handdator

Visa fullständig version : Vilken gymnasiumlinje gick/går ni


yaski
2017-03-07, 20:29
Hejsan,

Skulle vara roligt att veta vilken program ni gick/går på gymansiet.
Har lagt omröstningsalternativ, själv går man på El

Mvh

mela
2017-03-07, 20:46
Jag gick Samhällsvetenskaplig linje med samhällsvetenskaplig inriktning. Men det fanns inte som alternativ :D Tog studenten 2006.

ApexProcyon
2017-03-07, 20:50
Naturvetenskapsprogrammet, vilket även glömdes bort som svarsalternativ. ;)

yaski
2017-03-07, 20:51
Jag gick Samhällsvetenskaplig linje med samhällsvetenskaplig inriktning. Men det fanns inte som alternativ :D Tog studenten 2006.
Bra val du har gjort! :naughty:

Ska lägga till samhälle och de 4 andra linjerna som jag glömde att skriva i omröstningen :smash:
Mvh

Diomedea exulans
2017-03-07, 20:53
International Baccalaureate, som inte heller fanns som alternativ.

Ångrar det, hade nog gått naturbruksgymnasiet om jag fick gå om.

Starke75an
2017-03-07, 20:54
El-tele

yaski
2017-03-07, 20:57
El-tele
Härligt!!,

Det går inte att ändra i omröstningen, hur ska man göra?

Gearhead85
2017-03-07, 21:05
Fordon personbil 2002-2005 :) Gearhead är liksom greasemonkey även slang för just mekaniker.

Sheogorath
2017-03-07, 21:05
Natur->bytte-till-samhäll->ångrade-mig-och-läst-Tekniskt-Basår->läste-upp-betyg-på-Komvux. Cirka 6 år gymnasium blev det väl där.

yaski
2017-03-07, 21:16
Fordon personbil 2002-2005 :) Gearhead är liksom greasemonkey även slang för just mekaniker.
Turboooo:hbang:
Natur->bytte-till-samhäll->ångrade-mig-och-läst-Tekniskt-Basår->läste-upp-betyg-på-Komvux. Cirka 6 år gymnasium blev det väl där.
Ganska lång väg, men huvudsaken är väl att man blir nöjd.

Shqypnia
2017-03-07, 21:16
Handels- och administrationsprogrammet. Jobbar inte med det idag öht och studerade något helt annat när jag väl läste på universitet.

Har inget intresse för handel öht. Vet inte varför jag valde det. 15 år gammal och hade ingen aning om vad jag ska välja..

ceejay
2017-03-07, 21:23
Naturvetenskapsprogrammet, vilket även glömdes bort som svarsalternativ. ;)

Same. Glömde typ det vanligaste programmet.

Shoopah
2017-03-07, 21:33
Går vvs. Sjävla programmet är bra, men det är tyvärr många svin som arbetar med det har jag märkt. Inte så kul när man ska ut på praktik.

baktung
2017-03-07, 22:30
Same. Glömde typ det vanligaste programmet.

+1

Naturvetenskap här också.

ApexProcyon
2017-03-07, 22:32
Jag kan inte se vad alla miljarder olika gymnasieinriktningar fyller för funktion.

Samhällsvetenskaplig linje och naturvetenskaplig linje räcker gott och väl.

Gearhead85
2017-03-07, 22:33
Turboooo:hbang:

Faktiskt kör jag SAAB utan turbo. *flex*

Baskagge
2017-03-07, 22:40
Naturvetenskapsprogrammet med inriktning elektronik/data.

Mental
2017-03-07, 22:53
Samhälle med inriktning IT/Företagsekonomi/företagsjuridik.

xan
2017-03-07, 23:01
Hoppade av natur och pluggar nu upp mina betyg på komvux.

Bob90
2017-03-07, 23:06
Gick Teknik (typ naturvetenskapliga fast utan biologi och mindre kemi och mer data och matte). Saknades också som alternativ :(

HMS Laestander
2017-03-08, 01:48
Engelskspråkigt samhällsprogram, dvs all undervisning på Engelska.

Vinter
2017-03-08, 01:59
Samhälle i gymnasiet, sedan naturvetenskapligt basår.

