handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden om Nintendo Switch (Release 3e mars)


Akerhage
2017-02-24, 11:29
Vore trevligt med en egen tråd nu dagarna innan release av Nintendos nya konsol. Själv är jag väldigt förväntansfull även om jag ej ännu förhandsbokat konsolen. Främst ser jag fram emot The Legend of Zelda - Breath of the Wild och är nog inte ensam om det.

Tråden nu i början här kan ju handla lite om förväntningarna inför 3 mars då den släpps. Vilka har förbokat? Vad har ni köpt? Vilka spel ser ni fram emot mest? Köper ni till Pro-kontrollen etc.

Därefter kan tråden vara skoj att använda som diskussion om konsolen efter release och om de spel som spelas. Kanske lite roliga hack osv som växer fram.

Nintendo Switch Unboxing video
4TD2vI0s-10

Nintendo Switch UI & Operating System Tour
rXo3ZmlZngg

The Legend of Zelda - Breath of the Wild Trailer
zw47_q9wbBE

ApexProcyon
2017-02-24, 11:48
Breath of the Wild ser helt fantastiskt ut. Jag som trodde att jag spelat mig trött på Zelda.

Akerhage
2017-02-24, 11:54
Breath of the Wild ser helt fantastiskt ut. Jag som trodde att jag spelat mig trött på Zelda.

Yes, jag håller med! Det är så att jag vill köpa Nintendo Switch endast för detta spelet. Men med Pro-kontrollern till landar det på dryga 5.000kr. Vill så gärna spela detta från start. Men tror jag får avvakta lite.

Kabuto
2017-02-24, 14:44
Jag har två förbokade enheter med Zelda, en grå och en med röd/blå joy-cons. Jag tror tyvärr att jag inte hinner komma få hem någon av dom på releasedagen eftersom jag bor så långt bort, kommer använda den som kommer fram först och sälja den andra till en bekant.

Ser fram emot många spel faktiskt, men Zelda kommer dominera länge i början. Snipperclips och även arms tror jag kan överraska.

Akerhage
2017-02-24, 15:12
Jag har två förbokade enheter med Zelda, en grå och en med röd/blå joy-cons.

Vilken behåller du, tycker den gråa är klart mycket snyggare faktiskt. Den röd/blå känns på något sätt mer billig ut i looken.
Funderar på att avvakta någon månad så kanske folk tröttnat och säljer vidare för bra pris :)

Kabuto
2017-02-24, 15:23
Måste prova använda joy-con före jag bestämmer mig angående pro eller ej, jag tror att joy-cons kommer funka fint

Kabuto
2017-02-24, 17:49
Vilken behåller du, tycker den gråa är klart mycket snyggare faktiskt. Den röd/blå känns på något sätt mer billig ut i looken.
Funderar på att avvakta någon månad så kanske folk tröttnat och säljer vidare för bra pris :)

Jag är faktiskt mer sugen på de röd/blå, men jag kommer behålla den som kommer fram först. Kommer mest troligt köpa ett till par joycons senare ändå.

Andy.da.wohoo
2017-02-24, 19:38
Är riktigt taggad. Har dock inte köpt ett exemplar ännu, väntar tills jag kan köpa en i affär och en svag förhoppning om att priset sjunker en liten aning. Bäst vore om det kom en bundle med zelda och en pro controller.

HMS Laestander
2017-02-24, 19:52
Har inte heller köpt men tycker det verkar mycket intressant. Kanske blir ett köp längre fram i tiden, är ju roligt med plattformsspel, Zelda samt Mario Kart, men tyvärr brukar SP-spel enbart hålla min uppmärksamhet ett fåtal timmar om ens det.

Kabuto
2017-02-24, 19:53
Har någon av er jämfört kontrollerna? Tycker det är lite lustigt att alla ska köpa en pro direkt. Jag har sett och läst typ alla recensioner/videos, inte många som ogillar joycon.

Kryss
2017-02-24, 21:36
Har förbokat en röd/blå men kommer nog vänta lite till efter release och köpa en grå.

Har dock några titlar kvar på WiiU jag köpt men inte spelat, så det är ingen stress. Men jag ser verkligen fram emot en switch att använda på resande fot. Perfekt på hotellet.

chadd
2017-02-25, 08:06
Kände inte till den här grejen å hittade den här tråden. Blev lite sugen. Tror ni den är köpvärd? Ponera att ni är en kvinna i sina bästa år som inte har spela TV-spel sen Sega Megadrive-tiden och inte riktigt förstår varför man ens skulle vilja bära med sig grejen. Tror det var videon på något klipp-spel som fick mig sugen. Går det att spela gamla klassiska NES och SNES på den?

qozmox
2017-02-25, 18:20
jag har inte spelat Zelda sen 64 (riktiga zelda då. några handhållna har jag lirat).
och eg. inte ens lirat konsolspel sen typ ff9 (fast lirade rdr och undead nightmare på xbox360,
då en jag bodde med hade det).
men tror jag kommer behöva köpa en switch för botw, och en ps4 för ff7 och rdr2.

Kabuto
2017-02-25, 20:09
Kände inte till den här grejen å hittade den här tråden. Blev lite sugen. Tror ni den är köpvärd? Ponera att ni är en kvinna i sina bästa år som inte har spela TV-spel sen Sega Megadrive-tiden och inte riktigt förstår varför man ens skulle vilja bära med sig grejen. Tror det var videon på något klipp-spel som fick mig sugen. Går det att spela gamla klassiska NES och SNES på den?

Snipperclips kommer finnas tillgängligt vid lansering, om du mest är sugen på gamla spel kan det vara mer prisvärt att köpa nes mini eller något liknande.

Virtual Console som det kallas kommer inte vara tillgängligt vid lanseringen. Men lite senare kommer det gå att spela många gamla spel. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Virtual_Console_games_for_Wii_U_(PAL_regio n) Lista med spel som finns till Wii U, gissar att det kommer bli liknande utbud till switchen så småningom.

F Ultra
2017-02-25, 20:42
Snipperclips kommer finnas tillgängligt vid lansering, om du mest är sugen på gamla spel kan det vara mer prisvärt att köpa nes mini eller något liknande.

Virtual Console som det kallas kommer inte vara tillgängligt vid lanseringen. Men lite senare kommer det gå att spela många gamla spel. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Virtual_Console_games_for_Wii_U_(PAL_regio n) Lista med spel som finns till Wii U, gissar att det kommer bli liknande utbud till switchen så småningom.

Skulle faktiskt tro att utbudet kommer att bli större på Switch med tanke på att man får "låna" ett retrospel per månad om man tecknar upp sig för onlinetjänsten. Det enda som hindrar mig just nu är att man inte (inte än så länge iaf) kan föra över sina WiiU spel till Switch.

Tricklew
2017-02-25, 21:29
Är väldigt taggad på det nya Mario spelet, Nintendo brukar lyckas med dom.

Kommer att köpa maskinen, men antagligen vänta ett par månader tills det har kommit lite mer spel.

5kcdRBHM7kM

chadd
2017-02-25, 22:30
Funktionen att den är portabel om man vill känns lite off. Betala extra för något som om något enbart används när man går på dass :smash: Om det lanseras en billigare modell utan den tramsfunktionen så blir det nog ett köp.

Andy.da.wohoo
2017-02-25, 22:50
Funktionen att den är portabel om man vill känns lite off. Betala extra för något som om något enbart används när man går på dass :smash: Om det lanseras en billigare modell utan den tramsfunktionen så blir det nog ett köp.

Lär inte hända.

Kabuto
2017-02-25, 23:23
Funktionen att den är portabel om man vill känns lite off. Betala extra för något som om något enbart används när man går på dass :smash: Om det lanseras en billigare modell utan den tramsfunktionen så blir det nog ett köp.

Är du från vettet? :d Den är ju mer portabel än stationär.

Tricklew
2017-02-26, 07:20
Hade inte ens tänkt på att man kunde ta med den in på toaletten, jösses, behöver ju inte ens en paus funktion längre.

Lasse Kongo
2017-02-26, 10:39
Jag har en bokad från amazon.fr och en från mediamarkt, trots att det nästan blir 1000:- dyrare så köper jag nog min på fre från mediamarkt, the hype is strong in this one och så tänker jag OM något händer är det ju fan bara jobbigt att skicka tillbaka allt till Lé France.

