handdator

Visa fullständig version : Obehaglig doft i näsan efter passen


Clajj
2017-02-24, 20:45
Hej!

Jag hoppas ni kunniga kan reda ut något åt mig. Det är nämligen så att jag väldigt ofta när jag tränar i slutet av passet får en konstig störande doft i näsan. Det känns inte som att det kommer från kroppen (alltså inte svett) och inte heller från munnen (försökt kupa handen över munnen o lukta) utan det verkar vara specifikt lokaliserat till inne i näsan. Lukten tenderar försvinna efter någon/några timmar.

Det har varit så rätt länge men inte varje gång. Idag bestämde jag mig för att googla saken och blev rätt förvirrad.

Ena sidan säger att det skulle vara någon form av ketos och att det därmed är positivt för då är det ett tecken på att kroppen förbränner fett för bränsle.

Andra sidan säger att det är en doft som kmr när kroppen går i svältläge och förbränner protein, och är därmed något negativt.

Det var tydligen rn skillnad också om det luktar aceton eller ammoniak o att acetondoft är positivt medan ammoniakdoft är tecken på något negativt. Jag har inte luktat på mkt ammoniak i mina dar så jag har svårt att säga vilket det är jag känner.

Info som kan vara relevant i fallet är att jag tror det oftast händer när jag deffar. Vilket jag exempelvis gör för tillfället. Jag äter således lågt med kalorier med en fördelning på cirka protein 2g/kv och kolhydrater 1-1,5g/kv om det nu spelar någon roll.

Bör jag vara orolig över att jag knaprar på mina muskler istället för fettet?

Clajj
2017-02-24, 21:16
Tillägg:

1) Jag mår inte på något sätt dåligt i vardagen. Jag är pigg, kan koncentrera mig, sover bra, är inte hungrig. Jag gör konstanta ökningar i gymmet.

2) Det är inte svettet som luktar. Mina träningskläder luktar aldrig utav detta, utan det är bara i näsan...

Konradsson
2017-02-24, 21:18
Det var tydligen rn skillnad också om det luktar aceton eller ammoniak o att acetondoft är positivt medan ammoniakdoft är tecken på något negativt. Jag har inte luktat på mkt ammoniak i mina dar så jag har svårt att säga vilket det är jag känner.

Kanske är det skillnaden mellan ketos och ketoacidos? http://www.ketogenic-diet-resource.com/ketoacidosis.html.

Du kan ju ta med ketostix eller en aceton-inhalator-grej till gymmet och kolla om du är i ketos. Alternativt köp hem aceton och ammoniak och jämför lukten med din andedräkt.

Diomedea exulans
2017-02-24, 21:18
Det luktar inte järn? För isåfall kanske det kan vara blodkärl i näsan som brister när du tränar.

King Grub
2017-02-24, 21:27
Du har inte stenar i halsmandlarna som lossnar när du tar i? Stinker ordentligt och går upp i näsan.

Clajj
2017-02-24, 21:38
Kanske är det skillnaden mellan ketos och ketoacidos? http://www.ketogenic-diet-resource.com/ketoacidosis.html.

Du kan ju ta med ketostix eller en aceton-inhalator-grej till gymmet och kolla om du är i ketos. Alternativt köp hem aceton och ammoniak och jämför lukten med din andedräkt.

Luktade på mitt nagellacksborttagningsmedel med aceton i nu, det luktade lite väl starkt så det lutar åt att det är ammoniak isf. Ska haffa en flaska imorn o lukta :) Ska köpa stix oxo o testa! Tack för tipset och bra informativ sida!

Det luktar inte järn? För isåfall kanske det kan vara blodkärl i näsan som brister när du tränar.

Nej, inte järn men tack för tipset :)

Du har inte stenar i halsmandlarna som lossnar när du tar i? Stinker ordentligt och går upp i näsan.

Enda sättet o ta reda på om man har stenar i halsmandlarna är att undersöka på vårdcentral antar jag? Var hos läkare av annan anledning för nåra månader sen o kolla halsmandlar men han sa inget om nå stenar...

King Grub
2017-02-24, 23:05
Kläm lite på dom med en bomullstops och se om det dyker upp något.

http://www.tonsilstones.co.uk/wp-content/uploads/2015/12/get-rid-of-tonsil-stones.jpg

Köttis
2017-02-25, 20:23
Är det farligt med stenar i halsmandlarna och vad kan man göra för att bli av med det?

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

King Grub
2017-02-25, 20:34
Nej, det är inte farligt. Bara otrevligt. Enda sättet att garantera att dom inte kommer tillbaka är att operera bort halsmandlarna, men det låter som en drastisk åtgärd.

Chorizo
2017-02-25, 20:56
Du kanske andas ut? ;)

spas
2017-02-25, 21:04
Du har inte stenar i halsmandlarna som lossnar när du tar i? Stinker ordentligt och går upp i näsan.

Ja fy fan vidrigt, tur det inte händer så ofta. Lyckades dock med det under sista repen dips på DC, det går inte att spotta ut mitt på scen inför x antal 100 åskådare =)

Ishnak
2017-02-25, 23:47
[QUOTE=Clajj;7728080]Luktade på mitt nagellacksborttagningsmedel med aceton i nu, det luktade lite väl starkt så det lutar åt att det är ammoniak isf. Ska haffa en flaska imorn o lukta :) Ska köpa stix oxo o testa! Tack för tipset och bra informativ sida!

Om du tycker aceton luktar starkt så har du något att se fram emot :)

DudX
2017-02-26, 19:40
snusar du?

jag hade många månader då jag snusade som det luktade aceton i näsan och när jag nös så luktade det typ en blandning av krut och aceton.