Petoria
2017-03-08, 02:38
Naturvetenskap med inriktning på biomedicin och bioteknik

BelowAverage
2017-03-08, 07:23
Naturvetenskap med inriktning på biomedicin och bioteknik

Coolt, fanns detta alltså redan i gymnasiet?
Alternativen jag hade för naturvetenskaplig inriktning var ren naturvetenskap, miljö och sist data tror jag.
Endast en sökte något annat än ren naturvetenskap, så de alternativa inriktningarna blev inte av.

baktung
2017-03-08, 07:39
Coolt, fanns detta alltså redan i gymnasiet?
Finns säkert många olika nischer runt om i landet. Min inriktning hette biokemi och medicin.

Petoria
2017-03-08, 07:45
Coolt, fanns detta alltså redan i gymnasiet?
Alternativen jag hade för naturvetenskaplig inriktning var ren naturvetenskap, miljö och sist data tror jag.
Endast en sökte något annat än ren naturvetenskap, så de alternativa inriktningarna blev inte av.

Japp, några av kurserna var i samarbete med Lunds Universitet så hade en del föreläsningar och besök på olika laboratorier där.

BelowAverage
2017-03-08, 07:50
Finns säkert många olika nischer runt om i landet. Min inriktning hette biokemi och medicin.

Ja det har du så klart rätt i. Har hört om alla möjliga avarter, och det är väl på många vis bra. Sålänge man matchar behörighet till riktig kompetens på universitetet, så att man inte kommer in på universitet och inte kan någonting sas.

Japp, några av kurserna var i samarbete med Lunds Universitet så hade en del föreläsningar och besök på olika laboratorier där.

Låter intressant, hade jag lätt valt om jag inte bodde mer ute på vischan i Skåne och var liite längre bort från forskningen, hah. Känns vettigt att koppla samman gymnasie-universitet lite mer med studiebesök osv. Jag visste inte ett dyft om universitet när jag sökte och började först, trots en gymnasial utbildning (naturvetenskap) som man nästan måste läsa vidare efter.

Yes
2017-03-08, 08:36
Natur teknisk såklart.

Pudzianovski
2017-03-08, 09:09
Samhällsvetenskapliga programmet, ekonomiskt inriktning. Tror jag det hette då. Det var väl inte riktigt min grej. Men vad vet man när man är 15 år som någon skrev. Jag som 15-åring -> *facepalm*

VikG
2017-03-08, 09:13
Går vvs. Sjävla programmet är bra, men det är tyvärr många svin som arbetar med det har jag märkt. Inte så kul när man ska ut på praktik.

Kallas väl rörsluskar av en anledning:)

spoonchest
2017-03-08, 09:18
naturbruk! *flex*

Minikubik
2017-03-08, 09:31
Läste bygg, inriktning armering. Gick aldrig ut men jobbar inom bygg idag, sällan armering dock

Diomedea exulans
2017-03-08, 09:53
Samhällsvetenskapliga programmet, ekonomiskt inriktning. Tror jag det hette då. Det var väl inte riktigt min grej. Men vad vet man när man är 15 år som någon skrev. Jag som 15-åring -> *facepalm*

Idiotiskt att man ska välja livsinriktning så tidigt.

Gearhead85
2017-03-08, 09:57
Idiotiskt att man ska välja livsinriktning så tidigt.

Kan hålla med på så sätt att hade jag vetat mer om min sjukdom (idioter till läkare) hade jag nog inte valt fordon själv. Men valde ju då efter intresse plus att de lovade ju mer elelr mindre att verkstäderna nästan skulle rycka os direkt från studenttrappan. MEN så kom den stora nedläggningen av de militära förläggningarna så de som var anställda inom försvarsmakten tog ju många av de jobben då vi miste både I5 och F4. :p

Petoria
2017-03-08, 09:59
Idiotiskt att man ska välja livsinriktning så tidigt.

Fast det gör man ju ändå inte, man kan läsa vilken gymnasieutbildning som helst och ändå komma in på alla(?) universitetsutbildningar senare genom att komplettera några kurser/läsa ett tekniskt basår.

