handdator

Visa fullständig version : Kraftig ökning av könsdysfori bland barn och unga


mytimecouldbeyou
2017-03-02, 18:03
Ganska kraftig ökning visualiserad
http://www.lakartidningen.se/EditorialFiles/MY/[EFMY]/2016-157_001_webb.jpg

Under det senaste decenniet har antalet unga med könsdysfori som söker sjukvårdens insatser för köns*bekräftande åtgärder ökat kraftigt.

En minoritet (ca 20 procent) av barn <12 år med könsdysfori kommer att ha en kvarstående önskan om könsbekräftande åtgärder.

tomten1
2017-03-02, 18:28
Galet.

Osäkra ungdomar som inte har funnit sig själva i livet + en normalisering genom media (e.g. Caitlyn Jenner) = ökning av könsdysfori

trädgårdsmöbel
2017-03-02, 18:48
Finns det statistik på andelen pojkar resp. flickor som vill byta? Dessutom att enbart 20% fortfarande vill byta senare i livet, talar ju kraftigt emot att det är så särskilt smart att uppmuntra könsöverskridande beteende hos barn.

TranceII
2017-03-02, 21:18
Kan också vara så att innan t.ex. Internet, communities och aktivism så var det många som led i tysthet och inte sökte hjälp.

Diomedea exulans
2017-03-02, 21:28
Galet.

Osäkra ungdomar som inte har funnit sig själva i livet + en normalisering genom media (e.g. Caitlyn Jenner) = ökning av könsdysfori

Det är väl ungefär lika troligt som att fler blev bögar efter normaliseringen genom media.

Arne Persson
2017-03-02, 21:35
Tack kära media och internet för att ni har huvudansvaret för dessa galenskaper!*screwy*

Tree Fiddy
2017-03-02, 21:36
Tack kära media och internet för att ni har huvudansvaret för dessa galenskaper!*screwy*

Det är feminismens fel.

MasterChief
2017-03-02, 21:47
Jag vill också byta kön. Jag vill ha en större modell. Har inte jag rätten till det?

Sheogorath
2017-03-02, 21:48
Folk mer benägna att söka hjälp för psykiska problem? Nej, det blir SD nästa val.

tomten1
2017-03-02, 21:52
Det är väl ungefär lika troligt som att fler blev bögar efter normaliseringen genom media.

Könsdysfori är mycket ovanligt men ökar över hela världen bland såväl vuxna som yngre. Orsaken är okänd, men det har spekulerats om huruvida det kan bero på miljöfaktorer, ökad tillgång till vård, ökad kunskap (via internet), generellt ökad öppenhet och uppmärksamhet i samhället för frågor som rör köns*identitet och könsuttryck, minskad stigmatisering eller att identitetsutvecklingen i dag i större utsträckning även innefattar könsidentiteten.

= normalisering genom media

Sheogorath
2017-03-02, 22:00
En positiv sak alltså.

Vinter
2017-03-02, 22:02
Förhoppningsvis kan det hjälpa minska självmordsfrekvensen bland unga, så jag ser det som positivt. Vad som ligger bakom visar sig troligtvis om några år.

sweetkarolina
2017-03-02, 22:10
Är det något fel med att byta kön/vilja byta kön?

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

baktung
2017-03-02, 22:15
Varför byta kön när man kan nöja sig med att bytlåna ibland? *popcorn*

tomten1
2017-03-02, 22:27
Är det något fel med att byta kön/vilja byta kön?

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Ja.

Context
The treatment for transsexualism is sex reassignment, including hormonal treatment and surgery aimed at making the person's body as congruent with the opposite sex as possible. There is a dearth of long term, follow-up studies after sex reassignment.

Objective
To estimate mortality, morbidity, and criminal rate after surgical sex reassignment of transsexual persons.

Design
A population-based matched cohort study.

Setting
Sweden, 1973-2003.

Participants
All 324 sex-reassigned persons (191 male-to-females, 133 female-to-males) in Sweden, 1973–2003. Random population controls (10∶1) were matched by birth year and birth sex or reassigned (final) sex, respectively.

Main Outcome Measures
Hazard ratios (HR) with 95% confidence intervals (CI) for mortality and psychiatric morbidity were obtained with Cox regression models, which were adjusted for immigrant status and psychiatric morbidity prior to sex reassignment (adjusted HR [aHR]).

Results
The overall mortality for sex-reassigned persons was higher during follow-up (aHR 2.8; 95% CI 1.8–4.3) than for controls of the same birth sex, particularly death from suicide (aHR 19.1; 95% CI 5.8–62.9). Sex-reassigned persons also had an increased risk for suicide attempts (aHR 4.9; 95% CI 2.9–8.5) and psychiatric inpatient care (aHR 2.8; 95% CI 2.0–3.9). Comparisons with controls matched on reassigned sex yielded similar results. Female-to-males, but not male-to-females, had a higher risk for criminal convictions than their respective birth sex controls.

Conclusions
Persons with transsexualism, after sex reassignment, have considerably higher risks for mortality, suicidal behaviour, and psychiatric morbidity than the general population. Our findings suggest that sex reassignment, although alleviating gender dysphoria, may not suffice as treatment for transsexualism, and should inspire improved psychiatric and somatic care after sex reassignment for this patient group.

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0016885

xan
2017-03-02, 22:31
^

Den säger väl endast att könsbyte inte är tillräckligt som behandling? Inte att det är något dåligt med det.

TheBeach97
2017-03-02, 22:33
Allt går efter planen alltså.

The End Game Of Feminism And Cultural Marxism Is To Eliminate Sex Differences

http://www.returnofkings.com/86615/the-end-game-of-feminism-and-cultural-marxism-is-to-eliminate-sex-differences



inb4 "kulturmarxism är nazistisk propaganda och inget av det stämmer!!" - fastän man ser det precis överallt :D

trädgårdsmöbel
2017-03-02, 22:35
Är det något fel med att byta kön/vilja byta kön?

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Därom tvistas det. Fel är det väl inte, men om det är en psykisk sjukdom eller ej. Hormoner och kirurgi kanske inte är rätt väg att gå för att behandla en psykisk sjukdom? Det är givetvis bra att folk söker hjälp för det, men jag är inte helt ombord med idén att utföra könsbyten, specifikt inte på barn. Undantaget till det tycker jag är när det råder oklarhet kring det biologiska könet, i de fall där man faktiskt inte kan könsbestämma en person.

F Ultra
2017-03-02, 22:52
Kan också vara så att innan t.ex. Internet, communities och aktivism så var det många som led i tysthet och inte sökte hjälp.

Inte bara det, före 1 juli 2013 så var det ju krav på sterilisering för de som ville byte kön så det är ju inte direkt konstigt att den stora ökningen i diagrammet börjar vid just 2013.

Dessutom är detta inkommande remisser om utredningar och inte antalet genomförda könskorrigeringar. Och en utredning tar minst ett år så det är inte heller så att detta görs helt vind för våg.

Men man förstår ju att 197 personer ur en befolkning på 10 miljoner måste kännas hotande...

Tolkia
2017-03-02, 22:54
Jag tycker att det är bra om människor vågar söka hjälp för att de mår dåligt i större utsträckning nu än tidigare. Det finns många sjukdomstillstånd man genom historien har velat gömma, smussla undan, straffa bort genom stigmatisering. Det har inte fungerat. Det kommer inte att fungera nu heller. Många av de sjukdomar man tidigare försökte hantera genom att låtsas som om de inte fanns har vi f.ö. idag behandling för.

Det är ju vidare självklart att antalet remisser för utredning av något (vilket är vad som visas i grafen, d.v.s. antal remisser från annan klinik till tTeamet för könsutredning av unga vid Astrid Lindgren för just - surprise - UTREDNING av patienter med könsdysfori. Den visar inte förekomsten av könsdysfori, eller hur många som genomgår behandling. Den grupp där endast 20% fortsatt vill byta kön på sikt är prepubertala barn, så den siffran är väl inte heller direkt förvånande.

Diomedea exulans
2017-03-02, 23:05
Jag vill också byta kön. Jag vill ha en större modell. Har inte jag rätten till det?

Jorå, kör hårt. Det är ingen som hindrar dig.

Du kan få lite länkar som hjälp på traven:

http://www.drelist.com/penile-enlargement-surgery/

http://www.socalphalloplasty.com

http://www.fairviewplasticsurgery.com/just-for-men/male-cosmetic-genital-surgery/penile-lengthening

King Grub
2017-03-02, 23:06
Jag skall inte ens säga vad jag tycker om fenomenet.

xan
2017-03-02, 23:12
Jag skall inte ens säga vad jag tycker om fenomenet.

Var inte feg. ;)

Vinter
2017-03-02, 23:18
Primärt handlar det om psykisk ohälsa, som är tydligast i puberteten. Det är i 20% av fallen som det kan bli aktuellt med någon slags korrektion. Det är egentligen en väldigt liten andel,vilket å andra sidan betyder att 80% tar ett annat beslut.

Jag vill inte se en utveckling där man börjar könskorrigera barn som vi sett i andra länder.

Diomedea exulans
2017-03-02, 23:26
Till folk som är emot homosexualitet tycker jag det är en bra idé att ställa frågan: Vad tycker ni homosexuella ska göra? Gifta sig med någon av det motsatta könet och må skit?

Skulle vllja ställa samma fråga till alla som är emot transsexualitet. Vad tycker ni att transsexuella ska göra?

Genomföra en operation och sedan må bättre... Eller låta bli, gå runt och må skit tills de dör... För att några på internet sagt att det är sjukt att genomföra en operation? (Eller för att om de genomför en operation så bidrar de till The End Game Of Feminism And Cultural Marxism?)

Ni kan liksom inte få dem att bli normala genom att be dem att skärpa sig.

TranceII
2017-03-02, 23:28
Allt går efter planen alltså.

The End Game Of Feminism And Cultural Marxism Is To Eliminate Sex Differences

http://www.returnofkings.com/86615/the-end-game-of-feminism-and-cultural-marxism-is-to-eliminate-sex-differences



inb4 "kulturmarxism är nazistisk propaganda och inget av det stämmer!!" - fastän man ser det precis överallt :D

The End Game Of Alt-Right Is To Achieve White Supremacy And Commit Genocide on Jews And Other Minorities.

inb4 "Det är bara propaganda från MSM och stämmer inte!!!" fastän man ser uttalanden om det konstant från alt-right grupper och till och med mord i vissa fall.


...eller du kanske inte tycker att de representerar dig?

TheBeach97
2017-03-02, 23:29
The End Game Of Alt-Right Is To Achieve White Supremacy And Commit Genocide on Jews And Other Minorities.

inb4 "Det är bara propaganda från MSM och stämmer inte!!!" fastän man ser uttalanden om det konstant från alt-right grupper och till och med mord i vissa fall.


...eller du kanske inte tycker att de representerar dig?

Mm precis så är det eh :laugh:

Vinter
2017-03-02, 23:33
Genomföra en operation och sedan må bättre... Eller låta bli, gå runt och må skit tills de dör... För att några på internet sagt att det är sjukt att genomföra en operation? (Eller för att om de genomför en operation så bidrar de till The End Game Of Feminism And Cultural Marxism?)


Problemet är att det inte ger så bra effekt att låta personer som lider av könsdysfori genomgå operation. Det hade säkerligen varit odiskutabelt om självmordsfrekvensen sjönk kraftigt efter operation, men så är inte fallet.

Ja jag är pragmatisk.

TranceII
2017-03-02, 23:35
Ja.



http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0016885

En klassiker på Kolozzeum: att länka en studie som man inte läst eller förstår.


For the purpose of evaluating the safety of sex reassignment in terms of morbidity and mortality, however, it is reasonable to compare sex reassigned persons with matched population controls. The caveat with this design is that transsexual persons before sex reassignment might differ from healthy controls (although this bias can be statistically corrected for by adjusting for baseline differences). It is therefore important to note that the current study is only informative with respect to transsexuals persons health after sex reassignment; no inferences can be drawn as to the effectiveness of sex reassignment as a treatment for transsexualism. In other words, the results should not be interpreted such as sex reassignment per se increases morbidity and mortality. Things might have been even worse without sex reassignment. As an analogy, similar studies have found increased somatic morbidity, suicide rate, and overall mortality for patients treated for bipolar disorder and schizophrenia.[39], [40] This is important information, but it does not follow that mood stabilizing treatment or antipsychotic treatment is the culprit.

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0016885

TranceII
2017-03-02, 23:41
Mm precis så är det eh :laugh:

Du har aldrig varit på 4chan/8chan eller har koll på neo nazi-delen av alt right?

Diomedea exulans
2017-03-02, 23:41
Problemet är att det inte ger så bra effekt att låta personer som lider av könsdysfori genomgå operation. Det hade säkerligen varit odiskutabelt om självmordsfrekvensen sjönk kraftigt efter operation, men så är inte fallet.

Hur mäter man det? Om en människa tagit livet av sig, hur vet man att denne var transsexuell i smyg?

Om det är så att opererade transsexuella har lika hög självmordsfrekvens som resten av samhället så är det väl ett tecken på att operationerna funkar?

tomten1
2017-03-02, 23:44
En klassiker på Kolozzeum: att länka en studie som man inte läst eller förstår.


http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0016885

En annan klassiker är att misstolka en konversation i syfte att vinna billiga poäng. Det citerade motsäger inte min ståndpunkt.

TranceII
2017-03-02, 23:47
En annan klassiker är att misstolka en konversation i syfte att vinna billiga poäng. Det citerade motsäger inte min ståndpunkt.

Vad var din ståndpunkt?

Vinter
2017-03-02, 23:47
Hur mäter man det? Om en människa tagit livet av sig, hur vet man att denne var transsexuell i smyg?

Man mäter helt enkelt självmordsfrekvens innan och efter operation. Bland personer som har diagnos Könsdysfori.

Rent logiskt borde självmordsfrekvensen vara betydligt bättre hos människor som genomgått operation? Om så inte är fallet ska man ifrågasätta operation.

Finns många studier om du vill grotta ned dig.

Diomedea exulans
2017-03-02, 23:48
Man mäter helt enkelt självmordsfrekvens innan och efter operation. Bland personer som har diagnos Könsdysfori.

Rent logiskt borde självmordsfrekvensen vara betydligt bättre hos människor som genomgått operation? Om så inte är fallet ska man ifrågasätta operation.

Finns många studier om du vill grotta ned dig.

Räcker det inte att självmordsfrekvensen är lite bättre?

Och det finns annat än självmordsfrekvens att titta på. Hur är den självupplevda livstillfredsställelsen före och efter operation i de båda grupperna?

tomten1
2017-03-02, 23:50
Vad var din ståndpunkt?

Att transsexualitet bäst beskrivs som ett sjukdomstillstånd som inte bör uppmuntras till.

TranceII
2017-03-02, 23:54
Att transsexualitet bäst beskrivs som ett sjukdomstillstånd som inte bör uppmuntras till.

Men studien stödjer inte din poäng på något sätt där.

Vinter
2017-03-02, 23:55
Räcker det inte att självmordsfrekvensen är lite bättre?

Och det finns annat än självmordsfrekvens att titta på. Hur är den självupplevda livstillfredsställelsen före och efter operation i de båda grupperna?

Från långtidsstudien ovan.

"Conclusions:
Persons with transsexualism, after sex reassignment, have considerably higher risks for mortality, suicidal behaviour, and psychiatric morbidity than the general population. Our findings suggest that sex reassignment, although alleviating gender dysphoria, may not suffice as treatment for transsexualism, and should inspire improved psychiatric and somatic care after sex reassignment for this patient group."

