handdator

Visa fullständig version : 800 gram frukt och grönsaker om dagen


King Grub
2017-02-24, 10:26
Questions remain about the strength and shape of the dose-response relationship between fruit and vegetable intake and risk of cardiovascular disease, cancer and mortality, and the effects of specific types of fruit and vegetables. We conducted a systematic review and meta-analysis to clarify these associations.

Methods:

PubMed and Embase were searched up to 29 September 2016. Prospective studies of fruit and vegetable intake and cardiovascular disease, total cancer and allcause mortality were included. Summary relative risks (RRs) were calculated using a random effects model, and the mortality burden globally was estimated; 95 studies (142 publications) were included.

Results:

For fruits and vegetables combined, the summary RR per 200 g/day was 0.92 [95% confidence interval (CI): 0.90–0.94, I2=0%, n=15] for coronary heart disease, 0.84 (95% CI: 0.76–0.92, I2=73%, n=10) for stroke, 0.92 (95% CI: 0.90–0.95, I2=31%, n=13) for cardiovascular disease, 0.97 (95% CI: 0.95–0.99, I2=49%, n=12) for total cancer and 0.90 (95% CI: 0.87–0.93, I2=83%, n=15) for all-cause mortality. Similar associations were observed for fruits and vegetables separately. Reductions in risk were observed up to 800 g/day for all outcomes except cancer (600 g/day). Inverse associations were observed between the intake of apples and pears, citrus fruits, green leafy vegetables, cruciferous vegetables, and salads and cardiovascular disease and all-cause mortality, and between the intake of green-yellow vegetables and cruciferous vegetables and total cancer risk. An estimated 5.6 and 7.8 million premature deaths worldwide in 2013 may be attributable to a fruit and vegetable intake below 500 and 800 g/day, respectively, if the observed associations are causal.

Conclusions:

Fruit and vegetable intakes were associated with reduced risk of cardiovascular disease, cancer and all-cause mortality. These results support public health recommendations to increase fruit and vegetable intake for the prevention of cardiovascular disease, cancer, and premature mortality.

Fruit and vegetable intake and the risk of cardiovascular disease, total cancer and all-cause mortality – a systematic review and dose-response meta-analysis of prospective studies. International Journal of Epidemiology, 22 February 2017.

Shqypnia
2017-02-24, 10:30
"n estimated 5.6 and 7.8 million premature deaths worldwide in 2013 may be attributable to a fruit and vegetable intake below 500 and 800 g/day, respectively, if the observed associations are causal."

Skrämmande. Frukt äter jag mkt utav, däremot väldigt lite grönsaker, tyvärr.

King Grub
2017-02-24, 10:31
För konserverad frukt såg man en ökad risk för hjärtsjukdom snarare än några positiva hälsoeffekter.

Och bara grönsaker, inte frukt, skyddade mot cancer.

MasterChief
2017-02-24, 12:17
För konserverad frukt såg man en ökad risk för hjärtsjukdom snarare än några positiva hälsoeffekter.

Och bara grönsaker, inte frukt, skyddade mot cancer.

Det verkade inte finns bär med? Jag har överlag försökt byta ut frukt mot bär då jag mest använda frukt som smaksättare i smoothies. Bättre val hoppas jag?

Min standardsmoothie är: 2 dl naturell yoghurt, 1 dl blandade bär, ofta egenodlat (svarta och röda vinbär, björnbär, jordgubbar, blåbär), en näve fryst grönkål, några frysta broccolibuketter, en skopa bra sockerfri musli och 20 gram vassle med jordgubbsmak. Har en proffsmixer så den blir fantastiskt slät och fin. :)

Blir himla gott och det finns bara en antydan till rå grönsakssmak.

xan
2017-02-24, 14:11
För konserverad frukt såg man en ökad risk för hjärtsjukdom snarare än några positiva hälsoeffekter.

