handdator

Visa fullständig version : Kondition - Hjälp


Snezz
2004-04-26, 17:43
Ska in i lumpen i mitten av juni och har kommit underfund med att jag måset se till att fixa lite kondition iaf.

Min kondition e nog nått av det sämsta men det störta problemet sitter nog i huet, har ingen motivation alls och slutar egentligen när jag hade kunnat springa lite till..

nån som har nått bra tips, och vad är bästa sättet att få bättre kondition snabbt?

Tack på förhand

Halldin
2004-04-26, 18:06
För att citera LunaSpice

"HIIT = High Intensity Interval Training.

HIIT går ut på att man kör korta, intensiva intervaller. 30 sek maxintensivt och sedan 30 sek lugnt tempo brukar vara lagom. I början klarar ovana personer max 5-7 minuter eftersom HIIT är JOBBIGT. Det kräver självdisciplin och motivation/vilja. Man kan t.ex. köra HIIT på cykel, i en brant backe utomhus, på trampmaskin, simning etc.

3-5 ggr/vecka är lagom att köra sådana pass. Man kan börja med 5 min och sedan öka med 1 min/vecka tills man är uppe i 15-20 min. Man kan köra HIIT efter styrkepasset (förutom efter benpassen) eftersom kolhydraterna som används vid styrkepasset tas lokalt från de muskler som används och man kommer då ha kvar energi i benen till intervallpasset.

Fördelen med HIIT är dels att det tar kortare tid än att ge sig ut på promenad. Om man kör HIIT utan att ha kört styrka innan så kan man förslagsvis ge sig ut på en promenad efteråt. Detta pga att det under HIIT-passet frigörs fria fettsyror som man sedan använder som energi under promenaden.
HIIT ger även ökad insulinkänslighet vilket väldigt förenklat gör att mer av den energi vi äter går åt till muskelbygge och kolhydratsinlagring i muskel- och leverceller istället för fettlagring i fettvävnad. Detta är troligen pga att intensivt muskelarbete tvingar vissa molekyler på muskelcellen (de som transporterar in sockret in i cellen) att bli flera och insulinet behöver då inte jobba så mkt för att få in sockret i cellern samt att sockret hellre lagras som sk. glykogen (som sedan används som energi av muskelceller vid tungt arbete) än används till fettinlagring.
HIIT ger också en rejält ökad syresättning (kondition) vilket man även har nytta av i styrketräningen.
HIIT ger även en högre dygnsförbränning pga den ökade metabolismen."

Jax
2004-04-26, 18:38
Stick ut och spring, cykla, åk rullskidor, inlines eller något liknande. Att börja med intervallträning är inget jag skulle rekommendera. Däremot rekommenderar jag dig att springa vanlig distanslöpning. Orkar du springa fem km så spring 2 pass på 3-4 km i veckan t.ex.

jeansbyxa
2004-04-26, 18:43
Originally posted by Snezz

Min kondition e nog nått av det sämsta men det störta problemet sitter nog i huet, har ingen motivation alls och slutar egentligen när jag hade kunnat springa lite till..

Tack på förhand


Testa spinning, då slutar du inte i första taget.. då känns det bara pinsamt o sluta innan alla andra. ( Fast så ska man förstås inte tänka) :P

Jag råder nog också till intervall.. spana in ett sånt pass vettja

Linnet
2004-04-26, 18:51
Håller med JAX, folk rekommenderar intervallträning till nybörjare här på brädan, vilket är lite som att säga till en nybörjargymmare att köra marklyft och knäböj utan hjälp av någon kunnig person redan första passet.

jeansbyxa
2004-04-26, 19:00
Jag kan hålla med, men jag antar att det är just i löparrundan motivationen och gnistan brister. Min point var att tex. spinning skulle göra det hela lite mer intressant. Båda alternativen ger ju resultat i det här fallet

Jax
2004-04-26, 19:45
Originally posted by jeansbyxa
Jag kan hålla med, men jag antar att det är just i löparrundan motivationen och gnistan brister. Min point var att tex. spinning skulle göra det hela lite mer intressant. Båda alternativen ger ju resultat i det här fallet
Spinning känns som en betydligt bättre alternativ än ren HIIT.

Jag rekommenderar att du hittar något som du tycker är kul och som du känner ger något. Om det är spinning eller om det är löpning i skogen spelar inte så stor roll såtillvida att du inte har några speciella mål mer än att förbättra konditionen.

Men bara så att du vet - springa i skogen med lätta steg är en underbar känsla. :smokin:

Allan
2004-04-26, 19:51
Originally posted by Jax



Men bara så att du vet - springa i skogen med lätta steg är en underbar känsla. :smokin:

Mina lätta steg försvann nog när jag passerade nittio kilo. Numer är det mer nallebjörn som letar blåbär...:em:

allan

Kalleh
2004-04-26, 20:00
Jag håller med Jax, hitta något du tycker är roligt istället för att pressa dig igenom något du inte är motiverad till. Jag hade ungefär samma problem innan lumpen för några år sedan och löste det genom att åka inlines. Jag tyckte att det var roligare än att springa och när jag fått upp lite grundkondition genom att åka inlines blev det roligare att springa eftersom man började bli lätt på foten...:D

z_bumbi
2004-04-26, 20:06
[QUOTE]Originally posted by Snezz
Ska in i lumpen i mitten av juni och har kommit underfund med att jag måset se till att fixa lite kondition iaf.

