handdator

Visa fullständig version : Veganskt proteinpulver?


Tvådödalampor
2017-03-01, 11:07
Söker efter ett ekologiskt veganskt proteinpulver med hög protein till kcal ratio.

Har kollat på ärtproteinpulver, hempproteinpulver och sojaproteinpulver men de verkar alla innehålla mycket kcal i förhållande till proteiner.

Om jag väger 80 kg och vill bygga muskler så tänkte jag försöka äta ungefär 160 g proteiner om dagen. Med detta veganska proteinpulvret skulle det innebära att jag vore tvungen att äta ca 200 g av proteinpulvret, vilket nästan skulle gå upp emot 3 000 kcal om dagen. Jag skulle bli fet som en gris!

Jag förstår att jag inte kan leva på endast proteinpulver, min poäng är bara att de proteinpulvren jag hittat innehåller massor av kalorier.

När jag kollar på vasselprotein (som jag vägrar köpa) så verkar de ha extremt mycket bättre kcal till protein ratio (76 g protein på 400 kcal!):

Dåren
2017-03-01, 11:16
Kolla tabellen igen. 200 gram av det där pulvret ger 702 kcal.

Kamp
2017-03-01, 11:51
Du har nog råkat kolla på KiloJoule (KJ) istället för KiloKalorier (kcal). Så just som Dåren säger så innehåller det 351 "kalorier" per 100 gram.

Tvådödalampor
2017-03-01, 12:36
Ojdå, ni har helt rätt! Finns det något veganskt proteinpulver ni kan rekommendera till mig? Syftar på ett proteinpulver som innehåller de väsentliga aminosyrorna samtidigt som det är ekologiskt och har mycket protein i förhållande till kcal.

Tvådödalampor
2017-03-01, 15:32
Hallå

ApexProcyon
2017-03-01, 15:39
Jag har tidigare ätit veganskt, under den tiden så använde jag Iso Soy. Smaken var bra, proteinmängden var inget att anmärka på vad jag minns.

Fördelningen av makronutrienter i proteinpulvret blir såklart aldrig samma då det är stor skillnad mellan bönor och mjölk. Det finns förvisso isolat att köpa med högre andel protein, men det kostar därefter.

Edit:
Efter att ha granskat närmare och läst övriga inlägg så ser jag att du måste ha läst Kj istället för kcal. Scitec Soy Pro som går att köpa här på Kolozzeum har snarlik makronutrientfördelning som vasslepulver.
http://shop.kolozzeum.com/sv/tillverkare/scitec-nutrition/scitec-soy-pro.html

Wain
2017-03-01, 16:39
Hallå

Hej.

Max
2017-03-01, 16:59
Om ingen redan påpekat det så måste allt ditt protein inte komma från pulver...

Jatskt
2017-03-01, 17:06
hampaprotein om du inte är känslig mot gräs/jord smaken:hbang:

Beemel
2017-03-02, 13:48
EAA är allt som oftast veganskt.

Tvådödalampor
2017-03-03, 09:29
Jag har tidigare ätit veganskt, under den tiden så använde jag Iso Soy. Smaken var bra, proteinmängden var inget att anmärka på vad jag minns.

Fördelningen av makronutrienter i proteinpulvret blir såklart aldrig samma då det är stor skillnad mellan bönor och mjölk. Det finns förvisso isolat att köpa med högre andel protein, men det kostar därefter.

Edit:
Efter att ha granskat närmare och läst övriga inlägg så ser jag att du måste ha läst Kj istället för kcal. Scitec Soy Pro som går att köpa här på Kolozzeum har snarlik makronutrientfördelning som vasslepulver.
http://shop.kolozzeum.com/sv/tillverkare/scitec-nutrition/scitec-soy-pro.html

Jag vill inte köpa det proteinpulvret eftersom det innehåller mycket socker och onödiga tillsatsämnen.

Om ingen redan påpekat det så måste allt ditt protein inte komma från pulver...

Självklart måste inte allt protein komma från pulver, vilket jag påpekade i trådstarten. Jag vill inte trycka i mig onödigt många kalorier, därför söker jag ett proteinpulver med mycket protein i förhållande till kalorier.

hampaprotein om du inte är känslig mot gräs/jord smaken:hbang:

Inga problem med gräs och jordsmak. Det här proteinpulvret verkar mycket bra, enda nackdelen är att det innehåller få proteiner i förhållande till kcal

Wain
2017-03-03, 09:44
Det är ju lite av grejen med poteinpulver från hampa att det innehåller många andra nyttigheter också. Har för mig att det finns olika ärtprotein och risprotein som är mer framrenade.

skunkvid
2017-03-03, 13:32
Vore enklare om det inte behövde vara ekologiskt.

Max
2017-03-04, 09:21
Självklart måste inte allt protein komma från pulver, vilket jag påpekade i trådstarten. Jag vill inte trycka i mig onödigt många kalorier, därför söker jag ett proteinpulver med mycket protein i förhållande till kalorier.
Jag tyckte det lät som du räknade med att få i dig 160 g protein enbart från pulver.