Hur kommer det sig?

svag74
2017-02-24, 14:21
Om inte grönsaker varit så dyrt och kalorifattigt så kanske man hade ätit det mer än 1-2 gånger i veckan :D
Å andra sidan röker jag inte, dricker alkohol väldigt sällan, och är inte överviktigt, så man bör väl leva några år till i trots allt :cool:

Diomedea exulans
2017-02-24, 14:33
Om inte grönsaker varit så dyrt och kalorifattigt så kanske man hade ätit det mer än 1-2 gånger i veckan :D
Å andra sidan röker jag inte, dricker alkohol väldigt sällan, och är inte överviktigt, så man bör väl leva några år till i trots allt :cool:

Frysta grönsaker är väl billigt?

Obolensky
2017-02-24, 14:55
Frysta grönsaker är väl billigt?

Grönsaker som växer ovan jord är alla dyra i förhållande till energiinnehållet.

Diomedea exulans
2017-02-24, 15:04
Grönsaker som växer ovan jord är alla dyra i förhållande till energiinnehållet.

Med grönsaker tänker jag inte krona per kalori, utan krona per bukfylla. ;)

svag74
2017-02-24, 15:36
Med grönsaker tänker jag inte krona per kalori, utan krona per bukfylla. ;)

Man vill ha så mycket kalorier som möjligt och så lite bukfylla som möjligt :cool:
Utom när man deffar då, men det gör jag inte särskilt ofta, nån vecka om året nuförtiden.

Donner
2017-02-24, 15:51
Man vill ha så mycket kalorier som möjligt och så lite bukfylla som möjligt :cool:
Utom när man deffar då, men det gör jag inte särskilt ofta, nån vecka om året nuförtiden.

"Man"? Tror det finns många på kolo, inkl. mig själv, som behöver bukfylla för att bli mätt. Därför är 500gram sommarmix/wokmix/annan mix perfekt för att bli mätt. Antingen det eller att trycka i sig 2000kcal varje måltid.

svag74
2017-02-24, 15:56
"Man"? Tror det finns många på kolo, inkl. mig själv, som behöver bukfylla för att bli mätt. Därför är 500gram sommarmix/wokmix/annan mix perfekt för att bli mätt. Antingen det eller att trycka i sig 2000kcal varje måltid.

Jag generaliserar givetvis utifrån mig själv, vilket känns relevant då jag antagligen är den fysiskt sett mest avvikande personen på hela forumet :D

Obolensky
2017-02-24, 17:02
Märkliga resultat.

För det första brukar man i de allra flesta studier inte göra någon skillnad på frukt och grönsaker, utan man brukar använda begreppet "fruit and vegetables". För det andra har man inte uppmätt någon större skillnad på ORAC-värdet i grönsaker respektive frukt. De högsta värdena - förutom de i kryddor och kakao - har trots allt uppmätts i olika bär. För det tredje har man i provrörsstudier sett att frukt bekämpar cancer - vissa mindre än andra, men nästan alltid något.

Vad skulle vara anledningen till att grönsaker, men inte frukt, bekämpar cancer?

Att grönsaker skulle vara nyttigare än frukt är inte en ny idé, men anledningarna till det är att 1) grönsaker innehåller mindre socker, och 2) grönsaker innehåller fler och mer mikronutrienter än frukt; inte att fytonutrienterna i grönsaker är "bättre" än de i frukt.

Som sagt: märkligt.

Diomedea exulans
2017-02-24, 17:14
Märkliga resultat.

För det första brukar man i de allra flesta studier inte göra någon skillnad på frukt och grönsaker, utan man brukar använda begreppet "fruit and vegetables". För det andra har man inte uppmätt någon större skillnad på ORAC-värdet i grönsaker respektive frukt. De högsta värdena - förutom de i kryddor och kakao - har trots allt uppmätts i olika bär. För det tredje har man i provrörsstudier sett att frukt bekämpar cancer - vissa mindre än andra, men nästan alltid något.

Vad skulle vara anledningen till att grönsaker, men inte frukt, bekämpar cancer?

Att grönsaker skulle vara nyttigare än frukt är inte en ny idé, men anledningarna till det är att 1) grönsaker innehåller mindre socker, och 2) grönsaker innehåller fler och mer mikronutrienter än frukt; inte att fytonutrienterna i grönsaker är "bättre" än de i frukt.

Som sagt: märkligt.

