handdator

Visa fullständig version : Infraröd bastu


ozzian
2017-03-01, 14:33
Vad vet ni om detta?

Köpte en och sitter i den 2-4 ggr i veckan.

Enligt reklamen ska den gå djupare och på så sätt stimulera mer.
Reklamen säger att man bränner lika mycket som powerwalk, men man får givet ingen kondis.

Skönt är det i allafall

Ibland slinker det ner en öl och då blir väl det bra mer tveksamt.

Mental
2017-03-01, 14:51
Utöver att det är varmt och skönt så är resten trams.

ozzian
2017-03-01, 15:00
Nja
Infraröda strålar värmer ju upp på djupet.
Borde vara positivt för att köra bort träningsvärk
Jag känner att mitt onda knä blir bättre av värmen
Verkar som slaggprodukter försvinner.

Eller är det place bo effekt.

Mental
2017-03-01, 15:10
På vilket sätt skulle de värma djupare än en vanlig bastu?
Och vilken sorts värmestrålning tror du en vanlig bastu överför sin värme med?

Och till sist, vilka slaggprodukter elimineras av infrabastun?

MasterChief
2017-03-01, 15:20
Haha..."värmer på djupet". Marknadsföringsdynga. Det ju inte nådigt vad de ljuger ihop.

Tycker man det är skönt och/eller tycker man mår bra så är väl det tillräckligt. Varför dra massa påståenden ur arslet? Vissa som säljer dessa apparater verkar inte ens förstå högstadiefysik.

Läs här till exempel. Det är roligt men ändå tragiskt.

http://infrarodbastu.org/

600 kcal bränner man tydligen på 30 minuter. Det motsvarar 1200 på en timme vilket är jämförbart med vad en elitidrottsman i löpning klarar, om han springer intensivt. Det står så mycket dynga på den sidan att man blir mörkrädd.

ozzian
2017-03-01, 15:56
Nu klarar iallafall inte jag mer än ca 20 min i en infraröd bastu.
Max temp är 60 grader.
I badets bastu kan jag sitta 90 min i 80 grader.

Men jag vet ej varför så stor skillnad.

ARMSTARK
2017-03-01, 16:03
Nu klarar iallafall inte jag mer än ca 20 min i en infraröd bastu.
Max temp är 60 grader.
I badets bastu kan jag sitta 90 min i 80 grader.

Men jag vet ej varför så stor skillnad.

Oavsett vad den upplevda värmeskillnaden beror på så är den enda viktnedgången i bastun svett, och du kommer att gå upp lika mycket i vikt när du dricker nåt.

ozzian
2017-03-01, 16:12
Slaggprodukter
Jag har lärt mig att man skiter, pissar, svettas, andas ut slaggprodukter.
Därför borde det när man svettas i en bastu funka med?

ozzian
2017-03-01, 16:16
Kalorier
Jag tror inte i närheten av 600 i timmen.
Men hur mycket mer bränner en löpare som springer 1h i 60 grader mot i 20 grader?

Nu joggar jag ej i bastun men man bränner väl nån kalori även om man sitter?
Kanske man bränner 10 eller 20 mer än om man sitter i soffan?

Snobbe
2017-03-01, 16:19
Om det vore så enkelt att basta lite för o tappa 600 kcal i timmen.

Jo, du bränner också mer om du dricker kallt vatten jämnfört med rumstemp. Betyder inte att det är en bra metod för att gå ner i vikt eller bränna mer kalorier?:)

MasterChief
2017-03-01, 16:43
Varm omgivning efter träning försämrar återhämtningen.

