handdator

Visa fullständig version : Vad ska man träna inför Lumpen


yaski
2017-03-06, 11:38
Hejsan jag är 17 år gammal,

Nu så är det att lumpen kommer införas i Sverige, vilket är bra tycker jag. Jag undrar vad behöver jag träna på. Just nu så köttar jag på mycket Knäböj, Marklyft, Bänkpress, Militärpress, stångrodd. Jag kör på 4 gånger i veckan.

Kan kollozzeums äldre berätta om sina erfarhenheter av lumpen

Länge leve Sverige!:hbang::hbang::hbang:

Mvh

King Grub
2017-03-06, 11:45
Kondition. Gå med packning. Du har ingen nytta av att ta 150 i stället för 100 i bänk i lumpen.

Termy
2017-03-06, 11:54
Kondition som sagt. Jogging. Cykling, om det fortfarande är ett av testen på mönstringen.

Promenader med packning med gradvis ökning av sträcka, för att vänja diverse leder, muskler och ligament vid belastningen (inte bara i träningssyfte, utan för att undvika överbelastningsskador).

Marklyft och ryck för att göra bra ifrån dig på den delen av mönstringen. Diverse IQ-test med samma syfte. Ju bättre betyg du får, desto större chans att de låter dig välja vilken tjänst du vill ha.

Rikard Jansson
2017-03-06, 12:00
Kondition och kroppsviktsövningar. Jägarvila!

Nixon
2017-03-06, 12:13
Beroende på vilket regemente du ska till kan de olika fysiska kraven skilja sig något, men håller du dig till tipsen som redan getts i tråden, samt lägger till löpning i kängor så kommer du klara dig bra. Viktigaste är att börja i god tid och skynda långsamt. Det tar längre tid för en skadad kropp att återhämta sig än vad det gör att träna upp sig långsamt.

De testen som Försvaret nyttjar sig av är:
Fältest - Löpning 2km med stridsutrustning och vapen. Tiden man ska klara det på varierar beroende på befattning och om man har kroppsskydd med/utan plattor. 10:15-13:30

Multitest styrka:
Situps
Armböj
Räckhäng
Rygghäng
Vertikalt upphopp

Utöver detta kan särskilda jägartester tillkomma.

Min erfarenhet av lumpen var rätt soft, det blir vad man gör det till. Det kommer suga hårig analkanal vissa tillfällen och vara kul som fan andra.

TomTom72
2017-03-06, 12:53
GMU och GBU, i och för länge sedan men jag vill minnas ett stort antal Coopertest.
För övrigt de gånger jag blir nostagisk och pratar lumpen då säger min bror: "Det år ni gjorde lumpen grabbar, då tjänade jag 350000" Sordin på stämningen då...

yaski
2017-03-06, 13:01
Tackar för bra tips!

Ska köpa då militärkängor/löparskor, ryggsäck och några vattenflaskor som vikter. (Ska fylla de med vatten)

Ska man ha löparskor eller kängor, vilket tycker ni är bäst? Det är väl bättre träna in med kängorna. Har ganska fin löpbana i skogen nära hos mig.

Mvh

Nixon
2017-03-06, 13:03
Tackar för bra tips!

Ska köpa då militärkängor/löparskor, ryggsäck och några vattenflaskor som vikter. (Ska fylla de med vatten)

Ska man ha löparskor eller kängor, vilket tycker ni är bäst? Det är väl bättre träna in med kängorna. Har ganska fin löpbana i skogen nära hos mig.

Mvh

Börja med att löpa i löparskor och marschträna i kängor.
När du känner att båda går bra kan du försiktigt börja löpa i kängor.

meow
2017-03-06, 13:18
Skulle helt klart säga att det viktigaste är att vänja dig vid att gå med vikt
Under fältveckorna kommer ni ha stridsväst i princip hela tiden vilket kan bli riktigt slitigt om man inte är van

z_bumbi
2017-03-06, 13:20
Det enklaste för vikt är vanliga pet-flaskor men börja som redan sagt lugnt och vräk inte på med vikt eller distans. Eftersom du är ute i god tid behöver du inte på något sätt stressa fram ett resultat.
En annan variant som du antagligen har mer nytta av är att helt enkelt packa ner sådant som du behöver för skogsvistelsen och när tiden går så lägger du till mer och mer så att du framåt sommaren utan problem klarar en övernattning, både med mängden grejer men också att du har lärt dig hur grejerna funkar. Det är inte samma sak som att sova ute i det militära men du lär dig antagligen en del om hur du funkar i skogen och vissa moment är universella.

