handdator

Visa fullständig version : Har ni förtroende för rättsväsendet?


Kräket
2017-03-08, 21:57
Kort och gott; Har ni förtroende för rättsväsendet?

ApexProcyon
2017-03-08, 21:58
Nej.

King Grub
2017-03-08, 21:59
http://i.imgur.com/84TAm.gif

leo1
2017-03-08, 21:59
Jag har personligen ingen erfarenhet från rättsväsendet. Blir bara matad av skit på facebook och aftonbladet.

Tyvärr så är det nog illa ställt.

Ozma
2017-03-08, 21:59
Nej

Fordon
2017-03-08, 22:00
Inte det minsta.

Yes
2017-03-08, 22:01
Vilken del av det och i vilket avseende?

Bärsärk
2017-03-08, 22:02
Jag vet inte vad man ska göra heller, det känns som att vi är för civiliserade för att avrätta folk till höger och vänster, samtidigt begår folk brott som de borde straffas hårdare för än vad de gör...

Snubben
2017-03-08, 22:03
Ja.

Däremot behöver lagarna som styr rättväsendet, allt från reglerar polis till domstolsväsendet moderniseras.

Saker som > http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2015/10/regeringen-foreslar-modernare-rattegangar-som-forenklar-for-brottsoffer-och-vittnen/ > behöver skyndas på, behöver bli bättre, tillåta anonyma vittnen, vittna från andra rum i större utrsäckning, polis ska kunna bötfälla, mer civilmål. Sätt kameror på polisen, fler alternativa vapen för polisen etc.

BelowAverage
2017-03-08, 22:09
Jag har överlag stort förtroende för rättssystemet.

Mest med situationer där flera människor gemensamt begår ett våldsbrott som jag känner mig skeptisk till. Man verkar fokusera väldigt mycket på "vem utdelade den dödande sparken" snarare än att alla tre eller hur många det nu var, faktiskt stod och sparkade på en människa tills den dog.
Tror man behöver se över hur man bedömer sådana situationer.

Alkro
2017-03-08, 22:11
Alla poliser jag har haft kontakt med i tjänsten har varit vettiga personer. Tycker också att de flesta domstolar verkar resonera vettigt när man faktiskt sätter sig in i domen. Sen kan man väl säga att polisens produktion(brottsuppklarning) är ganska kass men det är nog mest en organisatorisk fråga.

mytimecouldbeyou
2017-03-08, 22:15
Nej, inte alls.

De poliser jag har träffat har varit vettiga personer, men systemet i stort är trasigt.

Våldtäktsmän och yrkeskriminella undgår straff medan vanligt folk enkelt kan dömas vid skenrättegångar.

Kräket
2017-03-08, 22:16
Vilken del av det och i vilket avseende?

Jag tänker nog hela kedjan, från utredning till domstol och påföljd. Har själv genom mitt arbete sett en hel del av hur det fungerar, och läste nyligen denna debattartikel; https://www.svd.se/sverige-har-i-praktiken-overgett-vissa-lagar/om/debatten-om-kriminalitet

Har många gånger funderat hur jag skulle tänka om jag själv, eller anhörig blev utsatt för brott. Där av min fråga.

shadowfire
2017-03-08, 22:17
Överlag ja, men det är nog mest för att jag har rest så pass mycket i världen och upplevt allt från icke existerande rättsväsenden till korruption. Jag har sett oskyldigt dömda skjutas på fläcken och jag har sett skyldiga gå fria genom att hosta fram lite sedlar. Jag tycker Sverige överlag har en bra grund, men som föregående talare har skrivit så är den lite förlegad. Den är baserad på då man begick brott 1 mot 1, inte 4 mot 1 och den är heller inte anpassad till att ta hand om utrikesfödda som begår brott.

Jag har dock _förtroende_ för _rättsväsendet_ just för att jag tror att saker och ting ändå oftast går sin laga gång. Däremot ser jag att polisen slackar i mycket vilket i sin tur påverkar rättsgången negativt, men det har inget med förtroende att göra.

shadowfire
2017-03-08, 22:20
Iofs, jag vet inte om det är en förtroendefråga, men småkriminella som stup i kvarten gör om brott på brott för att få pengar till sina droger är ju en brist i rättsväsendet i sig. Vet inte hur TS menar med förtroende där. Jag har ju fortfarande förtroende till rättsväsendet, men jag ser ju att rättsväsendet är en som schweizerost där hålen nyttjas av ligister som åker på en räkmacka genom vårt system.

