normal glucose-tolerant subjects (NGT, n = 18). Diet effects on fasting GLP-1 (p = 0.009) and PYY (p = 0.034) levels were observed in IFG/IGT, but not in NGT. Afternoon decline of glucose tolerance was more pronounced in IFG/IGT and associated with a stronger decrease of postprandial GLP-1 and PYY levels, but not with changes of cortisol rhythm. In conclusion, the HF/HC diet shows an unfavourable effect on glycaemic control in IFG/IGT, but not in NGT subjects. Consequently, large, carbohydrate-rich dinners should be avoided, primarily by subjects with impaired glucose metabolism.

Sci Rep. 2017 Mar 8;7:44170. The effect of diurnal distribution of carbohydrates and fat on glycaemic control in humans: a randomized controlled trial.

http://www.nature.com/articles/srep44170

Klein
2017-03-10, 09:23
Låter helt förenligt med tidigare studier som påvisar att huvudmålet vid lunch är optimalt för överviktiga personer.

exevision
2017-03-10, 12:48
Fast det var väll bra att äta huvuddelen av kolhydraterna till middagen för kroppssammansättningen?

King Grub
2017-03-10, 12:53
I studien där man såg större viktförlust med en större del av kolhydratintaget till middag handlade det om vuxna män och kvinnor som fick äta 1300-1500 kcal per dag, dvs ett kraftigt kaloriunderskott. Det finns inget som säger att det gäller vid andra förhållanden. Och på i genomsnitt 1400 kcal per dag blir det inte enorma mängder kolhydrat i en måltid när kolhydratenergin total över dygnet utgör max 50 % av dessa 1400.

exevision
2017-03-10, 13:29
Bör jag sluta äta största delen av min kost på eftermiddagen?
Jag som tycker det fungerat så bra...

Isseman
2017-03-10, 13:31
Bör jag sluta äta största delen av min kost på eftermiddagen?
Jag som tycker det fungerat så bra...

Nej! Har det fungerat bra som du säger (och om du mår bra) så varför skulle du sluta med det då?

King Grub
2017-03-10, 13:34
Har du förhöjt fasteglukos eller nedsatt glukostolerans så kanske det är en idé. Annars har du ju svarat på din egen fråga.

exevision
2017-03-10, 14:53
Har du förhöjt fasteglukos eller nedsatt glukostolerans så kanske det är en idé. Annars har du ju svarat på din egen fråga.

Fasteglukos har varit på 4 en gång och 5,6 en annan. Glukosbelastning 6,2. Allt var perfekt, full sjärna, sa vårdcentralen. :)