Tycker det Svenska systemet med yrkesförberedning är bättre än vad jag stött på i många andra länder där gymnasiet i stort sett bara är en fortsättning på grundskolan och alla läser samma sak.

baktung
2017-03-08, 12:51
Fast det gör man ju ändå inte, man kan läsa vilken gymnasieutbildning som helst och ändå komma in på alla(?) universitetsutbildningar senare genom att komplettera några kurser/läsa ett tekniskt basår.

Tycker det Svenska systemet med yrkesförberedning är bättre än vad jag stött på i många andra länder där gymnasiet i stort sett bara är en fortsättning på grundskolan och alla läser samma sak.

Ja, och dessutom repeterar man ju i stort sett hela gymnasieutbildningen under första terminen på uni. Har man läst natur eller samhälle kan man välja vilken teoretisk linje som helst sen. Min inställning till gymnasiet är att bara man har gjort det bra så kan man ta det lugnt sen.

Mental
2017-03-08, 13:14
Ja, och dessutom repeterar man ju i stort sett hela gymnasieutbildningen under första terminen på uni. Har man läst natur eller samhälle kan man välja vilken teoretisk linje som helst sen. Min inställning till gymnasiet är att bara man har gjort det bra så kan man ta det lugnt sen.

Problemet är ju när man inte vill läsa på uni och valde fel på gymnasiet.

Syrran ville bli bagare ett par år efter gymnasiet, och det är svårt som tusan att bli om man inte läst livsmedelsprogram på gymnasiet.

Liknande så är en del andra yrkesförberedande gymnasielinjer svåra att fixa i efterhand om man redan klarat av gymnasiet men inom fel område.

Diomedea exulans
2017-03-08, 13:31
Problemet är ju när man inte vill läsa på uni och valde fel på gymnasiet.

Syrran ville bli bagare ett par år efter gymnasiet, och det är svårt som tusan att bli om man inte läst livsmedelsprogram på gymnasiet.

Liknande så är en del andra yrkesförberedande gymnasielinjer svåra att fixa i efterhand om man redan klarat av gymnasiet men inom fel område.

+1, jag hade valt något yrkesförberedande om jag fick gå om.

Petoria
2017-03-08, 13:36
Med gratis universitetsutbildningar och komvux ska man nog inte klaga allt för mycket ändå. Alternativet hade varit att vänta med yrkesförberedande utbildningar till efter gymnasiet. Tror att vi hade sett betydligt färre utbildade hantverkare, bagare etc då.

Sen finns ju många som ångrar sig och vill byta karriär när man är 20, 25, 30 också så finns alltid folk som ej kommer vara nöjda med när man måste göra sitt karriärval.

Kabuto
2017-03-08, 13:39
El-data, tyvärr.

Hallberg
2017-03-08, 13:46
Naturvetenskaplig, inriktning natur, studenten 97

baktung
2017-03-08, 14:20
Problemet är ju när man inte vill läsa på uni och valde fel på gymnasiet.

Syrran ville bli bagare ett par år efter gymnasiet, och det är svårt som tusan att bli om man inte läst livsmedelsprogram på gymnasiet.

Liknande så är en del andra yrkesförberedande gymnasielinjer svåra att fixa i efterhand om man redan klarat av gymnasiet men inom fel område.

Säker på att det inte finns någon bagarutbildning som berättigar till studiestöd? Vilka möjligheter fanns? Oftast finns det väl någon KY-utbildning som inkluderar praktik och allt sånt? Rent spontant borde man verkligen ha goda möjligheter att bli bagare om man tidigt efter gymnasiet inser att man brinner för det.

En jobbig omständighet kan väl annars vara att de som lärt sig hantverket i tidigare ålder har en fördel när det kommer till motoriken. Jag tänker att det t.ex. borde vara knepigt att läsa in fordonsteknik när man är 25 bast och ligger så pass långt efter alla mekaniker om man inte har använt ett verktyg förut, vilket det å andra sidan känns orimligt att man skulle vilja läsa om man nu aldrig har mekat. Samtidigt borde det rent fingerfärdiga inte vara några problem om man brinner för något, om man tänker att det väl knappast finns någon kirurg som hade fulländad teknik vid 20 års ålder.


+1, jag hade valt något yrkesförberedande om jag fick gå om.