Om allt slår väl ut med Swtichen känns det som man kommer lägga en förmögenhet på den, jag HOPPAS den är så bra som man vill att den ska vara, Nintendo är ändå gaaaaanska tysta bara en vecka innan release, är det ett bra eller dåligt tecken liksom.

Tree Fiddy
2017-02-26, 13:34
Funktionen att den är portabel om man vill känns lite off. Betala extra för något som om något enbart används när man går på dass :smash: Om det lanseras en billigare modell utan den tramsfunktionen så blir det nog ett köp.

Vad menar du med betala extra? Att den är portabel är väl ingenting man kan välja?

Jag har en bokad från amazon.fr och en från mediamarkt, trots att det nästan blir 1000:- dyrare så köper jag nog min på fre från mediamarkt, the hype is strong in this one och så tänker jag OM något händer är det ju fan bara jobbigt att skicka tillbaka allt till Lé France.

Om allt slår väl ut med Swtichen känns det som man kommer lägga en förmögenhet på den, jag HOPPAS den är så bra som man vill att den ska vara, Nintendo är ändå gaaaaanska tysta bara en vecka innan release, är det ett bra eller dåligt tecken liksom.

Var det inte värt att vänta en vecka nyss? :D

exevision
2017-02-26, 13:46
Det blir inte bättre än Zelda II på en äkta NES.

Andy.da.wohoo
2017-02-26, 15:57
Jag har en bokad från amazon.fr och en från mediamarkt, trots att det nästan blir 1000:- dyrare så köper jag nog min på fre från mediamarkt, the hype is strong in this one och så tänker jag OM något händer är det ju fan bara jobbigt att skicka tillbaka allt till Lé France.

Om allt slår väl ut med Swtichen känns det som man kommer lägga en förmögenhet på den, jag HOPPAS den är så bra som man vill att den ska vara, Nintendo är ändå gaaaaanska tysta bara en vecka innan release, är det ett bra eller dåligt tecken liksom.

Var bor du? Kan du tänka dig att sälja den franska isåfall till en koloit ifall du ändå väljer att köpa en från mediamarkt?

chadd
2017-02-26, 17:13
Vad menar du med betala extra? Att den är portabel är väl ingenting man kan välja?


Jag menar att den kan arbeta dockad eller portabel och att den har båda funktionerna istället för bara en av dem kostar extra. Portabel är liksom inget jag ens kan i min vildaste fantasi komma på hur jag skulle använda så att betala för den funktionaliteten känns lite off. Bättre om de då har en billigare variant som bara fungerar stationärt.

Lasse Kongo
2017-02-26, 19:10
Vad menar du med betala extra? Att den är portabel är väl ingenting man kan välja?



Var det inte värt att vänta en vecka nyss? :D

Jo för fan, det är mer garanti jag tänker på, OM något händer så är det skönare att fixa det via ÅF i Sverige eller Bergsala liksom, frågade amazon om det nyligen och man måste skicka den till viva la france om något sker, halvjobbigt faktiskt.

Kabuto
2017-02-28, 08:38
Buuu, båda butikerna jag förbokat från har samma direktiv. Skicka ut ordrarna tidigast torsdag, det innebär alltså att jag som bor här uppe i skogen aldrig hinner få det innan helgen.

Tur att det går typ tre filmer jag vill se på bio i helgen också.

King Grub
2017-02-28, 08:42
Jag väntar till nästa sändning, minst. Jag kommer att skaffa en Switch, men jag vill klara Nioh och Horizon: Zero Dawn först. Jag har bara ett par bossar kvar i Nioh, men sedan tar säkert Horizon en månad, eftersom jag alltid smyger fram och gör allt. Men Zelda ser fantastiskt roligt ut (även om jag i princip inte sett något alls, då jag försökt undvika det - vill uppleva allt för första gången själv).

Akerhage
2017-02-28, 09:35
Om man får feel på fredag kommer man kunna springa in i en fysisk affär och köpa det direkt där? Eller måste man ha förbokat allt?

Funderar lite på att kanske låsa in mig hela helgen och spela Zelda. Vore riktigt mysigt.

Kabuto
2017-02-28, 09:41
Det verkar gå att köpa lite här och var. Typ Elgiganten verkar ha en del, större ICA butiker, säkert fler också

Lasse Kongo
2017-02-28, 10:43
Har också sjukt mkt annat o spela, men det får vänta, plockar upp min+Zelda på fre, Horizon får fan vänta, tröttnat lite på den typen av spel, även om Horizon ser rätt ok ut!

Men ligga i sängen o lira Zelda i helgen är kärlek.

Kabuto
2017-03-01, 07:01
Massa indie-spel.

p-mFODSa2VM

Akerhage
2017-03-01, 15:20
Gamespot Review på Nintendo Switch
cQa2dPEZM8c

The Verge Review
MXJG_8mOSXA

King Grub
2017-03-01, 16:05
Famitsu har fyra recensioner som alla ger Zelda 10/10.

Akerhage
2017-03-01, 17:56
Famitsu har fyra recensioner som alla ger Zelda 10/10.

Jag kommer inte hålla mig, har fått bokningsnummer nu och allt är klart hämta ut på fredag. Så blir att åka och hämta efter jobbet och spela Zelda i helgen nu.

TcAnders
2017-03-01, 18:49
Jag kommer nog köpa en, nog! :)

Är det möjligtvis någon som har koll på om det kommer finnas några onlinetjänster som Netflix/Youtube ? Det vore helt suveränt om man kunde köra med enbart den och slippa en extra surfplatta på flyget t.ex.

King Grub
2017-03-01, 18:55
Det kommer inte att finnas några sådana tjänster, åtminstone inte vid lansering.

Andy.da.wohoo
2017-03-01, 18:56
Jag kommer nog köpa en, nog! :)

Är det möjligtvis någon som har koll på om det kommer finnas några onlinetjänster som Netflix/Youtube ? Det vore helt suveränt om man kunde köra med enbart den och slippa en extra surfplatta på flyget t.ex.

Det kommer inte att finnas några sådana tjänster, åtminstone inte vid lansering.

Som Grub säger kommer det inte finnas tillgängligt direkt. Men det lär komma inom ett halvår eller dylikt, skulle jag gissa.

Kabuto
2017-03-02, 12:20
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Polygon 10/10
IGN 10/10
Gamespot 10/10
Eurogamer Essential
GiantBomb 5/5
Gamesradar 5/5

Kabuto
2017-03-02, 12:47
Gaaanska så omtyckt...
http://www.metacritic.com/game/switch/the-legend-of-zelda-breath-of-the-wild

Akerhage
2017-03-02, 12:59
Ge mig helg!!

Kimball
2017-03-02, 16:13
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Polygon 10/10
IGN 10/10
Gamespot 10/10
Eurogamer Essential
GiantBomb 5/5
Gamesradar 5/5

Det är förståeligt, samma känsla infinner sig när man startar det som första gången man startade Ocarina of Time! Lite framerateproblem stundtals på Wii U dock, så jag hoppas ni Switchare får det bättre :)
Lär väl bli ett Switch i framtiden, men det beror på spelbiblioteket i framtiden!

Akerhage
2017-03-03, 14:36
Åh, om 2h ska jag hämta ut min Switch! Är laddad som tusan nu :)

Jag har hört lite att det varit problem med vänstra joy con-kontrollen och att den tappar mottagning? Men att man skall lösa detta genom att låta dessa sitta i vid uppstart. Antar jag först måste koppla Switchen till mitt WiFi innan detta? Eller någon som har mer koll? Därefter stänga av och sätta på, skall den uppdateras automatiskt då tro?

Nu har jag ju beställt Pro-kontrollen, så antar jag spelar Zelda sen med den och inte med dessa Joycons?

Kabuto
2017-03-03, 14:59
Alltså Nintendo har typ de mest pedagogiska instruktionerna så oroa dig inte, starta den och följ bara. Och jag förstår fortfarande inte vad ni har fått för er om joy-consen.

Akerhage
2017-03-03, 15:04
Och jag förstår fortfarande inte vad ni har fått för er om joy-consen.

http://feber.se/spel/art/362229/fortsatta_problem_fr_den_vnstr/

Kabuto
2017-03-03, 15:05
Förresten är jag riktigt nöjd! Jag var ju helt inställd på att jag skulle få båda mina beställningar på måndag som tidigast så jag slutade tidigare från jobbet bara för att försöka få tag i nån switch här i schtaan. Luskade ut att elgiganten här iaf skulle få in minst 5st av båda sorterna, men när jag kom dit så fick jag höra att det blev slutsålt 30 enheter på några minuter. Ringde till 3 andra ställen som hade låg chans att få in men det fanns inte någon switch nånstans.

