handdator

Visa fullständig version : Rödbetsjuice


Määng
2017-03-07, 09:49
Rödbetsjuice verkar ha en rad hälsomässiga samt preststionsmässiga fördelar. Jag tänkte därför börja inkludera den i min morgondryck innan träning.

Vilken dos rekommenderas? Flaskan är ju på 5dl men eftersom jag är snål hoppades jag på att maxeffekten kommer vid 1dl eller liknande. Hittar inte direkt några studier om juicen.

Denna tänkte jag köpa:

http://wellnox.se/bilder/artiklar/RR06.jpg

King Grub
2017-03-07, 09:53
Direkt dosrelaterat gensvar (J Appl Physiol 1 August 2013 Vol. 115 no. 3, 325-336).

Mean ± SE plasma [NO3−] (A) and [NO2−] (B) preingestion (black bars) and 2.5-h postingestion (gray bars) of 70, 140, and 280 ml NO3−-rich beetroot juice (BR) (NO3−) or NO3−-depleted BR [placebo (PL)]. See text for further details. *Significant difference from baseline (P < 0.05); asignificant difference postconsumption of 70 ml NO3−-rich BR (P < 0.05); bsignificant difference from postconsumption of 140 ml NO3−-rich BR (P < 0.05).

Sheogorath
2017-03-07, 10:25
1 dl är en ganska låg dos nitrat från den juicen, som inte är högkoncentrerad. Well-Nox har en högkoncentrerad variant som såklart är lite dyrare som jag kör på. Tar drygt en deciliter och spär ut med vatten tills den inte smakar så übersött.

Määng
2017-03-07, 10:27
Direkt dosrelaterat gensvar (J Appl Physiol 1 August 2013 Vol. 115 no. 3, 325-336).

Jag har ju använt fel sökord ser jag ju nu. :smash:

1 dl är en ganska låg dos nitrat från den juicen, som inte är högkoncentrerad. Well-Nox har en högkoncentrerad variant som såklart är lite dyrare som jag kör på. Tar drygt en deciliter och spär ut med vatten tills den inte smakar så übersött.

:thumbup:

3bz
2017-03-07, 11:33
Orkar inte söka, finns det någon studie där man testat intag av nitrat från hela grönsaker och hur detta påverkar prestation? Det är ju inte så att det är direkt svårt att komma upp i ganska höga nivåer om man tittar på mändgen nitrat (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3575935/table/tbl1/) i vissa grönsaker.

Upptaget (http://sci-hub.cc/10.1016/j.toxlet.2008.07.019) av nitrat från grönsaker verkar ju också vara bra. Så finns det något som talar för att det inte skulle funka lika bra att bara slänga i sig grönsaker vid ett mål placerat en lämplig tidsperiod före träningen?

Om man jämför plasmanivåerna av nitrat i studien (http://jap.physiology.org/content/115/3/325)som Grub länkade och den studien jag länkade angående upptaget av nitrat från grönsaker så verkar det ju snarare som plasmanivåerna av nitrat var högre när folk fick inta grönsaker. Runt 700μmol/l (antar det är liter då det är standard, men de anger ju bara μmol på axis) som peak med rödbetsjuice, medan grönsaker gav plasmanivåer av ~20mg/kg i snitt efter 1-2h. Konverterat (faktor 62) så blir detta då ju ~1200μmol/l, viklekt är nästan 50% högre. Utöver detta så kan man ju titta på sallad om peakade på nästan 40mg/kg, vilket alltså är en bra bit över 2000μmol/l, ungefär 3 ggr högre nivåer än man såg från rödbetsjuice.

Nu har jag inte orkat kolla på andra studie där man mäter plasmanivåer av nitrat efter intag av rödbestsjuice, men om någon orkar så skulle det ju vara intressant att jämföra.

Utöver att grönsaker verkar ge högre plasmanivåer (förutsatt att jag inte konverterat fel, eller missat någon detalj), så verkar det ju också som att nivåerna håller sig högre över en längre tid.

-squat-
2018-12-01, 21:34
Är det sämre att inta rödbetspulver än rödbetsjuice?

Fordon
2018-12-06, 07:39
Du behöver dricka 7-8dl rödbetsjuice i ett svep 2-3h innan träning.
Här har du en jättebra artikel om den prestationsmässiga delen.

https://www.presteramera.com/rodbetsjuice/


Är det sämre att inta rödbetspulver än rödbetsjuice?


Nej. Det är exakt samma, förutsatt att du får i dig samma mängd nitrat.
Och samma förutsättningar gäller; Spotta inte under de kommande timmarna från intaget, fram till träning.

Termy
2018-12-06, 10:29
Jämförelse av nitrat i rödbetsjuice vs råvaran, enligt examine.com.

Beetroot tends to be dosed on the nitrate contend, with around 0.1-0.2mmol/kg (6.4-12.8mg/kg) being the target for nitrate. This is about 436mg for a 150lb person, which is comparable to half a kilogram (500g) of the beetroots themselves (wet weight).

Så ett halvkilo rödbetor om dagen för att få ungefär den mängden för en 67kg person. För mig på 80kg med högsta värdet där (12.8mg) så blir det ca 1g nitrat, dvs ett kilo rödbetor per dag? Hur är "tillgängligheten" i råvaran kontra juicen för prestationshöjning och dylikt, om det finns forskning på det?