Att springa i kängor är inget krav för uppbyggnadsträningen så här tidigt utan det kan du utan problem spara tills du har mönstrat och blivit uttagen.

Börje H
2017-03-06, 13:44
Kan kollozzeums äldre berätta om sina erfarhenheter av lumpen

Kan berätta om erfarenheter från egen militärtjänst, men vad viktigare än så är...om rollen som sjukgymnast i Försvarsmakten.

Det ALLRA viktigaste har redan poängteras; att promenera/marschera. Det kan te sig som ett lite halvtrist tips men det ÄR det viktigaste. Under de första veckorna utvecklar ett stort antal av rekryterna problem med fötter/underben och det är i stort sett helt i onödan. Du skall dock vara en smula ödmjuk och inte överdriva det hela och börja kuta runt med viktad ryggsäck det första du gör. Progression gäller även här.

Börja med att knalla 8-10 km med vanliga löpardojjor, men stega sedan successivt över till att göra detsamma med kängor. Bra kängor är ex Lundhags Syncro eller Meidl Performance. Med tanke på att du ändå kommer att utrustas med antingen känga M.90 alt känga M.08 så behöver du egentligen inte köpa ovanstående svindyra varianter. En lite billigare Meidl duger gott och då känga M.08 i grunden är en Meidl känga kommer du "känna igen dig" om du använt en sådan.

Träningsmässigt i övrigt lönar det sig att köra traditionell fys, som du verkar göra redan. Beroende på vart du kommer göra din tjänstgöring så blir belastningen tämligen olika efter ett tag. Generellt dock kan man nog säga att, om du är hyfsat grundstark, så är det kondis som lönar sig mest att köra. Samt också övningar från det testbatteri som redan nämnts ovan :)

Ta vara på tiden och gör ALLTID ditt bästa!

edit; ett sista konkret tips är att köra detta program för fötterna:
http://loparakuten.se/ovningar/fotstyrka/

Superbra och har räddat ett gäng "förlorade" fötter.

MasterChief
2017-03-06, 14:33
Sjunger in i kören. Det spelar ingen roll hur vältränad du är, marscherande med tung ryggsäck i en vecka får de flesta att tappa hoppet. Så att öva på det är toppen. Löpning överlag är otroligt viktigt. Ligger du norrut så är längdskidåkning bra att träna på, även det med ryggsäck. Vill du ha det autentiskt så häng något tung runt halsen (vapnet som alltid är i vägen när man åker skidor).

Att kunna hantera sin kroppsvikt är lysande, men det beror såklart en del på vilken tjänst man har. Jag själv låg i artilleriet och där var styrka uppskattat i en del moment.

Har du inte simmat på länge eller dålig på att simma rekommenderar jag några besök i simhallen. Även om jag låg i norrlandsartilleriet så hade vi rätt mycket vattenfys. Men det kan ju såklart skilja sig åt men det är aldrig fel att träna lite på det också.

Men som sagt, löpning och ännu mer löpning. Marschera med ryggsäck. och massa armhävningar. :D

yaski
2017-03-06, 14:35
Börja med att löpa i löparskor och marschträna i kängor.
När du känner att båda går bra kan du försiktigt börja löpa i kängor.
Tack Nixon! Då ska det bli nog att köpa löparskor

Skulle helt klart säga att det viktigaste är att vänja dig vid att gå med vikt
Under fältveckorna kommer ni ha stridsväst i princip hela tiden vilket kan bli riktigt slitigt om man inte är van
Tackar Meow!

Det enklaste för vikt är vanliga pet-flaskor men börja som redan sagt lugnt och vräk inte på med vikt eller distans.

Tack! Pet-flaskor är nog bättre för ekonomin :p

Det ALLRA viktigaste har redan poängteras; att promenera/marschera. Det kan te sig som ett lite halvtrist tips men det ÄR det viktigaste. Under de första veckorna utvecklar ett stort antal av rekryterna problem med fötter/underben och det är i stort sett helt i onödan. Du skall dock vara en smula ödmjuk och inte överdriva det hela och börja kuta runt med viktad ryggsäck det första du gör. Progression gäller även här.

Ta vara på tiden och gör ALLTID ditt bästa!

Tack så mycket för att du dela med dina erfarenheter! Jag brukar löpa från Spånga till Jakobsberg (från pendeltågstation till pendeltågstation) ca 7 km brukar ta mig 32 min. Japp ska ta vara på tiden och göra mitt bästa, tack återigen!

Mvh

yaski
2017-03-06, 14:41
Sjunger in i kören. Det spelar ingen roll hur vältränad du är, marscherande med tung ryggsäck i en vecka får de flesta att tappa hoppet. Så att öva på det är toppen. Löpning överlag är otroligt viktigt. Ligger du norrut så är längdskidåkning bra att träna på, även det med ryggsäck. Vill du ha det autentiskt så häng något tung runt halsen (vapnet som alltid är i vägen när man åker skidor).