Med tanke på att grönsaker och frukter är två helt olika "kroppsdelar" på växten så tycker jag det är rätt logiskt att de påverkar den som äter det olika. Frukter är till för att ätas så att växtens frön kan spridas, och ska därför smaka gott och se goda ut. Med grönsaker är det väl tvärtom, de "vill" växten inte att man ska äta. (Därför är de flesta veganer onda, bara fallfruktsvegetarianer är goda.)

Bärsärk
2017-02-24, 17:31
Så, "ett äpple" eller i det här fallet; ett par äpplen om dagen håller verkligen doktorn borta? Kors i taket!

upperkatt
2017-02-24, 18:36
Så, "ett äpple" eller i det här fallet; ett par äpplen om dagen håller verkligen doktorn borta? Kors i taket!

Håller till och med döden borta: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=225324

tomten1
2017-02-25, 09:57
Grub var före massmedia:

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/studie-visar-tio-frukter-om-dagen-kan-ge-langre-liv

Dock känns det som att dom feltolkat vissa resultat.

EDIT: Det här är väl ändå fel:

En ny studie i Storbritannien visar nu att man bör äta upp emot 800 gram frukt och grönt i veckan för att minska risken att dö i förtid.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/livsmedelsverket-positiva-till-ny-studie

Det är väl ändå per dag som avses?

King Grub
2017-02-25, 10:07
Dom har uppdaterat texten efter en kvart.

tomten1
2017-02-25, 10:11
För mig står det här kvar:

Man har även kommit fram till att vissa frukter kan hjälpa mot både cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.

Med tanke på att du tidigare skrivit att bara grönsaker hjälper mot cancer och inte frukt, så måste det ändå vara fel.

3bz
2017-02-25, 13:30
Hur kommer det sig?

Noise, residual confounding, tillsatt socker, endocrine disruptors? Finns säkert något mer man kan hitta på. Om det är en verklig effekt skulle jag gissa på det sistnämnda som eventuell förklaring.

Klein
2017-02-25, 14:12
Noise, residual confounding, tillsatt socker, endocrine disruptors? Finns säkert något mer man kan hitta på. Om det är en verklig effekt skulle jag gissa på det sistnämnda som eventuell förklaring.

Mindre fördelaktig ratio mellan energi och vitaminer/fytonutrienter.

Bärsärk
2017-02-25, 14:52
Alla sånna här studier blir ju så luddiga, 800 gram totalt; 700 g frukt och 100 g grönsaker funkar? Ska de vara 50/50? Eller 800 g av varje?

King Grub
2017-02-25, 15:19
Grönsaker är bättre än frukt.

xan
2017-02-25, 15:29
Grönsaker är bättre än frukt.

Ju äckligare, desto bättre. :cryout:

Starke75an
2017-02-25, 15:45
Fan va jobbigt...

King Grub
2017-02-25, 16:02
Jag har lärt tycka om nästan alla grönsaker.

Ju fler färger man äter, desto bättre. Olika färger betyder olika mikronäringsämnen.

xan
2017-02-25, 16:05
Någon som har koll på vilka grönsaker som är mest näringstäta, förutom baljväxter? Spenat, grönkål..?

AlexGBG
2017-02-25, 16:30
Någon som har koll på vilka grönsaker som är mest näringstäta, förutom baljväxter? Spenat, grönkål..?

Skulle dra till med avocado, durian och banan
Edit: Inga grönsaker, dock frukter...

King Grub
2017-02-25, 16:42
Det finns tabeller över alla inkluderade grönsaker och frukter i fullängdsartikeln.

https://www.researchgate.net/profile/Dagfinn_Aune2/publication/309608839_Fruit_and_vegetable_intake_and_the_risk_ of_cardiovascular_disease_total_cancer_and_all-cause_mortality_-_a_systematic_review_and_dose-response_meta-analysis_of_prospective_studies/links/58adc7ba45851503be91e362/Fruit-and-vegetable-intake-and-the-risk-of-cardiovascular-disease-total-cancer-and-all-cause-mortality-a-systematic-review-and-dose-response-meta-analysis-of-prospective-studies.pdf

ATJL
2017-02-25, 19:26
Om man ugnsrostar grönkål, broccolli, morot och läk, hur påverkas näringsvärde etc jmfr med råa?

