handdator

Visa fullständig version : Det här med att ta en proteinshake efter träning?


jassadu
2017-03-04, 14:36
Jag styrketränar 3 ggr i veckan och bor väldigt nära gymmet.

Jag tänkte en shake bestående av whey-80 (eller mjölk eller kvarg) samt banan och dricka direkt efter träning varje pass.

Den shakern dricker jag på gymmet och får proteinet som behövs direkt efter träning. Men när ska jag då äta själva måltiden efter gymmet? Om jag har druckit shaken direkt efter gymmet känns det ju lite onödigt att käka mat < 40 min efter gymmet OCKSÅ, eller hur?

Ska jag dricka proteinshaken direkt efter gymmandet. Gå hem och duscha och sen vänta i 2 timmar med att äta mat, eller hur hade ni gjort? :confused:

Thx!

svartakronan
2017-03-04, 14:42
Jag skulle säga att du antingen väntar längre med att äta mat eller att du skippar proteindrinken då mat 40 minuter efter träningen räcker gott och väl. Sen så är ditt dagliga intag av protein det viktigaste och timingen är mindre viktig vad jag förstått det som.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

jassadu
2017-03-04, 14:42
Eller ska jag dricka min shake direkt efter träning och 10 min senare även äta mat?

Säg att jag äter 1 banan och 1 dl whey 80 direkt efter träning (DVS 270 kalorier & 30 g protein)..

rattlesnake61
2017-03-04, 14:44
Alltså dessa enstaka minuter spelar ingen roll... Ät bara din mat och få i dig tillräckligt med protein med eller utan shake.

ozzian
2017-03-04, 14:47
jag är inte så kunnig men läser så det blöder:):)
en banan och kreatin efter träningen
sen äta 2h efterskulle jag testat

är det kväll så skulle jag tagit kasein istället för whey

pgav att aminosyrorna verka medans du sover
kasein verkar längre tid, whey tar kroppen upp direkt, eller iallafall snabbare än kasein

jassadu
2017-03-04, 15:04
OK men ponera att jag direkt efter gymmet häller i mig:

1 banan
1 dl whey 80
(30 g protein, 270 kcal)

och jag är på lean-bulk/bulkningsstigen.

När tror ni optimalt att en måltid efter detta bör intas? Jag kan alltså gå hem och duscha och ta det lugnt med gott samvete innan jag slänger i mig en måltid eftersom jag redan dragit shaken?

Diomedea exulans
2017-03-04, 15:07
Om du fortfarande är hungrig efter den där shakern så är det nog ingen nackdel att käka din riktiga mat direkt när du kommer hem.

Annars, ät nästa mål när du blir hungrig.

jassadu
2017-03-04, 15:18
Om du fortfarande är hungrig efter den där shakern så är det nog ingen nackdel att käka din riktiga mat direkt när du kommer hem.

Annars, ät nästa mål när du blir hungrig.

Mjoo, tack. MEN skulle behöva en tumregel att gå efter då jag typ aldrig egentligen blir hungrig.

T ex "Ät shakern 2 minuter efter träning och käka en stor måltid 2 timmar efter det" <---- Men kroppen kanske behöver riktiga måltiden snabbare än så?

Ett riktmärke skulle vara najs

AlexGBG
2017-03-04, 17:14
Om du fortfarande är hungrig efter den där shakern så är det nog ingen nackdel att käka din riktiga mat direkt när du kommer hem.

Annars, ät nästa mål när du blir hungrig.

Jag håller med.

Jag kör en EAA shake direkt efter träningen ihop med kreatin bara för att inte glömma bort det, sen har jag en till shake en timme senare, och några timmar efter det är det dags för lunch. Sen en eftermiddagsshake, och sen middag...

svartakronan
2017-03-04, 17:18
Mjoo, tack. MEN skulle behöva en tumregel att gå efter då jag typ aldrig egentligen blir hungrig.

T ex "Ät shakern 2 minuter efter träning och käka en stor måltid 2 timmar efter det" <---- Men kroppen kanske behöver riktiga måltiden snabbare än så?

Ett riktmärke skulle vara najs

Läs
http://www.styrkelabbet.se/protein-efter-styrketraning/



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Diomedea exulans
2017-03-04, 18:01
Mjoo, tack. MEN skulle behöva en tumregel att gå efter då jag typ aldrig egentligen blir hungrig.

T ex "Ät shakern 2 minuter efter träning och käka en stor måltid 2 timmar efter det" <---- Men kroppen kanske behöver riktiga måltiden snabbare än så?

Ett riktmärke skulle vara najs

Eftersom du bor så nära gymmet skulle jag nog helt enkelt strunta i proteindrinken och äta mat när jag kom hem.

Man kan egentligen äta nästan hur sällan som helst, vissa har fått jättebra resultat av att bara äta två gånger per dag. Dela upp din dags mat som du vill, men ät så fort som möjligt efter träning.