Att kunna hantera sin kroppsvikt är lysande, men det beror såklart en del på vilken tjänst man har. Jag själv låg i artilleriet och där var styrka uppskattat i en del moment.

Har du inte simmat på länge eller dålig på att simma rekommenderar jag några besök i simhallen. Även om jag låg i norrlandsartilleriet så hade vi rätt mycket vattenfys. Men det kan ju såklart skilja sig åt men det är aldrig fel att träna lite på det också.

Men som sagt, löpning och ännu mer löpning. Marschera med ryggsäck. och massa armhävningar. :D

Nepp bor i Tokholm hehe (Stockholm) brukar gå med farsan och simma varannan vecka, klarar av 8-9 längder bröstsim (25m längder x 8) Älskar att åka skidor men de blir 1-2 gånger per år.
Tack MasterChief!
Mvh

baggard
2017-03-06, 15:19
Tips från coachen:
Använd två par strumpor på fötterna, en lite tjockare och en lite tunnare för friktion för att minska riskerna med skavsår

yaski
2017-03-06, 15:36
Tips från coachen:
Använd två par strumpor på fötterna, en lite tjockare och en lite tunnare för friktion för att minska riskerna med skavsår

Ajaj Kapten!:hbang: skämt åsido, brukar ha så i normala fall.
Men tack för tipset:)
Mvh
__________________________________________________ _______________

Ska man köpa dyra löparskor? (adidas, nike osv) , eller räcker det med en röding och byta några gånger per år.

Bärsärk
2017-03-06, 15:52
Beroende på tjänst så behöver du ju inte träna alls mycket, men det är klart det blir lättare om du har bra kondition och låg kroppsvikt.

62ragtop
2017-03-06, 15:57
Mina två cents...

(ovan är bra tips!). Ytterligare, gör gärna din träning lite "jobbig". Dvs, ta gärna din "skogspromenad" när det regnar småspik på tvären.

Stegra upp dina promenader med att addera vikt på ryggen, och öka vikten över tid. Därefter så kan du ha en "vikt" i händerna...

Bedriv din "lumpen-träning" företrädesvis utomhus. Tänk gärna lite "intervall" när du är ute och "rör på dig". Återigen, ta vara på regniga dagar... :cool:

Ytterligare ett tips! Lär dig lite basic orientering. Dvs, lär dig hantera kompass och karta.

Vidare, passa dig för skador, oavsett om du har gamla "idrottsskador" eller drar på dig överbelastningsskador.

Hederlig "kroppsfys" är givetvis på sin plats även det. Med utgångspunkt att kunna hantera din kroppsvikt (+ adderad vikt över tid).

Övrigt, utveckla ett tjockt "pannben". Lär dig, och lev med att saker kan vara "obekvämt", härda ut...

mvh

yaski
2017-03-06, 16:19
Beroende på tjänst så behöver du ju inte träna alls mycket, men det är klart det blir lättare om du har bra kondition och låg kroppsvikt.
Tack!

Mina två cents...

(ovan är bra tips!). Ytterligare, gör gärna din träning lite "jobbig". Dvs, ta gärna din "skogspromenad" när det regnar småspik på tvären.

Stegra upp dina promenader med att addera vikt på ryggen, och öka vikten över tid. Därefter så kan du ha en "vikt" i händerna...

Bedriv din "lumpen-träning" företrädesvis utomhus. Tänk gärna lite "intervall" när du är ute och "rör på dig". Återigen, ta vara på regniga dagar... :cool:

Ytterligare ett tips! Lär dig lite basic orientering. Dvs, lär dig hantera kompass och karta.

Vidare, passa dig för skador, oavsett om du har gamla "idrottsskador" eller drar på dig överbelastningsskador.

Hederlig "kroppsfys" är givetvis på sin plats även det. Med utgångspunkt att kunna hantera din kroppsvikt (+ adderad vikt över tid).

Övrigt, utveckla ett tjockt "pannben". Lär dig, och lev med att saker kan vara "obekvämt", härda ut...

mvh

Tackar! Är J*vligt dålig på orientering kan jag säga, hittade nästan aldrig kontrollerna på grundskola tiden *gah!* Så man behövde alltid gömma sig lite diskret och följa efter någon :smash:

Med tiden kommer det finnas något vettigt innanför pannbenet:)

z_bumbi
2017-03-06, 19:20
Börja inte med att gå i uselt väder utan det är fan så mycket roligare att vara ute i uppehållsväder och sedan när man blivit mer van börja vara ute oavsett väder. Då har man förhoppningsvis lärt sig lite mer om hur man klär sig och kan klara det mesta.