Wzup2u
2017-02-25, 23:48
För att enkelt få i sig grönsaker wokar man =) gott som attan och mkt grönsaker...
Med lite såser blir fan allt gott dessutom...

Grönsaker kan man göra riktigt goda med ugnsrostning, steka och blanda med grädde eller havregrädde samt kryddor, göra goda råa sallader med olivolja, vinegretter och mkt mer =)... Då blir 500g till en måltid gott enkelt att få i sig...

xan
2017-02-26, 11:54
Om man ugnsrostar grönkål, broccolli, morot och läk, hur påverkas näringsvärde etc jmfr med råa?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7609177&postcount=6

Termy
2017-02-26, 13:42
En riktigt fet salladsbunke är ju en av höjdpunkterna i kvällens megamåltid. Det går ju fan att röra ned allt mellan himmel och jord, tillsammans med kryddor, örter, såser och få en stark/söt/whatever floats your boat blandning som smeker dina smaklökar. Kall som varm.

kaspen
2017-02-26, 18:30
Upp med en hand alla ni som äter 800 gram grönsaker per dag.

xan
2017-02-26, 18:36
Upp med en hand alla ni som äter 800 gram grönsaker per dag.

Räknar man in frukt där är det inte särskilt svårt, men enbart grönsaker? Nej tack. :D

Musique
2017-02-26, 18:53
250 gram broccoli
250 gram brysselkål
200 gram spenat
100 gram vitkål
100 gram hallon
100 gram gurka

Har jag ätit idag till exempel. Säkert ätit mer spenat eftersom jag tog en smoothie också. I den var även rödbeta, grönkål och mer bär.

Termy
2017-02-26, 18:58
Det kan variera lite, allt från några hundra gram till över ett kilo per dag (ej inräknat frukt).

Wain
2017-02-26, 19:22
Upp med en hand alla ni som äter 800 gram grönsaker per dag.

Äter mer.

Cykelcykel
2017-02-26, 19:26
Äter också mer

Lycklig
2017-03-02, 09:45
Jag har lärt tycka om nästan alla grönsaker.

Ju fler färger man äter, desto bättre. Olika färger betyder olika mikronäringsämnen.

En spontan och potentiellt dum fråga men skiljer det sig i mikronäringsämnen i grönsaker likt paprikor som kan förekomma i flertalet färger?

King Grub
2017-03-02, 09:55
Ja, gröna har mycket klorofyll, gula lutein och zeaxantin, oranga alfakaroten, betakaroten och gammakaroten, röda astaxantin och lykopen.

Ovanstående färgordning är också mognadsordningen, så mycket av färgskillnaden på paprikor beror på det också, inte bara på näringsämnena.

ozzian
2017-03-02, 11:23
för mig blir det bara en 2l mixer full av broccoli,spenat,paprika rödbeta mm

kanske 300-400g

kaspen
2017-03-02, 15:16
Ja, gröna har mycket klorofyll, gula lutein och zeaxantin, oranga alfakaroten, betakaroten och gammakaroten, röda astaxantin och lykopen.

Ovanstående färgordning är också mognadsordningen, så mycket av färgskillnaden på paprikor beror på det också, inte bara på näringsämnena.

Är inte astaxantin mest förekommande i fisk/skaldjur samt alger?

Max
2017-03-02, 20:30
Är inte astaxantin mest förekommande i fisk/skaldjur samt alger?
Här gäller näringskedjan. Alger --> Kräftdjur --> Flamingos --> Människa (?)

Det betyder såklart inte att det inte förekommer i t.ex. paprika.

Chok Dee
2017-03-04, 12:01
Jag kan redan se det framför mig...


Året är tvåtusentrettiotolv.... 5kg frukt och grönt om dagen är bra för magen~

Nya studier, nya rön dag in och dag ut... men trots alla fantastiska upptäckter så fungerar ändå alla människors kroppar olika och reagerar olika på diverse livsmedel...

Gör som jag... lägg NOLL energi på alla dessa studier och ta dig välbehövlig tid till att studera DIN EGEN KROPP istället för att förlita sig på något som funkade på testperson nr 312 ..

xcv
2017-03-04, 19:20
Är det någon som har koll på hur dessa hälsofördelar påverkas av att göra smoothie av grönsakerna?

