handdator

Visa fullständig version : 186 cm lång, målvikt?


jassadu
2017-03-08, 13:45
Hej jag är ca 186 cm lång. Har alltid varit ganska smal hela livet, men nu har jag börjat äta mer ordentligt och gått upp från ca 70 kg till 80 kg.

Jag testade myfitnesspal och tänkte skriva in "målvikt" nu när jag börjat "leanbulka/bulka". Hur mycket skulle ni ha skrivit in där om ni var 186 cm lång och vägde ca 80 kg? Jag känner mig fortfarande ganska smal och skulle vilja bygga en del muskler. Men när jag läser på nätet så verkar över 85 kg nästan vara övervikt?

Men då menar man kanske folk som inte tränar eller hur? För att muskler väger ju mer än fett och en som är 186 cm lång och väger 100 kg kan ju i praktiken vara mer vältränad än en som är 186 cm och väger 80 kg.

Är det "okej" för en 186 cm lång man att väga upp mot 90 kg om han tränar men annars inte? Eller vad menar de på sidor när de skriver att 90 kg är 5-10 kg övervikt osv?

Dum fråga kanske, men fick mig att fundera.

meow
2017-03-08, 13:54
Hej jag är ca 186 cm lång. Har alltid varit ganska smal hela livet, men nu har jag börjat äta mer ordentligt och gått upp från ca 70 kg till 80 kg.

Jag testade myfitnesspal och tänkte skriva in "målvikt" nu när jag börjat "leanbulka/bulka". Hur mycket skulle ni ha skrivit in där om ni var 186 cm lång och vägde ca 80 kg? Jag känner mig fortfarande ganska smal och skulle vilja bygga en del muskler. Men när jag läser på nätet så verkar över 85 kg nästan vara övervikt?

Men då menar man kanske folk som inte tränar eller hur? För att muskler väger ju mer än fett och en som är 186 cm lång och väger 100 kg kan ju i praktiken vara mer vältränad än en som är 186 cm och väger 80 kg.

Är det "okej" för en 186 cm lång man att väga upp mot 90 kg om han tränar men annars inte? Eller vad menar de på sidor när de skriver att 90 kg är 5-10 kg övervikt osv?

Dum fråga kanske, men fick mig att fundera.

Kolla inte på vikten, kolla på fettprocent istället

jassadu
2017-03-08, 13:56
Förresten!

Jag tränar för övrigt på 5x5, knäböj 70-80 kg, bänk 55-60 kg, militärpress stående 35 kg osv osv.. DVS inte så jättestark än, så min vikt på 80 kg kanske är på gränsen till för mycket nästan.

jassadu
2017-03-08, 13:59
Kolla inte på vikten, kolla på fettprocent istället

Ok men menar du att jag gör en enkel uppskattning såhär ungefär eller?

http://www.styrkelabbet.se/kalkylator-kroppsfett-procent/


Eller med nån slags kaliper eller vad det heter?

jassadu
2017-03-08, 14:11
Jag mätte med måttband, som testet på styrkelabbet nu, och fick 16,7 % kroppsfett. Dock har jag lite annorlunda kroppsform med lite för mycket svank osv och smal benstomme/kropp så vet inte hur bra det testet är.

Dessutom har jag precis ätit en stor frukost och smootihe så magen var ju ganska utspänd, kanske meningen att man ska göra det direkt efter man vaknat?

Och vad är kroppsfettet man vill ligga på om man leanbulkar osv? runt 16 % känns ju ganska bra va? Eller är det för lite eller för mycket?

jassadu
2017-03-08, 14:51
Hittade en gammal digital kaliper som mätte 15 % LBM så antar att jag kan ligga på överskott och ha målvikt som 85 kg då =)

Diomedea exulans
2017-03-08, 14:58
Beror helt på hur mycket muskler du har.

Jag är 1,80 och inte speciellt muskulös, men har mer muskler än en genomsnittlig otränad person. Vid 72 kg ser jag riktigt bra ut. (Nu väger jag ca 80 och ser inte mycket ut för världen.) Svårt att "översätta" dessa värden till någon på 1,86, men du måste nog ha en j-a massa muskler för att se bra ut på 90 kg iallafall.

Slartibartfast
2017-03-08, 15:02
Skit i allt vad fettprocent heter. Det är det sämsta tänkbara mätvärdet, eftersom felmarginalen är enorm.

Gå efter vågen och spegeln. Satsa på att bli så tung som möjligt utan att bli fetare än du vill vara.

