handdator

Visa fullständig version : Tappade hantel bakåt vid hantelpress


Wiz Khalifa
2017-03-05, 17:03
Körde hantelpress för axlar idag och lyfte upp vikterna och hann köra ett rep innan min axel gav upp vilket gjorde att jag tappade hanteln bakåt medans jag fortfarande höll i, gick så fort att jag inte hann släppa hanteln. Kunde inte fortsätta köra efter det, försökte köra denna övning utan hantel:
http://www.exercisegoals.com/images/shoulder-internal-rotation-standing.jpg
men axlarna låste sig och hoppade till när jag rörde armen uppåt.

Har ont nu men kan röra armen utan att det allt för ont, dock knakar det lite.

Bör jag uppsöka läkare?

Sheogorath
2017-03-05, 18:23
Ja, eller fysioterapeut. Det låter som att din axel bör röntgas för att se att du inte fått en spricka. Det låter som att din axel hoppat ur led och då kan man i ovanliga fall få en skelett- eller broskskada.

Wiz Khalifa
2017-03-05, 19:56
Ja, eller fysioterapeut. Det låter som att din axel bör röntgas för att se att du inte fått en spricka. Det låter som att din axel hoppat ur led och då kan man i ovanliga fall få en skelett- eller broskskada.

Tack för svaret. Ska boka tid hos läkaren imorgon, kan axeln ha hoppat ur led dock? Hade problem med axeln när jag var liten, axeln hoppade ur led hela tiden och då kunde jag inte röra armen.

Sheogorath
2017-03-05, 19:58
Det är vanligt att den hoppar ur och sen hoppar in direkt igen av sig själv.

Wiz Khalifa
2017-03-06, 16:24
Det är vanligt att den hoppar ur och sen hoppar in direkt igen av sig själv.

Ah, förstår! Röntgade mig idag och de kunde inte se några skelettskador, vet ej varför min läkare inte skickade mig på röntgen för mjukdelarna, lär bli kontaktad av min läkare imorgon.

Delirium
2017-03-06, 17:47
har gjort exakt samma sak. dock valde axel att stanna ute varpå jag fick trycka tillbaka. resultat blir att muskler osv sträcks ut och benägenheten att hoppa ur led igen kommer väldigt lätt. under en period efter detta var jag extremt instabil i axeln vilket resulterade i att den hoppade in och ut 4 gånger till.
Rejält med rehab och jobba aldrig till absolut ändläge när det är rörelser över huvudet, axeln är inte skapt för detta.

Har du fortfarande problem skulle jag liksom ovan råda dig att ta kontakt med fysioteraput eller läkare för att antingen få hjälp med övningar för rehab alternativ röntga så det inte är blödningar o skit.

Rolfarsson
2017-03-06, 19:40
Ah, förstår! Röntgade mig idag och de kunde inte se några skelettskador, vet ej varför min läkare inte skickade mig på röntgen för mjukdelarna, lär bli kontaktad av min läkare imorgon.

Hur fick du den röntgad så snabbt? Privat sjukvårdsförsäkring?

Wiz Khalifa
2017-03-06, 19:55
Hur fick du den röntgad så snabbt? Privat sjukvårdsförsäkring?

Gick på drop in hos min vårdcentral där fick jag en remiss till röntgen där de också hade drop in.

Sheogorath
2017-03-06, 20:34
Det är så det ska funka. Är frågeställningen skelettskada ska det inte vara några väntetider. Jag tycker att det var rätt av din doktor att göra en vanlig slätröntgen. Det är skelettskador man är intresserad av i det här skedet. Att du fått någon mån av mjukdelsskada (ofta utsträckta ligament eller någon lite muskelbristning) är helt självklart och inget man behöver kolla med röntgendiagnostik.

Det är i detta läget den undersökning du får hos en kompetent fysioterapeut som är intressant. Manuella tester är oftast helt tillräckliga för att få en bild av vilka mjukdelsskador det rör sig om.

Wiz Khalifa
2017-03-07, 16:12
Var hos en fysioterapeut idag, när jag väl kom dit sa hon att hon inte kunde något om axlar och började googlade och tipsade mig om en sida om idrottsskador, sedan fick jag lägga mig på en brits och hon lyfte mina ben, armar, klämde på armarna osv, för att det skulle vara avslappnade tydligen, slöseri med tid.

Ska boka tid hos en fysioteperatut som är inriktad på idrottsskador.

Sheogorath
2017-03-07, 18:04
Låter som att du hade väldig otur.

CoKEmaN
2017-03-07, 19:51
Väldigt konstigt att ta emot en patient som har en skada som man inte kan något om också tycker jag..

Termy
2017-03-07, 20:37
Låter underligt öht att en fysio jobbar inom primärvård om denne inte kan "något" om en av de mest skadedrabbade kroppsdelarna, och sedan sitter och googlar information under ett patientmöte.

Sheogorath
2017-03-07, 20:38
+2

Wiz Khalifa
2018-09-14, 10:01
Uppdaterar denna tråden, jag uppsökte aldrig någon ny fysioterepaut utan la av med träningen helt.

Började träna igen nu i april och har i princip rehabat min axel varje dag(hittat övningar på google, youtube). Axeln känns mycket starkare och jag kan köra dips som jag aldrig tidigare kunnat köra.

Hantelpress för axlarna är inte heller några konstigheter, är väldigt försiktig dock.

CoKEmaN
2018-09-14, 13:50
Skönt att det blivit bättre!

Hemi
2018-10-03, 14:25
Den där övningen du gjorde skall man kanske inte ha för hög vikt i, sök på "Arne Persson" på youtube så förklarar han övningen.

baktung
2018-10-05, 22:03
Den där övningen du gjorde skall man kanske inte ha för hög vikt i, sök på "Arne Persson" på youtube så förklarar han övningen.
Knappast en pressövning heller. Udda variant av rotationsrörelse.

svartakronan
2018-10-05, 22:38
Knappast en pressövning heller. Udda variant av rotationsrörelse.Den där hanteln var nog lite baktung 🤣

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Agitator
2018-10-05, 23:01
Den där övningen du gjorde skall man kanske inte ha för hög vikt i, sök på "Arne Persson" på youtube så förklarar han övningen.

Knappast en pressövning heller. Udda variant av rotationsrörelse.

Den där hanteln var nog lite baktung 🤣

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Övningen som TS visade på bild är ju något han försökte göra efter han skadat sig utan hantel.

Han utförde högst troligt en vanlig hantelpress ovanför hvuudet när skadan uppstod.