Helst av allt skulle jag vilja göra en batch smoothie med spenat, tomat, kål, ingefära och lite annat på söndagen, och sen dricka det några dagar i rad. En snabb googling verkar dock indikera att vitaminer och andra näringsämnen "tappar sin effekt" jävligt snabbt om man mixar grönsakerna och förvarar i kylen :(

jassadu
2017-03-06, 00:19
Är det någon som har koll på hur dessa hälsofördelar påverkas av att göra smoothie av grönsakerna?

Helst av allt skulle jag vilja göra en batch smoothie med spenat, tomat, kål, ingefära och lite annat på söndagen, och sen dricka det några dagar i rad. En snabb googling verkar dock indikera att vitaminer och andra näringsämnen "tappar sin effekt" jävligt snabbt om man mixar grönsakerna och förvarar i kylen :(

Men varför känner du att du vill göra en batch? Det går ju snabbt o enkelt att göra en smoothie om dagen, eller?

kaspen
2017-03-06, 00:36
Är det någon som har koll på hur dessa hälsofördelar påverkas av att göra smoothie av grönsakerna?

Helst av allt skulle jag vilja göra en batch smoothie med spenat, tomat, kål, ingefära och lite annat på söndagen, och sen dricka det några dagar i rad. En snabb googling verkar dock indikera att vitaminer och andra näringsämnen "tappar sin effekt" jävligt snabbt om man mixar grönsakerna och förvarar i kylen :(

varför inte göra en ny varje dag?

shut teh face
2017-03-06, 08:11
Det hade ju varit för bra om all frukt varit lika nyttigt som grönsaker, det är ju typ lika gott som godis. Så enkelt ska det inte vara .. :d

Jag äter runt 1kg grönsaker om dagen, men jag brukar för det mesta äta mest broccoli, i alla fall till middagen. :em:

Shqypnia
2017-03-06, 10:31
Det är himmelskt att äta frukt per se, skulle aldrig få för mig att få ner allt i en shake. Det är som att mixa sin påse godis från Hemmakväll.

Cykelcykel
2017-03-06, 18:22
Det är himmelskt att äta frukt per se, skulle aldrig få för mig att få ner allt i en shake. Det är som att mixa sin påse godis från Hemmakväll.


Håller med till 100

gohei
2017-03-06, 21:56
Som det ser ut nu så äter jag cirka 400-500g grönsaker om dagen i en sittning. Finns det någon fördel med att sprida ut det mer över dagen eller spelar det ingen roll?

kaspen
2017-03-07, 06:01
Som det ser ut nu så äter jag cirka 400-500g grönsaker om dagen i en sittning. Finns det någon fördel med att sprida ut det mer över dagen eller spelar det ingen roll?

Det finns förmodligen nån teoretisk fördel med att sprida ut det men det lär ju inte ha nån praktisk betydelse.

smerk
2017-03-07, 18:02
Nån som skulle kunna lägga upp en bild så att man kan få en uppfattning om ungefär hur mycket 800 gram grönsaker är? (Med en hälsosam variation av grönsaker då dvs)

xcv
2017-03-10, 19:18
Men varför känner du att du vill göra en batch? Det går ju snabbt o enkelt att göra en smoothie om dagen, eller?

varför inte göra en ny varje dag?

För att det är ett helvete att diska mixern, men det kanske mer är ett tecken på att jag borde köpa något bättre redskap för detta :D

kaspen
2017-03-10, 19:54
För att det är ett helvete att diska mixern, men det kanske mer är ett tecken på att jag borde köpa något bättre redskap för detta :D

Köp en nutribullet. Verkligen noll disk. Allt man behöver göra är att skölja av bladen under kranen

Spiffy
2017-03-10, 20:15
Gör som jag... lägg NOLL energi på alla dessa studier och ta dig välbehövlig tid till att studera DIN EGEN KROPP istället för att förlita sig på något som funkade på testperson nr 312 ..

Hur går du tillväga rent praktiskt med det?