Jag skulle inte kalla det en stor framgång. Då är frågan om inte den övergripande behandlingsformen innan och efter är viktigare än själva operationen? Kan vara så att en operation är en dålig lösning för många av fallen.

Frågan borde vara, hur gör vi den övergripande psykiska behandlingen mer effektiv.

tomten1
2017-03-02, 23:59
Men studien stödjer inte din poäng på något sätt där.

Studien är tydlig med att transsexuella är överrepresenterade i fråga om självmord och psykisk ohälsa. Jo, studien stödjer min poäng.

Diomedea exulans
2017-03-02, 23:59
Kan vara så att en operation är en dålig lösning för många av fallen.

Nej, det tror jag inte, för det som fick dem att vilja operera sig finns ju fortfarande kvar.

Jag tar fasta på det fetstilta: "Our findings suggest that sex reassignment, although alleviating gender dysphoria, may not suffice as treatment for transsexualism". Det antyder att transexuella behöver mycket stöd även efter operationen.

Tro fan det. Att gå runt och ha ångest över att man har fel kön måste ju sätta rejäla käppar i hjulet för den som ska försöka bygga ett bra liv. För att inte tala om hur det måste kännas att halva internet tycker att man är sjuk i huvudet.

mytimecouldbeyou
2017-03-03, 00:02
Hur mäter man det? Om en människa tagit livet av sig, hur vet man att denne var transsexuell i smyg?

Om det är så att opererade transsexuella har lika hög självmordsfrekvens som resten av samhället så är det väl ett tecken på att operationerna funkar?

Enkelt!

Man anställer KI för att gå igenom datan, där kan de enkelt justera siffror så att man får det resultat man vill ha, typ att man ändrar andelen av en viss grupp bland de som har suiciderat.

Ett slående exempel är https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20384599 Isacsson G et al. Antidepressant medication prevents suicide in depression. Acta Psychiatr Scand. 2010 Dec;122(6):454-60. där man helt enkelt förfalskade andelen suiciderade som hade intagit antidepressiva genom att trolla bort 2/3 av fallen (för att styrka och stärka deras religiösa (och obevisade) tes om att antidepressiva minskar suicidrisken).

trädgårdsmöbel
2017-03-03, 00:02
Skulle vllja ställa samma fråga till alla som är emot transsexualitet. Vad tycker ni att transsexuella ska göra?

Genomföra en operation och sedan må bättre... Eller låta bli, gå runt och må skit tills de dör... För att några på internet sagt att det är sjukt att genomföra en operation? (Eller för att om de genomför en operation så bidrar de till The End Game Of Feminism And Cultural Marxism?)

Ni kan liksom inte få dem att bli normala genom att be dem att skärpa sig.

Söka hjälp, och få hjälp av medicin, terapi och lång inläggning på psykiatrisk instutition. Apotemnofiler skär man inte av benet på som behandling (förhoppningsvis, även om det faktiskt gjorts), jag önskar att transexualitet ansågs och behandlades som en psykisk sjukdom. Åtminstone tills vi faktiskt fastslagit att det inte är det, av oberoende experter utan politisk agenda.

xan
2017-03-03, 00:03
Studien är tydlig med att transsexuella är överrepresenterade i fråga om självmord och psykisk ohälsa.

Hur vet du att det inte har att göra med hur transsexuella behandlas?

Vinter
2017-03-03, 00:04
Nej, det tror jag inte, för det som fick dem att vilja operera sig finns ju fortfarande kvar.

Jag tar fasta på det fetstilta: "Our findings suggest that sex reassignment, although alleviating gender dysphoria, may not suffice as treatment for transsexualism". Det antyder att transexuella behöver mycket stöd även efter operationen.

Tro fan det. Att gå runt och ha ångest över att man har fel kön måste ju sätta rejäla käppar i hjulet för den som ska försöka bygga ett bra liv. För att inte tala om hur det måste kännas att halva internet tycker att man är sjuk i huvudet.

http://transadvocate.com/fact-check-study-shows-transition-makes-trans-people-suicidal_n_15483.htm

Problemet är betydligt mer komplext än så.

TranceII
2017-03-03, 00:07
Från långtidsstudien ovan.

"Conclusions:
Persons with transsexualism, after sex reassignment, have considerably higher risks for mortality, suicidal behaviour, and psychiatric morbidity than the general population. Our findings suggest that sex reassignment, although alleviating gender dysphoria, may not suffice as treatment for transsexualism, and should inspire improved psychiatric and somatic care after sex reassignment for this patient group."

Jag skulle inte kalla det en stor framgång. Då är frågan om inte den övergripande behandlingsformen innan och efter är viktigare än själva operationen? Kan vara så att en operation är en dålig lösning för många av fallen.

Frågan borde vara, hur gör vi den övergripande psykiska behandlingen mer effektiv.

Ett par saker som kan vara värt att notera med att det är en långtidsstudie:

1. Man har förmodligen blivit mycket bättre på den faktiska operationen och kunskapen runt behandling nu 2017 är på 80-talet.

2. Acceptansen är även den bättre nu än på 80-talet och det finns fler förebilder och stödgrupper.

Båda kan påverka t.ex. självmordsfrekvens.

Studien är tydlig med att transsexuella är överrepresenterade i fråga om självmord och psykisk ohälsa. Jo, studien stödjer min poäng.

Nej, det gör den inte. Skall jag länka igen?



For the purpose of evaluating the safety of sex reassignment in terms of morbidity and mortality, however, it is reasonable to compare sex reassigned persons with matched population controls. The caveat with this design is that transsexual persons before sex reassignment might differ from healthy controls (although this bias can be statistically corrected for by adjusting for baseline differences). It is therefore important to note that the current study is only informative with respect to transsexuals persons health after sex reassignment; no inferences can be drawn as to the effectiveness of sex reassignment as a treatment for transsexualism. In other words, the results should not be interpreted such as sex reassignment per se increases morbidity and mortality. Things might have been even worse without sex reassignment. As an analogy, similar studies have found increased somatic morbidity, suicide rate, and overall mortality for patients treated for bipolar disorder and schizophrenia.[39], [40] This is important information, but it does not follow that mood stabilizing treatment or antipsychotic treatment is the culprit.


De har till och med en pedagogisk liknelse.

Diomedea exulans
2017-03-03, 00:11
http://transadvocate.com/fact-check-study-shows-transition-makes-trans-people-suicidal_n_15483.htm

Problemet är betydligt mer komplext än så.

Från din länk:

There you have it. To be clear:

No, the study does not show that medical transition results in suicide or suicidal ideation. The study explicitly states that such is not the case and those using this study to make that claim are using fallacious logic.

tomten1
2017-03-03, 00:15
Hur vet du att det inte har att göra med hur transsexuella behandlas?

Det vet jag inte.


Nej, det gör den inte. Skall jag länka igen?

De har till och med en pedagogisk liknelse.

Ja, jag undrar om du själv förstår dig på den liknelsen, det mesta tyder på att du inte gör det.

Vinter
2017-03-03, 00:21
1. Man har förmodligen blivit mycket bättre på den faktiska operationen och kunskapen runt behandling nu 2017 är på 80-talet.

2. Acceptansen är även den bättre nu än på 80-talet och det finns fler förebilder och stödgrupper.

Båda kan påverka t.ex. självmordsfrekvens.



Förhoppningsvis är situationen bättre för dessa människor.

Problemet kan delas in i två delar.

1. 70-80% av människor som diagnostiseras med könsdysfori "växer ur" diagnosen med terapi.

2. Efter operation är självmordsfrekvensen fortsatt hög, och ett antal procent ångrar sig efter operation.

Så exakt vad sjukvården ska göra är inte helt självklart. Men att bara behandla frågan som rent moralisk "rätt/fel"riskerar att bli en katastrof.

Att könsdysfori och drogmissbruk bland unga hör till en ökande trend av psykisk ohälsa borde väl vara odiskutabelt nu. Som jag tidigare sagt, jag ser psykisk ohälsa som framtidens stora samhällsproblem, som knappast diskuteras.

mytimecouldbeyou
2017-03-03, 00:23
Ett par saker som kan vara värt att notera med att det är en långtidsstudie:

1. Man har förmodligen blivit mycket bättre på den faktiska operationen och kunskapen runt behandling nu 2017 är på 80-talet.

2. Acceptansen är även den bättre nu än på 80-talet och det finns fler förebilder och stödgrupper.

Båda kan påverka t.ex. självmordsfrekvens.



Nej, det gör den inte. Skall jag länka igen?



De har till och med en pedagogisk liknelse.

Lite spännande anaolgi med tanke på att flera antipsykotika är kraftigt och otvetydigt kopplade till metabol påverkan (klozapin kan ge 10-tals(!) kg i viktuppgång på någon månad), verkar troligen dessutom direkt för att skapa insulinresistens/diabetes, och att den initiala marknadsföringen som "kemisk lobotomi" är träffsäker..


Vi skulle helt enkelt behöva en "Tuskegee Study of Untreated Syphilis in the Negro Male" (https://en.wikipedia.org/wiki/Tuskegee_syphilis_experiment)-studie för att veta vad som är vad! Det är synd att vi är så bakbundna nu för tiden.

Diomedea exulans
2017-03-03, 00:59
Söka hjälp, och få hjälp av medicin, terapi och lång inläggning på psykiatrisk instutition. Apotemnofiler skär man inte av benet på som behandling (förhoppningsvis, även om det faktiskt gjorts), jag önskar att transexualitet ansågs och behandlades som en psykisk sjukdom. Åtminstone tills vi faktiskt fastslagit att det inte är det, av oberoende experter utan politisk agenda.

Det finns många framgångshistorier bland transsexuella också, alltså personer som gjort operation och är jättelyckliga. Hade de personerna varit ännu lyckligare om man låst in dem på psyket istället för att operera dem? Hade samhället tjänat på det?

tomten1
2017-03-03, 01:03
Det finns många framgångshistorier bland transsexuella också, alltså personer som gjort operation och är jättelyckliga. Hade de personerna varit ännu lyckligare om man låst in dem på psyket istället för att operera dem? Hade samhället tjänat på det?

Jag tar gärna en källa på det. -72 påbörjades behandlingar i Sverige, dvs för ca. 45 år sedan. Finns det någon från den tiden idag som kan bekräfta någon form av "framgångshistoria"?

Diomedea exulans
2017-03-03, 01:13
Jag tar gärna en källa på det. -72 påbörjades behandlingar i Sverige, dvs för ca. 45 år sedan. Finns det någon från den tiden idag som kan bekräfta någon form av "framgångshistoria"?

Jag sa inte att jag hade sett någon från den tiden som är lycklig.

Hemi
2017-03-03, 01:22
Primärt handlar det om psykisk ohälsa, som är tydligast i puberteten. Det är i 20% av fallen som det kan bli aktuellt med någon slags korrektion. Det är egentligen en väldigt liten andel,vilket å andra sidan betyder att 80% tar ett annat beslut.

Jag vill inte se en utveckling där man börjar könskorrigera barn som vi sett i andra länder.

Det får också en motsatt effekt än vad jag antar var önskad, pojke gillar rosa. Gender Fluid. Flicka gillar bilar. Genier fluid. Man kan altså inte vara pojke och gilla rosa...

Tolkia
2017-03-03, 06:43
Att transsexualitet bäst beskrivs som ett sjukdomstillstånd som inte bör uppmuntras till.
Om det är ett sjukdomstillstånd, hur blir det bättre av att man inte "uppmuntrar" det? Blir högt blodtryck bättre av att man inte uppmuntrar det? Ont i ryggen (för att ta något som är frekvent förekommande på Kolo)? Astma? Jag förstår inte resonemanget.
Vi skulle helt enkelt behöva en "Tuskegee Study of Untreated Syphilis in the Negro Male" (https://en.wikipedia.org/wiki/Tuskegee_syphilis_experiment)-studie för att veta vad som är vad! Det är synd att vi är så bakbundna nu för tiden.
Jag tycker inte att det är synd. Däremot känns det bra att du inte sitter i någon nämnd som fördelar forskningsanslag.

Jag köper f.ö. inte riktigt din implikation att personer med psykossjukdom skulle ta livet av sig på grund av att de blir feta och/eller får diabetes. Om det vore "kemisk lobotomi" borde det väl f.ö. snarare skyddamot suicid (nej, jag tycker inte att lobotomi är en bra grej, eller att det är något att eftersträva att folk blir "avstängda" och tappar kontakten med känslolivet).

Håller f.ö. helt med Trance i tolkningen av det sista stycket i artikeln. Man pekar ju dessutom väldigt tydligt ut att studien inte är designad för att göra den tolkning som flera i tråden gör.

Tricklew
2017-03-03, 07:06
Jag tar gärna en källa på det. -72 påbörjades behandlingar i Sverige, dvs för ca. 45 år sedan. Finns det någon från den tiden idag som kan bekräfta någon form av "framgångshistoria"?

Växte upp med en transperson i mitt liv, hon var lycklig och drog de råaste fittskämten jag någonsin har hört.


Jag tror hon konverterade för skämten.

Bob90
2017-03-03, 07:07
Jag känner lite att könsdysfori är lite som homosexualitet en gång i tiden. Homosexualitet tolkades ju förr som djävulens verk och/eller en psykisk störning. Nu är det ju ganska accepterat.

Personligen så tycker jag inte att man ska göra en så stor grej av det, så länge man inte påverkar andra negativt med tex brott så måste ju människor måste ju få leva som de själv behagar. Man behöver inte gilla det eller förstå det, men kanske respektera beslutet i alla fall.

Diomedea exulans
2017-03-03, 07:10
Jag känner lite att könsdysfori är lite som homosexualitet en gång i tiden. Homosexualitet tolkades ju förr som djävulens verk och/eller en psykisk störning. Nu är det ju ganska accepterat.


Ja, jag undrar lite varför folk i tråden inte tycker att homosexuella ska gå i massiv terapi några årtionden innan de provar att dejta någon av samma kön?

Hemi
2017-03-03, 08:04
Växte upp med en transperson i mitt liv, hon var lycklig och drog de råaste fittskämten jag någonsin har hört.


Jag tror hon konverterade för skämten.

Lol, jag var med på den gamla tiden när Sverige hade RFSL, Huset, AliceB och allt vad det hette samt en massa privata fester folket inte kände till. Var inte gay själv men det var jävligt kul och har många historier jag drar för kompisar från den tiden. Det var raggarbilar, rock 'n' roll, och 80 tal, "PK" var inte uppfunnet än. Bäst var ju att skaffa en flygbiljett bort från det supertrygga men tråkiga konsumsverige som till största delen stängde kl 23 till London eller NY eller nåt, i fråga om att ha kul som gay då. Innan detta misstänkte vi att Accept och Judas Priest mfl var gay, men vet ni vad, vi brydde oss inte, musiken övervann ev. Fobier. Har däremot erfarenheter av proggare och punkare som var lite mera fobiska, då. Men det är mina erfarenheter. Men...
Jag tror dock tråden nu innefattar flera ämnen.

Illustrerade mannen
2017-03-03, 08:17
Nej, det tror jag inte, för det som fick dem att vilja operera sig finns ju fortfarande kvar.

Jag tar fasta på det fetstilta: "Our findings suggest that sex reassignment, although alleviating gender dysphoria, may not suffice as treatment for transsexualism". Det antyder att transexuella behöver mycket stöd även efter operationen.

Tro fan det. Att gå runt och ha ångest över att man har fel kön måste ju sätta rejäla käppar i hjulet för den som ska försöka bygga ett bra liv. För att inte tala om hur det måste kännas att halvainternet tycker att man är sjuk i huvudet.