Vilken typ av kondition krävs för det du ska göra?

Min kondition e nog nått av det sämsta men det störta problemet sitter nog i huet, har ingen motivation alls och slutar egentligen när jag hade kunnat springa lite till..

Bit ihop eller försäk ändra träningen så den blir roligare.

vad är bästa sättet att få bättre kondition snabbt?

Att hitta någon som driver dig framåt i träningen.

Snezz
2004-04-26, 20:32
Originally posted by z_bumbi
[QUOTE]Originally posted by Snezz
[B]Ska in i lumpen i mitten av juni och har kommit underfund med att jag måset se till att fixa lite kondition iaf.

Vilken typ av kondition krävs för det du ska göra?

Det vet jag inte men att ta sig runt på 5:an utan prblem hade jo inte skadat.. så som det ser ut nu tror jag inte jag hade fixat det överhudtaget..:(

Snezz
2004-04-26, 20:32
Tack så mycket för svaren.. frå väl försöka hitta på nått men det e inte lätt..

kharon
2004-04-27, 06:50
Originally posted by Linnet
Håller med JAX, folk rekommenderar intervallträning till nybörjare här på brädan, vilket är lite som att säga till en nybörjargymmare att köra marklyft och knäböj utan hjälp av någon kunnig person redan första passet.

Varför skulle inte nybörjare kunna köra intervallträning? :confused:

Man ska (och kan) väl såklart inte köra 20 minuter tills man ligger och spyr galla som total newbie, utan köra några intervaller och vänja sig, och öka successivt med tiden och antalet pass.

I kombination med långdistanspass är det oslagbart vad gäller förbättrandet av konditionen.

Jag talar av egen erfarenhet. Jag började med intervallträning och långdistanspass för ungefär en månad sedan och min kondition har höjts avsevärt! Orken i gymmet och med vardagliga saker har förbättrats mer än jag skulle kunnat tänka mig.

Nu är jag uppe i 15minuter (30/30) intervaller i uppförsbacke. 3-4 pass i veckan. Då jag började låg man på marken och grät efter en bråkdel av det.


Men till snezz som har dålig motivation är nog inte HIIT kanske det bästa valet för det krävs en hel del psyke till att genomlida helvetet i en kvart.
Om du vill få kondition till lumpen där du antagligen kommer att spendera tiden med att springa i skogen med packning på ryggen är mitt tips att dra på dig stövlarna och bege dig till skogs och vänja dig med det.

shirunai
2004-04-27, 07:32
En nybörjare med dålig kondition rekomenderar inte jag intervallträning, vi säger en person som max kan jogga 400meter, är inte intervall något bra då får du säga vad du vill jag är helt slut efter 400m jogging (hjärtat löper amok)

jag klarar 2spurter i hiit om jag kör hårt, bättre att köra något annat då.

Linnet
2004-04-27, 09:00
Originally posted by kharon
Det fins en höjd skaderisk, löpning sliter faktiskt ganska hårt på kroppen, i synnerhet om man inte tränat det tidigare. För att kunna köra effektiva intervaller krävs även att man har en viss grundträning. Liknelsen jag gjorde tycker jag stämmer rätt bra. Man kan göra ökningar i både marklyft och knäböj som nybörjare, men skaderisken är stor. Att du har förbättrat din kondition när du börjat träna en månad är väl inget konstigt, det hade du lyckats med i stort sett vilken pulshöjande träningsform du än hade ägnat dig åt.

Varför skulle inte nybörjare kunna köra intervallträning? :confused:

Man ska (och kan) väl såklart inte köra 20 minuter tills man ligger och spyr galla som total newbie, utan köra några intervaller och vänja sig, och öka successivt med tiden och antalet pass.

I kombination med långdistanspass är det oslagbart vad gäller förbättrandet av konditionen.

Jag talar av egen erfarenhet. Jag började med intervallträning och långdistanspass för ungefär en månad sedan och min kondition har höjts avsevärt! Orken i gymmet och med vardagliga saker har förbättrats mer än jag skulle kunnat tänka mig.

Nu är jag uppe i 15minuter (30/30) intervaller i uppförsbacke. 3-4 pass i veckan. Då jag började låg man på marken och grät efter en bråkdel av det.


Men till snezz som har dålig motivation är nog inte HIIT kanske det bästa valet för det krävs en hel del psyke till att genomlida helvetet i en kvart.
Om du vill få kondition till lumpen där du antagligen kommer att spendera tiden med att springa i skogen med packning på ryggen är mitt tips att dra på dig stövlarna och bege dig till skogs och vänja dig med det.

kharon
2004-04-27, 10:01
Originally posted by shirunai
En nybörjare med dålig kondition rekomenderar inte jag intervallträning, vi säger en person som max kan jogga 400meter, är inte intervall något bra då får du säga vad du vill jag är helt slut efter 400m jogging (hjärtat löper amok)

jag klarar 2spurter i hiit om jag kör hårt, bättre att köra något annat då.

Jag klarade 4 spurter första gången jag körde HIIT.
Klarar man inte av att pressa sig och försöka förbättra sig så kör man givetvis något annat.

Lite helvetespass HIIT kombinerat med joggingturer är mitt recept. Då är det upp till var och en att bestämma om de klarar av det eller inte.

Men visst, har man så dålig kondition kanske man borde ägna sig åt promenader istället. Eller varför inte promenad/jogging i intervall.