handdator

Visa fullständig version : Huggade trapz smärta vid nackrörelser


baggard
2017-03-04, 23:10
Hej

Man på 26 år här.

Har trappat upp roddarna och chinsandet det senaste så tror jag kan ha överbelastat mig lite.

Fick i bottenläget i dipsen helt plötsligt en huggande känsla och nacken gick knappt att röra på 2 dagar. Trodde det var något med nacken men nu över en vecka senare så känns nacken frisk å kry , men när jag för nacken bakåt, eller t.ex om jag lägger mig på en bänk med huvudet hängandes utanför kanten så får jag den huggande känslan i min vänstra trapz muskel.

Det känns ju som en vanlig sträckning så jag har rullat på bollar och tagit kallduschar för att skynda på återhämtningen men vet inte om det är rätt val..

Har läst både att man ska stretcha ut muskeln och att man absolut inte ska göra det ?

Låter det som en vanlig sträckning eller kan det vara något annat tro?
https://www.pixeltopic.com/image/ebvesrvaoezoj/

https://www.pixeltopic.com/image/ebvesrvaoezoj/

CoKEmaN
2017-03-04, 23:37
Får du besvär där när du rör nacken så kan det vara bröstrygg snarare än trapz, det du ringat in på bilden ser mer ut som rhomboideus också.. Är du stel i bröstryggen så hade jag börjat att arbeta med den och med nacken, retraktioner i nacken och extensioner i bröstryggen..

baggard
2017-03-05, 00:03
Får du besvär där när du rör nacken så kan det vara bröstrygg snarare än trapz, det du ringat in på bilden ser mer ut som rhomboideus också.. Är du stel i bröstryggen så hade jag börjat att arbeta med den och med nacken, retraktioner i nacken och extensioner i bröstryggen..

Jaha, där ser man. Så tex lägga mig på en foamroller och låta bröstryggen böjas med över den och fortsätta med nackrörelserna? Bör jag göra dom rörelserna där det gör ont i muskeln i ryggen eller irriterar det bara muskeln troligtvis?

CoKEmaN
2017-03-05, 00:30
jag hade provat det, ja, men inte bara "sträcka bakåt" i nacken, utan kika på retraktioner, samt bröstryggsextension över foamroller, men även kanske något "lättare"..

https://www.youtube.com/watch?v=Vg4iSulJStI
https://www.youtube.com/watch?v=9rI0uZQFYo4

Detta är alltså förutsatt att det är besvär från leden, men eftersom du sa att när du rör på nacken så smärtar det i det området så är det något jag misstänker, men om det snarare är muskelbesvär som du tror så kommer nog detta inte hjälpa, dock gör det inte att det blir värre heller.

baggard
2017-03-05, 01:53
jag hade provat det, ja, men inte bara "sträcka bakåt" i nacken, utan kika på retraktioner, samt bröstryggsextension över foamroller, men även kanske något "lättare"..

https://www.youtube.com/watch?v=Vg4iSulJStI
https://www.youtube.com/watch?v=9rI0uZQFYo4

Detta är alltså förutsatt att det är besvär från leden, men eftersom du sa att när du rör på nacken så smärtar det i det området så är det något jag misstänker, men om det snarare är muskelbesvär som du tror så kommer nog detta inte hjälpa, dock gör det inte att det blir värre heller.


Det är precis den rörelsen han gör när han i första klippet för nacken bakåt som jag får den huggande känslan i vad det nu är för muskel. Alltså inte rulla nacken bak och stirra i taket.

Sheogorath
2017-03-05, 05:37
Låter ju som vanlig nackspärr. Kallas så även om smärtan inte sitter i nacken. Smärtan reproduceras av nackrörelser uppenbarligen.

Joe Hardgainer
2017-03-05, 09:32
Låter ju som vanlig nackspärr. Kallas så även om smärtan inte sitter i nacken. Smärtan reproduceras av nackrörelser uppenbarligen.
+1

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk

Rolfarsson
2017-03-05, 15:34
Det känns ju som en vanlig sträckning så jag har rullat på bollar och tagit kallduschar för att skynda på återhämtningen men vet inte om det är rätt val..

Att massera/foam rolla en muskelskada i det tidiga skedet kommer snarare att förlänga läketiden.

Har läst både att man ska stretcha ut muskeln och att man absolut inte ska göra det ?

Om det är en muskelbristning så ska du inte töja i det förens det har läkt ihop, hur lång tid detta tar beror på skadans storlek.

Sheogorath
2017-03-05, 16:13
Om det är en muskelbristning så ska du inte töja i det förens det har läkt ihop, hur lång tid detta tar beror på skadans storlek.

^
|

Viktigt.

I det här läget är det ganska enkelt eftersom en vanlig nackspärr inte heller ska töjas. Mycket rörelse men smärtfri rörelse är det som gäller. Samma som för en muskelbristning i det avseendet.

baggard
2017-03-05, 18:11
Allright, tack för svar! Då har jag helt klart förlängt skiten. Har rullat ut muskeln väldigt smärtsamt :smash:

Har även testat att köra några lätta roddar och facepulls för att se hur det känns och det är ingen smärta alls vid dom rörelserna. Är det bara dumt av mig? Tänker givetvis inte köra tunga 3or, men tänkte om jag kör med vikter där jag kan göra 20reps med vikten även på dödsbädden kanske kan vara bra för blodcirkulationen och för att hålla igång musklerna

baggard
2017-03-06, 14:30
Läste på nätet att om man fortfarande hade ont efter en vecka skulle man uppsöka hjälp, är inte det lite väl överdrivet?

För att förtydliga så hugger det alltså till i muskeln när jag för nacken i vissa lägen men hela tiden annars så är det en väldigt dov smärta som knappt känns men ändå finns där i ryggmsleln och det känns som den strålar ned i utsidan av armén på samma sida.

Har dessutom fått en inflammation i samma sida underarm men tror det bara är en olyckligt förvirrande slump för jag började köra lite underarmsträning häromveckan

ChrisA
2017-03-07, 21:55
Läste på nätet att om man fortfarande hade ont efter en vecka skulle man uppsöka hjälp, är inte det lite väl överdrivet?

För att förtydliga så hugger det alltså till i muskeln när jag för nacken i vissa lägen men hela tiden annars så är det en väldigt dov smärta som knappt känns men ändå finns där i ryggmsleln och det känns som den strålar ned i utsidan av armén på samma sida.

Har dessutom fått en inflammation i samma sida underarm men tror det bara är en olyckligt förvirrande slump för jag började köra lite underarmsträning häromveckan

Är oinsatt men nackrelaterad smärta i samband med stegrad smärta i underarm på samma sida låter ej som smärta pga underarmsträningen. Kan vara, men det är inte det första jag hade tänkt på. Går det ut i några särskilda fingrar och finns det samband mellan nackrörelser och smärta i underarmen?