handdator

Visa fullständig version : Blanda egen vätskeersättning, typ resorb?


Scrubby
2017-03-01, 11:34
När jag började springa mycket, typ 8-10 mil i veckan, så fick jag ofta ont i huvudet om dagarna och jag började fundera på om jag fick brist på någonting pga allt svettande. Jag har tidigare aldrig någonsin haft problem med huvudvärk och det kom just när jag började träna mer. Jag testade därför att dricka 1-2 resorb varje dag efter träningspasset och huvudvärken försvann då efter 2-3 dagar och har inte visat sig sen dess. Kan det vara så enkelt att jag haft brist på någonting, och i så fall vad? Jag saltar maten ganska ordentligt redan så natrium känns konstigt om jag skulle ha brist på.

Enligt innehållsförteckningen så innehåller resorb bara:
Glukos, surhetsreglerande medel (citronsyra, natriumvätekarbonat),
natriumklorid, kaliumklorid, arom,
sötningsmedel sackarin

Kan det vara kalium som är problemet?

Jag har noll erfarenhet inom sånt här men om jag antar att det är någonting som saknas, kan jag lägga till det smidigt på något annat sätt förutom att dricka dyr resorb? Kan man blanda egen på något enkelt och billigt sätt eller kan man kanske till och med äta någonting extra? Jag vet att man kan blanda egen vätskeersättning men då använder man ju vanligtvis bara socker och bordssalt och jag saltar som sagt redan rätt hårt på maten.

Wain
2017-03-01, 11:47
Kolla upp mineralsalt.

Scrubby
2017-03-01, 15:44
Jag har faktiskt seltin ståendes i skåpet! Hur bör man blanda?

Sheogorath
2017-03-01, 16:33
Vad jag brukar köra på:

1 L vatten
30 gram strösocker
30 gram druvsocker
4 krm Seltin
2 krm bakpulver

:thumbup:

Scrubby
2017-03-01, 18:06
Vad jag brukar köra på:

1 L vatten
30 gram strösocker
30 gram druvsocker
4 krm Seltin
2 krm bakpulver

:thumbup:

Härligt, då testar jag det i fortsättningen!

Vet du hur det håller sig i kylskåp? Ifall man skulle dra ihop två liter direkt och sprida ut det på 3-4 dagar tänker jag.

Sheogorath
2017-03-01, 20:49
Salt ska ju konservera så jag kan inte tänka mig att 3-4 dagar i kylen ska vara något problem, men vad jag kan tänka mig i detta sammanhang är ingen sanning. ;)

Öm, skrev fel förresten. Det ska vara 30 gram socker totalt per liter vatten d.v.s. 15 g strösocker och 15 gram druvsocker. Det är ungefär 1 msk av varje.

Wain
2017-03-01, 20:53
Salt ska ju konservera så jag kan inte tänka mig att 3-4 dagar i kylen ska vara något problem, men vad jag kan tänka mig i detta sammanhang är ingen sanning. ;)

Öm, skrev fel förresten. Det ska vara 30 gram socker totalt per liter vatten d.v.s. 15 g strösocker och 15 gram druvsocker. Det är ungefär 1 msk av varje.

Såpass lite salt att det inte påverkar nämnvärt.

tumme
2017-03-08, 17:54
Vet inte hur bakpulvret påverkar men ser annars nästan ut som ett recept för bakterieodlingar. Skulle vara lite rädd för att lagra det länge. Men du kommer se och känna lukten om det börjar växa