Då fick jag mitt kolli-id från spel&sånt och tydligen har de skickat mitt paket en dag före vad dom egentligen hade rätt till!! Alltså i onsdags, så jag har min switch att hämta ut hos mitt ombud just nu!! :D

Kabuto
2017-03-03, 15:08
http://feber.se/spel/art/362229/fortsatta_problem_fr_den_vnstr/

Jag menar allmänt alla här på kolo verkar tro att dom är dåliga och därför ska köpa pro-kontroll direkt. Jag tycker man ska testa dom först.

Akerhage
2017-03-03, 15:12
Jag menar allmänt alla här på kolo verkar tro att dom är dåliga och därför ska köpa pro-kontroll direkt. Jag tycker man ska testa dom först.

Jag tror säkert dom kommer vara jättebra med, köpte Pro-kontrollen för jag läste gott om den. Sen är det ju alltid bra ha lite extra kontroller med :)

Kabuto
2017-03-03, 15:16
Jo det är svårt att få för många kontroller :)

Lasse Kongo
2017-03-03, 16:10
Kom hem precis, knep en av de sista på elgiganten, hade en bokad på mediamarkt men fick konsol, zelda och officiella väskan+skärmskydd för 4229:- på elis.

Dags att börja mekka lite, lite småpirr sådär.

Nintendo <3

Kabuto
2017-03-03, 20:31
Jag fick lite lätt panik när jag kommit hem och skulle testa spela på TVn. Först känner inte min receiver av nånting när jag dockar, testar ändra lite inställningar och byta port. Inget funkar, provar koppla dockan direkt in till TVn och hurra jag får en signal iaf. Men det är typ bara flickering och man ser knappt vad som visas, efter testat olika ingångar och inställningar så testar jag byta hdmi-kabel. Då funkar allt utan problem, jävla lättnads suck när man kom på att det var ett sånt simpelt fel.

Lasse Kongo
2017-03-03, 21:38
Riktigt sexig pryl, känns så gedigen, lite apple, premium, mmmm.

Har provat Zelda en del och herregud vilket spel, och att spela i handheld alltså!

Köpte fast rmx med bara för att jag måste ha ett spel till iaf, riktigt roligt, provade att spela splitscreen med sambon som är rätt ointresserad av spel, hon är ganska imponerad av switchen iaf.

Men som sagt, Zelda, helt fantastiskt, känns som -98 igen.

Känslan och ljudet när man sätter dit joyconnen, känns som man kan göra hur många gånger som helst bara för att haha.

Just det, sitter långt ifrån och har testat med vänstra jc bakom ryggen, inga problem.

svenbanan
2017-03-04, 01:34
Vad är det som är så speciellt med denna version av Zelda då?

Jag har sett lite på nån youtubekanal, och tyckte inte det såg så väldigt annorlunda ut jämfört med tusen andra spel där man springer runt i en jättestor 3D-värld...

Är ni bara lyriska för att det är just Zelda, som ni spelat i sunkigare versioner på Nintendo 64? Eller är det nåt som är extra bra med just detta, som inte syns på youtube?

Klein
2017-03-05, 00:00
Vad är det som är så speciellt med denna version av Zelda då?

Jag har sett lite på nån youtubekanal, och tyckte inte det såg så väldigt annorlunda ut jämfört med tusen andra spel där man springer runt i en jättestor 3D-värld...

Är ni bara lyriska för att det är just Zelda, som ni spelat i sunkigare versioner på Nintendo 64? Eller är det nåt som är extra bra med just detta, som inte syns på youtube?

Det är mer hardcore / realistiskt om man gillar det. Vapnen går sönder, man har begränsad stamina och man dör ganska lätt och inte bara mot fiender utan också genom fall och drunkning. Spelet har också, vad det verkar, en mycket större overworld än tidigare Zelda-spel.

Det är helt klart ett kul spel men tyvärr är synch-problemen med vänstra kontrollen så svåra att det är ospelbart på TVn för mig. Måste spela i handheld mode, annars springer Link ut från klippor och dör. Vet någon om pro-kontrollen löser synch-problemen? Det är ju väldigt oproffsigt av Nintendo att släppa konsolen med ett så stort tekniskt problem.

Klein
2017-03-05, 00:03
Undrar om det kanske är interference från annan elektronik som orsakar synchnings-problemen. Det tycks hända för mig oavsett hur jag håller kontrollen. Märkligt dock att det bara är vänstra kontrollen.

ccm
2017-03-05, 01:23
Jag spelade lite Zelda i dag, och vad fult det spelet är! Man kanske inte skulle ha spelat Horizon precis innan. :p

Kabuto
2017-03-05, 01:32
Undrar om det kanske är interference från annan elektronik som orsakar synchnings-problemen. Det tycks hända för mig oavsett hur jag håller kontrollen. Märkligt dock att det bara är vänstra kontrollen.

Konstigt att det är så olika, jag har inte haft något problem med mina kontroller. Det kommer garanterat en uppdatering som fixar det eller så får du en ny kontroll, verkar ju vara en del som har problem.

Däremot vill min switch inte känna av mitt sdkort, det är helt nytt så tycker ju att det borde vara fungerande.

Jag spelade lite Zelda i dag, och vad fult det spelet är! Man kanske inte skulle ha spelat Horizon precis innan. :p

Personligen tycker jag Zelda är riktigt snyggt, det är en annan stil än horizon helt klart.

svenbanan
2017-03-05, 01:52
Det är mer hardcore / realistiskt om man gillar det. Vapnen går sönder, man har begränsad stamina och man dör ganska lätt och inte bara mot fiender utan också genom fall och drunkning. Spelet har också, vad det verkar, en mycket större overworld än tidigare Zelda-spel.

Det är helt klart ett kul spel men tyvärr är synch-problemen med vänstra kontrollen så svåra att det är ospelbart på TVn för mig. Måste spela i handheld mode, annars springer Link ut från klippor och dör. Vet någon om pro-kontrollen löser synch-problemen? Det är ju väldigt oproffsigt av Nintendo att släppa konsolen med ett så stort tekniskt problem.

Okej.

Jag såg nån review av switch häromdagen, och då gnällde de över att ergonomin i den högra handkontrollen var urusel, eftersom den lilla joysticken sitter för långt ned.

Där pratade de inget om problem med att få kontrollen att synka.

Hur synkar den mot spelet egentligen? Är det trådlöst även då den sitter fast på sidan, eller kopplar den in sig med nån typ av kontakt där? Det skulle ju isåfall kunna tänkas att nån connector är skadad på nåt sätt.

Klein
2017-03-05, 02:17
Okej.

Jag såg nån review av switch häromdagen, och då gnällde de över att ergonomin i den högra handkontrollen var urusel, eftersom den lilla joysticken sitter för långt ned.

Där pratade de inget om problem med att få kontrollen att synka.

Hur synkar den mot spelet egentligen? Är det trådlöst även då den sitter fast på sidan, eller kopplar den in sig med nån typ av kontakt där? Det skulle ju isåfall kunna tänkas att nån connector är skadad på nåt sätt.

Det är trådlöst i båda fallen så vitt jag kan se. Jag har inte haft några problem med att spela i handheld mode men andra verkar ha rapporterat dålig kontakt även då.

Klein
2017-03-05, 02:22
Okej.

Jag såg nån review av switch häromdagen, och då gnällde de över att ergonomin i den högra handkontrollen var urusel, eftersom den lilla joysticken sitter för långt ned.

I Zelda så använder man ju i huvudsak bara övre delen av både vänster och höger kontroll. Man måste för övrigt ha en svårt stel tumme om man har problem med högra joysticken.

ccm
2017-03-05, 02:26
Konstigt att det är så olika, jag har inte haft något problem med mina kontroller. Det kommer garanterat en uppdatering som fixar det eller så får du en ny kontroll, verkar ju vara en del som har problem.

Däremot vill min switch inte känna av mitt sdkort, det är helt nytt så tycker ju att det borde vara fungerande.



Personligen tycker jag Zelda är riktigt snyggt, det är en annan stil än horizon helt klart.