Wain
2017-03-08, 15:04
186, då kan man ju komma upp till tresiffrigt! Hade varit mitt mål om jag inte var dvärgväxt :(.

Beemel
2017-03-08, 15:06
Vad som är "ok" att väga är ju oerhört subjektivt och beror på massor av saker.
Går du sakta upp till 90 kg genom bra kost och styrketräning så kommer det troligen vara en otrolig skillnad mot om du äter upp dig till 90 kg sittande i soffan ätandes chips morgon middag kväll.
Sen beror det ju också på vilken fettprocent det siktas på.
Jag är ett par centimeter kortare än dig (183) och har medelmåttig muskelmassa (styrkemässigt så ligger jag på ungefär 120 i bänk, 140 i böj och 170 i mark, vilket i.o.f.s. inte säger jättemycket om verklig muskelmassa, men jag är iallafall inte helt otränad, och har rimligen åtminstone lika mycket eller mer muskelmassa, sett till längd, än dig)
Och skulle jag väga 90 kg skulle jag vara bra fet.

Min målvikt är någonstans mellan 73 och 77 jag gissar på att jag skulle ligga någonstans runt 12% fett vid 75kg.

Men hur som helst så är det rätt omöjligt att svara på din fråga, med ett svar som faktiskt kommer ge dig något.
Träna och ät och se vart du hamnar. Börjar du känna dig för fet, så är det bara att snåla in på kalorierna ett par veckor.

jassadu
2017-03-08, 15:10
Skit i allt vad fettprocent heter. Det är det sämsta tänkbara mätvärdet, eftersom felmarginalen är enorm.

Gå efter vågen och spegeln. Satsa på att bli så tung som möjligt utan att bli fetare än du vill vara.

OK men jag fick ju 15-16 % med kaliper och 17 % med måttband (och då hade jag druckit en shake precis så var lite rund om magen). Det verkar stämma med felmarginalen på någon enstaka procent alltså.

Om atleter ligger mellan 14-17 % och "vanliga" ligger lite högre, så är väl 15-19 % kroppsfett ett bra riktmärke?

Jag ska försöka lägga på mig muskler och gå upp 5 kilo utan att hamna över 18-19 % kroppsfett tänkte jag nu efter dessa mätningar.

Låter det bra?

Beemel
2017-03-08, 15:17
Hittade denna gamla bildserie på mig.
där jag väger 77 i övre vänstra hörnet och 90 i nedre högra.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7552286&postcount=2716

jassadu
2017-03-08, 15:21
Vad som är "ok" att väga är ju oerhört subjektivt och beror på massor av saker.
Går du sakta upp till 90 kg genom bra kost och styrketräning så kommer det troligen vara en otrolig skillnad mot om du äter upp dig till 90 kg sittande i soffan ätandes chips morgon middag kväll.
Sen beror det ju också på vilken fettprocent det siktas på.
Jag är ett par centimeter kortare än dig (183) och har medelmåttig muskelmassa (styrkemässigt så ligger jag på ungefär 120 i bänk, 140 i böj och 170 i mark, vilket i.o.f.s. inte säger jättemycket om verklig muskelmassa, men jag är iallafall inte helt otränad, och har rimligen åtminstone lika mycket eller mer muskelmassa, sett till längd, än dig)
Och skulle jag väga 90 kg skulle jag vara bra fet.

Min målvikt är någonstans mellan 73 och 77 jag gissar på att jag skulle ligga någonstans runt 12% fett vid 75kg.

Men hur som helst så är det rätt omöjligt att svara på din fråga, med ett svar som faktiskt kommer ge dig något.
Träna och ät och se vart du hamnar. Börjar du känna dig för fet, så är det bara att snåla in på kalorierna ett par veckor.

Hur mycket väger du nu då?

Om du byggde muskler och inte alls var sådär stark som du nu är, vad skulle du sikta på att ha för kroppsfett % samt kroppsvikt under lean-bulken? Om jag är 186 och väger 80 kg kanske jag redan är för fet. För att jag tar nog inte ens 90 kg i knäböj tror jag och väger ändå 80 kg.

Beemel
2017-03-08, 15:24
Hur mycket väger du nu då?

Om du byggde muskler och inte alls var sådär stark som du nu är, vad skulle du sikta på att ha för kroppsfett % samt kroppsvikt under lean-bulken? Om jag är 186 och väger 80 kg kanske jag redan är för fet. För att jag tar nog inte ens 90 kg i knäböj tror jag och väger ändå 80 kg.

