handdator

Visa fullständig version : Så lite som 50 sekunder stretching före styrketräning ger sämre muskeltillväxt


King Grub
2017-03-03, 08:42
Utöver den tidigare fastställda negativa effekten på prestation.

PURPOSE:

It has been suggested that flexibility training may reduce the total volume of training during resistance trainings. The purpose of this study was to compare the effect of flexibility training immediately before resistance training (FLEX-RT) versus resistance training without flexibility training (RT) on maximum strength and the vastus lateralis muscle cross-sectional area (CSA).

METHODS:

Participants had each leg assigned to RT or FLEX-RT. Both groups performed four sets of leg extensions to voluntary failure of 80% of one repetition maximum (1RM); however, FLEX-RT performed two sets of 25 s of static stretching before resistance training. Number of repetitions and total volume were calculated during weeks 1-5 and 6-10. Vastus lateralis muscle CSA, 1RM, and flexibility were assessed at baseline and after 10 weeks.

RESULTS:

The number of repetitions and total training volume were greater for RT than FLEX-RT for weeks 1-5 and 6-10. Regarding the vastus lateralis muscle CSA, a main time effect was observed, however, greater change was observed for RT than FLEX-RT (12.7 and 7.4%, respectively). A main time effect for 1RM was also observed with similar changes for RT and FLEX-RT (12.7 and 12.9%, respectively). Flexibility was increased pre- to post-training for FLEX-RT with greater change for FLEX-RT (10.1%) than RT (2.1%).

CONCLUSION:

These results show that performing flexibility training immediately before resistance training can contribute to a lower number of repetitions, total volume, and muscle hypertrophy.

Eur J Appl Physiol. 2017 Mar 1. Effect of the flexibility training performed immediately before resistance training on muscle hypertrophy, maximum strength and flexibility.

ceejay
2017-03-03, 08:54
Immediately before ja. Men om vi snackar 10-20 min innan? Detta är lite känt sen innan då man testade spänst efter stretch. Men då testade de att stretcha sekunder innan de testade hoppförmågan också.

Musique
2017-03-03, 08:56
Hur är det med stretching efter styrketräning? Vad säger forskningen om det?

baggard
2017-03-03, 13:07
Fasen. Får börja köra rörlighetsstretchen jag kör före basövningar en timme i förväg istället då

King Grub
2017-03-03, 13:11
Inget talar väl för att signalmekanismerna stretchingen åstadkommer varar kortare tid än ett antal timmar.

baggard
2017-03-03, 13:13
Talar något för att de varar fler än ett par timmar då

Fey
2017-03-03, 13:59
Det räcker väl att byta stretchen till efter övningen?

Beemel
2017-03-03, 14:14
Inget talar väl för att signalmekanismerna stretchingen åstadkommer varar kortare tid än ett antal timmar.

menar du "längre" eller är det bara jag som är trögtänkt (vilket är långt från osannolikt)

King Grub
2017-03-03, 14:15
Jag menar kortare. Det var därför jag skrev det.

exevision
2017-03-03, 17:17
Dynamisk stretch är väll bättre?

King Grub
2017-03-03, 18:39
Inte undersökt (om du talar om hypertrofipåverkan).

ARMSTARK
2017-03-03, 19:11
Det var redan för typ 10 år sedan som detta diskuterades på Kolozzeum, då handlade det iofs om styrka. Jag märkte ca 5kg skillnad i bänken stretchad vs ostretchad. Har aldrig stretchat innan träningen efter det. Jag kör 3 split och tränar de andra två grupperna istället. :)

Chok Dee
2017-03-03, 19:16
Men.. beror det inte på VAD/HUR man ska träna om det e bra respektive dåligt att stretcha innan?

tex om du ska ut på en jogging runda varvat med intervaller så är det bra att stretcha lite innan ( om man ska hålla på under ett par timmar då menar jag)

King Grub
2017-03-03, 19:18
Studien gäller uttryckligen styrketräning. Det finns inget "men" här. Det du beskriver undersöks inte och är inte relaterat till den.

Chok Dee
2017-03-03, 19:27
Studien gäller uttryckligen styrketräning. Det finns inget "men" här. Det du beskriver undersöks inte och är inte relaterat till den.

Mhmmm.... men är det då dåligt om man ska styrketräna i ett par timmar som de flesta "disco-byggarna" då? tex bicepscurla i 2 timmar för att det ser fränt ut...


(nej jag är ingen discobyggare, bara undrar)

waspen123
2017-03-03, 20:31
Själv måste jag stretcha före passen, ibland lite mitt emellan sets också för anmars slutar det med sendrag värk och rent allmänt dålig prestation. Så även om det i tekniken minskar min styrka att stretcha så tjänar jag då iaf på det personligen.

exevision
2017-03-03, 20:54
Inte undersökt (om du talar om hypertrofipåverkan).

Dynamisk stretch kan ju nästan liknas med stigande vikt under uppvärmingssetten.
Borde ju inte vara till nackdel.

Anders The Peak
2017-03-04, 05:21
Enligt den här kan man inte dra några slutsatser av hypotesen som tas upp i den här artikeln. (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7729009&postcount=1)

smerk
2017-03-04, 13:18
Vad definierar stretch? Jag brukar använda ett gummiband för att värma upp axlarna gemon att sträcka ut det och föra det bakom ryggen

Bärsärk
2017-03-04, 14:01
Vad definierar stretch? Jag brukar använda ett gummiband för att värma upp axlarna gemon att sträcka ut det och föra det bakom ryggen

Stretch är väl precis vad de låter som, när de sträcker.

VoDaresVins
2017-03-04, 20:10
Men spelar det tro nån roll förutom under en tävling? Jag tänker blir en stretchad muskel, som bara klarar av 5kg mindre än en ostretchad muskel, sämre tränad/utvecklad över en given period.