Jag hatar verkligen designen, men tekniskt sett ser det än värre ut tyvärr.

Klein
2017-03-05, 03:54
Min största kritik mot just Zelda är att de inte fixat voice acting. Det är ju trots allt inte 70-talet och Bamse vi talar om även om man lätt kan tro det när man hör karaktärernas ljud.

gohei
2017-03-05, 22:41
Nu har jag bara kikat lite på Twitch, men nya Zelda ser helt magiskt ut. Tyvärr har jag inte möjlighet att införskaffa det riktigt än.

Tree Fiddy
2017-03-05, 23:12
Vad är det som är så speciellt med denna version av Zelda då?

Jag har sett lite på nån youtubekanal, och tyckte inte det såg så väldigt annorlunda ut jämfört med tusen andra spel där man springer runt i en jättestor 3D-värld...

Är ni bara lyriska för att det är just Zelda, som ni spelat i sunkigare versioner på Nintendo 64? Eller är det nåt som är extra bra med just detta, som inte syns på youtube?

Förstår du inte så kommer du aldrig att förstå.

Kabuto
2017-03-06, 07:22
Min största kritik mot just Zelda är att de inte fixat voice acting. Det är ju trots allt inte 70-talet och Bamse vi talar om även om man lätt kan tro det när man hör karaktärernas ljud.

Min största kritik är nog prestandan i docked mode. Eftersom den överklockar då så tycker jag att den borde klara 900p stabilt 30 FPS , tycker det flyter mer stabilt handhållet i 720p.

Kabuto
2017-03-06, 08:13
Undrar om det kanske är interference från annan elektronik som orsakar synchnings-problemen. Det tycks hända för mig oavsett hur jag håller kontrollen. Märkligt dock att det bara är vänstra kontrollen.

Vet inte vad du provat, testa detta vettja
https://www.reddit.com/r/NintendoSwitch/comments/5xqxyo/for_those_affected_by_the_left_joycon_nightmare/

Kimball
2017-03-06, 09:18
Min största kritik mot just Zelda är att de inte fixat voice acting. Det är ju trots allt inte 70-talet och Bamse vi talar om även om man lätt kan tro det när man hör karaktärernas ljud.

Håller med, antog faktiskt att allt skulle vara voice-acting på i denna version, samtidigt som detta upplägg ger många trevliga Ocarina of Time-flashbacks! Men jag håller med, de kunde gott löst voice i alla konversationer!

Kimball
2017-03-06, 12:57
Vad är det som är så speciellt med denna version av Zelda då?

Jag har sett lite på nån youtubekanal, och tyckte inte det såg så väldigt annorlunda ut jämfört med tusen andra spel där man springer runt i en jättestor 3D-värld...

Är ni bara lyriska för att det är just Zelda, som ni spelat i sunkigare versioner på Nintendo 64? Eller är det nåt som är extra bra med just detta, som inte syns på youtube?

Nu har jag i ärlighetens namn inte lirat allt för många open world-lir i single player, men jag får nästan lite Dark Souls vibbar över hur BotW balanserar vart du faktiskt kan ta dig. Istället för att säga "du kommer inte fram hit eftersom du inte har uppfyllt XX" så är det snarare i många fall "du kan ta dig hit om du kompenserar genom att förbruka en del hp-regen items, gör som du vill".

Sen är det väl självklart att det blir en stor grej för alla Zelda-fans. Dessutom tycker jag verkligen spelet på många sätt känns som ett Dark Souls i mysigare kostym, och det är inte direkt något dåligt. Man behöver ju inte älska det, men de gör så mycket bra i spelet som helt enkelt leder till att många faktiskt älskar det :)

Lasse Kongo
2017-03-06, 20:24
Jag är oerhört nöjd med Switchen, väldigt trevlig maskin och man blir bara allt mer kär ju mer man använder den.

Ja som sagt när det gäller Zelda så kan man nog bara säga; prova själv så förstår du, den typen av spel kommer var 20e år eller liknande, det är helt otroligt.

Älskar att spela det i handheld men att spela på tvn med en joycon i varje hand, så skönt, är nog favoriten, en funktion jag inte visste att jag saknade förrän jag fick chansen att använda den kan man säga, ligga på rygg i soffan och bresa med benen och en arm åt varje sida och lira Zelda, klockrent :d

shadowfire
2017-03-06, 20:57
Om jag ska bo i ett tält i 50 dagar och knappt vara social - är detta något att rekommendera? Jag har inte spelat Zelda, alls, men jag hade sådana där småspel som liten med Donkey Kong och något med växter.

Andy.da.wohoo
2017-03-06, 21:05
Om jag ska bo i ett tält i 50 dagar och knappt vara social - är detta något att rekommendera? Jag har inte spelat Zelda, alls, men jag hade sådana där småspel som liten med Donkey Kong och något med växter.

Kommer du ha tillgång till ström?

svenbanan
2017-03-07, 09:24
Om jag ska bo i ett tält i 50 dagar och knappt vara social - är detta något att rekommendera? Jag har inte spelat Zelda, alls, men jag hade sådana där småspel som liten med Donkey Kong och något med växter.

Game & Watch ? :hbang:

Det var tider det...

svenbanan
2017-03-07, 09:27
Nu har jag i ärlighetens namn inte lirat allt för många open world-lir i single player, men jag får nästan lite Dark Souls vibbar över hur BotW balanserar vart du faktiskt kan ta dig. Istället för att säga "du kommer inte fram hit eftersom du inte har uppfyllt XX" så är det snarare i många fall "du kan ta dig hit om du kompenserar genom att förbruka en del hp-regen items, gör som du vill".

Sen är det väl självklart att det blir en stor grej för alla Zelda-fans. Dessutom tycker jag verkligen spelet på många sätt känns som ett Dark Souls i mysigare kostym, och det är inte direkt något dåligt. Man behöver ju inte älska det, men de gör så mycket bra i spelet som helt enkelt leder till att många faktiskt älskar det :)

Okej. Så det är helt enkelt själva spelkänslan som är extra br? Dvs inget som går fram genom nån youtubevideo?

Får se ifall jag tar mig i kragen och skaffar en sån här leksak. Senaste gången jag köpte ett tv-spel var nintendo 64 för en miljon år sedan. Tror jag nästan enbart spelade Super Mario på den. Jag hade Zelda också, men tyckte det var hopplöst...

svenbanan
2017-03-07, 09:30
I Zelda så använder man ju i huvudsak bara övre delen av både vänster och höger kontroll. Man måste för övrigt ha en svårt stel tumme om man har problem med högra joysticken.

Kan det inte bli tråkigt för höger tumme efter flera dygn av ihållande spelande då? Det är väl där flera tokdårar kommer hamna till slut...

King Grub
2017-03-07, 09:37
något med växter.

Greenhouse! Dubbelspel med grön plast. Det har jag, fortfarande fullt fungerande. Det var det första Game & Watch-spelet jag varvade (det börjar om från 0 poäng när man når 999 poäng) och det var väldigt hektiskt mot slutet. Mina 43-åriga tummar skulle nog inte klara vad mina 9-åriga tummar klarade.

King Grub
2017-03-07, 09:41
Sedan finns det andra Game & Watch dubbelspel som man viker upp åt sidan i stället för vertikalt, och då kunde man spela co-op med en kompis som satt bredvid och man skötte varsin skärm. Då kunde man varva spelen i oändlighet eftersom det blev så lätt. Sådana har jag Mario Bros och Life Boat av, båda från 1983.

Klein
2017-03-07, 11:04
Okej. Så det är helt enkelt själva spelkänslan som är extra br? Dvs inget som går fram genom nån youtubevideo?

Får se ifall jag tar mig i kragen och skaffar en sån här leksak. Senaste gången jag köpte ett tv-spel var nintendo 64 för en miljon år sedan. Tror jag nästan enbart spelade Super Mario på den. Jag hade Zelda också, men tyckte det var hopplöst...

Om du inte gillade Zelda: Ocarina of Time så kommer du inte att gilla Zelda: Breath of the Wild.

svenbanan
2017-03-07, 11:59
Om du inte gillade Zelda: Ocarina of Time så kommer du inte att gilla Zelda: Breath of the Wild.