Maverick
2017-03-08, 22:28
Nej

Yes
2017-03-08, 22:30
Jag tänker nog hela kedjan, från utredning till domstol och påföljd. Har själv genom mitt arbete sett en hel del av hur det fungerar, och läste nyligen denna debattartikel; https://www.svd.se/sverige-har-i-praktiken-overgett-vissa-lagar/om/debatten-om-kriminalitet

Har många gånger funderat hur jag skulle tänka om jag själv, eller anhörig blev utsatt för brott. Där av min fråga.
Det där är endast en del av straffrätten. Rättsväsendet är mycket större än så.

Diomedea exulans
2017-03-08, 22:34
Ja, men det är inte ofelbart.

Klein
2017-03-08, 22:38
...och den är heller inte anpassad till att ta hand om utrikesfödda som begår brott.

Kan du utveckla?

ozzian
2017-03-08, 22:48
absolut
ingen är skyldig förrän motsatsen bevisats!
och det är jag stolt som svensk att vi har

sen är vissa straff för milda, särskillt mot de som ej är ine i lönesystemet

shadowfire
2017-03-08, 22:50
Kan du utveckla?

Kort och gott att utvisning borde vara standard i vissa domar men inte är det för att man väljer att ställa straffskalan i paritet med vad migrationsverket säger som riskprognos om landet som förövarna ska utvisas till.

Idag blev det dock ett sådant utfall, men först inte förrän i hovrätten, som dock beslutade att förövarna ska utvisas även om landet som sådant anses vara osäkert och farligt.

High1ander
2017-03-08, 22:52
Rättsväsendet är lite som sjukvården, tyvärr så varierar den ju var man är. Jag har förtroende att den t.ex. straffar som den får göra, problemet är bara att vissa straff är för höga och andra låga. Dvs. jag känner att i Sverige så får man ärliga rättegångar, etc. generellt är väl bara i ekonomiska tvister där man inte har rätt till gratis advokat som är dåligt.

Sen finns det ju skandaler som TPB, Assange och Södertälje-målet...

Däremot så tycker jag "rättsväsendet" är påväg åt fel håll, dvs. sämre kvalite på stävja skiten i samhället.

Klein
2017-03-08, 23:23
Kort och gott att utvisning borde vara standard i vissa domar men inte är det för att man väljer att ställa straffskalan i paritet med vad migrationsverket säger som riskprognos om landet som förövarna ska utvisas till.

Idag blev det dock ett sådant utfall, men först inte förrän i hovrätten, som dock beslutade att förövarna ska utvisas även om landet som sådant anses vara osäkert och farligt.

Riskprognosen är som jag ser det ett taffligt försök att maskera det faktiska problemet vilket är att Sveriges myndigheter är fullkomligt inkompetenta när det kommer till immigrering och deportering. De klarar ju inte ens av deportera dem som officiellt skall deporteras och spenderar miljonbelopp på att misslyckas med att göra sig av med enskilda individer. Antagligen korrelerar riskprognosen direkt med svårigheten att deportera individen. Ursprungsländerna vägrar helt enkelt att ta emot dessa personer och Sveriges påtryckarförmåga är noll. Det är helt enkelt kortsiktigt billigare och enklare att behålla dessa människor i Sverige än att deportera dem.

Jag ansökte för övrigt om Svenskt uppehållstillstånd för min fru år 2015 och efter över 1 års väntetid fick jag det avslaget och var tvungen att överklaga med kärva ord för att få det igenom. Deras ursäkt var att jag inte hade bevisat att jag personligen hade flygbiljetter till och boende samt jobb i Sverige. Inte bara orimligt utan även omöjligt då de tagit bort min användare från sin webbplats . I avslaget så skrev de också uttryckligen att vi bodde i ett helt annat land än vi faktiskt angett och som jag själv har registrerat i folkbokföringen. Min fru som jag lever med, och tillsammans med vilken jag har en dotter med svenskt medborgarskap, får avslaget uppehållstillstånd samtidigt som Sverige har öppna gränser för papperslösa personer utan anknytning till sverige. :smash:

tomten1
2017-03-08, 23:26
Man måste sätta saker i perspektiv.

Ett uttalat syfte med rättsväsendet är inte att försöka sätta dit varje person som går över gräsmattan utan att se till att gräsmattan inte blir förstörd (den här liknelsen görs i flertalet straffrättsliga böcker).

För att ge saken en ytterligare dimension, rättsväsendet kostade 2016 ca 42 miljarder, samma år gav Sverige bort 43 miljarder i bistånd.

Med andra ord så finns det resurser.

