handdator

Visa fullständig version : Smärtor i ländryggen direkt efter bänkpress


pepplez
2017-03-03, 09:07
Har på senare tid börjat få smärtor i ländryggen direkt efter bänkpress. Under själva utförandet gör det inte ont, men när jag reser mig från bänken efteråt måste jag spänna bålen ordentligt för att det inte ska hugga i ländryggen. Jag kan reproducera smärtan genom att stå rakt och sedan börja luta mig framåt. När överkroppen når ca 30 graders lutning (mot lodlinjen) börjar det smärta i ländryggen, och jag måste spänna bålen för att inte få väldigt ont.

Någon timme senare är smärtan mycket lindrigare.

Vad kan detta vara? Känns ju som att det händer något när jag bryggar upp, bryggar förmodligen för mycket i ländryggen och klämmer något?

Hur kan jag jobba mot detta? Sjukgymnast/kiropraktor/naprapat eller finns det enkla "botmedel" man kan göra i vardagen/hemma?

baktung
2017-03-03, 13:16
Får du verkligen enbart ont vid bänkpress? Inga känningar alls vid knäböj?

baggard
2017-03-03, 14:50
Jag hade samma bekymmer förr men inte lika illa tror jag.
Började fokusera på att verkligen spänna bålen när jag bänkade och aktivt trycka ned länden lite mer mot bänken än om jag struntat i det. Det plus att stretcha ut höftböjarna har hjälpt för mig iaf. Märkte att om jag var tight i höftböjarna så spelade det ingen roll, så fort jag satte fötterna i backen när jag bänkade gick det inte att undvika en lite för svankig ländrygg

crizzan
2017-03-03, 15:05
Reverse hypers! Gäller att stärka ryggen inte bara statiskt i ett läge (typ marklyft) utan även när ryggen är i flexion och extension.

pepplez
2017-03-04, 11:06
Får du verkligen enbart ont vid bänkpress? Inga känningar alls vid knäböj?

Ja, en knäböjsrörelse gör inte ont alls faktiskt.

Jag hade samma bekymmer förr men inte lika illa tror jag.
Började fokusera på att verkligen spänna bålen när jag bänkade och aktivt trycka ned länden lite mer mot bänken än om jag struntat i det. Det plus att stretcha ut höftböjarna har hjälpt för mig iaf. Märkte att om jag var tight i höftböjarna så spelade det ingen roll, så fort jag satte fötterna i backen när jag bänkade gick det inte att undvika en lite för svankig ländrygg

Mm, tror det är nåt kajko med min brygga. Den är väldigt dålig för det första. Har läst tidigare att strama höftböjare är en cockblocker för bra brygga, har bestämt mig för att försöka råda mot på det men inte riktigt kommit till skott.

Reverse hypers! Gäller att stärka ryggen inte bara statiskt i ett läge (typ marklyft) utan även när ryggen är i flexion och extension.
Fick youtuba övningen :) Kanske kan vara värt att testa!

waspen123
2017-03-05, 01:16
Får själv ont i ländryggen när jag bryggar väldigt mycket på högre vikt, vad jag gör då är att helt enkelt brygga mindre.

Maximal
2017-03-06, 10:05
Exakt samma problem för mig! Du beskriver det precis som jag skulle beskriva mitt.

Att värma upp ryggen, sträcka, knäcka och köra fler uppvärmnings set i bänken innan jag går på arbetsseten verkar funka lite.

Om jag sänker bryggan rejält och slappnar av i benen, uppstår inte smärtan, men då minskar styrkan också med 20kg...

Shqypnia
2017-03-06, 10:19
Jag har på sistone också börjat få ont i ländryggen så har den senaste veckan slutat köra mark då det känns så fort jag böjer mig ner. Tror ni det lär passera relativt fort?

Pepparspray
2017-03-06, 10:41
Försöker du hela tiden brygga maximalt då du bänkpressar? Spänner du magen?

CoKEmaN
2017-03-06, 11:08
Låter som om du skulle kunna ha en instabilitet mellan några segment i ryggraden, går i så fall att träna för att stärka muskulaturen och muskel-"försvaret" för att undvika att få ont. God prognos med tanke på att det blir bättre av att spänna tycker jag.

För närmare utredning kontakta en fysioterapeut/sjukgymnast.