Jag minns inte vad Zelda på N64 hette. Som jag minns det såg det inte ett dugg ut som detta nya Zelda. Jag minns riktigt risig grafik, och extremt kontraintuitiva kontroller som gjorde att det var hooplöst att spela skiten. Men jag kan ha haft dåligt tålamod kanske. Jag brukar tröttna jäkligt snabbt på de flesta dataspel.

King Grub
2017-03-07, 12:00
Breath of the Wild är "spelbart" på PC med Cenmu-emulatorn.

https://streamable.com/mjx6e

mytimecouldbeyou
2017-03-07, 14:31
Breath of the Wild är "spelbart" på PC med Cenmu-emulatorn.

https://streamable.com/mjx6e

De gissar/uppskattar 2-4 månader till hela spelet är spelbart.

Kimball
2017-03-07, 17:26
Jag minns inte vad Zelda på N64 hette. Som jag minns det såg det inte ett dugg ut som detta nya Zelda. Jag minns riktigt risig grafik, och extremt kontraintuitiva kontroller som gjorde att det var hooplöst att spela skiten. Men jag kan ha haft dåligt tålamod kanske. Jag brukar tröttna jäkligt snabbt på de flesta dataspel.

Kontrollerna är lite speciella i Zeldaspel imho, Ocarina of Time hade inte ens en dedikerad hoppknapp, vilket BotW faktiskt har. Men det är ju inte lika tajt som God of War, Devil may cry, Bayonetta osv, utan mer... lugnt och harmoniskt? Dark Souls är också lite klumpigt innan man vänjer sig, men tar man sig väl tiden brukar det vara värt det, i mina ögon.

Läste för övrigt en hel del som föredrog att spela med Gamepaden på Wii U för att de inte kunde sikta med Pro-kontrollern, jag har spelar oerhört få timmar FPS på konsoll i mina dagar, men jag tycker ju inte Zelda är snabbt nog för att det ska bli en begränsad faktor direkt. Är väldigt glad att jag köpte till prokontrollern för smidighetens skull!

Agitator
2017-03-08, 20:31
Riktigt sexig pryl, känns så gedigen, lite apple, premium, mmmm.

Har provat Zelda en del och herregud vilket spel, och att spela i handheld alltså!

Köpte fast rmx med bara för att jag måste ha ett spel till iaf, riktigt roligt, provade att spela splitscreen med sambon som är rätt ointresserad av spel, hon är ganska imponerad av switchen iaf.

Men som sagt, Zelda, helt fantastiskt, känns som -98 igen.

Känslan och ljudet när man sätter dit joyconnen, känns som man kan göra hur många gånger som helst bara för att haha.

Just det, sitter långt ifrån och har testat med vänstra jc bakom ryggen, inga problem.

Jag är oerhört nöjd med Switchen, väldigt trevlig maskin och man blir bara allt mer kär ju mer man använder den.

Ja som sagt när det gäller Zelda så kan man nog bara säga; prova själv så förstår du, den typen av spel kommer var 20e år eller liknande, det är helt otroligt.

Älskar att spela det i handheld men att spela på tvn med en joycon i varje hand, så skönt, är nog favoriten, en funktion jag inte visste att jag saknade förrän jag fick chansen att använda den kan man säga, ligga på rygg i soffan och bresa med benen och en arm åt varje sida och lira Zelda, klockrent :d


Cb-srOfRqNc

Klein
2017-03-08, 21:20
Jag gick till affären och bytte mina kontroller mot nya och synch-problemet verkar löst.

svenbanan
2017-03-09, 01:42
Kontrollerna är lite speciella i Zeldaspel imho, Ocarina of Time hade inte ens en dedikerad hoppknapp, vilket BotW faktiskt har. Men det är ju inte lika tajt som God of War, Devil may cry, Bayonetta osv, utan mer... lugnt och harmoniskt? Dark Souls är också lite klumpigt innan man vänjer sig, men tar man sig väl tiden brukar det vara värt det, i mina ögon.

Läste för övrigt en hel del som föredrog att spela med Gamepaden på Wii U för att de inte kunde sikta med Pro-kontrollern, jag har spelar oerhört få timmar FPS på konsoll i mina dagar, men jag tycker ju inte Zelda är snabbt nog för att det ska bli en begränsad faktor direkt. Är väldigt glad att jag köpte till prokontrollern för smidighetens skull!

Jag tror att jag fortfarande har den där gamla häcken till N64 liggande i nån låda i nåt förråd nånstans. Kanske man skulle damma av den och se om det där Zelda var nåt att ha...

Jag minns fasen inte vad det var jag hade problem med för 15-20år sedan, eller när det nu var. Men jag tycker mig känna igen att det kanske var kontrollerna.

Akerhage
2017-03-09, 10:34
Efter snart en vecka av min Switch och Zelda så är jag väldigt nöjd. Tycker att Pro-kontrollen är betydligt skönare att spela med, främst för att styrspakarna där känns mer robusta och lättare att röra.

Jag har ett problem bara. Att min TV verkar trigga igång HDMI3 lite då och då, även om Switchen är i viloläge. Så om jag kollar ex TV eller Netflix, så byter den source även att konsolen är avstängd. Har ni med problem med dessa eller tips som kan motverka det hela?

King Grub
2017-03-09, 10:39
Det sägs att skärmen är av plast och repas väldigt lätt?

Akerhage
2017-03-09, 10:47
Det sägs att skärmen är av plast och repas väldigt lätt?

Också läst det, att den repas när man dockar den. Nu har jag väl dockat min Switch kanske 10 gånger totalt bara, men har iaf inga repor än. Finns skyddsplast som medföljer vid köp av ett travelcase.

Beemel
2017-03-09, 13:01
Efter snart en vecka av min Switch och Zelda så är jag väldigt nöjd. Tycker att Pro-kontrollen är betydligt skönare att spela med, främst för att styrspakarna där känns mer robusta och lättare att röra.

Jag har ett problem bara. Att min TV verkar trigga igång HDMI3 lite då och då, även om Switchen är i viloläge. Så om jag kollar ex TV eller Netflix, så byter den source även att konsolen är avstängd. Har ni med problem med dessa eller tips som kan motverka det hela?

Kanske det som är bakgrunden till namnet på konsollen.

Kabuto
2017-03-09, 14:58
Det sägs att skärmen är av plast och repas väldigt lätt?

Det stämmer, repas väldigt lätt, redan vid 3 på mohs hårdhetsskala. På mobiltelefoner brukar glas ligga runt 6 på skalan Det är en avvägning gissar jag, plast spricker inte alls lika lätt som glas.

Jag ska skaffa tempered glass protection men vet inte riktigt var jag ska hitta det.

Kimball
2017-03-09, 15:03
Cb-srOfRqNc

Att lite måndagsexemplar alltid finns är ju en sak, men hela docknings-delen, att det lätt kan skada enheten känns ju som en mindre katastrof, hade ju antagit att de använt någon typ av gorilla-glas eller liknande som väl (?) är vanligast på åtminstone de flesta high-end mobiltelefoner i dagsläget?

King Grub
2017-03-09, 15:07
Då väntar jag med ett inköp tills det finns bra skärmskydd att tillgå enkelt. Jag klarar inte av repor.

Lasse Kongo
2017-03-09, 15:07
Jag har haft skärmskydd sen jag tog ut den från kartongen, det som följer med väskan, riktigt bra och blev riktigt snyggt, varit jättenoga och bara dockat i och ur, ändå repor i skyddsplasten så det var skönt att ha den från början, ska sätta dit lite dämpning på insidan idag så är det löst, ganska konstigt designval av Nintendo eftersom grejen är att man ska docka i och ur ofta liksom.

Men det känns som det kvittar så länge det går att lösa då konsolen är så underbar i övrigt.

Lasse Kongo
2017-03-09, 15:11
Haha ang strapsen i klippet så finns det ett plus och ett minus, gör man som man ska slipper man det där, jävla idioter det finns alltså lol

Vi gör tvärtom mot vad man ska göra och lägger ut ett klipp och gråter xD

Daniiiel
2017-03-09, 17:45
Någon som testat skylanders till switchen? Bra barnspel?

Akerhage
2017-03-09, 19:11
Hur fan gör man på Zelda för att "låsa upp kartan"?
Överallt jag går så är kartan bara blå..kanske missat något väldigt simpelt här?
Men svårt leta sig fram till saker när man inte ser något själv på sin karta.

