handdator

Visa fullständig version : Effekt av kronisk kalorirestiktion på kroppssammansättning hos icke överviktiga


King Grub
2017-02-25, 19:47
Background:

Calorie restriction (CR) retards aging and increases longevity in many animal models. However, it is unclear whether CR can be implemented in humans without adverse effects on body composition.

Objective:

We evaluated the effect of a 2-y CR regimen on body composition including the influence of sex and body mass index (BMI; in kg/m2) among participants enrolled in CALERIE-2 (Comprehensive Assessment of Long-term Effects of Reducing Intake of Energy), a multicenter, randomized controlled trial.

Design:

Participants were 218 nonobese (BMI: 21.9-28.0) adults aged 21-51 y who were randomly assigned to 25% CR (CR, n = 143) or ad libitum control (AL, n = 75) in a 2:1 ratio. Measures at baseline and 12 and 24 mo included body weight, waist circumference, fat mass (FM), fat-free mass (FFM), and appendicular mass by dual-energy X-ray absorptiometry; activity-related energy expenditure (AREE) by doubly labeled water; and dietary protein intake by self-report. Values are expressed as means ± SDs.

Results:

The CR group achieved 11.9% ± 0.7% CR over 2-y and had significant decreases in weight (-7.6 ± 0.3 compared with 0.4 ± 0.5 kg), waist circumference (-6.2 ± 0.4 compared with 0.9 ± 0.5 cm), FM (-5.4 ± 0.3 compared with 0.5 ± 0.4 kg), and FFM (-2.0 ± 0.2 compared with -0.0 ± 0.2 kg) at 24 mo relative to the AL group (all between-group P < 0.001). Moreover, FFM as a percentage of body weight at 24 mo was higher, and percentage of FM was lower in the CR group than in the AL. AREE, but not protein intake, predicted preservation of FFM during CR (P < 0.01). Men in the CR group lost significantly more trunk fat (P = 0.03) and FFM expressed as a percentage of weight loss (P < 0.001) than women in the CR group.

Conclusions:

Two years of CR had broadly favorable effects on both whole-body and regional adiposity that could facilitate health span in humans. The decrements in FFM were commensurate with the reduced body mass; although men in the CR group lost more FFM than the women did, the percentage of FFM in the men in the CR group was higher than at baseline.

Am J Clin Nutr. 2017 Feb 22. Body-composition changes in the Comprehensive Assessment of Long-term Effects of Reducing Intake of Energy (CALERIE)-2 study: a 2-y randomized controlled trial of calorie restriction in nonobese humans.

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2017/02/22/ajcn.116.137232.long

xan
2017-03-04, 23:13
Inga kommentarer på denna?

kaspen
2017-03-05, 11:19
Inga kommentarer på denna?

Var det nåt speciellt du ville diskutera?

xan
2017-03-07, 00:19
Är lite förvirrad över begreppet "kronisk kalorirestriktion". Är det att man sänker sin energibalans helt enkelt? Eller är att man ska tappa vikt i all oändlighet? :D Har något svagt minne av att kroppen går in i "försvarsläge" genom att sänka energiförbrukningen när man legat på underskott länge? Så att man slutar tappa vikt.

Diomedea exulans
2017-03-07, 09:12
Är lite förvirrad över begreppet "kronisk kalorirestriktion". Är det att man sänker sin energibalans helt enkelt? Eller är att man ska tappa vikt i all oändlighet? :D Har något svagt minne av att kroppen går in i "försvarsläge" genom att sänka energiförbrukningen när man legat på underskott länge? Så att man slutar tappa vikt.

Det skulle kunna vara att de tappar vikt i jämn takt, men sjukt långsamt? Typ går ner 10 kg på 60 år.

King Grub
2017-03-07, 09:34
Meningen med kronisk kalorirestriktion är just att man skall sänka sin ämnesomsättning och sakta ned alla processer i kroppen, så att vad som borde och skulle vara ett energiunderskott inte längre är det.

Diomedea exulans
2017-03-07, 10:05
Hur gör man det rätt? Om man vill pröva det här på egen hand känns det som att risken är stor att man helt sonika svälter ihjäl.

svag74
2017-03-07, 10:48
Vore ju sjukt grymt om man kunde sänka sin jäkla energibalans!

Men om det nu överhuvudtaget går så antar jag att det är högst temporärt, och så fort man drar igång en bulk så är det kört igen.
Sen får man svälta sig i tre år på barksoppa för att sänka balansen igen :d

Luca Brasi
2017-03-07, 10:50
Hur gör man det rätt? Om man vill pröva det här på egen hand känns det som att risken är stor att man helt sonika svälter ihjäl.

Gå ner typ 7 kilo är väl oftast något man klarar utan att dö.

Diomedea exulans
2017-03-07, 10:57
Gå ner typ 7 kilo är väl oftast något man klarar utan att dö.

Så, gå ner 7 kg och sen ligga på kaloribalans?