Hemi
2017-03-08, 23:41
Riskprognosen är som jag ser det ett taffligt försök att maskera det faktiska problemet vilket är att Sveriges myndigheter är fullkomligt inkompetenta när det kommer till immigrering och deportering. De klarar ju inte ens av deportera dem som officiellt skall deporteras och spenderar miljonbelopp på att misslyckas med att göra sig av med enskilda individer. Antagligen korrelerar riskprognosen direkt med svårigheten att deportera individen. Ursprungsländerna vägrar helt enkelt att ta emot dessa personer och Sveriges påtryckarförmåga är noll. Det är helt enkelt kortsiktigt billigare och enklare att behålla dessa människor i Sverige än att deportera dem.

Jag ansökte för övrigt om Svenskt uppehållstillstånd för min fru år 2015 och efter över 1 års väntetid fick jag det avslaget och var tvungen att överklaga med kärva ord för att få det igenom. Deras ursäkt var att jag inte hade bevisat att jag personligen hade flygbiljetter till och boende samt jobb i Sverige. Inte bara orimligt utan även omöjligt då de tagit bort min användare från sin webbplats . I avslaget så skrev de också uttryckligen att vi bodde i ett helt annat land än vi faktiskt angett och som jag själv har registrerat i folkbokföringen. Min fru som jag lever med, och tillsammans med vilken jag har en dotter med svenskt medborgarskap, får avslaget uppehållstillstånd samtidigt som Sverige har öppna gränser för papperslösa personer utan anknytning till sverige. :smash:

Ett permanent uppehållstillstånd skall också dras in om man stannar borta över två år, även om man är gift har barn och bara flyttat ett tag för att jobba. Skall också anmälas till Migrationsverket innan man åker bort, att tala om för dem att man önskar ha det kvar, i 2 år då. Sedan drar de eller sägs inte dra ett uppehållstillstånd bara så där utan man har kontakt, tänk på detta om ni inte redan vet. Detta är ganska nya regler och är problem för forskare och folk som jobbet internationellt, en forskare som kommer till ett land står ju inte där ensam med provrören i handen och säger, hej, jag är här för att jobba och göra bra saker, utan har ofta pga ålder efter långa utbildningar familjen med sig. Som det är nu kan det vara säkrare att stanna hemma.

Klein
2017-03-08, 23:53
Ett permanent uppehållstillstånd skall också dras in om man stannar borta över två år, även om man är gift har barn och bara flyttat ett tag för att jobba. Skall också anmälas till Migrationsverket innan man åker bort, att tala om för dem att man önskar ha det kvar, i 2 år då. Sedan drar de eller sägs inte dra ett uppehållstillstånd bara så där utan man har kontakt, tänk på detta om ni inte redan vet. Detta är ganska nya regler och är problem för forskare och folk som jobbet internationellt, en forskare som kommer till ett land står ju inte där ensam med provrören i handen och säger, hej, jag är här för att jobba och göra bra saker, utan har ofta pga ålder efter långa utbildningar familjen med sig. Som det är nu kan det vara säkrare att stanna hemma.

2 år är mer än tillräckligt för att fara och döda i Syrien och komma tillbaka till bidrag och rehabilitering så vad denna lag skulle syfta till kan man ju undra över.

mangemani
2017-03-08, 23:58
udda kombination, "förtroende" och "rättsväsendet" i samma mening.

nej
självklart inte.

Hemi
2017-03-09, 00:22
Om förtroende så Kan jag för lite så någon bra uppfattning har jag inte. Jämför man med extremexempel som Shadow gjorde så är ju det svenska självklart bättre, särskilt om man menar Tingsrätt, Hovrätt och Domstol etc. ... Det är min dimmiga uppfattning.

ARMSTARK
2017-03-09, 08:59
Rättsväsendet; absolut inte. Enskillda poliser, javisst. Det finns en anledning varför poliser säger upp sig på löpande band.

r1kkie
2017-03-09, 09:20
Nej av den enkla anledningen nedan:

"Brottsuppklarningsgraden är nu enbart cirka 14 procent av alla anmälda brott. För skadegörelsebrott har den nästan halverats: från 4,0 procent år 2010 till 2,1 procent förra året. Enbart 3,5 procent av bostadsinbrotten klarades upp förra året, och bara 12,6 procent av misshandelsbrotten."

https://www.svd.se/sverige-har-i-praktiken-overgett-vissa-lagar/om/debatten-om-kriminalitet

Petoria
2017-03-09, 09:31
Ja, men det behövs bland annat mer resurser och hårdare straff för våldsbrott (inklusive utvisning för personer som ej är medborgare).

shadowfire
2017-03-09, 09:38
Hmm, ja det går ju att vrida i den där lite.