Kabuto
2017-03-09, 19:26
Hur fan gör man på Zelda för att "låsa upp kartan"?
Överallt jag går så är kartan bara blå..kanske missat något väldigt simpelt här?
Men svårt leta sig fram till saker när man inte ser något själv på sin karta.

Har du inte varit upp i första tornet? Höga oranga torn finns ju lite överallt i världen och de måste du klättra upp för och aktivera för att få fram delar av kartan.

Lasse Kongo
2017-03-09, 19:40
Hur fan gör man på Zelda för att "låsa upp kartan"?
Överallt jag går så är kartan bara blå..kanske missat något väldigt simpelt här?
Men svårt leta sig fram till saker när man inte ser något själv på sin karta.

Mjo, du har missat något ganska fundamentalt som sagt, dom höga gula tornen, thats the shit, climb those.

Lasse Kongo
2017-03-09, 19:43
Vi hade 0,8mm svart typ filtmaterial på jobbet, med dubbelhäftande på baksidan, så consider ma Switch scratchfree.

Langa gärna era friendcodes så lägger jag till.

Lagade lite mat förut, under tiden jag stekte hade jag swtichen i tabletop och lirade KoF98 under tiden, då slog det mig som småbarnsfar med limited tid att spela; fan vilken drömkonsol haha

Akerhage
2017-03-09, 19:55
haha, jag hade totalt missat det, ibland klickar jag bara, helst när man spelat och det varit kompisar över som tjötat och man tappar fokus. Tackar för förklaringen =)

Agitator
2017-03-09, 20:17
Ni som är sugna på köp? Har ni sett hela filmen jag la upp?
Känns rätt galet med så mycket felaktigheter som uppstår.

Jag hade inte litat på den produkten alls. Så sjukt mycket saker som kan spöka och är dåligt med enheterna.

Akerhage
2017-03-09, 20:33
Nu kom jag ihåg det där med kartan, blev nog för många öl i början av äventyret där.

Sett filmen men jag har inga problem alls där, har inte fått några repor än heller.

Andy.da.wohoo
2017-03-09, 22:27
Ni som är sugna på köp? Har ni sett hela filmen jag la upp?
Känns rätt galet med så mycket felaktigheter som uppstår.

Jag hade inte litat på den produkten alls. Så sjukt mycket saker som kan spöka och är dåligt med enheterna.

Hur många separata enheter var det i klippet? Ett hundratal? Hur många enheter har sålts än så länge? 500 000? Enligt denna sidan är det runt 330 000 sålda i bara Japan än så länge:
http://www.polygon.com/2017/3/7/14844406/nintendo-switch-sales-numbers

Att någon promille av alla enheter krånglar tycker inte jag är avskräckande.

Wzup2u
2017-03-09, 22:59
Släng upp lite egentagna bilder på era konsoller och lirande då =D

Lasse Kongo
2017-03-09, 23:01
Hur många separata enheter var det i klippet? Ett hundratal? Hur många enheter har sålts än så länge? 500 000? Enligt denna sidan är det runt 330 000 sålda i bara Japan än så länge:
http://www.polygon.com/2017/3/7/14844406/nintendo-switch-sales-numbers

Att någon promille av alla enheter krånglar tycker inte jag är avskräckande.

Jag vet inte exakt, men dom har säkert krängt ett par (läs 2 mille)

Samma sak när iPhone släpps varje år, 30000 mille på release typ, dagen efter kommer rapporter om diverse problem, som är en promille av antalet sålda enheter liksom, sen var det dock samsung som började brinna eller Vafan det var, haters gonna hate.

Såg ett roligt klipp på yt förut, någon hade lagt upp att ja switchen går faktiskt sönder om du kör över den med en bil lol

Edit; tror den gått sämst i Japan, bäst i väst o EU...

Lasse Kongo
2017-03-09, 23:04
Släng upp lite egentagna bilder på era konsoller och lirande då =D

Jag har tagit en hel del, kan fixa i helgen för nu ligger jag i sängen naken med generalen redo och damen på väg såååaaaaattte vi hörs!

Akerhage
2017-03-10, 08:48
Jag har tagit en hel del, kan fixa i helgen för nu ligger jag i sängen naken med generalen redo och damen på väg såååaaaaattte vi hörs!

Haha, hennes tur att klättra på torn!

Ska skicka någon bild ikväll med sen på mitt Zelda-lir hemma =)

Lasse Kongo
2017-03-10, 09:07
Haha, hennes tur att klättra på torn!

Ska skicka någon bild ikväll med sen på mitt Zelda-lir hemma =)

Hahaha xD

Kabuto
2017-03-10, 11:17
Friend code: SW-7145-5593-3321 tror inte det går att göra något med Friends just nu förutom att se vad folk spelar typ ^^

Lasse Kongo
2017-03-10, 16:17
Den här tog jag förra fredagen:

https://img2.brain4.photobox.com/33944153f7eb958f0c6c17dbb2f99cb5ecab7ec1342c577cf9 3127a1a5df96723ea55c2b.jpg

Lasse Kongo
2017-03-10, 16:22
En till;

https://img2.brain3.photobox.com/69492080288fd36fbbbb4bed016bbc37a1978a7975d393387d dd7a3ad7b7312337b96e9b.jpg

Lasse Kongo
2017-03-10, 16:23
En till så har ni en på alla 3 modes <3

https://img2.brain3.photobox.com/066686302bbc3a0545aa333cccdb08eee682d736e6ce1375b8 7ec6d6cc63544be27c606a.jpg

Kabuto
2017-03-10, 16:38
Den här tog jag förra fredagen:

https://img2.brain4.photobox.com/33944153f7eb958f0c6c17dbb2f99cb5ecab7ec1342c577cf9 3127a1a5df96723ea55c2b.jpg

Det är faktiskt riktigt bekvämt att kunna sära och hålla armarna hur man vill, över förväntan!

Lasse Kongo
2017-03-10, 17:14
Det är faktiskt riktigt bekvämt att kunna sära och hålla armarna hur man vill, över förväntan!

Japp, det är riktigt skönt! Och joyconsen ligger så skönt i handen, dom är små men när man håller en i varje hand är det lite magi.

Klein
2017-03-11, 04:51
Zelda verkar ha sjukt många speltimmar jämfört med tidigare spel. Jag har säkert spelat 10 timmar och har kommit ingenvart.

Lasse Kongo
2017-03-11, 15:11
Zelda verkar ha sjukt många speltimmar jämfört med tidigare spel. Jag har säkert spelat 10 timmar och har kommit ingenvart.

Samma här, har väl närmare 10h, har väl egentligen inte kommit någonstans i spelet bortsett från lite torn och shrines haha.

Här är en rolig video som visar varför tiden flyger iväg, spoilerfri!

https://youtu.be/9EvbqxBUG_c

upperkatt
2017-03-12, 07:31
Då väntar jag med ett inköp tills det finns bra skärmskydd att tillgå enkelt. Jag klarar inte av repor.

Bra är ordet. För de som finns nu smälter istället. :p

https://youtu.be/K5ABkFS4HSU?t=11m

Agitator
2017-03-12, 13:36
Bra är ordet. För de som finns nu smälter istället. :p

https://youtu.be/K5ABkFS4HSU?t=11m

haha när han ritar.

K5ABkFS4HSU&start=750

Kabuto
2017-03-14, 10:52
Jag har drygt 30 timmar spelat i Zelda just nu, går att se inne på er profil.

Nya South park till switch? Vore klockrent!
https://mobile.twitter.com/SouthPark/status/841401474450051072

Akerhage
2017-03-15, 15:57
Ni som lirar Zelda. Vad har ni för bra tips? Har ni ex hämtat Master Sword?
Är bra jävla trött på den kassa durabilityn på ens vapen, men Master Sword går inte sönder om jag förstått det rätt va? Så bra sugen på att hämta den,

Sen, vad gör ni i spelet? Följer ni Main Quest, springer ni runt i öppna världen o letar shrines? Gör ni massa Side Quests? Letar ni Kokoros (eller hur de nu stavas). Vad lagar ni för mat/potions? Etc.

Blir jag sätter mig efter jobbet nu och ska spela, men blir mest jag bara irrar omkring i världen nu och dör för det mesta utan något mål. Så tappat glädjen lite samtidigt som jag glömmer av saker i spelet som lär ha betydelse.

Så hur spelar ni själva Zelda?

