handdator

Visa fullständig version : Vanvårda en förkylning, konsekvenser?


Bärsärk
2017-03-01, 21:43
Man läser ju mycket om att man ska dricka mycket vatten, helst ligga på kaloriöverskott och ta det lugnt när man är förkyld men hur pass mycket värre blir det om man inte gör det? Säg att man är förkyld i 7 dagar vanligtvis, pratar vi att man förlänger det med 1-2 dagar eller är det mer?

Jag känner till hjärtmuskelinflammation så det kan vi väl lämna åt sidan, riktigt så allvarligt får man väl hoppas att det inte blir.

Min uppfattning är nämligen att man i stort sett kan stövla på som vanligt när man är förkyld utan att det kommer bli nämnvärt värre, men jag kanske är ute och cyklar?

En dum idé jag vet, men jag tänkte att jag skulle gå till jobbet precis som vanligt även fast jag är förkyld!

King Grub
2017-03-01, 21:48
Det händer inget speciellt om man lever ett helt vanligt liv med en vanlig förkylning.

Bärsärk
2017-03-01, 22:05
Det händer inget speciellt om man lever ett helt vanligt liv med en vanlig förkylning.

Så det här med att man ska dricka mycket vatten eller äta mycket är bara strunt?

King Grub
2017-03-01, 22:17
Man blir frisk utan att vräka i sig en massa mat. Det är bara en förkylning, inget att pjåska över.

Stråhle
2017-03-01, 22:30
Är inte frågeställningen snarare ifall det går snabbare att bli kvitt förkylningen ifall man sover/äter/vilar mer?

Är det något man inte sköter tycker jag att det kan ta längre tid att bli frisk, men mycket möjligt att jag inbillar mig :)

ApexProcyon
2017-03-01, 22:34
Man blir frisk utan att vräka i sig en massa mat. Det är bara en förkylning, inget att pjåska över.

Den manliga varianten av förkylning går alltid över efter mycket pjåsk och gnäll.

Bärsärk
2017-03-01, 22:46
Är inte frågeställningen snarare ifall det går snabbare att bli kvitt förkylningen ifall man sover/äter/vilar mer?

Jo visst!

Shqypnia
2017-03-01, 23:45
Orättvist mot kollegerna att gå till jobbet när man är förkyld. Jag har ingen vetenskap att luta mig mot - men inbillar mig att kroppen återhämtar sig bättre av vila, vila & vila.

Stråhle
2017-03-02, 00:06
Jo visst!

Var tänkt att quota Grub, missade visst det :)

Angel
2017-03-02, 07:56
Om inte annat så är det ju plågsamt att hålla igång med feber. En rejäl förkylning är ju en legitim anledning att få ligga nerburrad på soffan.

King Grub
2017-03-02, 08:27
Har man feber skall man "svälta" sig om man vill vara optimal.

Mantus
2017-03-02, 09:31
Har man feber skall man "svälta" sig om man vill vara optimal.

Optimal på vilket sätt? Optimal som att man blir frisk snabbare eller att febern blir mildare?

King Grub
2017-03-02, 09:59
Födointag ökar gammainterferonproduktionen, medan att avstå från föda stimulerar interleukin-4-frisättning.

Termy
2017-03-02, 10:35
Med svält i det fallet, är det i princip bara vätska i X tid, eller mer av en kontrollerad kalorirestriktion (och i så fall, finns forskning på hur mycket/litet)?