handdator

Visa fullständig version : Assault-/Airdyne bike


ATJL
2017-03-01, 06:29
I idrottsvärlden i USA verkar den omåttligt populär sen länge och de sista åren inom crossfit likaså.

Finns det någon forskning som stödjer att den skulle vara särskilt mycket bättre för kondition än roddmaskin, löpband, crosstrainer etc?

Eller att den är särskilt bra konditionsträning för brottning och liknande, eftersom den involverar hela kroppen?

Spunken
2017-03-01, 07:44
Jag har ingen forskning att luta mig mot, men är ägare av en airdyne ad6. I min mening är det vansinnigt bra konditionsträning, finns inget annat redskap som givit mig så mycket blodsmak. Samtidigt känns den väldigt skonsam mot kroppen och det steglösa motståndet gör den enkel att använda.

Om den är bättre eller sämre än andra maskiner beror på vad man tränar till tror jag. Har även en skierg, skulle jag träna inför Vasaloppet är nog den en bättre maskin att träna på.

Mambo
2017-03-01, 11:20
Personligen jämställer jag den med roddmaskinen eftersom jag på ett kort pass kan samla många minuter i hög puls och involvera många muskelgrupper utan att belasta kroppen överdrivet mycket. Skulle jag göra samma med löpning skulle jag behövs betydligt längre uppvärmning. Kanske 20-30 minuter jämfört med 3 minuter.

Rahf
2017-03-01, 23:34
Det är djävulens påfund och sadisternas favoritvapen. Enbart folk som får full flaggstång av spykänslor och mjölksyra kan finna någon glädje i detta självplågandes totem.

Ja, den är grym.

bear.flowertwig
2017-03-02, 23:44
Av alla konditionsvarianter jag kört är den värst/lättast att nå full utmattning. Av nån pervers obegriplig anledning slänger jag då och då in ett pass med 3-4 min uppvärmning och sen 5 x 30 sek max/30 sek vila. Närmast jag kommit den typ av utmattning är nog maxning i 500m rodd. Löpning kör jag för långa sträckor för men ger man sig på 400/800m kan det nog landa på liknande nivåer.

Linjedomarn
2017-03-03, 20:27
Tycker den är utmärkt för att träna anaerob kapacitet, skulle inte rekommendera den till en motionär som vill träna pumpen.