Kabuto
2017-03-15, 17:59
Jag gör lite allt möjligt, lite Main Quest , 50 shrines, fått fram hela kartan. Om du skaffar fler inventory slots så du kan lagra fler vapen blir durabilityn mycket mindre jobbig tycker jag, var också lite besvärad av durabilityn i början.

Lagar all möjlig mat :P

Klein
2017-03-15, 23:18
Ni som lirar Zelda. Vad har ni för bra tips? Har ni ex hämtat Master Sword?
Är bra jävla trött på den kassa durabilityn på ens vapen, men Master Sword går inte sönder om jag förstått det rätt va? Så bra sugen på att hämta den,

Sen, vad gör ni i spelet? Följer ni Main Quest, springer ni runt i öppna världen o letar shrines? Gör ni massa Side Quests? Letar ni Kokoros (eller hur de nu stavas). Vad lagar ni för mat/potions? Etc.

Blir jag sätter mig efter jobbet nu och ska spela, men blir mest jag bara irrar omkring i världen nu och dör för det mesta utan något mål. Så tappat glädjen lite samtidigt som jag glömmer av saker i spelet som lär ha betydelse.

Så hur spelar ni själva Zelda?

Jag tycker spelet var rätt knöligt fram till att man klarade Zora's domain vilket kanske är en fjärdedel in i spelet och första riktiga avklarade etappen. Sedan dess känns det som att allt flyter på bättre om inte annat för att man vid det laget är tillräckligt skicklig på spelet.

Kimball
2017-03-16, 09:50
Ni som lirar Zelda. Vad har ni för bra tips? Har ni ex hämtat Master Sword?
Är bra jävla trött på den kassa durabilityn på ens vapen, men Master Sword går inte sönder om jag förstått det rätt va? Så bra sugen på att hämta den,

Sen, vad gör ni i spelet? Följer ni Main Quest, springer ni runt i öppna världen o letar shrines? Gör ni massa Side Quests? Letar ni Kokoros (eller hur de nu stavas). Vad lagar ni för mat/potions? Etc.

Blir jag sätter mig efter jobbet nu och ska spela, men blir mest jag bara irrar omkring i världen nu och dör för det mesta utan något mål. Så tappat glädjen lite samtidigt som jag glömmer av saker i spelet som lär ha betydelse.

Så hur spelar ni själva Zelda?

Jag gick runt och försökte ta så många torn i början som möjligt för att få fram kartan asap, vissa stötte jag ju på patrull med, men de flesta går ändå lösa. Överlag tycker jag det är ganska intressant att faktiskt bara springa omkring och söka upp shrines om man inte är sugen på main quest just då, upptäckte hela Gerudo Desert innan jag ens tog mig in i staden eftersom det var det jag var sugen på att göra just då. Påväg samlar man ju såklart en jäkla massa ingredienser och lagar mat / elixir med också. Med facit i hand hade jag nog gjort rätt i att göra vissa tempel från huvud questet före andra, då vissa både bossar och tempel-pussel känt väldigt mycket svårare än andra, men f.a. för att vissa färdigheter man får är mer användbara när man väl utforskar än andra kan man säga :)

Att nå master svärdet är ju också en del i sig, jag hade så galet flyt mer så lite marginal man kunde ha, kan vi säga.

Jag kan nog tycka att erfarenheten av Dark Souls har betalat av sig här, för innan den spelrundan blev jag ofta irriterad om jag inte löste ett pussel eller boss på första försöket, nu är jag oerhört mer tolerant och räknad oftast inte med att vissa delar faktiskt ska kunna lösas direkt. Känslan man uppnår efter att ha testat något 10-20 ggr (tänker på ett visst moment som jag aldrig fann några pointers för utan irrade omkring random rätt länge) är så satans trevlig varje gång, lite som en mindre endorfinkick. Men, som sagt, jag hade nog haft oerhört mycket sämre tålamod för detta om jag aldrig lirat något Dark Souls-spel innan.

Akerhage
2017-03-16, 15:00
Har ju fått Zoras tröja som jag har Enchantad via den första "Fairy Fountain" som jag hittade vid Kakarikos Village.

Antar jag kommer hitta liknande tröjor på andra ställen (fire, shock, cold resistance?). Antar också jag kommer hitta byxor till detta när jag fortsätter göra klart nu ex Zoras Domain?

Antar jag bör Enchanta alla dessa vid alla 4 fairy fountains om jag hittar dem?
Och då byta kläder beroende på vilken zon jag skall befinna mig i?
Eller finns något ultimate armour set?

Kommer jag inte få en bättre tröja (bättre stats) på ex Zoras än denna första jag hittat? Kan jag inte buffa upp armourn? Eller görs detta typ genom elixir och potions då?

Kimball
2017-03-16, 16:11
Har ju fått Zoras tröja som jag har Enchantad via den första "Fairy Fountain" som jag hittade vid Kakarikos Village.

Antar jag kommer hitta liknande tröjor på andra ställen (fire, shock, cold resistance?). Antar också jag kommer hitta byxor till detta när jag fortsätter göra klart nu ex Zoras Domain?

Antar jag bör Enchanta alla dessa vid alla 4 fairy fountains om jag hittar dem?
Och då byta kläder beroende på vilken zon jag skall befinna mig i?
Eller finns något ultimate armour set?

Kommer jag inte få en bättre tröja (bättre stats) på ex Zoras än denna första jag hittat? Kan jag inte buffa upp armourn? Eller görs detta typ genom elixir och potions då?

Med hänsyn till andra:


Du kommer såklart finna motsvarande armor sets eller liknande i andra delar där det behövs. Jag själv har endast enchantat knight armor setet samt det som krävs för fire res (då detta behövdes i tempelfighten) samt någon del av barbar-set man senare finner. Allt har ju sina trade-offs, knight armor-setet har nog högst ren def men kommer ju inte med några andra fördelar.

Det finns även Ancient armor som ger högre res vs. Guardians som kanske kan vara intressant. Knight armor-setet springer man på rätt tidigt, minns inte exakt stad, likaså får du en hero-chest som visar exakt liv på mobs osv vilket har föredrar trots lite lägre def. vs knight.

Jag hade inte enchantat bara för att, vissa delar kräver samma material för att uppgraderas, och vissa senare delar kan vara tjuriga att få fatt i, om än långt från omöjliga, allt är farme:able, så man kan eg. göra som man vill. Har hittills funnits 3 fontäner, tror de sagt att de är 4 systrar om jag inte minns rätt, sen finns även en rackare som revivar hästar om de dött för dig.

Akerhage
2017-03-17, 10:33
Kan man ladda switchen och PRO-kontrollen/Joy Cons med en vanlig USB-C som jag fick med när jag köpte min Nexus 6P? (Har inte ens tänkt på vad själva enheten har för ladduttag då jag laddar den i dockan).

Akerhage
2017-03-28, 11:03
OBS. Zelda BOTW Spoilervarning. OBS

Jag är fortfarande vid questen "Free the Divine Beast", (trots spelat 30+h). Har även hela den här 15st minnesplats-questen kvar. Blir mest jag irrar runt och slåss mot samma varelser hela tiden, får ett nytt torn kanske på en kväll och ett shrine om jag har tur. Samt mina vapen går sönder och hittar sämre alternativ.

Jag var uppe på berget vid Zora och hämtade 20st Shock Arrows, men stack ut på sidouppdrag och nu har jag bara 5 arrows kvar. Kan jag fixa dessa på något nytt ställe? Det finns inte kvar några pilar på berget vid han Åsk-gubben där. De andra ställerna kommer jag inte till för det är för varmt och har inte hittat den tröjan än. Så tänkte börja med Zoras Domain där och han Vah Ruta eller vad han hette. Upplever fortfarande spelet svårt, men kanske är för jag inte lagar mat och så? Har 5 hjärtan nu, går det att få temporärt mer hjärtan med någon mat eller är det bara genom att lämna in Orbs? Stamina suger röv, segt man inte kan klättra eller simma mer än några sekunder typ. Men känner jag behöver mina hjärtan för att klara mig levande.

Spelar det någon roll vilken Divine Beast man tar först?
Har ni några favorit-elexir, favorit-mat etc att rekommendera? Isf vilka ingredienser kör ni?

Klein
2017-03-28, 11:29
OBS. Zelda BOTW Spoilervarning. OBS

Jag är fortfarande vid questen "Free the Divine Beast", (trots spelat 30+h). Har även hela den här 15st minnesplats-questen kvar. Blir mest jag irrar runt och slåss mot samma varelser hela tiden, får ett nytt torn kanske på en kväll och ett shrine om jag har tur. Samt mina vapen går sönder och hittar sämre alternativ.