I morse vägde jag 82kg. (på väg ner i vikt inför sthlm marathon)

Har senaste året lagt om min träning och tränar inte längre på samma sätt. Men mina styrkestats har inte ändrats mycket,
så det jag skrev stämmer ganska bra både för då och nu.
Jag är dock mycket starkare på andra (gymnastiska) saker i dag.
Men muskelmassan är ungefär densamma.

jassadu
2017-03-08, 15:24
Hittade denna gamla bildserie på mig.
där jag väger 77 i övre vänstra hörnet och 90 i nedre högra.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7552286&postcount=2716

Men vadå, 90 kg var ju lite gränsfall kanske men 85 kg borde ju endast göra att du ser bitig ut snarare än fet?

Om du kan se ut sådär på 85 kg och är 3 cm kortare, borde jag kunna sikta mot 85 kg också utan att det är för mycket för mig.

Om jag såklart inte lägger på mig alldeles för mkt kroppsfett alltså.

Beemel
2017-03-08, 15:30
Men vadå, 90 kg var ju lite gränsfall kanske men 85 kg borde ju endast göra att du ser bitig ut snarare än fet?

Om du kan se ut sådär på 85 kg och är 3 cm kortare, borde jag kunna sikta mot 85 kg också utan att det är för mycket för mig.

Om jag såklart inte lägger på mig alldeles för mkt kroppsfett alltså.

Kan och kan.
Jag tycker jag hade åt helvete för mycket fett när jag vägde 90.
Jag trivs bäst i nivå med de två övre bilderna (77 och 80kg)
Men det återkommer ju återigen till vad man har för målsättning.

På 85 är jag för fet för att känna mig bekväm med det och det spelar då ingen som helst roll huruvida jag ser ut på ett eller annat sätt (detta är ju precis det som är subjektivt i vad man "kan" eller "bör" väga(

Jag har ingen som helst ambition att se "bitig" ut. Jag vill vara snabb, stark och uthållig, kroppvikten balanserar därefter beroende på vad jag satsar på för tillfället.

oscarovegren
2017-03-08, 15:36
80 kg är ganska lite på 186 cm. 90+ kg är normalt om man är lite bitig.

Edit: om du bara vill vara nätt och lätt så behöver du väl inte ändra någonting?

jassadu
2017-03-08, 15:38
Kan och kan.
Jag tycker jag hade åt helvete för mycket fett när jag vägde 90.
Jag trivs bäst i nivå med de två övre bilderna (77 och 80kg)
Men det återkommer ju återigen till vad man har för målsättning.

På 85 är jag för fet för att känna mig bekväm med det och det spelar då ingen som helst roll huruvida jag ser ut på ett eller annat sätt (detta är ju precis det som är subjektivt i vad man "kan" eller "bör" väga(

Jag har ingen som helst ambition att se "bitig" ut. Jag vill vara snabb, stark och uthållig, kroppvikten balanserar därefter beroende på vad jag satsar på för tillfället.

OK men då så. Jag skulle hellre se lite bitigare ut som i de senare bilderna än som du gör i de första, men det är som sagt subjektivt.

Jag har iaf satt som mål nu att få i mig 3000 kcal / dag och gå ifrån 80 kg till 85 kg.

Jag är alltså idag 186 cm och 80 kg och vill leanbulka mig starkare och till större muskler. Låter 3000 kcal per dag som ett rimligt intag för detta? Borde vara lite mer än mitt kaloriebehov iaf för jag är ganska stillasittande stor del av dagen.

Beemel
2017-03-08, 15:41
OK men då så. Jag skulle hellre se lite bitigare ut som i de senare bilderna än som du gör i de första, men det är som sagt subjektivt.

Jag har iaf satt som mål nu att få i mig 3000 kcal / dag och gå ifrån 80 kg till 85 kg.

Jag är alltså idag 186 cm och 80 kg och vill leanbulka mig starkare och till större muskler. Låter 3000 kcal per dag som ett rimligt intag för detta? Borde vara lite mer än mitt kaloriebehov iaf för jag är ganska stillasittande stor del av dagen.

Går ju inte att gissa hur din ämnesomsättning fungerar. Men det låter iallafall inte orimligt på den längden och vikten om du tränar hyfsat hårt.

jassadu
2017-03-08, 15:45
Går ju inte att gissa hur din ämnesomsättning fungerar. Men det låter iallafall inte orimligt på den längden och vikten om du tränar hyfsat hårt.

3 ggr i veckan helkroppspass endast. Och är ganska stillasittande till vardags.