Minikubik
2017-03-04, 19:50
Ät mat när du kommer hem. Tror(kanske helt felaktigt) inte du kommit så långt i din utveckling att exakt nutrient timing gör varken till eller från. Själv tar jag Shake efter mest för att jag har absolut noll aptit en halvtimme-timme efter träningen och då sitter jag oftast i bilen. Annars tror jag riktig mat trumfar pulver alla gånger det går
Lycka till

JP Morgan
2017-03-05, 12:19
Här har du ditt riktmärke: Gör det som du trivs med/passar just dig bäst, med en sidonotis att försöka få i dig protein inom 3-4h.

Förstår att man vill göra allt så opti som möjligt, men det har knappt någon påverkan och jag personligen finner det irriterande att umgås med optifolk som brukar bygga upp relativt meningslösa rutiner som man sedan vägrar rubba på (så länge vi inte pratar om folk som satsar helhjärtat på fitness/bodybuilding etc., då känns det mer befogat).

Come at me guys!

jassadu
2017-03-05, 23:56
Här har du ditt riktmärke: Gör det som du trivs med/passar just dig bäst, med en sidonotis att försöka få i dig protein inom 3-4h.

Förstår att man vill göra allt så opti som möjligt, men det har knappt någon påverkan och jag personligen finner det irriterande att umgås med optifolk som brukar bygga upp relativt meningslösa rutiner som man sedan vägrar rubba på (så länge vi inte pratar om folk som satsar helhjärtat på fitness/bodybuilding etc., då känns det mer befogat).

Come at me guys!


Nä, jag förstår precis vad du menar - och håller med.

Men jag undrar lite över om det är kaka på kaka att dricka en shake med protein osv efter träning OCH äta mat.

Och om jag dricker en shake efter träningen innehållande banan och proteinpulver så blir jag inte hungrig på någon/några timmar <- är det okej att endast dricka en proteinshake efter träning och sen inte äta mat på 2 timmar?

Eller är det bättre att äta mat direkt efter och 2-3 h efter det dricka en proteinshake?

Vad tror ni?

Alltså om jag dricker en proteinshake direkt efter träning. När bör jag då äta mat efter det? Är 3 timmar efter det för lång tid? Om jag inte åt före gymmet?

LunaSpice
2017-03-06, 08:10
Det spelar mindre (LÄS: ingen) roll hur du väljer att göra. Att tajma proteinintag och försöka optimera kräver massvis med energi för väldigt liten utdelning (om du inte tävlar på elitnivå). Lägg mer tid att se över det totala protein/energiintaget över dygnet, hitta ett bra träningsprogram som funkar för dig och se till att få tillräckligt med vila.

Jag tror att de flesta av oss tar en proteinshake och ev kolhydrater direkt/kort efter träning och sen käkar mat 1-2 timmar efter detta. Gör så ett tag och se hur det känns.

Diomedea exulans
2017-03-06, 08:17
Är 3 timmar efter det för lång tid? Om jag inte åt före gymmet?

Nej.

King Grub
2017-03-06, 08:23
Ja.

Due to the transient anabolic impact of a protein-rich meal and its potential synergy with the trained state, pre- and post-exercise meals should not be separated by more than approximately 3–4 hours, given a typical resistance training bout lasting 45–90 minutes. If protein is delivered within particularly large mixed-meals (which are inherently more anticatabolic), a case can be made for lengthening the interval to 5–6 hours. This strategy covers the hypothetical timing benefits while allowing significant flexibility in the length of the feeding windows before and after training. Specific timing within this general framework would vary depending on individual preference and tolerance, as well as exercise duration. One of many possible examples involving a 60-minute resistance training bout could have up to 90-minute feeding windows on both sides of the bout, given central placement between the meals. In contrast, bouts exceeding typical duration would default to shorter feeding windows if the 3–4 hour pre- to post-exercise meal interval is maintained.

https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-10-5

Diomedea exulans
2017-03-06, 08:31
Ja.



https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-10-5

Han menade om han drack en proteindrink efter träningen. Jag ser inget i texten som säger att man måste äta inom 3 timmar efter drinken?

King Grub
2017-03-06, 08:36
Vassleprotein ger aminosyror till muskeln kortare tid än en timme.

https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00726-016-2343-8

King Grub
2017-03-06, 08:40
Det finns ingen anledning att ändra på rekommendationer som varit standard i årtionden: proteindrink efter träning, ät när man kommer hem. Behöver man låta det ta längre tid ibland kommer det inte att vara avgörande, men jag tror inte alls man kan säga att det inte gör någon skillnad alls om man låter det ta, säg, tre timmar istället för en timme varenda pass över lång tid.

Diomedea exulans
2017-03-06, 10:15
Det finns ingen anledning att ändra på rekommendationer som varit standard i årtionden: proteindrink efter träning, ät när man kommer hem. Behöver man låta det ta längre tid ibland kommer det inte att vara avgörande, men jag tror inte alls man kan säga att det inte gör någon skillnad alls om man låter det ta, säg, tre timmar istället för en timme varenda pass över lång tid.

Okej, hade inte hört den rekommendationen.

Shqypnia
2017-03-06, 10:25
TS; hur mkt protein får du i dig varje dag?