- Juridiska processerna och instanserna har jag förtroende för, men jag tycker det är galet att vi fortfarande har nämndemän som helt saknar juridisk utbildning (inget krav för att vara nämndeman i Tingsrätten). Annars tycker jag vi har rätt lite av jäv, korruption etc i Sverige mot för andra länder.

- Lagar och straffpåföljd, här finns massor att se över och mycket är förlegat. Finns för mycket kryphål och finns straff som är låga i förhållande till brottet

- Polisväsendet, där har jag stort förtroende för poliser på fältet och de som faktiskt frontar allt skit. Jag upplever också att polisen är bra och inte korrumperad eller motsvarande som många andra länder. När jag var i Argentina nu vid årsskiftet så kändes skillnaden, där visste jag aldrig när jag skulle försöka muta en polisman eller ej. Däremot har jag noll förtroende för polisledningen och Dan Eliassons påhitt.

Jag tror vi skulle ha ett riktigt bra rättsväsende om vi sprang ikapp lite lagar och straffpåföljder, dunkade på med fler resurser, såg till att polisen trivs med sitt yrke och sparkar Dan Eliasson. Sedan måste regeringen underlätta för rättsväsendet genom att styra upp segregations- och förortsproblemen.

r1kkie
2017-03-09, 10:02
Ja, men det behövs bland annat mer resurser och hårdare straff för våldsbrott (inklusive utvisning för personer som ej är medborgare).

Utvisning i all ära, men med dagens gränser är dem snart i Sverige igen, illegalt då men ändå. Jag är för gränskontoller ala USA style. Skiter i att det blir knöligare att ta sig in.

xodd
2017-03-09, 10:11
Jag har alltid blivit bemött med respekt av enskilda poliser, både i min yrkesroll och som privatperson. Där emot har jag inget förtroende för att de just nu skall klara av att upprätthålla rättssamhället. Good people in bad organizations osv.

Tyvärr har jag inte heller något förtroende för att de som döms i våra domstolar faktiskt får adekvata straff.

Kischen
2017-03-09, 10:50
För enskilda poliser ja, för hela apparaten, nej.

När migrationsverkets kostnader nästan är DUBBELT så höga och ökar så.. vi blir fler och fler, polisen färre och färre och framför allt sämre och sämre. Grattis.

Tomten
2017-03-09, 11:28
Nej av den enkla anledningen nedan:

"Brottsuppklarningsgraden är nu enbart cirka 14 procent av alla anmälda brott. För skadegörelsebrott har den nästan halverats: från 4,0 procent år 2010 till 2,1 procent förra året. Enbart 3,5 procent av bostadsinbrotten klarades upp förra året, och bara 12,6 procent av misshandelsbrotten."

https://www.svd.se/sverige-har-i-praktiken-overgett-vissa-lagar/om/debatten-om-kriminalitet

En sak att ta i åtanke är att väldigt mycket som anmäls inte går att utreda, och kanske inte ens är brott. I Sverige fungerar det så att vem som helst måste få anmäla, det innebär att alla som är dementa och psykiskt sjuka har rätt att anmäla vad som helst. Om en dement man tycker något stulit hans hund (även om han inte haft en hund på 20 år) så kan kommer det generera en anmälan. Mycket anmälningar genereras av folk som är psykiskt sjuka, dementa, eller missbrukare. En stor del av de här "brotten" går aldrig att utreda, men jag kan tänka mig att de snedvrider statistiken otroligt mycket i vissa kategorier. Finns dementa som kontaktar polisen 20-30 gånger per år och stöldanmäler olika saker. Detsamma gäller psykiskt sjuka och missbrukare.

r1kkie
2017-03-09, 12:02
En sak att ta i åtanke är att väldigt mycket som anmäls inte går att utreda, och kanske inte ens är brott. I Sverige fungerar det så att vem som helst måste få anmäla, det innebär att alla som är dementa och psykiskt sjuka har rätt att anmäla vad som helst. Om en dement man tycker något stulit hans hund (även om han inte haft en hund på 20 år) så kan kommer det generera en anmälan. Mycket anmälningar genereras av folk som är psykiskt sjuka, dementa, eller missbrukare. En stor del av de här "brotten" går aldrig att utreda, men jag kan tänka mig att de snedvrider statistiken otroligt mycket i vissa kategorier. Finns dementa som kontaktar polisen 20-30 gånger per år och stöldanmäler olika saker. Detsamma gäller psykiskt sjuka och missbrukare.

Framkommer att inget brott begåtts är det ju inte med i brottsstatistik.

