handdator

Visa fullständig version : Göra om mitt över/under till en 3 split?


svartakronan
2017-02-28, 13:32
Tja, har redan frågat detta i min andra tråd men fick inget svar.
Jag kör just nu ett över/under schema, men saken är att passen blir för långa om jag ska få med alla muskelgrupper.
Det jag har tänkt på är att köra såhär istället:

Bröst/rygg
Armar/axlar
Ben

Tanken är att jag ska köra två bröst och rygg pass och 2 ben pass i veckan och ett armar och axlar pass så totalt 5 pass i veckan.
Vad tror ni?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

frys
2017-02-28, 13:41
Vad tror du om att köra detta? (tror det heter phat)

Över
under
vila
push
pull
legs
vila

kanske 1 övning per muskel på dom 2 första dagarna, sen kan du köra lite fler övning på slutet av veckan när det är mer splittat
--

Ontopic

Tycker ditt ser bra ut också. ville ba flika in med en idé :P

z_bumbi
2017-02-28, 14:02
Eftersom du bara skriver ut fördelningen av muskelgrupperna så är det det enda som går att kommentera och då förstår jag inte varför du vill ha en hel dag för axlar och armar. Om du vill träna fem dagar i veckan så finns det alltså antagligen andra sätt att lägga upp träningen som blir bättre på sikt men då måste du också berätta vad du har uppnått och vad du vill uppnå med träningen.

svartakronan
2017-02-28, 14:04
Eftersom du bara skriver ut fördelningen av muskelgrupperna så är det det enda som går att kommentera och då förstår jag inte varför du vill ha en hel dag för axlar och armar.


För att det blir sjukt långa pass om jag både ska få med armar och axlar på överkroppspassen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Scorpionida
2017-02-28, 14:57
Tror sa i en tidigare tråd. Mer rygg än bröst/axlar. 2:1 ratio. Ryggen är din största muskelgrupp, om du vill få större överkropp. Är väl det jag mest funderar på om ditt uplägg, snare än axlar:)

svartakronan
2017-02-28, 15:17
Tror sa i en tidigare tråd. Mer rygg än bröst/axlar. 2:1 ratio. Ryggen är din största muskelgrupp, om du vill få större överkropp. Är väl det jag mest funderar på om ditt uplägg, snare än axlar:)



Så du tror jag klarar mig fint på mina bröstpressar för axlarna?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Scorpionida
2017-02-28, 15:37
Så du tror jag klarar mig fint på mina bröstpressar för axlarna?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tänkte mer lägga till rygg på benpasset. Rodd/drag/chins så har du iaf mer rygg. Eller så kör huvudövning bänk komplement axlar, byt ordning var annat pass som huvudövning. Eller så var annat axlar var annat bröst.

Miltärpress/bänk/axelpress/hantelpress/stångrodd/hantelrodd/latsdrag/kabelrodd/chins övningar som bas för överkroppen samt mark så klart.

Push/pull/legs skulle jag titta på nästan i så fall.

oscarovegren
2017-02-28, 15:52
Nej nej nej! Kör inte axlar och bröst dagarna efter varandra. Kör dem på samma dag. Press, drag, ben eller över/under

Stor Hård Ådrig
2017-03-01, 17:56
Om du gör rätt behöver du inte 15 övningar per pass. Standarduppläggen för halvkroppspass brukar se ut så här och går ofta rätt lätt att bomba av på en timme om man vill.

Överkropp:
Press 1
Drag 1
Press 2
Drag 2
isolering

Underkropp
Böj 1
Mark 2
isolering

Överkropp:
Press 2 (tung)
Drag 2 (tung)
Press 1 (lätt)
Drag 1 (lätt)
isolering

Underkropp
Mark 1
Böj 2
isolering

Old Nick
2017-03-07, 18:10
Inte min mening att låta dryg, men kan du inte bara ta de övningar du vill göra och pussla ihop ett schema på egen hand? Du verkar ju ha tränat ett tag och bör ha ett hum om hur övningsvalet skall se ut. Huvudsaken är väl att du får något som funkar, inte huruvida det är kollogodkänt eller ej?