Starke75an
2017-03-06, 19:55
Träna på att skita ute. Lär sig orientering, så slipper du gå flera mil fel. Träna på att varar vaken toklänge och se hur du reagerar. Om du inte tycker om leverpastej, träna på att göra det. Simma i iskalltvatten ska man ju kunna också.

yaski
2017-03-06, 21:31
Börja inte med att gå i uselt väder utan det är fan så mycket roligare att vara ute i uppehållsväder och sedan när man blivit mer van börja vara ute oavsett väder. Då har man förhoppningsvis lärt sig lite mer om hur man klär sig och kan klara det mesta.
Tack! Men det är inte så ofta vi har dåligt väder här i Sverige.

Träna på att skita ute. Lär sig orientering, så slipper du gå flera mil fel. Träna på att varar vaken toklänge och se hur du reagerar. Om du inte tycker om leverpastej, träna på att göra det. Simma i iskalltvatten ska man ju kunna också.
Orientering kommer jag ha om några veckor, hoppas man inte hamnar i någon annan världsdel. Leverpastej är livet*popcorn*
Mvh

oscarovegren
2017-03-06, 21:50
Fötter och knän är vanligaste klagomålen från nya. Vänj dig vid att gå med ryggsäck och viss vikt. Utöver det så brukar dem som är vana vid kontaktsporter klara belastningen generellt bättre. Kroppen är van vid stötar som när du går med packning i nedförsbacke eller råkar snubbla med packning m.m.

Baskagge
2017-03-06, 22:07
Utöver löpning, gång med ryggsäck osv. rekommenderar jag cykling för kondition och benmuskler.

Eller så kör du igenom det här schemat

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2381501/lopt.pdf

Jocke67
2017-03-06, 22:34
Beror som sagt var på vad det är för tjänst. Jag låg på I22 Kiruna (fjälljägare) på 80-talet. Mycket lång vandring/skidåkning med tung ryggsäck. Om jag skulle ha tränat nånting innan så skulle det vara styrketräning, det sliter på kroppen och du blir trött om du inte är stark nog. Fanns några små killar, orienterare och sånt som sprang milen på typ 35 minuter men som hoppade av för att de inte pallade med fysiskt.

Sen ska du träna på att ta en massa skit från puckade mämiskor som bestämmer vad du ska göra. Eller så kanske pedagogik och ledarskap har utvecklats inom det militära de senaste trettio åren? Har ingen koll där... Eller så kanske problemet låg hos mig, jag var den ende tror jag på.mitt kompani och min övriga bekantskapskrets som inte fick "X" (=10).i ordning & uppförande (fick en 7:a), har (eller i alla fall hade) problem att hålla käft ibland...

yaski
2017-03-07, 00:18
Tack för alla som tog sin tid att skriva! Alla tips osv. ska tas in innanför pannbenet och bli en vettig resultat av det.

Ska köpa löparskor imorgon tror jag och sen blir det väl liten äventyr i härliga naturen. Men behöver tillägga en sak, brukar alltid få kramper i vaderna på högra benet på nätterna. Finns det något man göra åt det? Jag brukar alltid stretcha vaderna innan läggdags och käkar ganska mycket nötter så det är inte brist på magnesium.

Mvh

ATJL
2017-03-07, 05:53
Scrolla ner, kika till höger i bild under rubriken "dokument", där har du pdf filer med träningsprogram och beskrivning.

Innan någon nu börjar yla här om att "det där är ju för specialförbanden, det är en helt annan nivå blabla":
Ja, det är inför uttagningen till sf. Men det är ingenting annat än ett bra, relevant och allsidigt träningsprogram inför militär tjänstgöring. Det kommer att förbereda bra för både kondition, styrka, uthållighet och skadeprevention.

Det enda du kan göra är att nivåanpassa de uppsatta delmålen, men träningen är som sagt bra utformad.

ATJL
2017-03-07, 05:54
Glömde länken:
http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/befattningar/specialforbandsoperator/kompletterande-provning-sog/

micke81
2017-03-07, 21:17
Många goda råd i den här tråden.
skulle vilja tillägga att det kan vara av värde att öva på att helt enkelt "gilla läget" det spelar liksom ingen roll hur stark man är och hur bra kondition man har om man blir tjurig och tappar bort förståndet när man är trött,frusen,hungrig,utmattad och inte har någon större aning om vart man är och inte förstår varför man får skäll just där och då för något man gjort/inte gjort.