handdator

Visa fullständig version : Balans eller svagt underskott


smerk
2017-03-07, 17:59
Tränat i 3-4 år, ej ätit, sovit eller tränat speciellt optimalt. Har sedan 3-4 månader tillbaka börjat följa ett styrkeprogram och ökar bra i styrka. Vill ned ca 4-5 kg fett för att vara nöjd med mitt kroppsfett och har inget jättebehov av att få större muskler, endast axlar och traps.

Styrka är något jag är intresserad av att fortsätta utvecklas i, vilket leder till frågan hur jag bör lägga upp min kost. Borde jag ligga på balans eller på ett svagt underskott? Jag har nu i typ en månad bara käkat på känn, förutsatt att jag undviker kalorität snabbmat. Detta har gjort att jag går ned i vikt, fast extremt långsamt, går ned kanske 0.5-1kg i månaden just nu. Kan detta vara en rimlig livsstil att fortsätta med i och med mina mål?

Har som sagt inte skött saker optimalt innan, så jag tänker att jag bör kunna kräma ur mer styrka på ett svagt underskott/balans. Har dessutom fixat allergimedicin nu för första gången vilket bör leda till att jag sover bättre. Har också börjat inta större mängder protein än innan..

Isseman
2017-03-07, 18:37
Om du går ned så sakta och optimerar allt det andra, då går det säkert att öka i styrka samtidigt. Vill du försöka gaina lite muskler och droppa fett samtidigt så är balans the way 2 go. Hur lätt det fungerar är individuellt, jag har ökat bra på balans men kanske inte fungerar lika bra för alla beroende på olika förutsättningar.