Int J Sports Med. 2010 May 12. Environmental Temperature and Glycogen Resynthesis.
This study investigated the effects of hot (H) and room temperature (RT) recovery environments on glycogen resynthesis. Nine male participants completed two trials, cycling for 1 h in a temperature-controlled chamber (32.6 degrees C), followed by 4 h of recovery at 32.6 degrees C (H) or 22.2 degrees C (RT). Rectal temperature was continuously recorded. A carbohydrate beverage (1.8 g/kg bodyweight) was supplied at 0 and 2 h post-exercise. Muscle biopsies were taken immediately, 2 h, and 4 h post-exercise for glycogen analysis. Blood samples were taken at 30, 60, 120, 150, 180, and 240 min into recovery for glucose and insulin analysis. Expired gas was collected at 105 min and 225 min into recovery to calculate whole body carbohydrate oxidation. Average core temperature, whole body carbohydrate oxidation, and serum glucose at 120, 150, 180 and 240 min was higher in H compared to RT (p<0.05). Muscle glycogen was higher in RT vs. H at 4 h (105+/-28 vs. 88+/-24 mmol.kg (-1) wet weight, respectively; p<0.05), but no different at 0 and 2 h. There was no difference in serum insulin. These data indicate the importance of minimizing the exposure to heat after exercise to improve recovery, specifically to improve glycogen resynthesis.

ccm
2017-03-01, 17:39
Att man skulle förbränna en massa kalorier på det här sättet är såklart bara rent trams. I så fall skulle det ju funka lika bra att bädda in sig i filtar, även om det kanske inte är lika behagligt.

ozzian
2017-03-01, 22:27
ok, ni tror inte på infra röd värme?

men kan vi nått om det egentligen?

jag tänker på kroppen:
om du slutar äta så går kroppen i pause, bränner ej lika mycket, detta är ju inte klokt, äter du mindre så ska du ju ner i vikt????

varför bränner då kroppen mer om du äter mer?
jo våran kropp har massa funktioner för att överleva så vi vet nog ej 5€

så om jag har ett par vulkan skydd för knäna, enligt mig så använder jag dom som stöd men även för att få värme till knäet, har jag fel där?

så jag tror att infraröd värme hjälper mina knä


det tidigare inlägget om återhämtning betyder väl att nått händer i värme?
dessutom borde vi kanske kyla oss under återhämtning?

Snobbe
2017-03-01, 22:33
jag tänker på kroppen:
om du slutar äta så går kroppen i pause, bränner ej lika mycket, detta är ju inte klokt, äter du mindre så ska du ju ner i vikt????

Du behöver inte tro på allt som skrivs på internet.

Rahf
2017-03-01, 22:36
Jag förstår att du vill rättfärdiga ett förmodligen dyrt köp, men mycket av snacket låter som just glänsande marknadsföring. Vad du tror och upplever är irrelevant utifrån etablerade fakta.

Och som så många andra har sagt: vilka slaggprodukter? Vad kallas dem? Kan marknadsföringen svara på det?

svenbanan
2017-03-01, 22:54
ok, ni tror inte på infra röd värme?

men kan vi nått om det egentligen?

jag tänker på kroppen:
om du slutar äta så går kroppen i pause, bränner ej lika mycket, detta är ju inte klokt, äter du mindre så ska du ju ner i vikt????

varför bränner då kroppen mer om du äter mer?
jo våran kropp har massa funktioner för att överleva så vi vet nog ej 5€

så om jag har ett par vulkan skydd för knäna, enligt mig så använder jag dom som stöd men även för att få värme till knäet, har jag fel där?

så jag tror att infraröd värme hjälper mina knä


det tidigare inlägget om återhämtning betyder väl att nått händer i värme?
dessutom borde vi kanske kyla oss under återhämtning?


Vaddå inte tror på infraröd värme? Det folk har uttryckt skepsis till är ju att det skulle finnas några "magiska" fördelar med infrabastu jämfört med en vanlig bastu.

Man blir uppvärmd av bägge. Det är säkert bra för vissa kroppsfunktioner, och mindre bra för andra funktioner. Det är ju tex väldigt skönt med värme ifall man har ont i leder och muskler. Det är väl inga nyheter? Tex brukar ju den typen av knäskydd du pratar om kallas värmeskydd...