MasterChief
2017-03-10, 20:47
För att det är ett helvete att diska mixern, men det kanske mer är ett tecken på att jag borde köpa något bättre redskap för detta :D

Va? Ta en skvätt diskmedel, ett par deciliter varmvatten och mixa i fem sekunder. Skölj sedan ur ett par gånger. Klart.

Spiffy
2017-03-10, 22:09
Vad är den ultimata grönsaksmixen?

svag74
2017-03-11, 11:58
Verkar ju som alla käkar runt 1kg grönsaker per dag?
Alltså motsvarande 10 normalstora morötter varje dag!
Fattar inte att ni äter så lite? :smash:

Blir ni inte hungriga av att äta så lite kalorilös utfyllnad?
Kanske öka till 4-5kg i alla fall?
Är ju billigt också, blir bara 30kr/dag av 1kg blomkol eller broccoli, = 900kr/mån utöver alla kalorier man måste äta på det.

Nä det kanske skulle subventioneras magsäckstöjning på hela befolkningen, så alla kan få i sig 5kg grönsaker/dag och överleva 50-strecket!


Snittar ungefär 300g grönsaker per vecka!

MasterChief
2017-03-11, 12:56
Verkar ju som alla käkar runt 1kg grönsaker per dag?
Alltså motsvarande 10 normalstora morötter varje dag!
Fattar inte att ni äter så lite? :smash:

Blir ni inte hungriga av att äta så lite kalorilös utfyllnad?
Kanske öka till 4-5kg i alla fall?
Är ju billigt också, blir bara 30kr/dag av 1kg blomkol eller broccoli, = 900kr/mån utöver alla kalorier man måste äta på det.

Nä det kanske skulle subventioneras magsäckstöjning på hela befolkningen, så alla kan få i sig 5kg grönsaker/dag och överleva 50-strecket!


Snittar ungefär 300g grönsaker per vecka!

Enligt tråden är det 4 stycken som säger att de äter 800 gram eller mer. Det är inte alla.

Jag äter mycket grönt eftersom jag tycker det är väldigt gott. Att det är nyttigt är såklart ett stort plus.

caelus
2017-03-12, 14:23
Finns det någon anledning ur näringssynpunkt att äta frukt istället för grönsaker?

Är inte de främsta anledningarna till att äta frukt att det är godare (sötare) och mer praktiskt än att äta grönsaker? Många grönsaker kräver ju tillagning eller beredning i någon form medan frukter oftast kan ätas som de är.

kaspen
2017-03-12, 17:35
Finns det någon anledning ur näringssynpunkt att äta frukt istället för grönsaker?

Är inte de främsta anledningarna till att äta frukt att det är godare (sötare) och mer praktiskt än att äta grönsaker? Många grönsaker kräver ju tillagning eller beredning i någon form medan frukter oftast kan ätas som de är.

Grönsaker är nyttigare än frukt.

Shqypnia
2017-03-13, 10:05
Har man inte ätit mkt grönsaker sedan barnsben så är det dessvärre väldigt svårt att äta mkt grönsaker som vuxen.

upperkatt
2017-03-13, 10:43
Har man inte ätit mkt grönsaker sedan barnsben så är det dessvärre väldigt svårt att äta mkt grönsaker som vuxen.

Hur vet du det?

1x0
2017-03-13, 11:47
Jag åt aldrig grönsaker när jag var liten. Äter ca 2kg om dagen nu sedan 5-6 år tillbaka.
Inte jättebra på äta frukt. Blir mest banan, ananas på konserv, frysta jordgubbar och hallon.

Igår blev det:
1860g rödbetor
640g vitkål
160g morot
500g jordgubbar

Äter hellre grönsaker över varmrättskolhydrater: pasta, potatis, ris etc. Enda är bröd ibland.

Kalorierna och bukfyllan jag vinner från byta ut kolhydraterna mot grönsaker lägger jag på min kvällsmat.

Min kost blir väldigt mycket fiber, vitaminer och mineraler - men även högt sockerintag. Jag tror att det är bättre med mycket fiber+mikros och mycket/en del socker - förutsatt ej grisbulkar och stillasittande. Än lite fiber, mikronutrientsnålt och inget socker.