Bara halva?

Wormzie
2017-03-03, 10:32
om det är ett sjukdomstillstånd, hur blir det bättre av att man inte "uppmuntrar" det? Blir högt blodtryck bättre av att man inte uppmuntrar det? Ont i ryggen (för att ta något som är frekvent förekommande på kolo)? Astma? Jag förstår inte resonemanget.

Jag tycker inte att det är synd. Däremot känns det bra att du inte sitter i någon nämnd som fördelar forskningsanslag.

Jag köper f.ö. Inte riktigt din implikation att personer med psykossjukdom skulle ta livet av sig på grund av att de blir feta och/eller får diabetes. Om det vore "kemisk lobotomi" borde det väl f.ö. Snarare skyddamot suicid (nej, jag tycker inte att lobotomi är en bra grej, eller att det är något att eftersträva att folk blir "avstängda" och tappar kontakten med känslolivet).

Håller f.ö. Helt med trance i tolkningen av det sista stycket i artikeln. Man pekar ju dessutom väldigt tydligt ut att studien inte är designad för att göra den tolkning som flera i tråden gör.

+1

Wormzie
2017-03-03, 10:36
Söka hjälp, och få hjälp av medicin, terapi och lång inläggning på psykiatrisk instutition. Apotemnofiler skär man inte av benet på som behandling (förhoppningsvis, även om det faktiskt gjorts), jag önskar att transexualitet ansågs och behandlades som en psykisk sjukdom. Åtminstone tills vi faktiskt fastslagit att det inte är det, av oberoende experter utan politisk agenda.

Du vet att man inte bara söker vård för könsdysfori och att man blir kallad till operation? Det är en lång process där man noggrant bedömer psykiatrisk status och sorterar vad som är vad innan man genomgår en könskorrigerande behandling.

mytimecouldbeyou
2017-03-03, 11:47
Om det är ett sjukdomstillstånd, hur blir det bättre av att man inte "uppmuntrar" det? Blir högt blodtryck bättre av att man inte uppmuntrar det? Ont i ryggen (för att ta något som är frekvent förekommande på Kolo)? Astma? Jag förstår inte resonemanget.

Självskadebeteende då? Suicid (särskilt för unga är en kamrats suicid ofta en viktig inspirationskälla)? Ätstörningar (där brukar man väl trigga varandra)?

Jag tycker inte att det är synd. Däremot känns det bra att du inte sitter i någon nämnd som fördelar forskningsanslag.

Jag köper f.ö. inte riktigt din implikation att personer med psykossjukdom skulle ta livet av sig på grund av att de blir feta och/eller får diabetes. Om det vore "kemisk lobotomi" borde det väl f.ö. snarare skyddamot suicid (nej, jag tycker inte att lobotomi är en bra grej, eller att det är något att eftersträva att folk blir "avstängda" och tappar kontakten med känslolivet).

Håller f.ö. helt med Trance i tolkningen av det sista stycket i artikeln. Man pekar ju dessutom väldigt tydligt ut att studien inte är designad för att göra den tolkning som flera i tråden gör.

Var uppenbarligen skämtsam angående syfilisstudiemetodiken.

Fetman/diabetes åsyftade "found increased somatic morbidity".

Wormzie
2017-03-03, 14:28
Självskadebeteende då? Suicid (särskilt för unga är en kamrats suicid ofta en viktig inspirationskälla)? Ätstörningar (där brukar man väl trigga varandra)?

Kommer såklart alltid att finnas en risk att om det är accepterat i samhället att fler kommer ut och vågar söka hjälp för det. Det är som sagt en liten grupp i samhället som är mycket utsatt och ofta inte mår bra varken fysiskt eller psykiskt. En mer accepterande approach kommer definitivt hjälpa dem här individerna.

Att suicidrisken ökar för att en kamrat suiciderat kanske beror på att ens kamrat har suiciderat?

Självskadebeteende och ätstörningar är ofta uttryck för personer som inte har en fungerande ångesthanteringsförmåga. Att personer "inspireras" av varandra för att dämpa jobbiga känslor är inte konstigare än att du eller jag tar efter beteenden som dämpar eller förstärker känslor (ex, socialiserar, tränar eller vad som).

Diomedea exulans
2017-03-03, 14:35
Självskadebeteende då? Suicid (särskilt för unga är en kamrats suicid ofta en viktig inspirationskälla)? Ätstörningar (där brukar man väl trigga varandra)?

Självskadebeteende, ätstörningar och självmord är saker man tar till för man inte orkar lösa ett problem. Att genomgå könskorrigering är att lösa problemet.

Klein
2017-03-03, 14:51
Självskadebeteende, ätstörningar och självmord är saker man tar till för man inte orkar lösa ett problem. Att genomgå könskorrigering är att lösa problemet.

The overall mortality for sex-reassigned persons was higher during follow-up (aHR 2.8; 95% CI 1.8–4.3) than for controls of the same birth sex, particularly death from suicide (aHR 19.1; 95% CI 5.8–62.9). Sex-reassigned persons also had an increased risk for suicide attempts (aHR 4.9; 95% CI 2.9–8.5) and psychiatric inpatient care (aHR 2.8; 95% CI 2.0–3.9). Comparisons with controls matched on reassigned sex yielded similar results. Female-to-males, but not male-to-females, had a higher risk for criminal convictions than their respective birth sex controls.

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0016885

Petoria
2017-03-03, 14:55
http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0016885

Our findings suggest that sex reassignment, although alleviating gender dysphoria, may not suffice as treatment for transsexualism, and should inspire improved psychiatric and somatic care after sex reassignment for this patient group.

Det är en del av lösningen, inte hela lösningen.

Klein
2017-03-03, 15:00
Det är en del av lösningen, inte hela lösningen.

Skattebetalarna betalar?

tomten1
2017-03-03, 15:01
Kommer såklart alltid att finnas en risk att om det är accepterat i samhället att fler kommer ut och vågar söka hjälp för det.

Nej, risken är att fler psykiskt ostabila människor låser sig fast vid idén att könskorrigering kommer göra dom lyckliga, denna låsning kan inga utredningar i världen bryta upp.

Människans envishet är inte att underskatta.

Diomedea exulans
2017-03-03, 15:05
Skattebetalarna betalar?

Vad ska skattepengar användas till om inte att hjälpa de utsatta i samhället?

Petoria
2017-03-03, 15:10
Skattebetalarna betalar?

Ja, transpersoner arbetar väl och betalar skatt som alla andra, varför ska de inte kunna dra nytta av det.

Klein
2017-03-03, 15:19
Vad ska skattepengar användas till om inte att hjälpa de utsatta i samhället?

Bara om det hjälper. Förvisso hjälper ju inte socialbidrag heller att få folk ur fattigdom.

Wormzie
2017-03-03, 16:01
Nej, risken är att fler psykiskt ostabila människor låser sig fast vid idén att könskorrigering kommer göra dom lyckliga, denna låsning kan inga utredningar i världen bryta upp.

Människans envishet är inte att underskatta.

Klart att man vill ha en väg ut från eländet, som finns där OAVSETT om vi accepterar transsexualism eller inte. Det behövs såklart läggas arbete på att ta reda på vilka som har störst chans att få en positiv effekt av operationen och behandlingen, för att inte operera folk i onödan, och övrig behandling behöver också utvecklas.

Jag tror dessutom inte att man med lätthet tar sig igenom långa utredningar som vissa får det att låta som.

Hur kommer det sig att du är så emot behandling för transsexuella? Förutom den studien som du länkade till tidigare som du så uppenbart misstolkat?

sweetkarolina
2017-03-03, 16:07
Jag känner lite att könsdysfori är lite som homosexualitet en gång i tiden. Homosexualitet tolkades ju förr som djävulens verk och/eller en psykisk störning. Nu är det ju ganska accepterat.

Personligen så tycker jag inte att man ska göra en så stor grej av det, så länge man inte påverkar andra negativt med tex brott så måste ju människor måste ju få leva som de själv behagar. Man behöver inte gilla det eller förstå det, men kanske respektera beslutet i alla fall.

+1

Kan vi inte hata på pedofiler och våldtäktsmän istället, de gör ju faktiskt andra människor illa med sin läggning.
Om jag vill leva som kille, eller som tjej, eller byta kön, eller förstora tuttarna eller vad som helst som bara påverkar min egen kropp så behöver väl ingen annan lägga sig i det valet? *hug*

Wormzie
2017-03-03, 16:10
+1

Kan vi inte hata på pedofiler och våldtäktsmän istället, de gör ju faktiskt andra människor illa med sin läggning.
Om jag vill leva som kille, eller som tjej, eller byta kön, eller förstora tuttarna eller vad som helst som bara påverkar min egen kropp så behöver väl ingen annan lägga sig i det valet? *hug*

Tror många problematiserar pga att staten inte finansierar dina tuttar om det inte är relaterat till att man opererat bort bröstet/brösten pga cancer eller liknande, är iofs oklar på hur mycket det bidrar även efter det.

WHITEFOLKS
2017-03-03, 16:16
Finns ju iofs rätt mycket med "egen kropp" som inte är tillåtet bl.a. att inta hormoner om man tycker man har för lite muskler. Om man däremot är kvinna och tycker att man borde vara mer manlig så kan man få ta samma hormoner i syfte att bli manlig.

tomten1
2017-03-03, 17:45
Hur kommer det sig att du är så emot behandling för transsexuella? Förutom den studien som du länkade till tidigare som du så uppenbart misstolkat?

Jag är inte emot behandling av transsexuella, jag är emot en normalisering (framförallt i media) som kan komma att leda till att ostabila människor låser sig fast vid idén att dom måste könsopereras för att bli lyckliga.

När dom sedan inser att könsbytet inte var lösningen tar dom livet av sig.

--------

Förklara gärna hur studien inte stöder mitt påstående om att transsexuella är överrepresenterade i fråga om psykisk ohälsa och självmord:

Conclusions

Persons with transsexualism, after sex reassignment, have considerably higher risks for mortality, suicidal behaviour, and psychiatric morbidity than the general population.

[...]

Conclusion

This study found substantially higher rates of overall mortality, death from cardiovascular disease and suicide, suicide attempts, and psychiatric hospitalisations in sex-reassigned transsexual individuals compared to a healthy control population.


Det stämmer att själva ingreppet inte påverkar utfallet, men transsexuella som grupp (dvs. samtliga individer som identifierar sig som transsexuella, både före och efter ingrepp) är överrepresenterade i fråga om psykisk ohälsa och självmord.

mytimecouldbeyou
2017-03-03, 17:51
Den omvända bevisbördan är lite intressant. Trance2 mfl har hårt kritiserat en studie som kan tänkas ifrågasätta nyttan av konskorrigering, men vanligtvis brukar man snarare behöva bevisa nyttan av en behandling istället för att bevisa att den är skadlig :thinking:.

Diomedea exulans
2017-03-03, 17:56
Jag är inte emot behandling av transsexuella, jag är emot en normalisering (framförallt i media) som kan komma att leda till att ostabila människor låser sig fast vid idén att dom måste könsopereras för att bli lyckliga.


Jag tror en normalisering gör mycket mer nytta än skada. Skulle våga gissa att många tycker de är helt sjuka i huvudet. Vi borde leva i ett samhälle där transsexualitet inte var känsloladdat överhuvudtaget.

Anton Fräs
2017-03-03, 18:05
Kan också vara så att innan t.ex. Internet, communities och aktivism så var det många som led i tysthet och inte sökte hjälp.

Detta tror jag stenhårt på.

Folk mer benägna att söka hjälp för psykiska problem? Nej, det blir SD nästa val.

Fick mig att skratta rakt ut. :D

Jag känner lite att könsdysfori är lite som homosexualitet en gång i tiden. Homosexualitet tolkades ju förr som djävulens verk och/eller en psykisk störning. Nu är det ju ganska accepterat.

Personligen så tycker jag inte att man ska göra en så stor grej av det, så länge man inte påverkar andra negativt med tex brott så måste ju människor måste ju få leva som de själv behagar. Man behöver inte gilla det eller förstå det, men kanske respektera beslutet i alla fall.

Well put, jag tror och tycker detsamma!

tomten1
2017-03-03, 18:13
Personligen så tycker jag inte att man ska göra en så stor grej av det, så länge man inte påverkar andra negativt med tex brott så måste ju människor måste ju få leva som de själv behagar. Man behöver inte gilla det eller förstå det, men kanske respektera beslutet i alla fall.

Detta resonemang är bara hållbart om man är konsekvent i sin moralfilosofi i övrigt. Det kräver dock att man är för en legalisering av allehanda tunga droger (heroin, kokain etc), pedofili (under förutsättningen att det finns ett samtycke), etc.

sweetkarolina
2017-03-03, 18:50
Detta resonemang är bara hållbart om man är konsekvent i sin moralfilosofi i övrigt. Det kräver dock att man är för en legalisering av allehanda tunga droger (heroin, kokain etc), pedofili (under förutsättningen att det finns ett samtycke), etc.
Nej

hurril
2017-03-03, 18:56
Undrar om dysforin i sig ökar, kanske på grund av någon miljöpåverkan eller om det mer handlar om psykiska åkommor (vilket jag alltså inte försöker göra mig lustig över på något sätt.) Ja - jag verkar ha skapat ett falskt motsatsförhållandehär som jag inte står för men verkar inte heller lyckas göra något åt det :)

Jakobson
2017-03-03, 20:55
Man sätter in hormonbehandling alldeles för lättvindigt, och låter människor operera könsorgan! Sedan ångrar många sig och depression samt självmordstankar kommer som ett brev på posten.

Bob90
2017-03-03, 21:44
Detta resonemang är bara hållbart om man är konsekvent i sin moralfilosofi i övrigt. Det kräver dock att man är för en legalisering av allehanda tunga droger (heroin, kokain etc), pedofili (under förutsättningen att det finns ett samtycke), etc.

Mja, nu tycker jag du jämför äpplen med päron.
Trans/homo lär knappast belasta samhället i samma utsträckning som tunga droger. Eller främja brottslighet/korruption på samma sätt som tunga droger gör. Pedofili, om jag ska ställa mig helt sakligt utan personliga åsikter så kan jag väl hålla med om det till viss del, det skadar inga andra parter (förutom indirekt genom föräldrar till barnet osv). Dock så är det ju delvis olagligt enligt gällande svensk lag (det är inte trans/homo) och så kan man tycka att minderåriga inte är kapabla att göra bedömningen själva.

Notten
2017-03-03, 21:49
Man sätter in hormonbehandling alldeles för lättvindigt, och låter människor operera könsorgan! Sedan ångrar många sig och depression samt självmordstankar kommer som ett brev på posten.

Jag tror snarare att många av dessa människor mår väldigt dåligt både före och efter "behandlingen" :(

Diomedea exulans
2017-03-03, 21:51
Undrar om dysforin i sig ökar, kanske på grund av någon miljöpåverkan eller om det mer handlar om psykiska åkommor (vilket jag alltså inte försöker göra mig lustig över på något sätt.) Ja - jag verkar ha skapat ett falskt motsatsförhållandehär som jag inte står för men verkar inte heller lyckas göra något åt det :)

Det är en intressant fråga. Jag gillar teorin om att dysforin uppstår i moderlivet och beror på hormoner utsöndrade av modern, om det stämmer kan det bero på t ex gifter.

Jakobson
2017-03-03, 21:53
Jag tror snarare att många av dessa människor mår väldigt dåligt både före och efter "behandlingen" :(

Jo så kan det absolut vara, dock är det ju många som lever på hoppet om att allt kommer bli bra bara dem får göra ett könsbyte, och sen när allt är likadant eller t.o.m värre efter då är det kört

Diomedea exulans
2017-03-03, 21:55
Känner att det är dags för lite statistik nu.