För övrigt käkar jag rödbetor varje dag ändå. Skitgott ju ;) Men ett kilo vettefan...

Fordon
2018-12-06, 21:35
Jämförelse av nitrat i rödbetsjuice vs råvaran, enligt examine.com.



Så ett halvkilo rödbetor om dagen för att få ungefär den mängden för en 67kg person. För mig på 80kg med högsta värdet där (12.8mg) så blir det ca 1g nitrat, dvs ett kilo rödbetor per dag? Hur är "tillgängligheten" i råvaran kontra juicen för prestationshöjning och dylikt, om det finns forskning på det?

För övrigt käkar jag rödbetor varje dag ändå. Skitgott ju ;) Men ett kilo vettefan...

Vid uppvärmning försvinner uppemot 80% av nitratet. Ju varmare desto sämre. Dessutom så diffar nitratet beroende på hur säsongen har varit. I min värld är det bästa att dricka koncentrerad juice eller pulver med tillsatt nitrat för prestationshöjande effekten, och låta maten och vanliga juicen intas för att det är gott (om man nu tycker det). Det är lite orimligt kan jag tycka att svepa 8dl rödbetsjuice eller äta ett kilo i ett nafs :naughty:

Termy
2018-12-07, 12:16
Vid uppvärmning försvinner uppemot 80% av nitratet. Ju varmare desto sämre. Dessutom så diffar nitratet beroende på hur säsongen har varit. I min värld är det bästa att dricka koncentrerad juice eller pulver med tillsatt nitrat för prestationshöjande effekten, och låta maten och vanliga juicen intas för att det är gott (om man nu tycker det). Det är lite orimligt kan jag tycka att svepa 8dl rödbetsjuice eller äta ett kilo i ett nafs :naughty:

Intressant. Själv brukar jag råriva rödbetor, så det blir oftast ingen uppvärmning (bara ibland). Går nitratet ut i vätskan så man kan bibehålla det genom att använda sig av vätskan i maten också (vilket jag alltid gör ändå iofs).

Fordon
2018-12-08, 10:05
Intressant. Själv brukar jag råriva rödbetor, så det blir oftast ingen uppvärmning (bara ibland). Går nitratet ut i vätskan så man kan bibehålla det genom att använda sig av vätskan i maten också (vilket jag alltid gör ändå iofs).

Ja nitratet går ut i vätskan men hur mycket som stannar kvar vet jag inte exakt, och det är ju väldigt beroende på hur mycket vätska du lyckas pressa ut också. Ruccola innehåller annars väldigt mycket nitrat per 100 gram. Du vill gärna ha minst 500-600mg nitrat för den prestationshöjande effekten.

Termy
2018-12-08, 10:10
Tack för svaret. Jo Ruccola slår ju rentav rödbetor på fingrorna på den fronten. Sedan är ju t.ex. spenat ganska rik på nitrat också. Överlag får jag nog i mig en ganska bra mängd. Upplever ingen direkt prestationsförlust i den träning jag gör, men om den är förhöjd jfr med mindre nitratintag har jag ingen susning om. Jag får väl se när jag introducerar sandsäckskånkande uppför en skidbacke, testa det ett par månader och sedan lägga till rödbetsjuice och utvärdera ^^

Lite offtopic:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5412236/
Analys på nitratmängder i spenat och andra bladgrönsaker i olika områden i Krotatien samt jämfört på olika säsonger. Skiljer sig ju extremt mycket.

Sheogorath
2018-12-08, 21:29
Vad är det här om att spotta? Vad händer om jag dricker min rödbetsjuice och sen sköljer munnen eftersom jag inte vill se ut som ett mongo med rosafärgade tänder? Brukar ju också borsta tänderna efteråt.

Fordon
2018-12-08, 23:31
Vad är det här om att spotta? Vad händer om jag dricker min rödbetsjuice och sen sköljer munnen eftersom jag inte vill se ut som ett mongo med rosafärgade tänder? Brukar ju också borsta tänderna efteråt.

Svälj.

man idisslar tydligen nitratet :naughty:

Du får däremot inte spotta. Eftersom nitratet omvandlas till nitrit med hjälp av enzymer i saliven i munhålan, och sedan sväljs ner igen för att till slut bli kväveoxid så avbryter du hela processen om du spottar ut saliven efter intag. De studier som tittat på detta har noterat att ingen effekt av rödbetsjuicen kvarstår när de ber testpersonerna att spotta ut allt saliv under 3 timmar efter intag.

https://www.presteramera.com/rodbetsjuice/

Termy
2018-12-09, 09:59
Vad är det här om att spotta? Vad händer om jag dricker min rödbetsjuice och sen sköljer munnen eftersom jag inte vill se ut som ett mongo med rosafärgade tänder? Brukar ju också borsta tänderna efteråt.

Fick mig att tänka på boken Dune när Mentats beskrivs:
"...and the thin set of his lips with the cranberry-colored stain of sapho juice"... eller Fight Club när Norton ler med käften full med blod.

Men det kanske blir en grej om du börjar med det? Efter en tid kanske du skådar en till här och var med rosafärgade tänder och till slut blir det en hel rödbetsklubb. Problem solved!