handdator

Visa fullständig version : Frontböj......


Arigold1
2017-02-25, 15:36
Tjo kollo!

Jag har en fråga :), det är så att jag skulle vilja kunna köra frontböj, men har problemet att jag alltid tappar mina armbågar. Är det någon som kan tipsa om hur jag ska lösa detta.

ATJL
2017-02-25, 15:47
"Tappar" som i att du upplever en för begränsad rörlighet i axlarna..?
Mvh

paropirat
2017-02-25, 18:31
Man kan behöva nöta frontböj ett tag innan den börjar kännas bekväm. Testa att stretcha bröstrygg, axlar, latissimus dorsi och handlederna.

En bra rörlighetsövning är att du kör frontböjsfattning fast med en arm i taget och bara går in under stången när den är i rack och pressar armbågen så högt upp du kan.

R0B
2017-02-25, 20:25
För min del funkade det bättre när jag slutade fokusera på "upp med armbågarna". Istället tänka på att brösta upp och köra in stången ordentligt i halsen och landa på axlar, bröst. Inte sagt att det funkar särskilt bra än så länge men klart bättre.

Kör förövrigt bara med två fingrar på stången p.g.a förbannat orörliga handleder. Sen är det nötning som gäller.

Arigold1
2017-02-25, 20:44
Man kan behöva nöta frontböj ett tag innan den börjar kännas bekväm. Testa att stretcha bröstrygg, axlar, latissimus dorsi och handlederna.

En bra rörlighetsövning är att du kör frontböjsfattning fast med en arm i taget och bara går in under stången när den är i rack och pressar armbågen så högt upp du kan.

För min del funkade det bättre när jag slutade fokusera på "upp med armbågarna". Istället tänka på att brösta upp och köra in stången ordentligt i halsen och landa på axlar, bröst. Inte sagt att det funkar särskilt bra än så länge men klart bättre.

Kör förövrigt bara med två fingrar på stången p.g.a förbannat orörliga handleder. Sen är det nötning som gäller.

Tack för tips, ska tänka på dessa och klara lite frontböj på måndag :)

oscarovegren
2017-02-25, 23:58
Kör pausreps på 80% av den vikt du normalt kör på. Då tränar du på hållningen samt får riktigt bra benträning