Surgical regret is actually very uncommon. Virtually every modern study puts it below 4 percent, and most estimate it to be between 1 and 2 percent

Risk factors for negative outcomes often mentioned in studies are lack of support from the patient’s family, poor social support, late-life transitions, severe psychopathology, unfavorable physical appearance, and poor surgical result (Cohen-Kettenis 2003, Lawrence 2003, Landen 1998, Smith 2005).

http://www.huffingtonpost.com/brynn-tannehill/myths-about-transition-regrets_b_6160626.html

Tolkia
2017-03-03, 23:40
Självskadebeteende då? Suicid (särskilt för unga är en kamrats suicid ofta en viktig inspirationskälla)? Ätstörningar (där brukar man väl trigga varandra)?
Självskadebeteende skambeläggs något enormt, till den grad att man även på t.ex. akutmottagningar inte sällan hör diskussioner av typen "vi borde inte ta in dem och sy ihop dem". Tycker du att det verkar som om det hjälper?

Mitt intryck är att alla försök att från samhällets, alt privatpersoners sida att försöka sopa psykiska problem under mattan genom att inte prata om dem, inte erbjuda vård för dem, inte ge personer möjlighet att söka den vård som ev finns etc. snarare leder till att man skapar fler slutna rum där folk "triggar" eller "inspirerar" varandra. Jag tycker att det är en lite märklig argumentationslinje från er som i andra trådar ständigt orerar om att andra försöker gömma bort och smussla undan problem, t.ex. med brottslighet bland invandrare.

mytimecouldbeyou
2017-03-04, 00:18
Självskadebeteende skambeläggs något enormt, till den grad att man även på t.ex. akutmottagningar inte sällan hör diskussioner av typen "vi borde inte ta in dem och sy ihop dem". Tycker du att det verkar som om det hjälper?

Mitt intryck är att alla försök att från samhällets, alt privatpersoners sida att försöka sopa psykiska problem under mattan genom att inte prata om dem, inte erbjuda vård för dem, inte ge personer möjlighet att söka den vård som ev finns etc. snarare leder till att man skapar fler slutna rum där folk "triggar" eller "inspirerar" varandra. Jag tycker att det är en lite märklig argumentationslinje från er som i andra trådar ständigt orerar om att andra försöker gömma bort och smussla undan problem, t.ex. med brottslighet bland invandrare.

"Vård" är en intressant benämnelse. Den bästa psykiatriska behandlingen är att spänna fast någon med ett bälte, tätt följt av att låsa in dem på obestämd tid tills de har vett nog att ljuga om att de inte ska ta livet av sig så att läkaren snyggt kan skriva en strukturerad sucidriskbedömning enligt SSs riktlinjer så att hen slipper IVO-kritik. De liv som slås i spillror behöver inte beaktas. För inte så länge sedan skar vi sönder hjärnorna - och gissa vad? - psykiatriker världen över var helt övertygade om dess förträffligheten. Hur många år var det en standardbehandling? De liv som slås i spillror behöver inte beaktas.

Gällande depression är antidepressiva bäst att se som aktiv placebo, tyvärr är de skadliga varför den etiska analysen blir lätt. Inte säker på hur illa det är för övriga indikationer (men visst är det fantastiskt att i princip alla AD är lika effektiva trots vitt skiljda verkningsmekanismer?).

Visserligen kan psykoterapi fungera, tyvärr är det långt mellan varje vettig psykoterapeut (gissa vilken yrkesgrupp som har högst överrepresentation av våldtäktspersoner?).



För att sammanfatta: "I must be cruel only to be kind" - tills psykiatrin har nedmonterats har vi alla en skyldighet att skydda de mest utsatta bland oss från att falla i dess klor. När en svårt ECT-skadad individ beklagar sig över de svåra biverkningarna och det hemska traumat de upprepade hjärnskadande övergreppen har haft på hen, blir psykiatrimedlöparens omedelbara (och tvärsäkra) svar att ännu fler behandlingar behövs - inläggning med tvång om det så behövs! Svarar hen inte på behandlingen behövs fler behandlingar! Biverkningar förekommer inte och om de gör det är de enbart relaterade till grundsjukdomen och måste behandlas med fler sessioner!

Jakobson
2017-03-04, 21:16
Fast vart går gränsen? Låter man folk leka med sina öden kan man bli som kattkvinnan eller som denna unga man med hela livet framför sig

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-4274396/Man-spends-50-000-transform-genderless-ALIEN.html

mytimecouldbeyou
2017-03-04, 21:44
Fast vart går gränsen? Låter man folk leka med sina öden kan man bli som kattkvinnan eller som denna unga man med hela livet framför sig

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-4274396/Man-spends-50-000-transform-genderless-ALIEN.html

Skulle gissa att hen tillhör gruppen som inte bidrar med så mycket skatteintäkter. (Såvida vi inte även räknar in vita tigrar, elefanter och Shamu.)

Jakobson
2017-03-04, 21:59
Skulle gissa att hen tillhör gruppen som inte bidrar med så mycket skatteintäkter. (Såvida vi inte även räknar in vita tigrar, elefanter och Shamu.)

Skatteintäkter?

Bob90
2017-03-04, 22:02
Skatteintäkter?

Någon som jobbar och betalar skatt/moms. Dvs inte lever på bidrag.

Jakobson
2017-03-04, 22:06
Någon som jobbar och betalar skatt/moms. Dvs inte lever på bidrag.

Jo det förstod jag, men varför skulle inte denna hen bidra menade jag

mattilainen
2017-03-05, 16:47
Man sätter in hormonbehandling alldeles för lättvindigt, och låter människor operera könsorgan! Sedan ångrar många sig och depression samt självmordstankar kommer som ett brev på posten.

Vad har du för källa på detta?

meow
2017-03-05, 18:09
Till folk som är emot homosexualitet tycker jag det är en bra idé att ställa frågan: Vad tycker ni homosexuella ska göra? Gifta sig med någon av det motsatta könet och må skit?

Skulle vllja ställa samma fråga till alla som är emot transsexualitet. Vad tycker ni att transsexuella ska göra?

Genomföra en operation och sedan må bättre... Eller låta bli, gå runt och må skit tills de dör... För att några på internet sagt att det är sjukt att genomföra en operation? (Eller för att om de genomför en operation så bidrar de till The End Game Of Feminism And Cultural Marxism?)

Ni kan liksom inte få dem att bli normala genom att be dem att skärpa sig.

Vad tycker du om pedofiler? Ska dom gifta sig med en vuxen även om dom vill ha en 8 åring? :smash:

TranceII
2017-03-05, 18:11
Vad tycker du om pedofiler? Ska dom gifta sig med en vuxen även om dom vill ha en 8 åring? :smash:

Vad tycker du heteresexuella män skall få göra? Våldta vilken kvinna som helst?

Donner
2017-03-05, 18:14
Vad tycker du om pedofiler? Ska dom gifta sig med en vuxen även om dom vill ha en 8 åring? :smash:

Kanske bara är jag men det är viss skillnad mellan två vuxna som har en relation jämfört med en vuxen och ett barn. Framförallt så är det ena olagligt.

TranceII
2017-03-05, 18:15
Den omvända bevisbördan är lite intressant. Trance2 mfl har hårt kritiserat en studie som kan tänkas ifrågasätta nyttan av konskorrigering, men vanligtvis brukar man snarare behöva bevisa nyttan av en behandling istället för att bevisa att den är skadlig :thinking:.

Det är ingen omvänd bevisbörda och den ifrågasätter inte nyttan med könskorrigering. Författarna själva skriver det till och med. Det kanske finns studier som gör det men länka dem då. Inte någon som inte stödjer eran åsikt.

Diomedea exulans
2017-03-05, 19:06
Vad tycker du om pedofiler? Ska dom gifta sig med en vuxen även om dom vill ha en 8 åring? :smash:

Nej, dom får vackert klara sig utan att agera på sin sexdrift. En hemsk lott, men alternativet är hemskare.

Jag tolkar din fråga som att du tycker att bögar ska gifta sig med kvinnor?

mytimecouldbeyou
2017-03-05, 19:34
Det är ingen omvänd bevisbörda och den ifrågasätter inte nyttan med könskorrigering. Författarna själva skriver det till och med. Det kanske finns studier som gör det men länka dem då. Inte någon som inte stödjer eran åsikt.

Er* åsikt. För tydlighetens skull kan jag väl förklara att jag inte har någon "åsikt", och det är inte bara lite märkligt att du försöker pådyvla mig en sådan när jag postar en artikel som är positiv till könskorrigering.

Diomedea exulans
2017-03-05, 19:44
Fast vart går gränsen? Låter man folk leka med sina öden kan man bli som kattkvinnan eller som denna unga man med hela livet framför sig

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-4274396/Man-spends-50-000-transform-genderless-ALIEN.html

Argumentet "jag är en katt i en människas kropp" håller inte. Det är logiskt sett fullt rimligt att strikt biologiskt födas med en kvinnohjärna och manskropp (och därmed behöva operera om kroppen). När ett barn blir till så finns alla byggstenar där för att skapa både man- och kvinnohjärnor samt man- och kvinnokroppar. Inte otänktbart att det rörs ihop lite ibland.

Däremot finns det inte en chans i helvete att en kvinna kan råka föda ett barn med katthjärna. Det finns många enorma skillnader mellan en människo- och katthjärna, sannolikheten för att fostret skulle få slumpmässiga deformiteter som omformade dess hjärna till en katts är näranog noll.

För det andra: OM kvinnan i fråga hade haft en katthjärna hade hon räknats som gravt utvecklingsstörd. Hennes intelligens hade sträckt sig till att kunna jaga smådjur, lära sig var kattlådan är och balansera på saker. Det faktum att kattkvinnan ens kan prata bevisar att hon inte är en katt inombords.

Killen som vill vara en alien är en helt annan grej. Han tror ju inte att han är en alien, han vill bara vara könlös och se ut ungefär som en alien.

Och svaret på din fråga - var ska man dra gränsen? - vet jag inte, men det är väl rimligt att ta det från fall till fall. Om alien-killen verkligen blir lycklig, och betalar för sig, ser jag ingen anledning att hindra honom.

Notten
2017-03-05, 23:49
.....
Om alien-killen verkligen blir lycklig, och betalar för sig, ser jag ingen anledning att hindra honom.

Bra inlägg men här på sista punkten skulle jag vilja utmana dig lite genom att ge dig en potentiell anledning.
Säg rent hypotetiskt att vi visste om att i just detta fall berodde personlighetsstörningen på en tumör i pannloben som gick att avlägnsa med ett säkert kirurgiskt ingrepp som skulle låta killen återgå till sitt normala jag.

Om du vore i en position att göra något åt saken, skulle du känna att du hade någon sorts skyldighet att pusha för den ena operationen (operera bort tumören) framför den andra (operera bort snoppen)?

ApexProcyon
2017-03-06, 00:05
Diomedea har rätt i sin teori om kvinnohjärna i manskropp och vice versa. Slår hormonerna fel under ett tidigt skede i graviditeten så kan kroppen bli ett kön medan hjärnan struktureras efter ett annat kön.

Svår fråga där diskussion nästan borde reserveras sakkunniga inom vården snarare än ideologiskt drivna åsiktsmaskiner. Det gäller både röd och brun ideologi.

De som verkligen är drabbade har degraderats till ideologiska slagträn där godhetssignalering är viktigare än korrekt vård.

Diomedea exulans
2017-03-06, 00:08
Bra inlägg men här på sista punkten skulle jag vilja utmana dig lite genom att ge dig en potentiell anledning.
Säg rent hypotetiskt att vi visste om att i just detta fall berodde personlighetsstörningen på en tumör i pannloben som gick att avlägnsa med ett säkert kirurgiskt ingrepp som skulle låta killen återgå till sitt normala jag.

Om du vore i en position att göra något åt saken, skulle du känna att du hade någon sorts skyldighet att pusha för den ena operationen (operera bort tumören) framför den andra (operera bort snoppen)?

Ja. Dels av känsloskäl, det känns som att det är mer hans "äkta" personlighet som kommer fram om man tar bort tumören. Dels för att de ingrepp som han nu gör troligen kommer leda till sociala problem och möjligen fysiska problem, och enorm olycka om han ångrar sig. Men även för att det rent logiskt verkar nyckfullt att lita på att tumörens personlighetsförändringar är bestående; tänk om den ändrar form, börjar trycka på andra delar av hjärnan och därför får honom att vilja se helt annorlunda ut? Och då tar jag inte ens med i beräkningarna att själva tumören kanske är skadlig i sig.

Jag antar att din poäng är: Borde vi inte försöka ändra de transsexuellas hjärna istället för kropp? Och mitt svar är: Jo, det vore en god idé om det var ungefär lika enkelt. Det skulle t ex göra så att transsexuella inte var sterila längre. Men till dags dato är det mig veterligt omöjligt att ändra de transsexuellas hjärnor på den punkten.

Tolkia
2017-03-06, 06:38
Om könsdysfori berodde på en sorts hjärntumör, tror ni att vi överhuvudtaget skulle ha den här diskussionen ("är det rätt att behandla könsdysfori med hormoner och plastikoperation, eller borde de låsas in/sättas i tvångsterapi/ställas på antipsykotika/lära sig acceptera livet") då? Det tror inte jag (däremot skulle vi väl med rätt stor sannolikhet i ett forum som detta ha en diskussion om huruvida det var rätt att utföra ingrepp som potentiellt skulle påverka någons intelligens och personlighet, när man också kunde lösa problemet med att förändra kroppen). Apropå att utmana sig lite.

mytimecouldbeyou
2017-03-06, 10:52
Om könsdysfori berodde på en sorts hjärntumör, tror ni att vi överhuvudtaget skulle ha den här diskussionen ("är det rätt att behandla könsdysfori med hormoner och plastikoperation, eller borde de låsas in/sättas i tvångsterapi/ställas på antipsykotika/lära sig acceptera livet") då? Det tror inte jag (däremot skulle vi väl med rätt stor sannolikhet i ett forum som detta ha en diskussion om huruvida det var rätt att utföra ingrepp som potentiellt skulle påverka någons intelligens och personlighet, när man också kunde lösa problemet med att förändra kroppen). Apropå att utmana sig lite.

Att använda hjärnskadande behandlingar är inte främmande för en psykiater (särskilt för chockdoktorerna, men även den biologiska sårbarhet och den långvariga (möjligen permanenta) sexuella dysfunktionen som så förutsägbart uppstår av "anti"-depressiva kan med säkerhet räknas hit).

Klart att de saknar de riktiga glansdagarna när både lobotomi och deep sleep therapy var mer etablerade, men det går inte att förneka att de fortfarande kan få utlopp för sina drifter.

Notten
2017-03-06, 18:52
Om könsdysfori berodde på en sorts hjärntumör, tror ni att vi överhuvudtaget skulle ha den här diskussionen ("är det rätt att behandla könsdysfori med hormoner och plastikoperation, eller borde de låsas in/sättas i tvångsterapi/ställas på antipsykotika/lära sig acceptera livet") då? Det tror inte jag (däremot skulle vi väl med rätt stor sannolikhet i ett forum som detta ha en diskussion om huruvida det var rätt att utföra ingrepp som potentiellt skulle påverka någons intelligens och personlighet, när man också kunde lösa problemet med att förändra kroppen). Apropå att utmana sig lite.