Nu blir mina varmrättsmåltider (första måltiden för dagen) LCHF och riktigt bromeals. Protein och grönsaker. Hade blivit meckigt om jag haft familj (?). :P

Wain
2017-03-13, 12:01
Jag åt aldrig grönsaker när jag var liten. Äter ca 2kg om dagen nu sedan 5-6 år tillbaka.
Inte jättebra på äta frukt. Blir mest banan, ananas på konserv, frysta jordgubbar och hallon.

Igår blev det:
1860g rödbetor
640g vitkål
160g morot
500g jordgubbar

Äter hellre grönsaker över varmrättskolhydrater: pasta, potatis, ris etc. Enda är bröd ibland.

Är inte potatis lika mycket en grönsak som rödbetor och morötter?

1x0
2017-03-13, 12:23
Är inte potatis lika mycket en grönsak som rödbetor och morötter?
Tolkar ditt inlägg som ett konstaterande och ingen fråga. Du har rätt.
Jag hade dålig koll. Tack - läste på nu (http://svenskpotatis.se/om-potatis/naringsvarde)! Visste inte ens att potatis innehöll fibrer haha (fast mestadels i skalet).
Ska handla potatis idag! :P

Shqypnia
2017-03-13, 13:09
Hur vet du det?

En fågel viskade det till mig.

jag pratar utifrån egen erfarenhet. Jag kan dock inflika att jag äter grönsaker nu -men gjorde aldrig det som barn. Skillnaden är att de inte kmr lika "naturligt" som för andra i min omgivning som har ätit det hela livet.

xan
2017-03-14, 15:47
Grönsaker är nyttigare än frukt.

Alla nyttiga ämnen inräknade? Även antioxidanter, fytokemikalier osv?

Diomedea exulans
2017-03-14, 15:51
Är inte potatis lika mycket en grönsak som rödbetor och morötter?

Tolkar ditt inlägg som ett konstaterande och ingen fråga. Du har rätt.
Jag hade dålig koll. Tack - läste på nu (http://svenskpotatis.se/om-potatis/naringsvarde)! Visste inte ens att potatis innehöll fibrer haha (fast mestadels i skalet).
Ska handla potatis idag! :P

Känns som om man vill sortera det som ett "mellanting" mellan grönsaker och kolhydratskälla, eftersom det innehåller typ dubbelt så mycket kalorier som många grönsaker, men mycker mindre än pasta, ris och bröd.

ARMSTARK
2017-03-14, 16:16
Har man inte ätit mkt grönsaker sedan barnsben så är det dessvärre väldigt svårt att äta mkt grönsaker som vuxen.

Kost är ärftligt, det stämmer ofta. Jag hade aldrig ätit grönsaker innan sena tonåren, då endast i form av gurka. Många år senare började jag tvinga mig till det bara på grund av att jag insåg att min kropp behövde det.
Morsan är pensionär nu och får färdiga måltider, jag har sett lite ärtor och någon liten bit morot på tallriken så hon kanske börjar äta grönsaker på gamla dar. :d

kaspen
2017-03-14, 18:41
Kost är ärftligt, det stämmer ofta. Jag hade aldrig ätit grönsaker innan sena tonåren, då endast i form av gurka. Många år senare började jag tvinga mig till det bara på grund av att jag insåg att min kropp behövde det.
Morsan är pensionär nu och får färdiga måltider, jag har sett lite ärtor och någon liten bit morot på tallriken så hon kanske börjar äta grönsaker på gamla dar. :d

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/28231094/

ARMSTARK
2017-03-15, 16:13
Kan baljväxter räknas in som ett substitut för rena grönsaker?

upperkatt
2017-03-15, 18:57
IMO väldigt lätt att lära sig att äta grönsaker när man är vuxen. Fick kväljningar av kokta rödbetor ett par månader sedan, och nu njuter jag av det. Bara att fortsätta äta tills det blir gott. Medvetenheten om att det är nyttigt gör att jag kan tvinga mig att äta det i början.

Sheikah
2018-03-12, 09:28
HUR lyckas man med det här utan att få i sig för mycket fibrer totalt? Någon som har tips?

chadd
2018-03-12, 10:54
HUR lyckas man med det här utan att få i sig för mycket fibrer totalt? Någon som har tips?