Oavsett om ett brott inte går att utreda så är det ett brott där GM inte blir åtalad och dömd vilket är ett misslyckande för rättssamhället. Att endast 14% blir uppklarade är ett STORT SKÄMT!

Gerdler
2017-03-09, 12:03
Överlag har jag stort förtroende för rättsväsendet. Men ideologiska politiker sticker sönder det i vissa avseenden och sen är belastningen väldigt stor nu i och med massinvandringen 2015. Sen har vi en omorganisation inom polisen som verkar ta tid att få att bli bra, om den ens är en god idé från början.

Samtidigt får vi komma ihåg att vårt rättsväsen är klart bättre än väldigt många andra länder.

ARMSTARK
2017-03-09, 12:05
Framkommer att inget brott begåtts är det ju inte med i brottsstatistik.

Oavsett om ett brott inte går att utreda så är det ett brott där GM inte blir åtalad och dömd vilket är ett misslyckande för rättssamhället. Att endast 14% blir uppklarade är ett STORT SKÄMT!

"Brott kan ej styrkas" heter det när man inte kan eller vill gå vidare med ett fall, kan i vissa fall t.o.m. vara en anmälan där BO vet vem GM är.

HenrikJ
2017-03-09, 12:16
Överlag ja, men det är nog mest för att jag har rest så pass mycket i världen och upplevt allt från icke existerande rättsväsenden till korruption. Jag har sett oskyldigt dömda skjutas på fläcken och jag har sett skyldiga gå fria genom att hosta fram lite sedlar. Jag tycker Sverige överlag har en bra grund, men som föregående talare har skrivit så är den lite förlegad. Den är baserad på då man begick brott 1 mot 1, inte 4 mot 1 och den är heller inte anpassad till att ta hand om utrikesfödda som begår brott.

Jag har dock _förtroende_ för _rättsväsendet_ just för att jag tror att saker och ting ändå oftast går sin laga gång. Däremot ser jag att polisen slackar i mycket vilket i sin tur påverkar rättsgången negativt, men det har inget med förtroende att göra.

Tänker också såhär i huvudsak. Har många synpunkter på rättssystemet, men tyvärr verkar det som att det är ett av det bästa mänskligheten skitit ur sig såhär långt, just med tanke på den låga korruptionsgraden. Är glad att det sköts av en någorlunda enhetlig domstol och inte av olika klaner, maffia eller knarkkarteller.

PureWhey
2017-03-09, 12:40
Nej

trädgårdsmöbel
2017-03-09, 16:11
Nej. Mitt förtroende för rättsväsendet är väldigt lågt, dessutom är det orättvist. Om jag som svensk vit heterosexuell man skulle elda upp mina grannars bilar, kastat sten och Molotov cocktails på räddningstjänsten och polisen när de dök upp hade jag inte mötts av dialogpolis, kaffe och bullar. Det är en överhängande risk att jag faktiskt hade blivit skjuten. Skulle jag våldta en 12åring hade jag inte fått två månader utan förmodligen tio år.

Loke
2017-03-09, 17:09
Känns väldigt perspektivlöst att svara nej på denna fråga, om ja eller nej är att välja på. Så ja, klart jag överlag har förtroende.

ceejay
2017-03-09, 17:22
Överlag ja, i vanliga enskilda fall. Som helhet nej.

Shqypnia
2017-03-09, 17:35
Allt är relativt. I Sverige har jag mkt mer än i jämförelse med hemlandet.

Frantic
2017-03-10, 11:13
Nej. Jobbar extra inom kriminalvården och går på många rättegångar.

trädgårdsmöbel
2017-03-10, 13:17
Vad gäller polisen så undrar jag ibland om det är fel personer som söker eller om utbildningen är bristfällig. Jag tänker på ett exempel med en film som cirkulerade på yt för något år sedan där det är två poliser vs en stökig snubbe nånstans i gbg. Poliserna verkar inte ha någon agression alls, en blir fråntagen sin batong och de agerar inte alls så kraftfullt som jag skulle önska. Jag vill ha argare poliser, stora, elaka, gärna dopade om det är det som krävs som inte backar för att slå folk och som vågar eskalera en situation istället för att låta skurken styra. Folk måste veta att polisen inte backar utan det är de som bestämmer.

Det handlar inte så mycket om utrustning, elpistoler osv . utan om inställning och brist på aggressivitet tror jag.

Edit: Jag misstänker att samma problem finns bland personal på häkten och fängelser. Även hos väktare.

Tldr: Mindre socionom och mer dörrvakt från 90-talet.

mytimecouldbeyou
2017-03-10, 13:29
Edit: Jag misstänker att samma problem finns bland personal på häkten och fängelser.