Det hade nog fan jag också. Har egentligen aldrig varit intresserad av att inrikta mig på något särskilt. Det är bara något jag har övertygat mig själv om. Egentligen har jag bara velat få högsta betyg på alla prov eftersom jag är tävlingsmänniska. Det var det enda som drev mig till att plugga.

Men lätt att säga i efterhand. Hade heller inte velat byta bort kunskaperna och förståelsen jag läst mig till. Samtidigt hade jag nog varit en gladare kille om jag tänkte mindre, jobbade med något praktiskt, och satsade på min träning.

Hursomhelst hade jag aldrig övertalat mina barn att läsa något teoretiskt med samma iver som min pappa gjorde.


El-data, tyvärr.

Enkel men underbar kommentar. Fick mig att skratta. :d

Patriarch K
2017-03-08, 15:13
Guu va detta känns avlägset! Gymnasiet är ju någonting som är långt bort in the past :P
Men teknikprogrammet.

blåvitt
2017-03-08, 15:15
Sam sam. Önskar att jag hade gått naturbruk eller någon slags estetisk inriktning.

Diomedea exulans
2017-03-08, 15:22
Det hade nog fan jag också. Har egentligen aldrig varit intresserad av att inrikta mig på något särskilt. Det är bara något jag har övertygat mig själv om. Egentligen har jag bara velat få högsta betyg på alla prov eftersom jag är tävlingsmänniska. Det var det enda som drev mig till att plugga.

Men lätt att säga i efterhand. Hade heller inte velat byta bort kunskaperna och förståelsen jag läst mig till. Samtidigt hade jag nog varit en gladare kille om jag tänkte mindre, jobbade med något praktiskt, och satsade på min träning.

Hursomhelst hade jag aldrig övertalat mina barn att läsa något teoretiskt med samma iver som min pappa gjorde
Jag själv har alltid varit sjukt lat och ointresserad. Trodde att skälet till att jag fick G-MVG i högstadiet och de coola eleverna fick IG-G var för att de var lata och jag var flitig. Insåg i efterhand att vi alla var lata, men att jag bara fick högre betyg för att jag var smartare än dem. Eftersom jag inte hade den blekaste om vad jag skulle bli så valde jag en teoretisk linje, eftersom det är de som ger flest valmöjligheter efteråt. Big mistake. När gymnasiet började befann jag mig plötsligt i samma situation som de coola eleverna i högstadiet: Jag satt som ett jävla frågetecken på lektionerna (och jag var inte ens cool).

Teoretiska linjer är för folk som är extremt motiverade till att bli något specifikt. Folk som jag, vars enda krav i livet är en vänkrets, ett sexliv och ett jobb man inte hatar, bör välja någon linje som är lätt att klara och som ger garanterat jobb.

baktung
2017-03-08, 15:32
Teoretiska linjer är för folk som är extremt motiverade till att bli något specifikt. Folk som jag, vars enda krav i livet är en vänkrets, ett sexliv och ett jobb man inte hatar, bör välja någon linje som är lätt att klara och som ger garanterat jobb.

Jag insåg för sent att jag var som du och har fortfarande samtliga bitar kvar att jobba på. Att man nästan hade en prickfri radda MVG på gymnasiet är det ändå ingen som bryr sig om. Å andra sidan hade jag inte kommit på att jag var som du om jag inte hade fått testa att plugga ett par utbildningar först.

Det optimala jobbet vore för övrigt ett jobb som inte sliter ut varken kropp eller psyke och som dessutom inte är ett åtta timmars långt stillasittande. Förslag?

C.E.J.
2017-03-08, 17:43
Sam kultur. Kulturdelen var väl mestadels skit men i övrigt nöjd med mitt val. Med 20/20 hindsight hade väl något annat varit mer fördelaktigt, men men.

mvh trololol

Ame
2017-03-08, 18:05
Gick samnhälle, var helt klart ett misstag , skulle ha valt natur utan tvekan. Men har läst/tentat av naturkurserna i efterhand istället.

Sohlsken
2017-03-08, 18:10
Autoteknik (fordon v2) på Tullängsskolan i Örebro. Räknar inte det som fordon. Tror att jag gick ut 2007. Innan dess ett år Estet Teater på Risbergska.

Varken av dessa finns med.

Ozziking
2017-03-08, 18:26
Estetiskt program med musikinriktning, du glömde även bort det alternativet.