Vilken del av "Säg rent hypotetiskt att vi visste om att i just detta fall" är det du inte förstår?

Tolkia
2017-03-06, 20:46
Vilken del av "Säg rent hypotetiskt att vi visste om att i just detta fall" är det du inte förstår?
Jag förstår delen att det uppenbarligen bara var roligt med hypotetiska "om ... så"-resonemang om du fick presentera dem.

F Ultra
2017-03-07, 23:08
Man sätter in hormonbehandling alldeles för lättvindigt, och låter människor operera könsorgan! Sedan ångrar många sig och depression samt självmordstankar kommer som ett brev på posten.

En utredning tar mellan 1 och 2 år att genomföra, exakt hur är det lättvindigt? Eller du kanske tänker på hur det är i andra länder som t.ex USA där det räcker att du kan betala?

För att återgå till själva huvudfrågan så har jag en granne som könskorrigerat sig från kvinna till man och jag har aldrig sett han lyckligare än vad han är nu (och han gjorde korrigeringen för många år sedan). Sedan känner jag till minst en Youtube-personlighet (Kim Justice) https://www.youtube.com/user/elmyrdehory som har korrigerat sig från man till kvinna och också verkar vara lycklig med sitt liv. Henne följer jag inte pga detta utan för att hon gör jäkligt bra videor om gamla datorer och datorspel.

trädgårdsmöbel
2017-03-07, 23:22
Om ni vill se en sundare talesperson för transsexuella så kan ni kolla "Blaire White" på youtube. Det är annars så tröttsamt med allt sjw:ande från vänsterspöken som skall föra deras talan hela tiden.

BelowAverage
2017-03-08, 07:47
Jag stötte när jag arbetade i psykiatrin på en deprimerad, vagt självskadande och uttalat suicidal "individ" i 18-års åldern, som redan hade hunnit genomgå utredning och var i färd med att genomgå hormonterapi.

Personligen tycker jag det är konstigt att behandla barn och unga vuxna. Speciellt när de har stor psykisk ohälsa i grunden. Å andra sidan blir det svårt att skilja åt, har de psykisk ohälsa för att de känner sig som fel kön, och alltså kommer må bättre vid könsbyte?
Eller mår de dåligt av helt andra orsaker, och så hjälper dem byta kön mitt i allt?

Det blir väldigt svårt att peka ut ett rätt eller fel tycker jag, men det är väl därför det diskuteras så pass mycket som det gör. För det berör ju väldigt få människor, till skillnad från t.ex abort som också blir ett moraliskt dilemma.

Diomedea exulans
2017-03-08, 10:02
Tycker det är konstigt att det här forumet är så extremt liberalt i andra frågor ("Man ska få dopa sig om man vill! Ingen ska bestämma vad någon annan gör med sin kropp! Fascister! Kommunister!!!") men så konservativt i just den här frågan ("Man ska inte få göra en könskorrigering! Sätt dem på anstalt istället! De är sjuka i huvudet!").

Men det är å andra sidan mycket coolare med stora muskler än med könskorrigeringar, kanske har med det att göra. Eller att doping är mycket vanligare än könskorrigeringar bland forumets medlemmar.

BelowAverage
2017-03-08, 10:11
Tycker det är konstigt att det här forumet är så extremt liberalt i andra frågor ("Man ska få dopa sig om man vill! Ingen ska bestämma vad någon annan gör med sin kropp! Fascister! Kommunister!!!") men så konservativt i just den här frågan ("Man ska inte få göra en könskorrigering! Sätt dem på anstalt istället! De är sjuka i huvudet!").

Men det är å andra sidan mycket coolare med stora muskler än med könskorrigeringar, kanske har med det att göra. Eller att doping är mycket vanligare än könskorrigeringar bland forumets medlemmar.

Jag tror det finns mindre korrelation för psykisk ohälsa + könsdysfori än psykisk ohälsa + doping, och även om det finns stor korrelation för både så drivs inte rätten till doping politiskt och det är inte heller skattefinansierat. Du kan inte sätta likamedtecken mellan dem bara så där, det är två väldigt olika saker.

Många med könsdysfori mår psykiskt dåligt. Många mår psykiskt dåligt även efter korrigering. Då blir det rimligt att fråga, hjälpte inte behandlingen? Var den inte bra nog? Mår de dåligt för att samhället fortfarande behandlar dem illa? Mår de dåligt för att de är psykiskt sjuka, och inga hormonella behandlingar eller operationer kommer bota denna sjukdom -alltså, kan det vara möjligt att man behandlar fel sak?
Vill man behandla en sjukdom måste man veta vad för sjukdom patienten lider av, man kan ju inte bara singla slant och välja en behandling. Och även om man inte vill kalla könsdysfori för just sjukdom för att det är värderande eller whatever, så kan man ju fortfarande se de som att människan lider av något, och detta något bör korrigeras.
Och för mig är det inte ens nästan glasklart exakt vad människor med könsdysfori lider av.

Jag vet inte riktigt vad som är vad där, och det tycker jag är viktigt att poängtera är att man famlar lite i blindo. Det är inte bra att börja prata om sanningar då, och givetvis är det väl rimligt att ifrågasätta stora medicinska och icke reversibla medicinska ingrepp på minderåriga.
Jag tycker inte det har med trångsinthet eller att vara liberal eller inte så mycket som vad som är rimligt.

Därför är det iaf bra att man forskar om det. Och pratar om det. Förmodligen lär vi så småningom sitta med bättre svar. De som finns nu tycker jag inte är särskilt tillräckliga.

Vinter
2017-03-08, 10:18
Tycker det är konstigt att det här forumet är så extremt liberalt i andra frågor ("Man ska få dopa sig om man vill! Ingen ska bestämma vad någon annan gör med sin kropp! Fascister! Kommunister!!!") men så konservativt i just den här frågan ("Man ska inte få göra en könskorrigering! Sätt dem på anstalt istället! De är sjuka i huvudet!").

Men det är å andra sidan mycket coolare med stora muskler än med könskorrigeringar, kanske har med det att göra. Eller att doping är mycket vanligare än könskorrigeringar bland forumets medlemmar.

Det är nog ett bra tecken att utredningar tar en tid, det skulle däremot vara bättre med mer intensiv vård. Saken är den att operationen är permanent, och när majoriteten av de som diagnostiseras med könsdysfori ångrar sig innan operation så är det bra med försiktighet.

Puberteten kan vara svår nog för vissa individer. Ingen väljer sina psykiska problem. Men jag tror det är ett misstag att förändra reglerna allt för mycket.

Diomedea exulans
2017-03-08, 10:26
Jag tror det finns mindre korrelation för psykisk ohälsa + könsdysfori än psykisk ohälsa + doping, och även om det finns stor korrelation för både så drivs inte rätten till doping politiskt och det är inte heller skattefinansierat. Du kan inte sätta likamedtecken mellan dem bara så där, det är två väldigt olika saker.

Många med könsdysfori mår psykiskt dåligt. Många mår psykiskt dåligt även efter korrigering. Då blir det rimligt att fråga, hjälpte inte behandlingen? Var den inte bra nog? Mår de dåligt för att samhället fortfarande behandlar dem illa? Mår de dåligt för att de är psykiskt sjuka, och inga hormonella behandlingar eller operationer kommer bota denna sjukdom -alltså, kan det vara möjligt att man behandlar fel sak?
Vill man behandla en sjukdom måste man veta vad för sjukdom patienten lider av, man kan ju inte bara singla slant och välja en behandling. Och även om man inte vill kalla könsdysfori för just sjukdom för att det är värderande eller whatever, så kan man ju fortfarande se de som att människan lider av något, och detta något bör korrigeras.
Och för mig är det inte ens nästan glasklart exakt vad människor med könsdysfori lider av.

Jag vet inte riktigt vad som är vad där, och det tycker jag är viktigt att poängtera är att man famlar lite i blindo. Det är inte bra att börja prata om sanningar då, och givetvis är det väl rimligt att ifrågasätta stora medicinska och icke reversibla medicinska ingrepp på minderåriga.
Jag tycker inte det har med trångsinthet eller att vara liberal eller inte så mycket som vad som är rimligt.

Därför är det iaf bra att man forskar om det. Och pratar om det. Förmodligen lär vi så småningom sitta med bättre svar. De som finns nu tycker jag inte är särskilt tillräckliga.

När dopade personer behöver behandling för sviterna av sin doping (eller när någon behöver behandling av sviterna efter att ha fått spö av någon med roid rage) så får staten också betala.

"Famla i blindo" är väl lite att ta i? Bara för att du inte vet vad som är vad betyder det inte att andra inte vet, och mer och mer tyder på att det har biologiska orsaker. Läs t ex: https://www.scientificamerican.com/article/is-there-something-unique-about-the-transgender-brain/

Overall the weight of these studies and others points strongly toward a biological basis for gender dysphoria.

LoveMachine
2017-03-08, 15:59
Något av en tangent till ursprungsämnet.

Jag tycker könsdysfori är ett väldigt intressant, om är komplcerat ämne. Som en liten brasklapp så vill jag inleda med att säga att vad det mig anbelangar så är folks könsidentitet deras ensak. Det är deras liv och de måste försöka leva det på ett sätt som gör dem lyckliga. Men ur ett mer filosofiskt perspektiv så ställer jag mig frågan vad det egentligen är man identifierar sig med.

För den stora majoriteten så föds man med ett entydigt medicinskt kön, dock finns undantag. Men låt oss använda en cis-man, mig själv, som ett tankeexperiment. Jag är 185 cm lång, rätt bredaxlad och har ett (helt subjektiv) skapligt helskägg. Med andra ord rätt klassika manliga fysiska attribut. På riktigt varma sommardagar kan det hända att jag bär en (Tactical Duty) kilt, tänk cargoshorts fast med ett ben.

Men ett alternativt sätt att se på det är att jag är en långhårig kille som gillar att bära kjol. Betyder det att jag är transvestit? Om jag hade vaxat benen eller använt någon form av smink då? Men på sjuttonhundratalet skulle män ha långt hår, peruk och smink. Hur hade det blivit då? Eller om jag bytte namn till Kim, vilket man kan se på både män och kvinnor, hade jag då varit transsexuell eller? Eller är det först om jag säger att jag identifierar mig som kvinna det inträffar? Även om jag inte anammar några kvinnliga attribut? Det för oss tillbaka till min ursprungsfråga. Vad det egentligen är man identifierar sig med?

Mitt svar är att i grund och botten så är det en stereotyp man identifierar sig med. Om jag säger att jag identifierar mig som kvinna så är det stereotypen, den samhälleliga normen om man så vill, av hur en kvinna ska vara som jag i så fall skulle identifiera mig med. Är inte det en ganska o-queer syn på världen. Att jag på grund av vilka kläder jag gillar eller vilket namn jag tycker passar mig ska bli tvungen att omkategorisera mig själv eller börja skära bort delar? Men jag accepterar inte att jag skulle gå att reducera ner till en sexuell läggning, en könsidentitet eller en partitillhörighet. Jag är en person med ett namn, inte en samling ettiketter. Så min presentation kommer även in fortsättningen vara:

Hej, jag heter LoveMachine och det här min flickvän LoveMachinette (not really, forever alone).

inte

Hej, jag är en hetrosexuell cis-man i ett öppet förhållande med min högerhand som röstar på ...

Diomedea exulans
2017-03-08, 16:24
Är inte det en ganska o-queer syn på världen.

Jo, och just av det skälet har det uppstått något av en schism mellan extremfeminister som inte tycker att kön finns, och transsexuella.

Din fråga är väldigt intressant. Som kuriosa kan nämnas att jag läste att det förut var vanligt med transvestiter av båda könen, men att kvinnliga transvestiter (kvinnor som klär sig som män) blev mer sällsynta efter att det, som idag, blivit norm att kvinnor har manskläder på sig (kostym, osv).

Min gissning är att det finns någon slags biologiskt medfödd "mall" för vad en man respektive en kvinna är i vårt undermedvetna. Denna mall har troligen både fasta, oföränderliga aspekter (som att en man har snopp och en kvinna snippa) och föränderliga, kulturella aspekter (som att en kvinna har klänning och en man har byxor). Denna mall är sedan knuten till ens välmående, så att vissa, för att må bra, måste känna sig som tillhörande den ena eller andra sidan i mallen.

Och hur starkt man identiferar sig med varje kön är väldigt individuellt. Det finns folk som trivs rätt bra i sin nuvarande kropp, men som inte hade haft något emot att ha en kropp av motsatt kön. Jag är sån, tror jag (svårt att säga utan att ha prövat det), jag har manskropp men hade nog inte bytt om jag haft tuttar och snippa. Min gissning är att många som är anti-trans, och tycker transsexuella är sjuka i huvudet, tillhör den kategorin. Eftersom de själva inte kan idenfiera med en stark önskan att ha yttre attribut tillhörande ett visst kön så förstår de inte hur andra kan känna en sådan önskan, och det dessutom så starkt att de är beredda att stympa sig själva.

BelowAverage
2017-03-08, 17:40
Jag motsätter mig inte hormonterapi eller operativt sexbyte per definition, inte alls.
Men jag tycker det är väldigt stora behandlingar, och ger antingen väldigt stora och långvariga effekter eller är till och med icke-reversibla.
Därför tycker jag det är fel att utföra på barn och unga vuxna innan man vet mer och har forskat mer. Fr.om 20 års ålder hade varit mer rimligt utefter vad man vet idag, tycker jag.

När dopade personer behöver behandling för sviterna av sin doping (eller när någon behöver behandling av sviterna efter att ha fått spö av någon med roid rage) så får staten också betala.


Ja, och när extremsportare skadar sig så får staten också betala.
Vi ger sjukvård även till galningar som begått våldsbrott mot andra och blivit skadade själva på köpet. Vi ger sjukvård till de som med avsikt skadar sig själva.
Jag ser en skillnad på att ge sjukvård där det finns en uppenbar kroppsskada och ett behov av vård, och att uföra operativt könsbyte på eller ge hormonbehandling till en individ som är fullt frisk fysiskt.
Det tycker jag i alla fall. Tycker du att det är samma sak, eller vad för poäng försöker du göra? Jag kanske missförstår dig.

(På sätt och vis, och jag vill parantesa detta för jag är inte alls säker) Men jag tror situationen att vi ger operativ behandling (fysisk behandling) mot en psykisk ohälsa är något som aldrig hänt tidigare i sjukvården någonsin. Skulle kanske vara plastikkirurgi. Jag är inte inläst i detta, men efter vad jag kan komma på. Vet någon något vore det ju intessant att höra.


"Famla i blindo" är väl lite att ta i? Bara för att du inte vet vad som är vad betyder det inte att andra inte vet, och mer och mer tyder på att det har biologiska orsaker. Läs t ex: https://www.scientificamerican.com/article/is-there-something-unique-about-the-transgender-brain/

Jag tycker det är stor skillnad på "mer och mer tyder på" och "vi vet". Man ser skillnader i hjärnan kvinnor-transkvinnor och män-transmän. En sak där är också att även om man tittar på "kolla här, i just denna delen av hjärnan liknar transmäns hjärnor kvinnors mer än andra mäns liknar dem" så får man inte missa ifall dessa mäns hjärnor överlag fortfarande är mer lika andra mäns, eller mest lika kvinnor. Förstår du skillnaden?
Om min hjärna i en viss del är mer lik en kvinnas hjärna än din, är det grund till att jag ska opereras till och bli kvinna? Om min hjärna till övervägande del fortfarande är mest lik en typisk manlig hjärna, är det då logiskt att byta mitt kön till kvinna? Är det inte mer logiskt att hjälpa mig till att trivas bättre som man?