Tldr: Mindre socionom och mer dörrvakt från 90-talet.

Med tanke på att mördaren Tony Olsson nyligen gifte sig för andra gången (med en socionom!) kan vi nog säkert förmoda att det inte bara är brist på aggressivitet som är fel inom fångvården. Bröllopet var enligt uppgift både väldigt kärleksfullt och hade en fin gudsnärvaro.


Tror precis som du att buset bara förstår ett språk - mindre queerfeministisk dialogpolis och mer visa vem som har makten.

ApexProcyon
2017-03-10, 14:56
Tldr: Mindre socionom och mer dörrvakt från 90-talet.

Vart ser du socionomer någonstans? Jag ser bara potentiell aggression.
https://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1440599419/nyheter/lokalt/orebro/article3285639.svt/alternates/extralarge/pride-jpg

http://www.telegraph.co.uk/content/dam/video_previews/r/x/rxbdq0nte6hwmfukk2ukvlfhqsgwj9lh-large.jpg

stridis
2017-03-11, 19:06
Lagen upprätthålls inte överallt.

Rinkeby har inte ens en polisstation trots behovet av en. Sådant skit är svårt att bortförklara. Inte ens om man jämför brasilianska favelor eller Johannesburg i Sydafrika så lägger sig ordningsmakten sig platt på det sättet.

I glesbygden så är polistätheten väldigt låg.

Magnus N
2017-03-11, 19:13
Ingen som vill/vågar bygga en station i rinkeby för den delen

"Bygget av den nya polisstationen i Rinkeby har dragit ut på tiden. Enligt källor till SVT Nyheter har det inte kommit några anbud eftersom flera stora byggföretag inte vill ta jobbet av säkerhetsskäl.

– Det är alldeles för farligt att bygga en polisstation i området, säger flera poliser som vill vara anonyma till SVT Nyheter."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/inga-anbud-pa-ny-polisstation-i-rinkeby

timoat
2017-03-11, 19:18
Jag vill ha poliser som de har i tyskland, det ska flämta till i anus när de går förbi. Inga man ens skulle få för sig att messa med. Den där bodycamfilmen från rinkeby som finns på youtube, det är ju för fan pinsamt.

8x8
2017-03-11, 23:45
Jag vill ha poliser som de har i tyskland, det ska flämta till i anus när de går förbi. Inga man ens skulle få för sig att messa med. Den där bodycamfilmen från rinkeby som finns på youtube, det är ju för fan pinsamt.

Detta har inte med de enskilda poliserna eller hur de är rekryterade att göra. I Sverige har poliser noll uppbackning av sin arbetsgivare och övriga rättsväsendet pga låga eller obefintliga straff. Detta kombinerat med medias jakt när poliser anklagas för att ha gjort fel och Sveriges offentlighetsprincip där vem som helst kan kartlägga någon på 5 sekunder har skapat en passiv poliskår i Sverige.

stridis
2017-03-13, 11:31
Detta har inte med de enskilda poliserna eller hur de är rekryterade att göra. I Sverige har poliser noll uppbackning av sin arbetsgivare och övriga rättsväsendet pga låga eller obefintliga straff. Detta kombinerat med medias jakt när poliser anklagas för att ha gjort fel och Sveriges offentlighetsprincip där vem som helst kan kartlägga någon på 5 sekunder har skapat en passiv poliskår i Sverige.

Hela poliskårens ledning måste genomlysas.
Men de som försöker får mothugg. Inte ens en eldsjäl som Stefan Holgersson orkar i längden.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/min-familj-drabbas-ocksa-av-repressalier

shadowfire
2017-03-13, 12:10
Jag vill ha poliser som de har i tyskland, det ska flämta till i anus när de går förbi. Inga man ens skulle få för sig att messa med. Den där bodycamfilmen från rinkeby som finns på youtube, det är ju för fan pinsamt.

För övrigt postade Aftonbladet just dessa klipp idag på AB TV.

Är ju halva arméer till poliser som går in i dessa områden.

aoyXbd5-XXI

Yes
2017-03-13, 12:13
För övrigt postade Aftonbladet just dessa klipp idag på AB TV.

Är ju halva arméer till poliser som går in i dessa områden.

[.yt]aoyXbd5-XXI[/yt]
Minst två bilar åt gången (det går inte att parkera en bil utan uppsikt, de blir vandaliserade direkt) och alltid med kravallutrustning i bagageluckan.

agazza
2017-03-13, 13:35
Nej, det har inte fungerat i 100% av alla tillfällen jag har varit i kontakt med det.

