handdator

Visa fullständig version : Bulk och kampsport


martiz95
2017-03-07, 16:31
Tjing,

Jag väger 73kg 180cm och vill bulka på mig lite mer massa men jag har märkt att det blivit svårare nu när jag har börjat träna muy-thai 2 gånger i veckan.

schema:
mån muy-thai
Tis gym
ons vila
tors muy-thai
fre gym
lör gym
sön vila

Någon som har lite tips? Äta på och fortsätta eller är det så att man måste ta en funderar på om man ska ta paus från muy-thai passen någon termin för att bulka upp? När jag kör styrketräning så försöker jag köra 3x5 med så tunga vikter som möjligt fast det egentligen går emot kampsportens styrketränings regler :)

Någon som har suttit i liknade situation? Är det svårt att kombinera båda?

eller är det bara en bortförklaring? :smash:

Tacksam för svar!

xan
2017-03-07, 16:42
2 pass i veckan ska inte vara några problem om du tänker på den negativa effekten som konditionsträning har på styrketräning. Du kanske bränner mer energi nu och därför inte hamnar på överskott, vilket ger sämre gains. I så fall är det ju bara att äta mer.

martiz95
2017-03-07, 16:45
Yup förmodligen, och det är precis det jag tänker på. Hur mycket tror ni man bränner på ett pass, 1000-1500 kcal?

xan
2017-03-07, 16:47
Yup förmodligen, och det är precis det jag tänker på. Hur mycket tror ni man bränner på ett pass, 1000-1500 kcal?

Nej nej, inte så mycket. 600-700 per timma kanske. Vanlig gymträning bränner betydligt mindre. Så det krävs ytterligare en normal måltid för att kompensera.

martiz95
2017-03-07, 16:52
Alright, då hade jag lite dålig uppfattning om det. Känner du till någon bra tråd/artikel när det kommer till konditionsträningens effekt på styrketräning? Men som du säger så är ju grund principen att ligga på överskott? Tack för svar :)

crizzan
2017-03-08, 00:24
Ska inte vara några problem, tänk inte på konditionsträningens negativa effekter (bara), det har ju trots allt definitivt positiva effekter på hälsan (och är roligt i vissa former)! Sen är det ofta bättre att vara aktiv än att vila helt för muskelbygget.

Går du inte upp kan du ju ex utöver det du äter nu äta 1-3mackor med smör/ost/dylikt till varje måltid. Sen finns det ju gainer och sånt också om man är lagd åt det hållet ;)