Blaine
2017-03-08, 19:03
1 år på Gamer/naturvetenskap på Fryshuset, bytte till Gamer/samhälle och gick där 0,5 år, det vill säga 1,5 år totalt på Gamer (linjen heter i dag 'Speldesign'; HeatoN gick för övrigt på Gamer också). Hoppade sedan av, praktiserade två terminer på förskola respektive skola/fritids, för att därefter börja om gymnasiet på Barn- och fritid 3000 (man läste fler poäng än vanliga Barn- och fritid). När jag gick i den klassen var jag tre år äldre än alla och dessutom den enda killen. Kort sagt en lång väg fram till studenten. Lägg till högskoleexamen på det så blir det många år i skolan.

SHH
2017-03-08, 19:12
1 år på Barn & fritid, sen fick jag inte vara kvar mer, för jag skötte mig för bra. Jag tillhör eliten.

Ville gå industri, men min förbannade skola la ner industri i ett år - just det året jag skulle börja.

jcs
2017-03-08, 19:39
Jag gick journalistik för jag gillade att skriva, det verkade slappt (det var det) och innebar att jag fick flytta hemifrån. Läst in naturämnena på komvux.

r3mpuh
2017-03-08, 20:10
Fordon --> Transport. Jag kan mer om axeltryck än dig.

Hemi
2017-03-09, 00:37
Jag kan inte se vad alla miljarder olika gymnasieinriktningar fyller för funktion.

Samhällsvetenskaplig linje och naturvetenskaplig linje räcker gott och väl.

Tror jag tycker ungefär så, speciellt som betygsystem och skola fungerar i dag. Det blir mycket stress och man hinner mogna några år vilket är mycket i den åldern och sedan välja mer specifikt. Alltid tyckt att den där stressen inte är så bra. Sedan kommer de färre inriktningarna att måste respekteras på alla skolor så det inte uppstår prioriteringar och bråk mellan olika inriktningar mellan personal som fallet ibland är i dag.

Hemi
2017-03-09, 01:15
Med gratis universitetsutbildningar och komvux ska man nog inte klaga allt för mycket ändå. Alternativet hade varit att vänta med yrkesförberedande utbildningar till efter gymnasiet. Tror att vi hade sett betydligt färre utbildade hantverkare, bagare etc då.


Det är däremot mycket möjligt. Skulle ju kunna vara därför som Svrige är så bra på kvalité. Finns ju kockar som kommer från knegarfamiljer som snart är experter, i fråga om att laga all sorts mat. Kan ju ha med någonting därinom att göra.

Diomedea exulans
2017-03-09, 07:38
Det optimala jobbet vore för övrigt ett jobb som inte sliter ut varken kropp eller psyke och som dessutom inte är ett åtta timmars långt stillasittande. Förslag?

Jobba inom parkförvaltningen, tror jag det heter, du vet såna där som åker runt och klipper buskar och planterar om växter? Det är fan nästan ett optijobb. Men det är svårt att få.

Mats J
2017-03-09, 09:56
4 årig teknisk, men den fans inte med som val, tog studenten -91

Määng
2017-03-09, 10:30
Börja tekniska programmet > Hoppade av och började Individuella Programmet (största misstaget) > Börja el-programmet, hoppade av första året > Läste in gymnasiet på komvux 11 år senare

baktung
2017-03-09, 11:04
Jobba inom parkförvaltningen, tror jag det heter, du vet såna där som åker runt och klipper buskar och planterar om växter? Det är fan nästan ett optijobb. Men det är svårt att få.

Min morbror jobbar med parkskötsel. Han fick jobbet via kommunen för att han har en lindrig utvecklingsstörning så jag gissar att antagningskraven åtminstone är uppnåeliga. Något säger mig dock att det innebär obekväma arbetsställningar och mycket pillande med fingrarna. Har man väldigt lite att göra kanske det funkar men annars blir det nog jobbigt. På vintern är det mest snöskottning sen. Tufft.

Jag funderar på om personlig assistent, någon slags ledsagare, inte vore ganska soft ändå. Den där varianten som inte kräver blöjbyten och tunga lyft utan bara att man gör vanliga hushållssysslor och hänger med som stöd när killen går och simmar eller går på bio.