Kräket
2017-03-13, 15:52
För övrigt postade Aftonbladet just dessa klipp idag på AB TV.

Är ju halva arméer till poliser som går in i dessa områden.

aoyXbd5-XXI

Blir verkligen tydligt hur polisen tappat greppet när man ser dessa klipp. Är riktigt jävla tragiskt...

BelowAverage
2017-03-13, 15:59
Är ju halva arméer till poliser som går in i dessa områden.


Ja om det är mycket bråkiga människor och man inte vill bruka övervåld, utan kunna brotta ned / hålla fast. Då krävs det ju att det är många poliser.

Sen tolkar jag inte det som att du kritiserar polisen, men somliga verkar göra det.

Bara titta på hur stora polisuppbåd man uppbringar mot våldsamma demonstrationer. Visst skulle man kunna nöja sig med några få poliser ifall de fick öppna eld - men det vill man inte. Alltså måste polisen vara många.

När jag haft bråkiga patienter på psyk skiljer det sig. Är det en liten flicka som vill skada sig går det att hantera rätt bra för mig ensam. Är det en stor karl som vill det är det väldigt mycket svårare för mig själv. Är det 2 personer är det stört omöjligt för mig. Och ska jag hindra en liten flicka med fysisk kraft, så kan jag göra det förhållandevis varsamt (för jag har en överkapacitet). Är det däremot en vuxen man jag ska hindra blir det svårare att vara varsam, för jag måste ta i till min fulla kapacitet.
Detta är inte en matchoparallell, utan vill man kunna hantera våldsamma situationer snyggt så krävs en överkapacitet.

Alltså mycket poliser = förmodligen en mindre våldsam situation vid eskalering, än om det vore en ensam polis.

Blir verkligen tydligt hur polisen tappat greppet när man ser dessa klipp. Är riktigt jävla tragiskt...

Jag förstår inte, tycker du polisen gör ett dåligt jobb? Jag tycker de ser ut att agera mycket professionellt. Det enda jag inte förstår är vad fan de håller på med från första början? Jag menar, varför står en grupp poliser och filmar inne på en (pizzeria?)? Är det för att de vill visa vad som händer om de gör det? Jag säger inte att polisen gör fel per definition, men samtidigt har jag aldrig sett något liknande och måste fråga mig själv vad de försöker uträtta.

Kräket
2017-03-13, 16:03
Jag förstår inte, tycker du polisen gör ett dåligt jobb? Jag tycker de ser ut att agera mycket professionellt. Det enda jag inte förstår är vad fan de håller på med från första början? Jag menar, varför står en grupp poliser och filmar inne på en (pizzeria?)? Är det för att de vill visa vad som händer om de gör det? Jag säger inte att polisen gör fel per definition, men samtidigt har jag aldrig sett något liknande och måste fråga mig själv vad de försöker uträtta.

Nej, det är inte det jag syftar på. Snarare det faktum att personerna i klippet verkar sakna total respekt för polisen. Ungefär som två killgäng som börjar bråka på krogen.

Det säger mig hur lite rättsväsendet och våldskapitalet betyder i dessa förorter...

BelowAverage
2017-03-13, 16:04
Nej, det är inte det jag syftar på. Snarare det faktum att personerna i klippet verkar sakna total respekt för polisen. Ungefär som två killgäng som börjar bråka på krogen.

Det säger mig hur lite rättsväsendet och våldskapitalet betyder i dessa förorter...

Då är jag med på vad du menar. Ja det är väldigt synd och tragiskt att se att polisen ska behöva vara så många.

Diomedea exulans
2017-03-13, 17:49
Vart ser du socionomer någonstans? Jag ser bara potentiell aggression.

På vilket sätt bevisar den bilden att det är för lite aggression hos polisen? Man kanske inte ser sitt aggressivaste ut när man går prideparad.

shadowfire
2017-03-13, 17:53
Ja om det är mycket bråkiga människor och man inte vill bruka övervåld, utan kunna brotta ned / hålla fast. Då krävs det ju att det är många poliser.

Sen tolkar jag inte det som att du kritiserar polisen, men somliga verkar göra det.

Bara titta på hur stora polisuppbåd man uppbringar mot våldsamma demonstrationer. Visst skulle man kunna nöja sig med några få poliser ifall de fick öppna eld - men det vill man inte. Alltså måste polisen vara många.