Jag var uppe på berget vid Zora och hämtade 20st Shock Arrows, men stack ut på sidouppdrag och nu har jag bara 5 arrows kvar. Kan jag fixa dessa på något nytt ställe? Det finns inte kvar några pilar på berget vid han Åsk-gubben där. De andra ställerna kommer jag inte till för det är för varmt och har inte hittat den tröjan än. Så tänkte börja med Zoras Domain där och han Vah Ruta eller vad han hette. Upplever fortfarande spelet svårt, men kanske är för jag inte lagar mat och så? Har 5 hjärtan nu, går det att få temporärt mer hjärtan med någon mat eller är det bara genom att lämna in Orbs? Stamina suger röv, segt man inte kan klättra eller simma mer än några sekunder typ. Men känner jag behöver mina hjärtan för att klara mig levande.

Spelar det någon roll vilken Divine Beast man tar först?
Har ni några favorit-elexir, favorit-mat etc att rekommendera? Isf vilka ingredienser kör ni?

Om du vill ha fler shock arrows så får du väl se till att bli upptäckt av "Åskgubben" så att han börjar skjuta dem.

Stamina > Hjärtan

Och detta av den enkla anledningen att monstren gör alldeles för hög skada. Ett hjärta hit eller dit gör ingen skillnad. Med mer stamina däremot så kan man komma åt många fler höga platser som inte sällan har bra vapen eller seeds som gör att man kan expandera sitt inventory och bära fler vapen.

Elixir och boostande maträtter behöver man väl egentligen bara mot elementär skada: alltså el, kallt, varmt. Stamina recovery och speed boost är de enda boostarna som är användbara hela tiden. Kommer dock inte ihåg recepten på rak arm.

Akerhage
2017-03-28, 12:19
Tack för svaret Klein.
Hur tycker du själv spelet är? Hade väldigt höga förväntningar men har svårt ge det en 10a. Framförallt för att jag stör mig enorm på durabilityn som förstör ganska mycket. Bra drygt behöva byta vapen nästan varje fight. Sen saknar jag dungeons en del. Blir lite tråkigt springa runt i en ganska död värld och slåss mot samma "monster" hela tiden.

Finns massa platser som man tänker att "åh det här måste ju vara något konstigt här, en cirkel med stenar!". I ex Zelda - A Link to the past kunde man kasta bomber eller något där och så hände något. Här stannar man inte upp så ofta och funderar över sådant tyvärr.

För mig ligger spelet nu på kanske 7/10. Men då känns det lite som jag inte har fått full koll än på allt :)

Klein
2017-03-28, 12:42
Tack för svaret Klein.
Hur tycker du själv spelet är? Hade väldigt höga förväntningar men har svårt ge det en 10a. Framförallt för att jag stör mig enorm på durabilityn som förstör ganska mycket. Bra drygt behöva byta vapen nästan varje fight. Sen saknar jag dungeons en del. Blir lite tråkigt springa runt i en ganska död värld och slåss mot samma "monster" hela tiden.

Finns massa platser som man tänker att "åh det här måste ju vara något konstigt här, en cirkel med stenar!". I ex Zelda - A Link to the past kunde man kasta bomber eller något där och så hände något. Här stannar man inte upp så ofta och funderar över sådant tyvärr.

För mig ligger spelet nu på kanske 7/10. Men då känns det lite som jag inte har fått full koll än på allt :)

Man kan inte dungeon-crawla sig igenom ett spel som inte är en dungeon crawler. Spelet blir ganska mycket roligare om man fixar hög stamina, äter för extra speed och stamina recovery samt tämjer en bra häst och ignorerar standard-monster då de bara är värda din tid tidigt i spelet.

Kabuto
2017-03-28, 13:33
OBS. Zelda BOTW Spoilervarning. OBS

Jag är fortfarande vid questen "Free the Divine Beast", (trots spelat 30+h). Har även hela den här 15st minnesplats-questen kvar. Blir mest jag irrar runt och slåss mot samma varelser hela tiden, får ett nytt torn kanske på en kväll och ett shrine om jag har tur. Samt mina vapen går sönder och hittar sämre alternativ.

Jag var uppe på berget vid Zora och hämtade 20st Shock Arrows, men stack ut på sidouppdrag och nu har jag bara 5 arrows kvar. Kan jag fixa dessa på något nytt ställe? Det finns inte kvar några pilar på berget vid han Åsk-gubben där. De andra ställerna kommer jag inte till för det är för varmt och har inte hittat den tröjan än. Så tänkte börja med Zoras Domain där och han Vah Ruta eller vad han hette. Upplever fortfarande spelet svårt, men kanske är för jag inte lagar mat och så? Har 5 hjärtan nu, går det att få temporärt mer hjärtan med någon mat eller är det bara genom att lämna in Orbs? Stamina suger röv, segt man inte kan klättra eller simma mer än några sekunder typ. Men känner jag behöver mina hjärtan för att klara mig levande.

Spelar det någon roll vilken Divine Beast man tar först?
Har ni några favorit-elexir, favorit-mat etc att rekommendera? Isf vilka ingredienser kör ni?

Känns som vi spelar två helt olika spel :d

Varför irrar du bara runt? Pratar du aldrig med npcs i byar? Hur har du missat att man kan köpa pilar av olika slag i olika byar?
Ett litet tips är iaf att titta runt efter shrines och märka ut alla när du går upp i ett torn.
Det finns ingen speciell ordning man behöver göra divine beasts i, men jag tycker att vah naboris var svårast.

Akerhage
2017-03-28, 13:57
Känns som vi spelar två helt olika spel :d

Varför irrar du bara runt? Pratar du aldrig med npcs i byar? Hur har du missat att man kan köpa pilar av olika slag i olika byar?
Ett litet tips är iaf att titta runt efter shrines och märka ut alla när du går upp i ett torn.
Det finns ingen speciell ordning man behöver göra divine beasts i, men jag tycker att vah naboris var svårast.

Haha, ja jag vet inte vad jag ska skylla på faktiskt. Var enklare förr att spela tycker jag. Nu blir det man får tid sitta ner någon gång efter jobbet varje vecka. Dels hinner jag glömma av vart jag slutade och sen är min hjärna trött från dagen så känns som jag inte kommer någonstans. Klart jag har lite side-quests, men tycker inte man verkar få ut något speciellt bra när man klarar dem.

Klein
2017-03-29, 02:22
Haha, ja jag vet inte vad jag ska skylla på faktiskt. Var enklare förr att spela tycker jag. Nu blir det man får tid sitta ner någon gång efter jobbet varje vecka. Dels hinner jag glömma av vart jag slutade och sen är min hjärna trött från dagen så känns som jag inte kommer någonstans. Klart jag har lite side-quests, men tycker inte man verkar få ut något speciellt bra när man klarar dem.


Tekniken är att spara bra vapen till viktiga fighter och ha några kassa vapen på lager till enklare monster. Spjut är, sin låga skada till trots, de bästa vapnen eftersom motståndaren aldrig hinner motattackera. Så ha alltid ett par spjut på lager.
En varelse som står strax utanför Kakariko village kan fixa fler inventory slots för vapen om du klarar hans mini quest och förser honom med koko seeds som du normalt hittar genom att lyfta på stenar på bergstoppar.
Du kan hitta bra svärd på toppen av vissa kullar/berg kring Kakariko village.
Det finns ett helt gäng med Travelers Claymores i närheten av ett vattendrag någonstans i närheten av Dueling peaks stable om jag minns rätt.
Black Lizalfos droppar Lizal Tri-Boomerang som ger 36 i skada.
Du hittar ofta bra vapen i kistor i shrines.

Akerhage
2017-04-20, 15:11
Bumpar tråden med lite reviews på kommande Mario Kart 8 som släpps den 28e april.

hP2xSHgkIts

-o6HeaVNFLE

Kimball
2017-04-20, 15:46
Bumpar tråden med lite reviews på kommande Mario Kart 8 som släpps den 28e april.



Att titta på dessa gör mig mest bara besviken över att ett vettigt battle mode utelämnades helt i 8an. Detta känns ju lite närmare N64-rötterna även om det säkert aldrig kommer bli riktigt så intensivt igen.