A Systematic Review of the Effects of Hormone Therapy on Psychological Functioning and Quality of Life in Transgender Individuals
http://online.liebertpub.com/doi/full/10.1089/trgh.2015.0008

De som fått ingrepp mår överlag bättre, även om de klargör tydligt att det behövs mer forskning för att verkligen ge säkra svar, många av de svar är inte starka nog.
Att du vänder famla i blindo mot mig som om jag inte kan något eller inte sätter mig in känns lite onödigt. Det är inte jag som drar på jävligt stora växlar över en problematik som vuxit sig stor väldigt plötsligt, inte heller är det jag som vill ge stora hormonbehandlingar till ungdomar eller till och med operera dem med permanenta resultat.
Visstfan är det något folk lider av och visst borde man hjälpa på vad sätt man kan. Men jag tror inte vi hittat alla lösningar ännu, eller att de vi hittat nödvändigtvis är det bästa. Så ge fan i att experimentera på ungdomar i alla fall.

BelowAverage
2017-03-08, 17:54
Lobotomi kom jag precis på, det är(var) väl faktiskt en fysisk behandling för psykiska symtom.

mytimecouldbeyou
2017-03-08, 20:13
Lobotomi kom jag precis på, det är(var) väl faktiskt en fysisk behandling för psykiska symtom.

Japp, och även ECT (elbehandling), som förmodas ha samma verkningsmekanism (direkt hjärnskadande effekt på frontalloben), bör nämnas i sammanhanget.

Båda tillhör de absolut bästa psykiatriska behandlingsmetoderna (efter den ohotade ettan som är det där med att spänna fast någon med ett bälte).


Som en passus kan nämnas att det finns även en del modernare former av psykokirurgi, se exempelvis https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17916331 där den bästa effekten uppnås med så små skador som möjligt a superior clinical response was associated with more anterior lesions but, unexpectedly, with smaller lesion volumes. Underligt att det är bättre att skära sönder en mindre del av hjärnan än en större :thinking: ��

BelowAverage
2017-03-08, 20:26
Japp, och även ECT (elbehandling), som förmodas ha samma verkningsmekanism (direkt hjärnskadande effekt på frontalloben), bör nämnas i sammanhanget.

Båda tillhör de absolut bästa psykiatriska behandlingsmetoderna (efter den ohotade ettan som är det där med att spänna fast någon med ett bälte).


Som en passus kan nämnas att det finns även en del modernare former av psykokirurgi, se exempelvis https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17916331 där den bästa effekten uppnås med så små skador som möjligt Underligt att det är bättre att skära sönder en mindre del av hjärnan än en större :thinking: ��

Förstår inte hur jag kunde glömma ECT, har ju t.om jobbat i sådana sammanhang. Och visst är det effektivt, mycket. Jag har iaf sett patienter gå från att skrika och slåss, bete sig helt galet helt enkelt. Till att efter ett par 3-4 behandlingar kunna passera som vem som helst.
Däremot är ECT rätt omtvistat på det sätt att många patienter gillar det inte själva men tvingas till det.
Vilket inte har så mycket med ingrepp för könsdysfori att göra eftersom patienten själv efterfrågar det.

Däremot är ECT något som i dagsläget har både väldigt mycket forskning bakom sig, och man har ju även (tyvärr ;P) använt det väldigt länge, så det finns väldigt mycket klinisk erfarenhet.
Inte samma sak för ingrepp för könsdysfori.

Spänna fast folk i bälte, hur menar du? Jag har sett att de ofta går från tokgalna till att när de spänns fast så blir de faktiskt lugnare, och det kan faktiskt vara möjligt att prata med dem efter en kort stund.
Men det är ju inte en behandling som löser ett problem långvarigt? Mer som en symptomatisk behandling isf.
Att tokmedicinera folk så de blir som kollin funkar ju det med, men det är ju något man helst inte gör, speciellt inte om det finns bättre alternativ. Men finns det inget bättre får man ju ta det som finns, alternativt göra ingenting. Och välja det minst onda alternativet.

agazza
2017-03-08, 20:39
Folk gör det för krångligt.

När vi djur börjar bli könsmogna så kan det självklart bli tokigt ifall vi styr kåtheten hejvilt åt olika håll och säger att det är okej.

Det är okej. Men man kan ju förklara att grunden i kåtheten är att fortplanta sig, och det kan man bara lyckas med ifall man riktar kåtheten åt ett specifikt håll för vardera av de två könen.

Prova att låta en okastrerad hanhund låta sin kåthet gå ut över en nalle gång på gång, då kommer den fortsätta med det även ifall en tik i löp går förbi, då blir nallen besudlad ändå.

Inga konstigheter. Folk gör det för svårt.

BelowAverage
2017-03-08, 20:51
Folk gör det för krångligt.

När vi djur börjar bli könsmogna så kan det självklart bli tokigt ifall vi styr kåtheten hejvilt åt olika håll och säger att det är okej.

Det är okej. Men man kan ju förklara att grunden i kåtheten är att fortplanta sig, och det kan man bara lyckas med ifall man riktar kåtheten åt ett specifikt håll för vardera av de två könen.

Prova att låta en okastrerad hanhund låta sin kåthet gå ut över en nalle gång på gång, då kommer den fortsätta med det även ifall en tik i löp går förbi, då blir nallen besudlad ändå.

Inga konstigheter. Folk gör det för svårt.

Visst, krångligt.
Om du skär upp kuken på hunden, tar ut urinröret, skär ollonet till en klitoris och slutligen vänder ut och in på vad som är kvar av kuken och av det formar en vagina.
Då har det blivit ganska krångligt.
Och uppenbarligen handlar det inte om hundar utan om människor. Tidigare har testiklarna tagits bort, vad jag vet, nu tror jag man kan få välja att behålla sin fertilitet. Var väl en liten politisk hållhake förr tror jag "visst du kan byta kön, men om vi genomför operationen kniper vi dina kulor med, känn på den hö hö!" som kanske användes rent politiskt för att motverka könsbyte. Detta är något jag tycker mig minnas men är osäker på, ie. jag tror.
Jag har svårt att se att denna procedur skulle handla om fortplantning. Jag vet inte vad det handlar om och funderar på det, därför är det intressant att prata om.
Jag kan tänka mig att det ligger mer saker bakom könsdysfori än bara sex.

Varianten för kvinna till man har jag ingen aning om, det har inte intresserat mig på samma sätt eftersom jag inte kan genomgå den, känns inte lika obehagligt som tanke. *popcorn*

Som sagt, människor inte hundar. Att vi gör sjuka saker på djur berör mig inte på samma sätt även om det är hemskt. Tanken att man i framtiden kan vara beredd att utföra detta på unga vuxna och kanske till och med barn tycker jag är sorglig, jag tycker man bör vara lite landad som vuxen, 20-25 iaf.
Och om man nu gör det på barn och unga vuxna, ska man vara väldigt säker på sin sak att de kommer må bättre av det.

Diomedea exulans
2017-03-08, 20:59
Jag motsätter mig inte hormonterapi eller operativt sexbyte per definition, inte alls.
Men jag tycker det är väldigt stora behandlingar, och ger antingen väldigt stora och långvariga effekter eller är till och med icke-reversibla.
Därför tycker jag det är fel att utföra på barn och unga vuxna innan man vet mer och har forskat mer. Fr.om 20 års ålder hade varit mer rimligt utefter vad man vet idag, tycker jag.

En stor nackdel med att göra behandlingen efter 20 års ålder är att de här människorna inte vill ha sekundära könskarakteristika av fel kön. Transkvinnor vill se ut som kvinnor, inte transvestiter. Dessutom berövar man ungdomen mycket av dennes utveckling om denne inte får ha en kropp hen trivs med. Jag gissar t ex att de flesta transpersoner inte gillar att ha sex innan de gör operationen, så man "dömer" de här personerna att vänta med sånt till efter 20 (vilket väl vissa anser är en bra sak, förvisso). Det finns transsexuella som vetat vad de velat sedan de var småbarn, i sådana fall kan jag tycka att det kan vara berättigat att operera redan i, ptja, tioårsåldern kanske. Det vore förstås bättre om man kunde scanna hjärnan och se om barnet är trans. Vilket man kanske kommer kunna någon gång.

Ja, och när extremsportare skadar sig så får staten också betala.
Vi ger sjukvård även till galningar som begått våldsbrott mot andra och blivit skadade själva på köpet. Vi ger sjukvård till de som med avsikt skadar sig själva.
Jag ser en skillnad på att ge sjukvård där det finns en uppenbar kroppsskada och ett behov av vård, och att uföra operativt könsbyte på eller ge hormonbehandling till en individ som är fullt frisk fysiskt.
Det tycker jag i alla fall. Tycker du att det är samma sak, eller vad för poäng försöker du göra? Jag kanske missförstår dig.

Vet inte riktigt själv vad jag menar här. Försökte bara poängtera att det är mycket skattebetalarna får betala för som syns som självklarheter i andra sammanhang.

Jag tycker det är stor skillnad på "mer och mer tyder på" och "vi vet". Man ser skillnader i hjärnan kvinnor-transkvinnor och män-transmän. En sak där är också att även om man tittar på "kolla här, i just denna delen av hjärnan liknar transmäns hjärnor kvinnors mer än andra mäns liknar dem" så får man inte missa ifall dessa mäns hjärnor överlag fortfarande är mer lika andra mäns, eller mest lika kvinnor. Förstår du skillnaden?
Om min hjärna i en viss del är mer lik en kvinnas hjärna än din, är det grund till att jag ska opereras till och bli kvinna? Om min hjärna till övervägande del fortfarande är mest lik en typisk manlig hjärna, är det då logiskt att byta mitt kön till kvinna? Är det inte mer logiskt att hjälpa mig till att trivas bättre som man?

Nu vet ju jag inte vilka hjärndelar som finns, men om det finns någon "identitetsdel" så är det egentligen bara den som spelar roll. Man kan inte förvägra en transkvinna behandling för hon gillar att dricka öl, fisa och meka med bilar, men hatar att sminka sig, om jag får tillåtas spetsa till det lite.

En sak man ska komma ihåg angående skillnader i hjärnan är att hjärnan är formbar. Med andra ord, om en flicka hela sin uppväxt blir behandlad som en pojke kommer hennes hjärna bli lite mer pojkaktig på vissa sätt än en genomsnittlig flickas hjärna. Speciellt tydligt torde detta vara bland transpersoner som inte accepterat sin identitet förrän sent i livet, utan levt ett typiskt liv för det kön de är födda som. Ett typexempel är väl transkvinnan som levt som "typisk machoman" för att trycka ner sina feminina tendenser. Så bara för att transhjärnor inte är som icke-transhjärnor på alla sätt så behöver inte det betyda att transhjärnor inte vid födseln är som icketranshjärnor på alla sätt.

Och angående vilken behandling man ska göra så får man göra en bedömning av hur de kommer fungera. Verkar det som att en operation kommer leda till att patienten lever lycklig i alla sina dar, medan prognosen för samtalsterapi ser mörk ut, då är det väl klokast att operera.

Så ge fan i att experimentera på ungdomar i alla fall."Experimentera" = man testar en grej för att se hur den funkar. Jag hoppas verkligen inte deras opererande av ungdomar är "experimenterande", utan något de gör för de genuint tror det kommer fungera bra.

BelowAverage
2017-03-08, 21:18
En stor nackdel med att göra behandlingen efter 20 års ålder är att de här människorna inte vill ha sekundära könskarakteristika av fel kön. Transkvinnor vill se ut som kvinnor, inte transvestiter. Dessutom berövar man ungdomen mycket av dennes utveckling om denne inte får ha en kropp hen trivs med. Jag gissar t ex att de flesta transpersoner inte gillar att ha sex innan de gör operationen, så man "dömer" de här personerna att vänta med sånt till efter 20 (vilket väl vissa anser är en bra sak, förvisso). Det finns transsexuella som vetat vad de velat sedan de var småbarn, i sådana fall kan jag tycka att det kan vara berättigat att operera redan i, ptja, tioårsåldern kanske. Det vore förstås bättre om man kunde scanna hjärnan och se om barnet är trans. Vilket man kanske kommer kunna någon gång.


Du har en bra poäng här som jag också funderat på, och jag tycker det blir ett dilemma hur man än ser det. Antingen gör man ingrepp tidigt i en ålder då jag tror människan inte är mogen att förstå vad ett sånt beslut innebär, eller så missar man den lämpligaste tiden att utföra det på.
Då blir det en kamp i information. Hur träffsäkert kan vi undersöka att detta barn verkligen vill detta och förblir nöjt även i framtiden? Hur säkra är vi på att vi identifierat rätt problem, och att behandlingen vi erbjuder kommer hjälpa mot vad vi tror är problemet?


Vet inte riktigt själv vad jag menar här. Försökte bara poängtera att det är mycket skattebetalarna får betala för som syns som självklarheter i andra sammanhang.

Om det är din poäng tycker jag den är rimlig. Kanske kommer vi i framtiden se könskorrigering som en självklarhet och något som givetvis bör finansieras av skattepengar. Det skulle inte förvåna mig. Men änsålänge tycker jag inte vet nog mycket för att börja dra stenhårda slutsatser. Å andra sidan, mycket pekar på att könsdysfori går att korrigera operativt.



Nu vet ju jag inte vilka hjärndelar som finns, men om det finns någon "identitetsdel" så är det egentligen bara den som spelar roll. Man kan inte förvägra en transkvinna behandling för hon gillar att dricka öl, fisa och meka med bilar, men hatar att sminka sig, om jag får tillåtas spetsa till det lite.


Nej, inte jag heller särskilt väl alls. Men det föreligger en tolkning i vad du länkade t.ex "transmän har delar av sin hjärna som är mer lik kvinnors än motsvarande del hos andra män" är ungefär ett påstående som gjorde, rätta mig om jag har fel, det var andemeningen. Då blir en följdfråga för mig - "okej, men vem är transmannens hjärna som helhet mest lik - en mans eller kvinnas?"
Men håller med dig om "identitetsdelen" om den finns. Det är inget jag känner till, och jag tänker mig att om man kände till att en fanns och dessutom spelade in i detta, då hade det basunerats ut vitt och brett och du och jag hade inte ens haft denna diskussionen.



En sak man ska komma ihåg angående skillnader i hjärnan är att hjärnan är formbar. Med andra ord, om en flicka hela sin uppväxt blir behandlad som en pojke kommer hennes hjärna bli lite mer pojkaktig på vissa sätt än en genomsnittlig flickas hjärna. Speciellt tydligt torde detta vara bland transpersoner som inte accepterat sin identitet förrän sent i livet, utan levt ett typiskt liv för det kön de är födda som. Ett typexempel är väl transkvinnan som levt som "typisk machoman" för att trycka ner sina feminina tendenser. Så bara för att transhjärnor inte är som icke-transhjärnor på alla sätt så behöver inte det betyda att transhjärnor inte vid födseln är som icketranshjärnor på alla sätt.

Och angående vilken behandling man ska göra så får man göra en bedömning av hur de kommer fungera. Verkar det som att en operation kommer leda till att patienten lever lycklig i alla sina dar, medan prognosen för samtalsterapi ser mörk ut, då är det väl klokast att operera.


