handdator

Visa fullständig version : Paraplegiker?


Parabuilding
2017-02-27, 12:14
Hej!

Första inlägget men har läst här flera år.
Bröt ryggen förra året och fick en ryggmärgsskada.
Denna skada gör att allt nedanför midjan fungerar väldigt dåligt.
Går inte utan hjälpmedel och kör därför oftast rullstol.
Kan träna benen i viss utsträckning, benpress och bakåtspark i maskin.

Är ny på gymmet som rullstolsburen så därför behöver jag all tänkbar hjälp av mer erfarna byggare som är helt eller delvis förlamade.
Hur gör ni med fria vikter till exempel?
Träningsschema?

Pepparspray
2017-02-27, 12:25
Inget att tillföra men jag tycker det är sjukt ballt att du tränar det du kan och faktiskt söker vägar. Då jag har varit inom vården en del vet jag hur många som lägger sig platta efter en kris. :hbang:

Finns det hopp om förbättring av underkroppens förmåga osv ifall du tränar den?

svenbanan
2017-02-27, 12:34
Hej!

Första inlägget men har läst här flera år.
Bröt ryggen förra året och fick en ryggmärgsskada.
Denna skada gör att allt nedanför midjan fungerar väldigt dåligt.
Går inte utan hjälpmedel och kör därför oftast rullstol.
Kan träna benen i viss utsträckning, benpress och bakåtspark i maskin.

Är ny på gymmet som rullstolsburen så därför behöver jag all tänkbar hjälp av mer erfarna byggare som är helt eller delvis förlamade.
Hur gör ni med fria vikter till exempel?
Träningsschema?

Gnistan som brukar (brukade?) skriva här har väl några sådana problem också. Vet inte om han skriver/läser här längre. Känns som att det var ett tag sedan jag såg honom. Men du kanske kan pm:a. Själv har jag noll koll.

Parabuilding
2017-02-27, 12:47
Inget att tillföra men jag tycker det är sjukt ballt att du tränar det du kan och faktiskt söker vägar. Då jag har varit inom vården en del vet jag hur många som lägger sig platta efter en kris. :hbang:

Finns det hopp om förbättring av underkroppens förmåga osv ifall du tränar den?

Tack tack.
Träning är min passion å har byggt sedan 2010 med några avbrott. Så detta tänker jag fortsätta med.
Det som är svårt som fan med fria vikter är balansen i stolen.
Har inte tänkt på hur mycket balans som faktiskt sitter i benen förrän nu.

Det suger att inte kunna köra mark och böj men det funkar faktiskt med bänk.
Men det blir ju givetvis många maskiner...😝

Det finns väl delvis lite hopp om att benen blir bättre. Men att kunna gå som förrut är inte möjligt. Så jag finner nya vägar.
Går med rullator inomhus och det går hyfsat.

Parabuilding
2017-02-27, 12:48
Gnistan som brukar (brukade?) skriva här har väl några sådana problem också. Vet inte om han skriver/läser här längre. Känns som att det var ett tag sedan jag såg honom. Men du kanske kan pm:a. Själv har jag noll koll.


Tack för svar. Ska skicka om till honom

Parabuilding
2017-03-11, 12:44
Andra funktionshindrade på kolo? Kan ju inte vara ensam som tränar här?

Rahf
2017-03-11, 12:50
Gissningsvis finns det bloggar där ute med folk som går igenom samma saker som du. Där finns säkert inspiration att hitta, och det vore guld om du ville förmedla dina erfarenheter här.

Jag känner själv att din skada hindrar mig från att ge råd och tips. Det är långt utanför mitt begränsade kompetensområde, och jag vet inte vad som bör undvikas eller premieras.

Har du kontakt med fysioterapeut eller liknande? Det är säkert värt att påpeka din träningsvilja och behov av att styrketräna. Då kan man sätta sig ned och planera ihop en progression för att kanske förbättra mobilitet och styrka i benen.