Infrabastu kan säkert vara bra för ditt knä. Men du kan också lika troligt få samma resultat i en vanlig bastu, eller genom att ligga i badkaret och plaska i varmvatten...

Bob90
2017-03-01, 23:10
Vaddå inte tror på infraröd värme? Det folk har uttryckt skepsis till är ju att det skulle finnas några "magiska" fördelar med infrabastu jämfört med en vanlig bastu.

Man blir uppvärmd av bägge. Det är säkert bra för vissa kroppsfunktioner, och mindre bra för andra funktioner. Det är ju tex väldigt skönt med värme ifall man har ont i leder och muskler. Det är väl inga nyheter? Tex brukar ju den typen av knäskydd du pratar om kallas värmeskydd...

Infrabastu kan säkert vara bra för ditt knä. Men du kan också lika troligt få samma resultat i en vanlig bastu, eller genom att ligga i badkaret och plaska i varmvatten...

Tror till och med vatten ger en mer jämn fördelning av värmen.

svenbanan
2017-03-01, 23:17
Tror till och med vatten ger en mer jämn fördelning av värmen.

Vatten leder ju i alla fall värme bättre än luft. Hamnar man i en isvak med +4 grader i vattnet så får man skynda sig på att ta sig upp innan kroppen slår knut på sig själv. Uppe i luften kan man ju utan problem ge sig ut på en lång löprunda i shorts och tröja vid samma lufttemperatur.

Yes
2017-03-01, 23:30
Haha..."värmer på djupet". Marknadsföringsdynga. Det ju inte nådigt vad de ljuger ihop.

Tycker man det är skönt och/eller tycker man mår bra så är väl det tillräckligt. Varför dra massa påståenden ur arslet? Vissa som säljer dessa apparater verkar inte ens förstå högstadiefysik.

Läs här till exempel. Det är roligt men ändå tragiskt.

http://infrarodbastu.org/

600 kcal bränner man tydligen på 30 minuter. Det motsvarar 1200 på en timme vilket är jämförbart med vad en elitidrottsman i löpning klarar, om han springer intensivt. Det står så mycket dynga på den sidan att man blir mörkrädd.
Jag tycker det är ännu roligare att prata om infraröd strålning som något magiskt. Allt som avger värme ger också ifrån sig ljus. Så de där stenarna på en gammal hederlig, finsk, vedeldad perkele-bastu ger ifrån sig infraröd strålning.

Den som vill förkovra sig i ämnet kan alltid läsa på om svarkroppsstrålning, Max Planck och hur han banade vägen för Einstein att formulera foton-konceptet.

Eller så går man tillbaka till infrarodbastu.org och föreställer sig hur blondinen tappar handduken.

ozzian
2017-03-01, 23:44
då ber jag ödmjukast om ursäkt, jag läste svaren som att det var skit?

jag känner ju själv att det hjälper mitt knä, så....

men det man kan läsa av svaren är ju att jag bör basta träningsfriadagar?


sen undrar jag fortfarande varör en ir bastu är så mycket mer bastu än en vanlig, de röda strålarna måste göra nått?

men tack för inputt, man lär sig varje dag

agazza
2017-03-02, 07:30
Jag gissar på att ytan där värmestrålningen träffar blir mycket varmare än omgivningen.

I en traditionell bastu blir allt jämnvarmt.

Prova att hänga en handduk mellan dig och aggregatet så du inte träffas av direkt värmestrålning och se hur du upplever det.

Jämför det med att ligga i direkt starkt solljus en dag då det är 24 grader ute, och ligga i skuggan då det är 30 grader ute. Du kommer uppleva den kallare dagen som jobbigare och varmare pga direktstrålningen

Mental
2017-03-02, 08:34
Jag gissar på att ytan där värmestrålningen träffar blir mycket varmare än omgivningen.

I en traditionell bastu blir allt jämnvarmt.

Prova att hänga en handduk mellan dig och aggregatet så du inte träffas av direkt värmestrålning och se hur du upplever det.