Att hjärnan är formbar kan jag inte gå emot ;P
Men det är en intressant frågeställning om hur de ser ut vid födseln kontra ifall de förändrats under livets gång. Jag har inte den blekaste.
Precis! Håller med om att bästa behandling ska väljas. Men man bör veta ifall en behandling fungerar innan man hävdar att den är bäst. Och detta krav tycker jag växer med behandlings vidd. En permanent behandling bör man verkligen vara säker på att den kommer fungera när man ger den.
Speciellt i denna frågan som handlar om preferens, dvs det är möjligt att det förändras.
Talar vid om hjärtoperation, och möjliga utfall är #1 patient dör och #2 patient får behandling som kanske räddar livet men garanterat förändrar hjärtat, så är det inte ett lika stort dilemma, tycker jag.
Poängen med operationen för könsdysfori är att patienten kan i efterhand ångra sig, men det är kört.


"Experimentera" = man testar en grej för att se hur den funkar. Jag hoppas verkligen inte deras opererande av ungdomar är "experimenterande", utan något de gör för de genuint tror det kommer fungera bra.

Jag tycker man experimenterar i detta nu, det verkar fortfarande en bit ifrån glasklart i forskning, även om det överlag verkar kunna hjälpa. Det är just därför jag tycker okej gör det på vuxna, men för att göra samma sak på barn krävs det en större säkerhet. Men det är ju min åsikt och jag sitter inte ens nästan på alla fakta och all kunskap. Däremot har jag arbetat och studerat i vården och är ändå lite intresserad av etik.
Det är väldigt lätt att ryckas med av en väldigt bra idé som ska lösa ett problem och göra mycket nytta. Det är sånt som låter Paolo Macchiarini operera in plaststrupar på folk, och KI att entusiastiskt ryckas med för det är en god idé och tanke.
Sånt får inte hända, men är lätt hänt. Därför finns det spärrar som väldigt fyrkantiga forskningskrav osv. Det känns himla fel när ny revolutionerade medicin som kan rädda liv tar tid på sig att nå marknaden. Det blir också fel när vi får en massa barn som föds missbildade eller saknar lemmar för att mödrarna tog praktiska värktabletter.
EDIT: lägger till att jag upplever att dessa spärrar inte verkar fungera som de borde vid könsdysforifrågan, och jag upplever det som att den drivs nästan mer politiskt än efter forskning. Kan också vara att jag inte är tillräckligt insatt i det, men det känns inte hrm balanserat om jag jämför vidden av ingreppet kontra vad man vet att det får som följd.

Diomedea exulans
2017-03-08, 21:37
Du har en bra poäng här som jag också funderat på, och jag tycker det blir ett dilemma hur man än ser det. Antingen gör man ingrepp tidigt i en ålder då jag tror människan inte är mogen att förstå vad ett sånt beslut innebär, eller så missar man den lämpligaste tiden att utföra det på.
Då blir det en kamp i information. Hur träffsäkert kan vi undersöka att detta barn verkligen vill detta och förblir nöjt även i framtiden? Hur säkra är vi på att vi identifierat rätt problem, och att behandlingen vi erbjuder kommer hjälpa mot vad vi tror är problemet?

Enligt den där artikeln så finns det barn som vet att de vill tillhöra andra könet sedan de är gamla nog att tala, typ. Det är väl isåfall sådana barn som jag tycker ska få opereras innan puberteten. Jag är dock inte helt säker på min åsikt här, för det är möjligt att även sådana barn plötsligt kan ändra sig när de är, säg, 20.

Om det är någorlunda vanligt att sådana barn ändrar sig vid 20 så får transsexuella helt enkelt finna sig i att ha "fel kön" fram till de är 20, med argumentet "det är för många som ångrar sig efter 20, trots att de är tvärsäkra innan 20". En olycklig lösning för de som drabbas av nackdelarna, men ingen lösning här i världen är ju perfekt för alla.

Någon som pluggat mer statistik än mig får bedöma hur säkra vi ska vara innan vi tillåter någon opereras. ;) Bästa vore väl någon sorts hjärnscanning med stor säkerhet + att barnet konsvekvent velat könskorrigeras länge.

Nej, inte jag heller särskilt väl alls. Men det föreligger en tolkning i vad du länkade t.ex "transmän har delar av sin hjärna som är mer lik kvinnors än motsvarande del hos andra män" är ungefär ett påstående som gjorde, rätta mig om jag har fel, det var andemeningen. Då blir en följdfråga för mig - "okej, men vem är transmannens hjärna som helhet mest lik - en mans eller kvinnas?"

Det var min tolkning också. :)

I övrigt tycker jag du gör bra poänger. Jag är dåligt insatt i hur vården fungerar överlag, jag råkar bara vara lite intresserad av HBTQ-frågor så jag har funderat över och läst på lite om detta!

BelowAverage
2017-03-08, 21:58
Enligt den där artikeln så finns det barn som vet att de vill tillhöra andra könet sedan de är gamla nog att tala, typ. Det är väl isåfall sådana barn som jag tycker ska få opereras innan puberteten. Jag är dock inte helt säker på min åsikt här, för det är möjligt att även sådana barn plötsligt kan ändra sig när de är, säg, 20.

Om det är någorlunda vanligt att sådana barn ändrar sig vid 20 så får transsexuella helt enkelt finna sig i att ha "fel kön" fram till de är 20, med argumentet "det är för många som ångrar sig efter 20, trots att de är tvärsäkra innan 20". En olycklig lösning för de som drabbas av nackdelarna, men ingen lösning här i världen är ju perfekt för alla.

Någon som pluggat mer statistik än mig får bedöma hur säkra vi ska vara innan vi tillåter någon opereras. ;) Bästa vore väl någon sorts hjärnscanning med stor säkerhet + att barnet konsvekvent velat könskorrigeras länge.


Ja, tänkte mer på vad du skrev om hjärnskanning innan, kände efteråt att jag borde lagt mer tanke på det.
Men jag var inte så bekant med vad du länkade innan om skillnader i hjärnan, det är ju väldigt intressant och om man kommer att kunna tydligt koppla det till könsdysfori och på så sätt diagnosticera barn "objektivt" efter mätningar / biologi snarare än efter intervjuer med dem, så vore det en mycket bättre väg att gå, tycker jag.

Och jag kanske är helt fel på det, men utefter vad jag tycker mig se hos unga, höra om deras mående, och hur jag själv tänkt, mått och fungerat som ung så tycker jag inte om tanken på att könskorrigera utefter intervjuer med dem. Hellre genom en hjärnskanning, om det nu någonsin blir möjligt.
Men som det ser ut idag, utefter vad jag vet eller tror att jag vet så känns det inte lämpligt med ingrepp på barn.
Å andra sidan är en hel ungdom väldigt lång tid >.<


Det var min tolkning också. :)

I övrigt tycker jag du gör bra poänger. Jag är dåligt insatt i hur vården fungerar överlag, jag råkar bara vara lite intresserad av HBTQ-frågor så jag har funderat över och läst på lite om detta!

Tack, detsamma. Trevligt med diskussion utan påklistrade åsikter eller låga retoriska knep.

Jag har långtifrån kunskap inom allt i vården, men vården är det enda jag arbetat i, har arbetat i lite olika områden, pluggat till ett annat. Och har även familj och släktingar i vården så är van med mycket dialog om många olika saker. Så har kunskap om lite grann men brottstycken och åsikter om mycket, men det är verkligheten för de flesta, tror jag.
HBTQ är intressant, men jag undrar vart det bär.

Hade praktik på en vårdcentral, och råkade vara där när de mottog sitt HBTQ-certifikat. Tyckte människan som var där och pratade HBTQ-frågor var rätt ordentligt snäv. Exempelvis berättades det anektotiskt om hur fruktansvärt det var, att en patient kom till akuten (som hade kört in en buttplugg utan stopp i röven, dvs det gick inte att få ut den) personalen kunde inte hålla sig för skratt. Detta var liksom exemplet på kränkningarnas kränkning och fruktansvärt på alla vis.
Jag kan tänka mig att jag en dålig dag skulle kunna skratta så tårarna sprutade :d om det gör mig till en dålig människa, whatever.

Jag vet inte, prata om riktiga problem. Jag hade nog också blivit utskrattad om jag kom in till akuten med en dildo så djupt i röven att jag inte kunde få ut den. Det handlar mindre om läggningen hos HBTQ-personen det hände och mer om situationen i sig, tror jag.

Men som sagt, HBTQ-cert börjar bli en nationell verklighet på samtliga vårdcentraler. Om innebörden är att man inte längre får skratta åt absurda situationer, har jag svårt att se nyttan.
Men annat är iofs bra, som att vid frågor om en manlig patient har en flickvän kan man istället fråga om partner osv, det är ju bra.
Vi är alla människor. Nuvarande inställning överlag inom vården är som jag uppfattar det, visa empati, låt dig inte beröras. Men ibland går det inte att inte beröras.
Likt förbannat har jag nästan börjat gråta inför / tillsammans med vissa patienter, för de har varit i såna fruktansvärda situationer att det inte går att hålla ifrån sig. Vet att min mor gjort det inför en kvinna döende i cancer, som var i en livssituation som i.ö var väldigt likt min mors, barn, ålder osv. Då blir det svårt att hålla sig objektiv ibland, speciellt när man känner igen sig själv i någon annan.
Likadant skrattar man när något absurt eller komiskt händer, det är mänskligt. Iaf något jag gjort och många kollegor gjort. Är man normalt funtad kan man ju faktiskt be om ursäkt.

Diomedea exulans
2017-03-08, 22:38
J
HBTQ är intressant, men jag undrar vart det bär.

Hade praktik på en vårdcentral, och råkade vara där när de mottog sitt HBTQ-certifikat. Tyckte människan som var där och pratade HBTQ-frågor var rätt ordentligt snäv. Exempelvis berättades det anektotiskt om hur fruktansvärt det var, att en patient kom till akuten (som hade kört in en buttplugg utan stopp i röven, dvs det gick inte att få ut den) personalen kunde inte hålla sig för skratt. Detta var liksom exemplet på kränkningarnas kränkning och fruktansvärt på alla vis.
Jag kan tänka mig att jag en dålig dag skulle kunna skratta så tårarna sprutade :d om det gör mig till en dålig människa, whatever.

Jag vet inte, prata om riktiga problem. Jag hade nog också blivit utskrattad om jag kom in till akuten med en dildo så djupt i röven att jag inte kunde få ut den. Det handlar mindre om läggningen hos HBTQ-personen det hände och mer om situationen i sig, tror jag.

Men som sagt, HBTQ-cert börjar bli en nationell verklighet på samtliga vårdcentraler. Om innebörden är att man inte längre får skratta åt absurda situationer, har jag svårt att se nyttan.
Men annat är iofs bra, som att vid frågor om en manlig patient har en flickvän kan man istället fråga om partner osv, det är ju bra.
Vi är alla människor. Nuvarande inställning överlag inom vården är som jag uppfattar det, visa empati, låt dig inte beröras. Men ibland går det inte att inte beröras.
Likt förbannat har jag nästan börjat gråta inför / tillsammans med vissa patienter, för de har varit i såna fruktansvärda situationer att det inte går att hålla ifrån sig. Vet att min mor gjort det inför en kvinna döende i cancer, som var i en livssituation som i.ö var väldigt likt min mors, barn, ålder osv. Då blir det svårt att hålla sig objektiv ibland, speciellt när man känner igen sig själv i någon annan.
Likadant skrattar man när något absurt eller komiskt händer, det är mänskligt. Iaf något jag gjort och många kollegor gjort. Är man normalt funtad kan man ju faktiskt be om ursäkt.

Nu tycker jag ju visserligen det är för jäkligt att skratta åt någon patient överhuvudtaget. ;) Men visst, vi är alla människor och sånt kan hända.

Håller nog med dig för övrigt, även människor i utsatta situationer måste kunna bjuda på sig själva lite. Eller som George Takei säger:

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/de/6e/59/de6e595c3920404a1d0181f86a3f62a6.jpg

derko
2017-03-09, 01:38
Tycker det är konstigt att det här forumet är så extremt liberalt i andra frågor ("Man ska få dopa sig om man vill! Ingen ska bestämma vad någon annan gör med sin kropp! Fascister! Kommunister!!!") men så konservativt i just den här frågan ("Man ska inte få göra en könskorrigering! Sätt dem på anstalt istället! De är sjuka i huvudet!").

Men det är å andra sidan mycket coolare med stora muskler än med könskorrigeringar, kanske har med det att göra. Eller att doping är mycket vanligare än könskorrigeringar bland forumets medlemmar.

Jag tror de flesta på forumet inte skulle bry sig nämnvärt om inte skattebetalarna tvingades betala kalaset och staten med sitt våldsmonopol försökte trycka ner transsexualism i halsen på folket. Om en vuxen och myndig person vill betala en kirurg för att amputera olika kroppsdelar så är det helt ok med mig. Alla är fria att söka sin egen lycka.

leee
2017-03-09, 01:53
Jag tror de flesta på forumet inte skulle bry sig nämnvärt om inte skattebetalarna tvingades betala kalaset och staten med sitt våldsmonopol försökte trycka ner transsexualism i halsen på folket. Om en vuxen och myndig person vill betala en kirurg för att amputera olika kroppsdelar så är det helt ok med mig. Alla är fria att söka sin egen lycka.

Vem betalar din sjukvård eller tandläkarbesök eller om du blir sjuk pga doping,ska skattebetalarna stå för det,eller alla rökare,alkoholister,knarkare,kriminella som kostar samhället pengar.

Hemi
2017-03-09, 02:06
Tycker det är konstigt att det här forumet är så extremt liberalt i andra frågor ("Man ska få dopa sig om man vill! Ingen ska bestämma vad någon annan gör med sin kropp! Fascister! Kommunister!!!") men så konservativt i just den här frågan ("Man ska inte få göra en könskorrigering! Sätt dem på anstalt istället! De är sjuka i huvudet!").

Men det är å andra sidan mycket coolare med stora muskler än med könskorrigeringar, kanske har med det att göra. Eller att doping är mycket vanligare än könskorrigeringar bland forumets medlemmar.

Kanske, Har inte Kollat men det kanske inte är samma personer? För övrigt handlar den här tråden om flera ämnen som samma person kan säga nej och ja till. Vad jag själv reagerar på är som sagt att vara "Gender Fluid" som så många barn och ungdomar anser sig vara. När det egentligen inte är någon skillnad mot förr. Förutom att då vissa nu anser sig vara medvetna om det och då inte kan vara pojke längre, om de nu gillar rosa.
Förenklat exempel förstås.

agazza
2017-03-09, 08:57
text

Visst finns det andra aspekter tex "genetiska utvecklingen tog fel sväng i sista minuten av utvecklingen som embryo" och människan blev fel människa.

Utöver det har du den sista psykiska aspekten där människan vill vara en annan människa.

Men i det stora hela tror jag själv på att det handlar om en sexuell drift som har fått ett avvikande spår, precis som alla andra fetisher.

Jag själv gnäller ju inte över min kränkthet för att BDSM och Sodomi inte tas på allvar i dessa situationer

derko
2017-03-09, 09:05
Vem betalar din sjukvård eller tandläkarbesök eller om du blir sjuk pga doping,ska skattebetalarna stå för det,eller alla rökare,alkoholister,knarkare,kriminella som kostar samhället pengar.
En könskorrigering är inte medicinskt nödvändig. Det är i praktiken en skönhetsoperation och skattemedel ska inte spenderas på plastikoperationer.

Wormzie
2017-03-09, 11:24
Visst finns det andra aspekter tex "genetiska utvecklingen tog fel sväng i sista minuten av utvecklingen som embryo" och människan blev fel människa.

Utöver det har du den sista psykiska aspekten där människan vill vara en annan människa.

Men i det stora hela tror jag själv på att det handlar om en sexuell drift som har fått ett avvikande spår, precis som alla andra fetisher.