Jag brukar äta relativt fort när jag kmr hem, men får i mig likväl en shake på gymmet mest av vana och att jag förmodligen bara lär glömma det senare, eller inte orka.

Bulkperiod
2017-03-06, 11:31
Vassleprotein ger aminosyror till muskeln kortare tid än en timme.

https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00726-016-2343-8

Betyder detta samma sak som att "muscle full" varar mindre än en timme efter att ha intagit en proteindrink beståendes av vassle, fast med andra ord?

King Grub
2017-03-06, 11:34
Nej.

http://ajcn.nutrition.org/content/92/5/1080.long

1x0
2017-03-06, 12:06
Alltså om jag dricker en proteinshake direkt efter träning. När bör jag då äta mat efter det? Är 3 timmar efter det för lång tid? Om jag inte åt före gymmet?
Ja.



https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-10-5

Det finns ingen anledning att ändra på rekommendationer som varit standard i årtionden: proteindrink efter träning, ät när man kommer hem. Behöver man låta det ta längre tid ibland kommer det inte att vara avgörande, men jag tror inte alls man kan säga att det inte gör någon skillnad alls om man låter det ta, säg, tre timmar istället för en timme varenda pass över lång tid.
Detta blir alltså avgörande skillnad, alternativ B bäst:

A) Styrketräning. Vassleproteinshake direkt efter. Mat 3 timmar efter shaken.
B) Styrketräning. Vassleproteinshake direkt efter. Mat 1 timme efter shaken.


Vi säger vassleproteinshaken är 50g pulver: ca 40g protein. Stimulerar inte dessa 40g protein i 3-4 timmar? Varför är det fördelaktigt att fylla på med ännu mer protein tätt efter, när proteinet från pulvret 'finns kvar'?

Står det i länken? Citera åt mig någon!

King Grub
2017-03-06, 12:12
Ur J Agric Food Chem. 2010;58:8788–8797.

Dom närmaste timmarna efter träning har man ett tillfälle där ett proteinintag inte minskar det anabola gensvaret på ytterligare ett intag bara en timme senare.

Anders The Peak
2017-03-06, 12:28
Mycket handlar om vilket gensvar som förväntas av ett proteinintag efter träningen. Fylld lever med aminosyror och snabbt tillgängligt glykogen i de fallen ger inte en proteindrink speciellt mycket anabolt gensvar. Det krävs att kroppen kommer i negativ energibalans för att gensvaret ska vara stort. Riktlinje du äter ordentligt och håller god energitillgång=inget behov av ett proteinintag direkt efter träningen det går bra att vänta en till två timmar efter avslutat träningspass.

svag74
2017-03-06, 14:12
Mycket handlar om vilket gensvar som förväntas av ett proteinintag efter träningen. Fylld lever med aminosyror och snabbt tillgängligt glykogen i de fallen ger inte en proteindrink speciellt mycket anabolt gensvar. Det krävs att kroppen kommer i negativ energibalans för att gensvaret ska vara stort. Riktlinje du äter ordentligt och håller god energitillgång=inget behov av ett proteinintag direkt efter träningen det går bra att vänta en till två timmar efter avslutat träningspass.

Då är det bra, eller i alla fall ok, att som jag gör träna lite halvfastande?
Jag kör ett ägg en timme innan träning bara, för att få något i kroppen liksom.
Så efter mina pass borde kroppen skrika efter mat, vilket jag också ger den i form av en rejäl "gainer" (28g protein, 850kcal) plus ännu ett ägg.
Sedan riktig mat ~3 timmar efter det.

Anders The Peak
2017-03-06, 18:56
Då är det bra, eller i alla fall ok, att som jag gör träna lite halvfastande?
Jag kör ett ägg en timme innan träning bara, för att få något i kroppen liksom.
Så efter mina pass borde kroppen skrika efter mat, vilket jag också ger den i form av en rejäl "gainer" (28g protein, 850kcal) plus ännu ett ägg.
Sedan riktig mat ~3 timmar efter det.

Det är säkert bra att lägga in dagar med mycket lågt energiintag för att trigga den biokemiska fabriken att var alert och effektiv. Det är säkert bra att träna fastande eller halvfastande vissa dagar men jag vet inte om du behöver ~ 1000 kcal på ett bräde troligen är det bättre att sprida det över ett par timmar efter träningen.

svag74
2017-03-06, 19:53
Det är säkert bra att lägga in dagar med mycket lågt energiintag för att trigga den biokemiska fabriken att var alert och effektiv. Det är säkert bra att träna fastande eller halvfastande vissa dagar men jag vet inte om du behöver ~ 1000 kcal på ett bräde troligen är det bättre att sprida det över ett par timmar efter träningen.

Trodde inte uppemot 1000kcal räknades som avvikande stort matintag, särskilt inte här inne.
Hoppas det inte är dåligt för träningen i alla fall, för jag äter "sällan" och mycket (eftersom jag inte gillar att äta och vill ha det avklarat :D).
Många kör ju PF och det blir ju bra mycket mer extremt än mina 3 stora mål per dag (plus lite kvällsmat/snacks/utfyllnad).