Men promenerar någon gång i veckan en liten bit och cyklar kanske 10 min per dag.

Aja ok bra att det låter rimligt. Ska testa detta.

Beemel
2017-03-08, 15:48
3 ggr i veckan helkroppspass endast. Och är ganska stillasittande till vardags.

Men promenerar någon gång i veckan en liten bit och cyklar kanske 10 min per dag.

Aja ok bra att det låter rimligt. Ska testa detta.

Upptäcker du att du går upp i vikt för fort eller sakta (eller inte alls)
Så är det ju bara att korrigera intaget.

Det är ju inte värre än så =)

Lycka till!

jassadu
2017-03-08, 16:10
Upptäcker du att du går upp i vikt för fort eller sakta (eller inte alls)
Så är det ju bara att korrigera intaget.

Det är ju inte värre än så =)

Lycka till!

Sant, tack =)

svenbanan
2017-03-08, 17:44
Om du är 186cm så är du hyfsat smal ifall du väger 80kg, vare sig du har låg fett % eller inte. Det är nog en bra vikt ifall du vill vara bra på löpning och/eller diverse kroppsviktsövningar.

Jag tror det är svårt att väga mycket mindre än 80kg och fortfarande vara vältränad (enligt de flesta definitioner). Det får helt enkelt plats med för lite muskler på kroppen då...

Ifall du väger med än 80kg så beror det ju såklart på hur mycket av det du lägger på dig som är fett ifall det ser bra ut, och om det tillför nåt till hurpass vältränad du är. Jag tror lätt att du kan väga över 90kg utan att behöva se ut som en riktigt superpumpad byggare eller ärkefetto för den delen. Men det är klart går du upp från 80 till 90kg genom att äta gräddtårta och vila dig i form så lär du inte se särskilt vältränad ut...

Mats J
2017-03-08, 18:13
Jag är 194 cm lång, när jag som 18 åring började träna vägde jag 65 kg och nu snart 27 år senare ca 97-98 i ungefär samma form, mer än så kan jag inte få upp vikten i den form jag är i nu.
Som mest har jag vägt 135 kg men var självklart betydligt fetare då.

Jag håller med det någon skrev tidigare, gå in för att bli så stor och tung som möjligt utan att bli för fet. Är det jag gjort i 26 år och slutade ändå på blygsamma 97-98 kg till 194 cm

Icke
2017-03-10, 08:33
Jag är 186cm lång och för 10 år sedan vägde jag 85kg under bulk och 75kg deffad. Var uppe och nosade på över 90kg men då såg jag riktigt fet ut.
Nu ligger jag runt 95kg utan att se för fet ut. Visst skulle det vara kul att vara lite hårdare men det är för mycket jobb.

Jag är nöjd med min utveckling men vill fortfarande bli större. Det är min drivkraft. Man riskerar ju inte att bli för stor odopad så det är bara att träna på.

bigjepp
2017-03-10, 08:48
OK men jag fick ju 15-16 % med kaliper och 17 % med måttband (och då hade jag druckit en shake precis så var lite rund om magen). Det verkar stämma med felmarginalen på någon enstaka procent alltså.

Om atleter ligger mellan 14-17 % och "vanliga" ligger lite högre, så är väl 15-19 % kroppsfett ett bra riktmärke?

Jag ska försöka lägga på mig muskler och gå upp 5 kilo utan att hamna över 18-19 % kroppsfett tänkte jag nu efter dessa mätningar.

Låter det bra?

Vilka atleter ligger på de?

Arctrooper
2017-03-11, 14:47
Jag är 189cm och väger 102kg, Bf ligger på 18-20.

Om du tränar på och bygger muskler kan du utan konstigheter väga 90-100kg beroende på hur mycket muskelmassa du har.

Thornblom
2017-03-13, 11:28
186.5 här, väger 93kg idag. Kan nog gå upp till 100kg på relativt kort tid utan att folk ser mig som pluffsig. Träna på och ät bra *flex*

r3mpuh
2017-03-13, 11:38
90 kg är en bra målvikt, slutet på spelet mål alltså.

EDIT@ Är 188 cm & har själv 93 kg som end of game slutmål.

Thornblom
2017-03-13, 12:03
90 kg är en bra målvikt, slutet på spelet mål alltså.

EDIT@ Är 188 cm & har själv 93 kg som end of game slutmål.

Beror på vilken form man vill vara i vid den vikten. Är du 188cm och har 93kg som målvikt i "end game", så kan du nog vara i rätt bra form.