handdator

Visa fullständig version : Går det att få ihop?


Lina89
2017-03-05, 07:19
Går det att få ihop en månad på knappt 700kr?
Min tanke var att börja först nästa månad men då det finns folk som säger att jag inte klarar det så tänkte jag att jag börjar nu om jag kan.. Vad för råvaror ska jag köpa till mig för att fixa denna månadens deff med den tajta budgeten? Kan äta allt utom inälvor och liknande.

Jag vill gå ner i vikt men behålla dom muskler jag har och för hoppnings vis bygga lite.

väger i dag 76,3 vill ner till 60kg
Är 164cm
Fick fram att jag ska ligga på 1488 kcal för att gå ner 0,5kg i veckan Kan det vara rimligt? Kan man ligga på ett högre underskott en tid eller är det bäst att ligga på 0,5?

Jag går Pw 3 dagar och kör styrka 3 dagar

Gör inget överdrivet tungt just när jag inte är i form allas.. Men ändå så jag svettas och tycker det är lite jobbigt.
Annars så pluggar jag 25 procent och tränar trav hästar övriga tiden så är ändå hyfsat aktiv i vardagen.

Tack på förhand :)*hug*

ATJL
2017-03-05, 07:49
Börja kika i den här listan:

http://proteinperkrona.se

Lina89
2017-03-05, 08:00
Börja kika i den här listan:

http://proteinperkrona.se

Tack :)

1x0
2017-03-05, 11:38
Inte tänkt jättemycket på din frågeställning:
Hade införskaffat billigt vassleproteinpulver (50-60kr per kg), käkat omega-3 tillskott. Sedan fyllt upp med billiga kolhydratskällor som är listade i 'proteinperkrona'-hemsidan.

Havregryn, vassleproteinpulver och omega-3 tillskott. Ibland lyxa till det med grönsaker, ägg och andra proteinkällor.

Nu tänker jag mig som du skriver: en månad. Inte resten av livet.

Trapz
2017-03-05, 12:01
Havregryn, mjölk, ägg och proteinpulver hade jag lagt mina pengar på. Billiga och bra råvaror


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Cykelcykel
2017-03-05, 12:10
Linser pch bönor

Minikubik
2017-03-05, 12:16
När jag hade som minst pengar levde jag på ris och proteinpulver alternativt tonfisk i burk. Långt ifrån optimalt men det gick

Shqypnia
2017-03-05, 13:09
Proteinpulver. Äta en större middag om dagen istället för flera ggr.

Lina89
2017-03-05, 13:15
Nu tänker jag mig som du skriver: en månad. Inte resten av livet.


Nä precis nästa månad blir lite lättare.

gyros
2017-03-05, 14:15
Personligen skulle jag undvika proteinpulver under diet. Mättar absolut ingenting.
Detta beror i och för sig på din livsstil och dina ambitioner, men om din budget täcker det, kanske det kan vara en idé att uppnå ditt proteinbehov på andra sätt.

AlexGBG
2017-03-05, 14:46
Personligen skulle jag undvika proteinpulver under diet. Mättar absolut ingenting.
Detta beror i och för sig på din livsstil och dina ambitioner, men om din budget täcker det, kanske det kan vara en idé att uppnå ditt proteinbehov på andra sätt.


Mättar inte så mycket, men beroende på vad man satt upp för macrosmål så kan ju proteinpulver hjälpa till att hålla proteinet på ens önskvärda nivå, samtidigt som man håller kalorierna nere...

Trapz
2017-03-05, 17:15
Personligen skulle jag undvika proteinpulver under diet. Mättar absolut ingenting.
Detta beror i och för sig på din livsstil och dina ambitioner, men om din budget täcker det, kanske det kan vara en idé att uppnå ditt proteinbehov på andra sätt.



Om man ska leva på 700 kr så blir det nog svårt att lägga pengar på kvalitativt protein som också ska mätta bra, därav proteinpulver.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Diomedea exulans
2017-03-05, 17:26
Varför kan du inte äta inälvor? (Inte för att jag har hört att det dka vara bra att äta inälvor, bara undrar.)

Lina89
2017-03-05, 17:44
Varför kan du inte äta inälvor? (Inte för att jag har hört att det dka vara bra att äta inälvor, bara undrar.)
Det känns bara inte så trevligt.. Men kanske är jätte gott :)

King Grub
2017-03-05, 17:50
För mycket vitamin A i inälvsmat för att basera kosten på det.

Tobbey
2017-03-05, 18:14
Nu äter jag inte lika mycket protein som de flesta här men går att komma undan billigt på pasta, gryn, ris och en hel del bönor och även bröd. Ovanpå detta dricker jag iofs sojamjölk som kostar 10 spänn förpackningen men det går att utesluta. Jag äter för runt 800-1000kr i månaden, 4000 kcal om dagen i snitt.

4000x30 dagar = 120,000 kcal per månad / 1000kr = 120 kcal per krona. Så kan du också räkna.

1,5kg havregryn = 16kr på Willys.

= 346 kcal per krona.

Ska du fokusera på protein blir nog ändå pulver billigast dock.

Beemel
2017-03-14, 16:23
Linser pch bönor

This!
Torkade bönor och linser som räcker för en månad kan man få för under en hundring.

Lite andra grönsaker och eventuellt någon kolhydratskälla till det.

Omnomnom
2017-03-14, 17:44
This!
Torkade bönor och linser som räcker för en månad kan man få för under en hundring.

Lite andra grönsaker och eventuellt någon kolhydratskälla till det.

Linser och bönor är kolhydratrika. Inte lika mycket som t.ex. pasta, men har mer protein.

Sohlsken
2017-03-14, 17:56
This!
Torkade bönor och linser som räcker för en månad kan man få för under en hundring.

Lite andra grönsaker och eventuellt någon kolhydratskälla till det.

Personligen skulle jag nog dö av uppblåsthet, så det är ett alternativ för de som kan hantera det. Jag skulle nog själv inte börja äta bönor och linser när jag måste vara i ett litet utrymme med andra människor (typ under studier) om jag inte är van.

Beemel
2017-03-14, 19:51
Linser och bönor är kolhydratrika. Inte lika mycket som t.ex. pasta, men har mer protein.

Ja, därför jag skrev "eventuellt" på ytterligare kolhydratskälla

Beemel
2017-03-14, 19:52
Personligen skulle jag nog dö av uppblåsthet, så det är ett alternativ för de som kan hantera det. Jag skulle nog själv inte börja äta bönor och linser när jag måste vara i ett litet utrymme med andra människor (typ under studier) om jag inte är van.

Rätt tillagade så är bönor inte riktigt så gasbildande som en del vill göra gällande. Men visst finns det en del som reagerar mer än andra.