Jarp
2017-03-07, 13:49
Vore ju sjukt grymt om man kunde sänka sin jäkla energibalans!

Men om det nu överhuvudtaget går så antar jag att det är högst temporärt, och så fort man drar igång en bulk så är det kört igen.
Sen får man svälta sig i tre år på barksoppa för att sänka balansen igen :d

Jag har för mig att jag läst att det finns risk att man sänker sin förbrukning för alltid? Det är ju inte önskvärt om man t.ex. vill gå ner i vikt. Men är man normalviktig (eller bara inte vill gå ner) och vill leva länge verkar det ju bra.

svag74
2017-03-07, 18:58
Jag har för mig att jag läst att det finns risk att man sänker sin förbrukning för alltid? Det är ju inte önskvärt om man t.ex. vill gå ner i vikt. Men är man normalviktig (eller bara inte vill gå ner) och vill leva länge verkar det ju bra.

Är det något man vill göra permanent så är det ju sänka sin energibalans!

Samt bli av med allt kroppshår (utom ögonbryn och ögonfransar).

Inget av detta går (vad jag vet) fast året är 2017 :smash:*gah!*

Bossebäver
2017-03-07, 20:38
Är det något man vill göra permanent så är det ju sänka sin energibalans!

Samt bli av med allt kroppshår (utom ögonbryn och ögonfransar).

Inget av detta går (vad jag vet) fast året är 2017 :smash:*gah!*

Själv skulle jag uppskatta en ämnesomsättning(metabolism) på ca 6000 kcal. Livin the dream....

xan
2017-03-07, 21:59
Är det något man vill göra permanent så är det ju sänka sin energibalans

Du tycker inte om mat?

xan
2017-03-08, 13:36
Meningen med kronisk kalorirestriktion är just att man skall sänka sin ämnesomsättning och sakta ned alla processer i kroppen, så att vad som borde och skulle vara ett energiunderskott inte längre är det.

Då hänger jag med, tack. Vilka är dessa processer som saktas ned i kroppen?

Luca Brasi
2017-03-08, 13:43
Cellandningen?

Diomedea exulans
2017-03-08, 15:15
Men stillasittande är förödande för kroppen, fastän det väl sänker förbränningen och kaloriförbrukningen?

Det som är opti torde därmed vara väldigt lätt fysisk aktivitet hela dagarna, kombinerat med måttliga mängder aktivitet av högre intensitet för att inte muskelsdystrofin och benskörheten ska kila iväg?

svag74
2017-03-08, 17:39
Du tycker inte om mat?

2000 kcal/dag hade varit lagom, inte närmare 3000 kcal *gah!*
Skulle spara en slant, skulle spara tid, och skulle dessutom vara hälsosammare för kroppen o.s.v.
Fy fan för att va klenast i Sverige, knappt ha några muskler alls, BMI-underviktig, och ändå den jävla energiförbrukningen :devil:

AlexGBG
2017-03-10, 07:30
2000 kcal/dag hade varit lagom, inte närmare 3000 kcal *gah!*
Skulle spara en slant, skulle spara tid, och skulle dessutom vara hälsosammare för kroppen o.s.v.
Fy fan för att va klenast i Sverige, knappt ha några muskler alls, BMI-underviktig, och ändå den jävla energiförbrukningen :devil:

Lägg dig på 2000 kcal per dag då, till slut är du där...

Luca Brasi
2017-03-10, 11:00
Men stillasittande är förödande för kroppen, fastän det väl sänker förbränningen och kaloriförbrukningen?

Det som är opti torde därmed vara väldigt lätt fysisk aktivitet hela dagarna, kombinerat med måttliga mängder aktivitet av högre intensitet för att inte muskelsdystrofin och benskörheten ska kila iväg?

Basal metabolismen är väl samma oavsett aktivitetsgrad.
Aktivitet har inte helt och hållet med sken att göra i det här fallet.
Tänk på små förkrympta korsikaner och okinawa bor som lever skitlänge osv.
Men en viktig fråga man måste ställa sig om ett långt liv är värt att leva om man inte är biffkriminell?

Diomedea exulans
2017-03-10, 12:47
Men en viktig fråga man måste ställa sig om ett långt liv är värt att leva om man inte är biffkriminell?

Utan tvekan. Allt som är roligt i livet finns på internet. Tänk då om man är pensionär och kan vara på internet hela dagarna.

Bli 120 och väga 60 kg > ha en kropp som en gud tills man är 60.

Blev sugen på att bli förkrympt nu.

Luca Brasi
2017-03-11, 18:17
Utan tvekan. Allt som är roligt i livet finns på internet. Tänk då om man är pensionär och kan vara på internet hela dagarna.

Bli 120 och väga 60 kg > ha en kropp som en gud tills man är 60.

Blev sugen på att bli förkrympt nu.

Jahaja jag trodde att livskvalitet kunde mätas i antal X på tröjetiketten.
Kanske hade jag fel?
:(