När jag haft bråkiga patienter på psyk skiljer det sig. Är det en liten flicka som vill skada sig går det att hantera rätt bra för mig ensam. Är det en stor karl som vill det är det väldigt mycket svårare för mig själv. Är det 2 personer är det stört omöjligt för mig. Och ska jag hindra en liten flicka med fysisk kraft, så kan jag göra det förhållandevis varsamt (för jag har en överkapacitet). Är det däremot en vuxen man jag ska hindra blir det svårare att vara varsam, för jag måste ta i till min fulla kapacitet.
Detta är inte en matchoparallell, utan vill man kunna hantera våldsamma situationer snyggt så krävs en överkapacitet.

Alltså mycket poliser = förmodligen en mindre våldsam situation vid eskalering, än om det vore en ensam polis.

Det som är skiljefaktorn är att här handlar det inte nödvändigtvis om bråkiga människor initialt. Det blir bråkiga människor när en polis dyker upp.

Våra politiker säger att det existerar inte no go-zoner, eftersom det begreppet inte användes i polisens egen rapport, samtidigt krävs flertalet polispatruller för att ens hantera ett simpelt, enkelt ärende. Du skickar inte in en ensam polisbil, med i värsta fall - ursäkta exemplet - en ensam polistjej in i dessa områden för att undersöka ett simpelt ärende som i sig inte är hotfullt. Det blir hotfullt när hon sätter sin fot där ensam, eller som Yes skrev; lämnar polisbilen obevakad och får den vandaliserad.

Jag tycker dock det är mer kritik att rikta mot samhällspolitiken snarare än rättsväsendet allena. Alltså, skärpta straff, låta polisen öppna eld oftare som flera förespråkar etc, det är lite som att öka antalet plåster på blödande sår. Att få smaka på mer batong gör inte att dessa killar blir lugnare och "backaråå", utan tvärtom, det triggar dem ännu mer. En stor anledning till att vi har haft så få polisskjutningar är troligtvis (spekulerar) att polisvåldet i sig varit milt. Trappar polisen upp våldet, trappar motståndsgrupperna upp våldet - eftersom övriga apparaten i vårt samhälle inte är ett insmort maskineri. De som ytterst bär ansvaret för att lösa det hela är regering och riksdag utifrån att det vi ser på klippen faktiskt är att samhällspolitiskt problem.

8x8
2017-03-13, 22:14
Det som är skiljefaktorn är att här handlar det inte nödvändigtvis om bråkiga människor initialt. Det blir bråkiga människor när en polis dyker upp.

Våra politiker säger att det existerar inte no go-zoner, eftersom det begreppet inte användes i polisens egen rapport, samtidigt krävs flertalet polispatruller för att ens hantera ett simpelt, enkelt ärende. Du skickar inte in en ensam polisbil, med i värsta fall - ursäkta exemplet - en ensam polistjej in i dessa områden för att undersöka ett simpelt ärende som i sig inte är hotfullt. Det blir hotfullt när hon sätter sin fot där ensam, eller som Yes skrev; lämnar polisbilen obevakad och får den vandaliserad.

Jag tycker dock det är mer kritik att rikta mot samhällspolitiken snarare än rättsväsendet allena. Alltså, skärpta straff, låta polisen öppna eld oftare som flera förespråkar etc, det är lite som att öka antalet plåster på blödande sår. Att få smaka på mer batong gör inte att dessa killar blir lugnare och "backaråå", utan tvärtom, det triggar dem ännu mer. En stor anledning till att vi har haft så få polisskjutningar är troligtvis (spekulerar) att polisvåldet i sig varit milt. Trappar polisen upp våldet, trappar motståndsgrupperna upp våldet - eftersom övriga apparaten i vårt samhälle inte är ett insmort maskineri. De som ytterst bär ansvaret för att lösa det hela är regering och riksdag utifrån att det vi ser på klippen faktiskt är att samhällspolitiskt problem.

Att vi har få skjutningar från polisens sida har inte med detta att göra. Det beror på hur lagstiftningen kring hur polisen får skjuta. Polisen måste stödja sig på skjutkungörelsen som är från 1960-talet, helt oanpassad till hur samhället ser ut idag. Därför tvingas poliser i Sverige vänta med att skjuta tills deras eget liv är hotat med nån sekunds tid att fatta beslut, sikta och skjuta. I Finland tex har polisen rätt att skjuta någon med kniv bara för att personen inte gör som polisen säger. De kan då skjuta mot ben eller andra "mindre dödliga" områden på kroppen.

Sammanfattningsvis gör detta att svensk polis skjuter minst antal gånger jämfört med övriga Nordens poliser, men dödar flest. Finlands poliser skjuter flest gånger men dödar minst. Finsk polis har större möjligheter att använda våld, vilket lett till att våld mot polis i Finland är mycket mer sällsynt än i Sverige.

Annars håller jag med dig i allt du skriver!