handdator

Visa fullständig version : Kostupplägg, helvegansk utan tillagning (frukt, nötter, grönsaker). Önskar förslag oc


Ram Dass
2017-03-03, 17:43
Jag tänkte prova basera min kost på färdiga-att-äta livsmedel helt utan animalier. Helst i så oprocessad form som möjligt, men undantag kommer göras där det blir lämpligt.

Är precis i startgroparna i min planeringen och denna tråd är en början. Tilläggas ska att jag varit vegan redan i fem månader.

Spontant tänker att den stora proteinkällan kommer bli nötter, sedan fylla på med frukt och grönsaker. Sojamjölk och havregryn kommer bli väl förekommande, även sojaproteinpulver.

Jag tar gärna emot förslag på råvaror och produkter som är färdiga att äta. Framförallt proteinrika sådana, då fett och kolhydrater inte kommer vara några problem att få i sig.

Även övrig input angående näringsinnehåll osv. mottages tacksamt. [emoji3]

Sverker
2017-03-03, 19:43
All uppvärmning gynnar upptag av protein och stärkelse. Ska du äta rått blir det frukt och nötter som naturen tänkt sig som muta för att vi ska sprida växten.

dmoller
2017-03-04, 12:14
rostade sojabönor
40g protein / 100

riktigt trökiga att äta efter en stund

skunkvid
2017-03-04, 12:40
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7731133&postcount=10516

Tobbey
2017-03-04, 12:46
http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=217099

120-180g protein på 3000-4000 kcal helveganskt.

Wain
2017-03-04, 14:16
Intressant att i princip alla förslag är tillagade...

skunkvid
2017-03-04, 14:58
Intressant att i princip alla förslag är tillagade...

Mitt förslag är dock kallpressat.

Diomedea exulans
2017-03-04, 15:05
Tofu.

Ram Dass
2017-03-04, 15:17
All uppvärmning gynnar upptag av protein och stärkelse. Ska du äta rått blir det frukt och nötter som naturen tänkt sig som muta för att vi ska sprida växten.
Gynnar på vilket sätt? Går upptaget fortare eller skulle man tom. gå miste om kolhydrater och protein genom att det inte skulle tas upp ordentligt om man äter det otillagat(ouppvärmt)? Handlar det bara om tidsaspekten är det inget jag ser skulle ha någon praktiskt relevans för mig.

rostade sojabönor
40g protein / 100

riktigt trökiga att äta efter en stund
Tack bra tips!

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7731133&postcount=10516
"Kung Markattas torkade sojafärs 300g, kostade ca 30kr har jag för mig.

400 kcal och 47g protein per 100g.

Smakar bra dessutom."

Äter du dom i otillagad form?

http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=217099

120-180g protein på 3000-4000 kcal helveganskt.
Trasig länk verkar det som. Vad är det för något?

Intressant att i princip alla förslag är tillagade...Jag har inget problem med att det är tillagat när man köper det, såvida det inte är allt för processat.

Tofu.
Tack!

skunkvid
2017-03-04, 15:23
Äter du dom i otillagad form?

Aj fan, glömde ju att dom ska sjuda i 10-15 minuter

Ram Dass
2017-03-04, 15:26
Aj fan, glömde ju att dom ska sjuda i 10-15 minuter

Jag förstår. Mitt problem är att jag bor på internat och delar kokvrå med nio grabbar. Därför tänkte jag prova att basera min kost helt på mat som inte behöver tillagas för att slippa stå i det köket, spara tid och som en kul grej att prova på.

Diomedea exulans
2017-03-04, 15:37
Jag förstår. Mitt problem är att jag bor på internat och delar kokvrå med nio grabbar. Därför tänkte jag prova att basera min kost helt på mat som inte behöver tillagas för att slippa stå i det köket, spara tid och som en kul grej att prova på.

Havregryn kan du ju käka otillagat med sojamjölk eller något, då blir det väl ända typ 10 % protein, fullvärdigt, i måltiden?

Lite krångligt att hitta grönsaker man inte behöver tillaga, men morötter är ju goda råa. Olika sorters kål går väl att äta rått, men smakar väl pyton om man ska vara ärlig (går kanske att vänja sig vid, dock). Fast både morötter och kål behöver väl sköljas osv, så man kommer kanske inte undan att vara i köket ändå...

Du kanske ska tillåta dig att micra saker? Isåfall finns det massor med fuskköttprodukter och frysta grönsaker du kan äta.

Starke75an
2017-03-04, 16:04
Kände en som åt allt rått. Han hade nån sjukdom, som han testade olika koster för att mildra. Han hade en bigpack med grönsaker med sig lite överallt. Han åt blomkål och allt möjligt mest hela tiden.

Vägde inte över 50kg i allafall.

Sverker
2017-03-04, 16:51
Havregryn är ångbehandlade. Stärkelsen är förklistrad vilket gör den mer lättsmält och enzymerna som skulle oxidera det fleromättade fettet är denaturerade.

Proteiner som värmebehandlas denatureras och förlorar sitt igelkottförsvar. Våra matspjälkningsenzymer kommer lättare åt proteinkedjorna och bryta ned dem.

Samma sak med bönor som innehåller olika trypsininhibitorer. Denatureras de inte kan vi inte bryta ned proteinet. Naturen är smart.

Många värdefulla antioxidanter sitter inpackade i olika strukturer av kostfibrer i växten. Genom att koka grönsaken bryts strukturerna upp och antioxidanterna blir tillgängliga.

Diomedea exulans
2017-03-04, 18:03
Bönor, varför tänkte jag inte på det... Konserverade bönor är ju bara att äta ur burken!

Ram Dass
2017-03-04, 23:45
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170304/2eb3a9c0a35ddbd54a0da309b5a8dfaf.jpg

Kvällens tallrik. Tack för alla tips!

Rödkål, mandel, rostade sojabönor, riskakor, digistivekex, oliver och apelsin. :)

Therese
2017-04-10, 05:32
Rent spontant skulle jag säga overnight chiapudding, på med en rejäl sked jordnötssmör så är morgonen iallafall räddad.
Har du tillgång till stavmixer eller liknande är ju shake lätt att slänga ihop, banan, grönkål, blåbär, proteinpulver, jordnötssmör.

Beemel
2017-04-10, 09:14
Tofu och/eller Tempeh
Overnight oats/chia
Baljväxter (vid behov förvällda och/eller kokade..)
Nötter
Frön
Bröd
Mjölksubstitut (brukar ofta ha b12 tillsatt dessutom)