Själv har jag kört helkropp eller över/under ganska länge. Känner mig dock sliten och har svårt att få in alla övningar jag vill utan att passen blir överjävligt långa. Så nu tänkte jag testa någon slags PPL-variant. Eller åtminstone PP. Tänkte mig något i stil med

A.
Militärpress, 5 set
Axelpress m. hantlar, 5 set
Liggande tricepssträck runt huvudet, 3-5 set
Sidolyft, 3-5 set

B.
Chins, 5 set
Latsdrag, 3-5 set
Pullovers, 3-5 set
Bicepscurl, 3-5 set
Baksida axlar, 3-5 set

C.
Bänkpress, 5 set
Hantelbänk, 5 set
Dips 3-5 set
Och kanske någon tricepsövning den här dagen också

D.
Knäböj 5x5
Marklyft, stegra upp till en tung femma eller trea
Rodd 3-5 set
Facepulls 3-5 set


Typ så. Får arbeta fram något som funkar bra. Sen kan man kalla det för en bro-split och säga att jag kör Axlar/Triceps, Lats/Biceps, Bröst och Ben/Övre rygg eller så är det en varierad Push-Pull-Legs. Men vad det kallas spelar ingen större roll. Bara det funkar.

svartakronan
2017-03-07, 19:14
Inte min mening att låta dryg, men kan du inte bara ta de övningar du vill göra och pussla ihop ett schema på egen hand? Du verkar ju ha tränat ett tag och bör ha ett hum om hur övningsvalet skall se ut. Huvudsaken är väl att du får något som funkar, inte huruvida det är kollogodkänt eller ej?



Själv har jag kört helkropp eller över/under ganska länge. Känner mig dock sliten och har svårt att få in alla övningar jag vill utan att passen blir överjävligt långa. Så nu tänkte jag testa någon slags PPL-variant. Eller åtminstone PP. Tänkte mig något i stil med



A.

Militärpress, 5 set

Axelpress m. hantlar, 5 set

Liggande tricepssträck runt huvudet, 3-5 set

Sidolyft, 3-5 set



B.

Chins, 5 set

Latsdrag, 3-5 set

Pullovers, 3-5 set

Bicepscurl, 3-5 set

Baksida axlar, 3-5 set



C.

Bänkpress, 5 set

Hantelbänk, 5 set

Dips 3-5 set

Och kanske någon tricepsövning den här dagen också



D.

Knäböj 5x5

Marklyft, stegra upp till en tung femma eller trea

Rodd 3-5 set

Facepulls 3-5 set





Typ så. Får arbeta fram något som funkar bra. Sen kan man kalla det för en bro-split och säga att jag kör Axlar/Triceps, Lats/Biceps, Bröst och Ben/Övre rygg eller så är det en varierad Push-Pull-Legs. Men vad det kallas spelar ingen större roll. Bara det funkar.


Ja jag är ju inte helt nybörjare.
Men alla har sagt till mig att köra efter redan färdiga upplägg istället för att exprimentera själv.
Har kört över/under nu i lite mer än en månad men jag tycker det blir för långa pass för att få med hela överkroppen... Det är nog bara en tidsfråga innan jag går över till ppl eller ngn annan split, men ville bara testa av ren nyfikenhet hur jag svarar på över/under schema.
Känns dock som jag borde prova lite längre iaf innan jag bytar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

ozzian
2017-03-07, 19:44
Hej
Nån sa inte bröst o axlar dagarna efter varandra
Annars kör jag
Rygg bröst
Ben axlar
Mage vader armar

Men jag har bara kört 2 dagar
imorgon mage vader armar

Ursäkta trådkapning men det kan ju ge ts förslag.