Jag själv gnäller ju inte över min kränkthet för att BDSM och Sodomi inte tas på allvar i dessa situationer
Förstår inte riktigt vad du fiskar efter? När/hur tas inte BDSM och sodomi på allvar och hur relaterar du det till situationen för transsexuella personer?

En könskorrigering är inte medicinskt nödvändig. Det är i praktiken en skönhetsoperation och skattemedel ska inte spenderas på plastikoperationer.

Hudtransplantationer efter brännskador är inte heller alltid nödvändiga. Ska skattemedel inte stödja brännskadeoffer?

Diomedea exulans
2017-03-09, 11:31
En könskorrigering är inte medicinskt nödvändig. Det är i praktiken en skönhetsoperation och skattemedel ska inte spenderas på plastikoperationer.

Det är ett nödvändigt botemedel på en psykisk åkomma. Tycker du inte skattemedel ska läggas på att bota psykiska åkommor?

Diomedea exulans
2017-03-09, 11:33
Kanske, Har inte Kollat men det kanske inte är samma personer?

Jo, åtminstone Yes, King Grub och hurril.

agazza
2017-03-09, 11:48
Förstår inte riktigt vad du fiskar efter? När/hur tas inte BDSM och sodomi på allvar och hur relaterar du det till situationen för transsexuella personer?



Hudtransplantationer efter brännskador är inte heller alltid nödvändiga. Ska skattemedel inte stödja brännskadeoffer?

Hur är BDSM läggning annorlunda än transexuell läggning?
Skall inte vi behandlas lika på alla nivåer?

Det är egentligen en semioseriös fiskning i en oseriös fråga.

Jag kan inte gå runt i en gimpsuit på stan och jag kan inte heller få ekonomisk hjälp att hantera en förstoring av min sfinktermuskel, även ifall min läggning kräver det.

Det är en fråga där gränsdragningar görs efter vilka som gnäller mest och är mest känsliga för sin situation, det enda vi bör göra för alla människor är att hjälpa dom att inte göra sig själva till Offer.

derko
2017-03-09, 11:53
Det är ett nödvändigt botemedel på en psykisk åkomma. Tycker du inte skattemedel ska läggas på att bota psykiska åkommor?
Om det vore bevisat att könskorrigering var ett "botemedel" hade jag kanske hållit med.

Diomedea exulans
2017-03-09, 11:54
Hur är BDSM läggning annorlunda än transexuell läggning?
Skall inte vi behandlas lika på alla nivåer?

Det är egentligen en semioseriös fiskning i en oseriös fråga.

Jag kan inte gå runt i en gimpsuit på stan och jag kan inte heller få ekonomisk hjälp att hantera en förstoring av min sfinktermuskel, även ifall min läggning kräver det.

Det är en fråga där gränsdragningar görs efter vilka som gnäller mest och är mest känsliga för sin situation, det enda vi bör göra för alla människor är att hjälpa dom att inte göra sig själva till Offer.

Tror du att en BDSM-utövare som inte får hjälp att förstora sitt rövhål lider lika mycket som en transsexuell som inte får könskorrigeras?

HenrikJ
2017-03-09, 12:09
Tycker det är konstigt att det här forumet är så extremt liberalt i andra frågor ("Man ska få dopa sig om man vill! Ingen ska bestämma vad någon annan gör med sin kropp! Fascister! Kommunister!!!") men så konservativt i just den här frågan ("Man ska inte få göra en könskorrigering! Sätt dem på anstalt istället! De är sjuka i huvudet!").

Men det är å andra sidan mycket coolare med stora muskler än med könskorrigeringar, kanske har med det att göra. Eller att doping är mycket vanligare än könskorrigeringar bland forumets medlemmar.

Det finns naturligtvis inget rationellt i deras "man ska få göra vad man vill med sin kropp". Det är bara ett sätt att försöka haka fast en känslobaserad åsikt på någon sorts moralisk maxim, som följaktligen brister när de konfronteras med sin egen oförståelse för transsexualitet.

agazza
2017-03-09, 12:15
Tror du att en BDSM-utövare som inte får hjälp att förstora sitt rövhål lider lika mycket som en transsexuell som inte får könskorrigeras?

Nej, det tror jag inte.

Men VET du, eller någon annan att det inte finns individer som gör det?

Det svåra i frågan är alltså hur känslig individen i fråga är.

Man kan inte generalisera ett individproblem

Diomedea exulans
2017-03-09, 12:17
Nej, det tror jag inte.

Men VET du, eller någon annan att det inte finns individer som gör det?

Det svåra i frågan är alltså hur känslig individen i fråga är.

Man kan inte generalisera ett individproblem

Nej. Men jag fattar inte varför du drar in exempel som är ogrundade i verkligheten.

Om det fanns människor som blev suicidala av att inte få operera dit en elefantsnabel på näsan, och det inte gick att bota med terapi, ja, då hade väl staten fått bidra med pengar till att ge dem en elefantsnabel på näsan.

Wormzie
2017-03-09, 13:12
Hur är BDSM läggning annorlunda än transexuell läggning?
Skall inte vi behandlas lika på alla nivåer?

Det är egentligen en semioseriös fiskning i en oseriös fråga.

Jag kan inte gå runt i en gimpsuit på stan och jag kan inte heller få ekonomisk hjälp att hantera en förstoring av min sfinktermuskel, även ifall min läggning kräver det.

Det är en fråga där gränsdragningar görs efter vilka som gnäller mest och är mest känsliga för sin situation, det enda vi bör göra för alla människor är att hjälpa dom att inte göra sig själva till Offer.

Nu vet jag inte vad en gimpsuit är men det kanske inte är tillåtet för att man anser att det finns en risk att det är stötande mot barn eller andra personer. En förstoring av sfinktermuskeln kanske går att leva utan, medan att vara fånge i en kropp som man inte känner tillhörighet med skapar ett oerhört stort lidande.

Det är inte ovanligt att man prioriterar på liknande sätt inom vården och det behöver inte handla om gnäll utan snarare om sunt förnuft. Man prioriterar olika besvär utifrån hur stort lidande och hur stort hinder de utgör och väljer sedan att behandla utifrån det.

agazza
2017-03-09, 13:37
Min poäng är att lidande är individuellt och inte relaterat till en särskild psykos.

Då kanske vi ska arbeta med att minska lidandet. Genom T.ex toleransnivåer.

Nu jobbar vi aktivt med att sänka toleransnivåer.

Det slår bara på att de som verkligen behöver hjälp blir en i mängden.

Wormzie
2017-03-09, 13:42
Min poäng är att lidande är individuellt och inte relaterat till en särskild psykos.

Då kanske vi ska arbeta med att minska lidandet. Genom T.ex toleransnivåer.

Nu jobbar vi aktivt med att sänka toleransnivåer.

Det slår bara på att de som verkligen behöver hjälp blir en i mängden.

Verkar lidandet individuellt? Ögna igenom studien som länkades 100 ggr tidigare i tråden.

agazza
2017-03-09, 13:57
Verkar lidandet individuellt? Ögna igenom studien som länkades 100 ggr tidigare i tråden.

Hur man hanterar lidande.

Diomedea exulans
2017-03-09, 14:05
Hur man hanterar lidande.

På vilken grund baserar du att bara en liten del av de som gör könskorrigering lider tillräckligt mycket av att inte könskorrigera sig för att det ska vara värt det?

agazza
2017-03-09, 14:22
På vilken grund baserar du att bara en liten del av de som gör könskorrigering lider tillräckligt mycket av att inte könskorrigera sig för att det ska vara värt det?

Det är det som är poängen, att det går inte, precis som i alla andra fall av psykiskt lidande.

Nu är det just detta folk har snöat in sig på, för det är relevant just nu.

WHITEFOLKS
2017-03-09, 14:55
För mig som deprimerad, självmordsbenägen etc som skulle behöva troligtvis relativt sett ganska lite resurser och terapi relativt sett så är det ledsamt att se att för mig finns inga resurser men för andra finns i stort sett obegränsade resurser. Detta är inte dessa personers fel dock utan hur resurser tilldelas och fördelas.

trädgårdsmöbel
2017-03-09, 15:58
Det är åtminstone tur att man utreder och faktiskt ratar en del. Det är en ganska stark indikator på att könsbyte inte alls behöver vara något självklart att det är "born that way" osv. och att exponering i media, uppfostran och nuvarande samhällsklimat påverkar långt mer än att "folk som tidigare inte vågade men var såna numera vågar".

Är inte det en önskvärd utveckling så kanske man borde se över saker som genusneutrala dagis och liknande.

BelowAverage
2017-03-09, 16:58
Nu tycker jag ju visserligen det är för jäkligt att skratta åt någon patient överhuvudtaget. ;) Men visst, vi är alla människor och sånt kan hända.

Håller nog med dig för övrigt, även människor i utsatta situationer måste kunna bjuda på sig själva lite. Eller som George Takei säger:


Nej och du har helt rätt i att det verkligen inte är ok att skratta åt patienter. Samtidigt är min poäng vårdarbetare är människor, inte robotar. Även vi har dåliga dagar, ibland blir saker fel eller feltolkas. Det kommer att hända och fortsätta hända att vårdarbetare ibland skrattar, och handlar inte om ondska eller illvilja, inte i mina ögon iaf. Mer konstruktivt vore - undvik att sånt händer, men om det händer, hur kan man bäst hantera situationen?

Kul citat, lowest common denominator of butthurt, loool! xD
Vilket geni.

Tycker det kommer upp en massa intressanta frågeställningar. Man får välja lite var man vill lägga ribban. Avfärdar någon alltsammans som trams saknar jag inte förståelse ;P

Uppenbarligen är det något som pågår att fler och fler kommer ut med att de känner sig som fel kön. Det är nog alla överens om. Varför fler kommer ut, om det är för att det plötsligt finns fler, om det alltid funnits men nu har det blivit mer ok att visa sig, eller om nuvarande politiska skeenden skapar dessa problem vet man ju däremot inte.

Jag vill däremot konstatera en sak till, och det är att oavsett vad, så lider dessa människor.

Men vad lider de av? Tidigare har jag tänkt att det är trams, nån modegrej. Sen framkommer det indicier för att de ev. skiljer sig biologiskt, dvs orsaken skulle kunna vara fysisk och inte psykisk.
Allting kanske inte är samma åkomma heller, det kan ju finnas varianter. Men jag ser det som en sjukdom oavsett, men det måste ju befästas om det är en fysisk eller psykisk sjukdom. Jag upplever att där saknas det koncensus, vilket ger "okej, vi vet inte riktigt vad detta beror på.
Kan det fastställas att orsaken är biologisk är det ju en riktig gamechanger. Då försvagas argumentet att de bör vill byta kön efter tycke och smak eller en fix idé.

"Sjukdomen" leder man vidare till behandling. De behandlingar som förekommer är vad jag vet terapi (psykisk) hormonbehandling (fysisk skulle jag säga) och operationer (fysisk).
Alltså har man en psykisk eller fysisk (man vet inte) åkomma som man väljer att behandla med psykiska eller fysiska medel.
Där de fysiska behandlingarna är väldigt invasiva.

Könsroller och hur betydelsefulla man tror / tycker de är kan kanske påverka. Typ att en man som tycker han har mycket fler typiskt kvinnliga egenskaper, och därför är han egentligen kvinna.
Eller sexualitet. Typ att en man är homosexuell, men bög kan man ju inte vara för det är inte bra. Kanske är han egentligen en heterosexuell kvinna.

Hela problematiken kan få väldigt många förvecklingar. Jag upplever att för lite pålitlig fakta finns, och ändå har man bestämda åtgärder och åsikter, aka man famlar i blindo som jag skrev tidigare.

Min personliga tro är att det mest är trams, politiska idéer, förvirring och övrig psykisk ohälsa hos individer som yttrar sig så här. Jag tror inte att det finns någon biologisk egenskap som ger könsdysfori.
Men det är ju vad jag tror, inte vad jag vet. Försöker hålla mig någorlunda öppen, speciellt som jag alltid lära arbeta i vården. Men just nu känns det inte för mig rimligt att tro något annat. Vidhåller att jag har rätt till en kanske okonventionell åsikt trots yrkesval, jag behandlar transpersoner likadant som jag behandlar alla andra.

hurril
2017-03-13, 15:43
Jo, åtminstone Yes, King Grub och hurril.

Nu har du nog fastnat med pitten i gylfen. Det är varken en konservativ åsikt att se på könsdysfori som en i allra högsta grad psykisk åkomma eller så att min åsikt är att någon könskorrigerande plastik inte får ske. Vad skulle det vara om _inte_ en psykiskt betingad sak? Var menar min herre att den aspekten av en persons jag, eller så, skulle sitta om inte i huvudet?

Om jag har en åsikt i frågan så är den att man snarare är konservativ i sitt sinne om man är fast vid att könsidentitet är en självklar sak, given av gud no less, där det bara är för samhället att skaka fram en operation och det på momangen! Konservativ i den meningen att den baseras på _era_ känslor, fobier och normer snarare än på ett inför vetenskapen och psykiatrin öppet sinne. Det ligger ingen dom i att säga att könsdysfori är psykiskt betingad eller att schizofreni är det. Ytterligare en likhet finns i att du, DE, blir tvungen att ta en Schizofren persons konkreta sätt att vara på samma allvar som en (blivande) transpersons där det vore mer klädsamt med lite respekt inför ett problem eller en samling omständigheter som kräver ett djupare allvar och vuxnare tillvägagångssätt än så.

Att vara liberal inför saker som berör den egna kroppen innebär inte, tvärtom faktiskt, att man anser att staten ska betala för vad sak som helst en individ kräver. Din linje betyder att jag som liberal skulle tycka att staten skulle stå för allt crack du röker där jag i själva verket menar att, det där får du skaffa själv. Men du står för konsekvenserna själv också!

Diomedea exulans
2017-03-13, 17:32
Nu har du nog fastnat med pitten i gylfen. Det är varken en konservativ åsikt att se på könsdysfori som en i allra högsta grad psykisk åkomma eller så att min åsikt är att någon könskorrigerande plastik inte får ske. Vad skulle det vara om _inte_ en psykiskt betingad sak? Var menar min herre att den aspekten av en persons jag, eller så, skulle sitta om inte i huvudet?

Om jag har en åsikt i frågan så är den att man snarare är konservativ i sitt sinne om man är fast vid att könsidentitet är en självklar sak, given av gud no less, där det bara är för samhället att skaka fram en operation och det på momangen! Konservativ i den meningen att den baseras på _era_ känslor, fobier och normer snarare än på ett inför vetenskapen och psykiatrin öppet sinne. Det ligger ingen dom i att säga att könsdysfori är psykiskt betingad eller att schizofreni är det. Ytterligare en likhet finns i att du, DE, blir tvungen att ta en Schizofren persons konkreta sätt att vara på samma allvar som en (blivande) transpersons där det vore mer klädsamt med lite respekt inför ett problem eller en samling omständigheter som kräver ett djupare allvar och vuxnare tillvägagångssätt än så.

Att vara liberal inför saker som berör den egna kroppen innebär inte, tvärtom faktiskt, att man anser att staten ska betala för vad sak som helst en individ kräver. Din linje betyder att jag som liberal skulle tycka att staten skulle stå för allt crack du röker där jag i själva verket menar att, det där får du skaffa själv. Men du står för konsekvenserna själv också!

Åthutning godtagen.

Wormzie
2017-03-15, 10:35
http://mittid.story.aftonbladet.se/chapter/cameron/

Idol-Cameron berättar om sin upplevelse att vara transperson.