Jämför det med att ligga i direkt starkt solljus en dag då det är 24 grader ute, och ligga i skuggan då det är 30 grader ute. Du kommer uppleva den kallare dagen som jobbigare och varmare pga direktstrålningen

Det är ju själva poängen med infrabastun, dvs att inte värma upp den omgivande luften. Så blockar man strålningen kan man ju lika gärna sitta i soffan ;)

Wain
2017-03-02, 09:04
Jag tycker det är ännu roligare att prata om infraröd strålning som något magiskt. Allt som avger värme ger också ifrån sig ljus. Så de där stenarna på en gammal hederlig, finsk, vedeldad perkele-bastu ger ifrån sig infraröd strålning.

Den som vill förkovra sig i ämnet kan alltid läsa på om svarkroppsstrålning, Max Planck och hur han banade vägen för Einstein att formulera foton-konceptet.

Eller så går man tillbaka till infrarodbastu.org och föreställer sig hur blondinen tappar handduken.

*cupid*

Gearhead85
2017-03-02, 09:42
Nu är det bara som jag läst lite på bland annat planschen på gymmet. Men enligt den värmer IR-bastu upp kroppen genom att via IR-strålningen sätta fart på vätskemolekylerna lite nligt samma idé som mikrovågorna i en micro gör och det är skillnaden främst mellan en vanlig bastu som mer fungerar som en vanlig ugn.

Personligen använder jag min TENS-apparat för både smärtlindring och återhämtning. :)

agazza
2017-03-02, 09:46
Jag själv har en hel vägg med Magnetroner från gamla micros som jag använder för intern uppvärmning när jag har olika värkar i kroppen. Den värmer verkligen på djupet.

delta_mats
2017-03-02, 09:57
Jag själv har en hel vägg med Magnetroner från gamla micros som jag använder för intern uppvärmning när jag har olika värkar i kroppen. Den värmer verkligen på djupet.

Du blir varm ända in i märgen så att säga, låter riktigt gött!

Yes
2017-03-02, 10:08
Nu är det bara som jag läst lite på bland annat planschen på gymmet. Men enligt den värmer IR-bastu upp kroppen genom att via IR-strålningen sätta fart på vätskemolekylerna lite nligt samma idé som mikrovågorna i en micro gör och det är skillnaden främst mellan en vanlig bastu som mer fungerar som en vanlig ugn.

Personligen använder jag min TENS-apparat för både smärtlindring och återhämtning. :)
Magin ligger inte i IR-strålningen utan att den elektromagnetiska strålningen alterneras och därigenom sätter fart på dipola molekylstrukturer som vatten.

Mental
2017-03-02, 10:38
Jag själv har en hel vägg med Magnetroner från gamla micros som jag använder för intern uppvärmning när jag har olika värkar i kroppen. Den värmer verkligen på djupet.

Du har gått på myten att en micro värmer innifrån och ut?

Tvärtom, på samma sätt som IR värmer den upp utifrån och in :)

Gearhead85
2017-03-02, 11:03
Magin ligger inte i IR-strålningen utan att den elektromagnetiska strålningen alterneras och därigenom sätter fart på dipola molekylstrukturer som vatten.

Som sagt så reticerade jag bara vad som stod på planschen. Sen hur det fungerar vet jag inte då jag personligen inte kände just någon skillnad mot vanlig bastu. Utan bästa återhämtningen hittills för mig är massageprogramet på tensen. :)

ozzian
2017-03-02, 11:16
Slaggprodukter
Jag har lärt mig att man skiter, pissar, svettas, andas ut slaggprodukter.
Därför borde det när man svettas i en bastu funka med?

stämmer detta, eller har jag läst fel bok?

ps jag läser ej böcker utan lyssnar på talböcker(lat,ja)

agazza
2017-03-02, 11:16
Du har gått på myten att en micro värmer innifrån och ut?

Tvärtom, på samma sätt som IR värmer den upp utifrån och in :)

Inte ifall jag lägger mig i munkform!