handdator

Visa fullständig version : Motivationsbrist träning/kost


Kocken90
2017-03-07, 18:35
Hej är ny här på forumet så denna tråden kanske hamnar fel. Ursäkta isånnafall.

Lite kort info om mig själv. Snart 27 år vägt 135kg(fet) väger idag runt 105. Va nere på 96kg för något år sedan.

Har testat mycket olika tränginssorter, crossfit,styrketräning, löpning,simning, mountainbike. Så i år ska jag köra triathlon och vansbrosimmet.

I höstas/vintras gick jag in lite i väggen kan man säga. Har repat mig så jobbet går bra nu. Men har inte hittar tillbaka till hälsan igen. Har tappat motivationen till bra kost och träningen. Känns jobbigt att laga bra matlådor och att svettas till något skönt intervallpass har man tappat lite fast jag gillar det.

Vet inte hur jag ska ta mig till, vill hitta motivationen igen!! Någon som varit i liknande sits och lyckades ta sig tillbaka?

Mvh Kock

Shqypnia
2017-03-07, 19:29
Av alla träningsformer du har testat, vilket tyckte du var allra roligast? Vad kände du gav resultat mest? Vad kändes hållbart?

Varför tränar du öht?

Kocken90
2017-03-07, 19:37
Jag tyckte kampsport va bland det roligaste, men pga skada i axeln kan jag inte träna det, tycker det är kul med löpningen och en del gym. Det som gav mest resultat va styrka kombinerat med kondition(löpning, högpuls träning)

Det blev hållbart ett tag sen blev det lite väl för seriöst.

Förr tränade jag för att gå ner i vikt och bli snyggare, nu är jag ganska nöjd med mig själv ändå, men skulle liksom vilka vara i god konditionsform (kroppen är ganska konstig i huden efter viktnedgång)

nisse1976
2017-03-07, 19:40
Sätta upp delmål brukar funka för mig när motivationen tryter
Väga x kilo ett visst datum
Springa x km på en viss tid ett visst datum.
Etc

Sen som ovanstående skrev att hitta en rolig träningsform är bra.
Sen vet jag inte vad du väger in i "bra mat" men ibland är folk lite anala kring det där - kyckling, ris och broccoli utan sås. Det behöver inte vara tråkig mat.
Laga lagom god mat som du tycker om och blir mätt på men inte trycker i dig av.
Eller strunta i matlådor och ät ute och försök välja bra alternativ samt ta bort det som du generellt överäter av. Ofta typ bröd, läsk och godis.

Cruceuz
2017-03-07, 19:41
Det där går i perioder. Finns perioder då jag känner mig mindre motiverad till att träna och äta bra. Men det är bara att bita ihop och köra på. Visst,man kanske inte slår ett PR under passet om man är trött och egentligen inte orkar,men det är bara att gå dit och göra ditt bästa för just den dagen. Det blir roligare och roligare när man ser resultaten långsamt komma. Sedan så har mål hjälpt mig extremt mycket,t.ex att man sätter upp ett mål för sig själv att man ska öka sitt max i bänkpress med 5kg kommande månaden.

ceejay
2017-03-07, 19:47
Verkar som att du ökar träningsdosen alldeles för fort och inte lyssnar på kroppen när den börjar säga ifrån lite. Köttar på och ignorerar varningssignaler. Visar att du tål smärta och kan träna hårt iaf ;) Men man kan hata livet emellanåt om det blir för mycket.

ATJL
2017-03-07, 19:56
När du skriver kampsport/går inte pga axelskada, vad pratar vi om för typ av kampsport (slag eller greppbaserad) och typ av axelskada/nuvarande status och skadeprognos?

Kocken90
2017-03-07, 20:04
Precis ni har väldigt rätt i det ni säger, jag hade delmål förr när jag började träna tänkte hela tiden 5kg/period och minuter per/mil som mål. Har nog tappat det lite efter att man jobbat för mycket. Stämmer väldigt bra med maten måste inte vara bara kyckling/ris/broccoli man är ju kock i grunden så kan ju laga bra rolig mat också.

Angående skadan så tränade jag MMA och thaiboxning, fick en stor kille över mig i brottningen, vägrade ge mig så axeln fick någon inflammation i ett fäste så rehabtränar den, varit hos rehabtränare(kommer inte på det rätta ordet😂).


Tack för alla tipsen! Ska nog sätta mig och skriva mer målen. Känns logiskt när man ser det såhär i forumet!

Shqypnia
2017-03-07, 21:20
Jag tyckte kampsport va bland det roligaste, men pga skada i axeln kan jag inte träna det, tycker det är kul med löpningen och en del gym. Det som gav mest resultat va styrka kombinerat med kondition(löpning, högpuls träning)

Det blev hållbart ett tag sen blev det lite väl för seriöst.

Förr tränade jag för att gå ner i vikt och bli snyggare, nu är jag ganska nöjd med mig själv ändå, men skulle liksom vilka vara i god konditionsform (kroppen är ganska konstig i huden efter viktnedgång)

En kombination av uthållighet och styrka verkar helt klart vara något för dig. Problemet kan mkt väl vara dosen (som CJ nämner). För hälsan kan du förmodligen inte hitta en bättre kombo heller!

oscarovegren
2017-03-08, 05:51
Du säger att du är nöjd med din vikt men bara vill få bättre flås? Vilka rörelser begränsar din axel idag? Hur funkar simning och simning för axeln? Föredrar du indviduell träning eller i lag? Behöver du sällskap eller klarar du dig bra på egen hand om du hittar rätt grej att göra?

Kocken90
2017-03-08, 09:22
Det är pressrörelser jag inte kan göra, så bänk och militärpress tex kan jag inte köra. Tror nog också att man gått ut så jävla hårt. Är sån lite som person, vill bara mosa men kroppen vill man inte lyssna på. Simningen funkar bra för axeln bra rörlighet

Jag gillar att träna själv, hög musik, skrika och spy

Shqypnia
2017-03-08, 10:32
Du kanske fortfarande kan gå ut hårt, bara du sköter återhämtningen och låter även kroppen anpassa sig stegvis.

Illustrerade mannen
2017-03-08, 12:53
Vilka typer av kampsport finns i din närhet? Jag instruerar i WTF Taekwondo och vi har ett par medlemmar som tränar trots stora axelproblem. Vi använder mest underkroppen...

Kocken90
2017-03-08, 17:09
Det finns enkel annan kampsport faktiskt i staden där jag bor, stor taekwondo stad(hög nivå) så det kanske skulle vara något faktiskt, bra tänkt och tack för det tipset!