Hur mycket är för mycket? Rek. är 25-35g som minimum. Mer är sällan problem om det inte är stor bolus.

1kg broccoli ger strax över 20g.

Alltså inga problem att få i sig sina 800g grönsaker

Sheikah
2018-03-12, 11:05
Hur mycket är för mycket? Rek. är 25-35g som minimum. Mer är sällan problem om det inte är stor bolus.

1kg broccoli ger strax över 20g.

Alltså inga problem att få i sig sina 800g grönsaker

60 gram är rekommenderat max. Äter man mycket havregryn, bulgur, linser, potatis, etc, så kommer MYCKET fibrer på köpet. 200 gram havregryn/bulgur, som jag äter dagligen, är 20-25 gram fibrer bara där. Linser ska vi inte ens tala om..

Wain
2018-03-12, 11:18
60 gram är rekommenderat max. Äter man mycket havregryn, bulgur, linser, potatis, etc, så kommer MYCKET fibrer på köpet. 200 gram havregryn/bulgur, som jag äter dagligen, är 20-25 gram fibrer bara där. Linser ska vi inte ens tala om..

Potatis ligger på ca 2.2% fiber.

Southmountain25
2018-03-12, 11:43
HUR lyckas man med det här utan att få i sig för mycket fibrer totalt? Någon som har tips?

Jag skulle dra ned på mängden gryn och baljväxter alternativt välja icke-fullkornsvarianten av gryn och baljväxterna med lite mindre fibrer (typ Eldorados black eye bönor) tills man inte längre upplever problem.

Sen kan du ju ersätta dem med animalisk mat, om det inte strider mot etiska principer.

Sheikah
2018-03-12, 12:15
Jag skulle dra ned på mängden gryn och baljväxter alternativt välja icke-fullkornsvarianten av gryn och baljväxterna med lite mindre fibrer (typ Eldorados black eye bönor) tills man inte längre upplever problem.

Sen kan du ju ersätta dem med animalisk mat, om det inte strider mot etiska principer.

Äter 80% plantbaserat. Fisk sällan men ibland. Baljväxter är en fantastisk näringskälla och en stapelvara i min kost...

Utan att ha räknat med några grönsaker, förutom en banan till frukost, så är mitt fiberintag på 55 gram enligt kostbevakningen.se. För visso äter jag grönsaksgrytor till lunch, med tomter, pumpa etc. Men där kommer inte så mycket fibrer. Chiafrön, havregryn och cerealier, frukt, och baljväxter verkar vara fiberbovarna.

Upplever inte direkt något problem med mitt fiberintag, mer än att jag ibland är gasig. Är rädd för negativa effekter av för hög fiberkonsumtion (näringsämnen som man går miste om, testosteron etc)

chadd
2018-03-12, 12:27
60 gram är rekommenderat max. Äter man mycket havregryn, bulgur, linser, potatis, etc, så kommer MYCKET fibrer på köpet. 200 gram havregryn/bulgur, som jag äter dagligen, är 20-25 gram fibrer bara där. Linser ska vi inte ens tala om..

Jag är nyfiken på var du hittat denna siffra för max. Har letat och hittar inte någon maxrek.

Potatis och linser är väl hursomhelst att räkna som grönsak? Bönor likaså.

Sheikah
2018-03-12, 12:32
Jag är nyfiken på var du hittat denna siffra för max. Har letat och hittar inte någon maxrek.

Potatis och linser är väl hursomhelst att räkna som grönsak? Bönor likaså.

Potatis och bönor är väl inte grönsaker? Jag tänker traditionella, lågkalorigrönsaker som kål, mangold, spenat, tomat, ärtor etc. Men om linser och baljväxter ingår är det ju kanon. Blev osäker nu.

Fibrer:
Minimum 30 gram, maximum 60 gram är bra siffror att gå efter. För mycket fibrer är inte bra och kan leda till magproblem, förlust av näringsämnen och försämrade hormonnivåer.

Max
2018-03-12, 17:33
HUR lyckas man med det här utan att få i sig för mycket fibrer totalt? Någon som har tips?
Det finns en hel del frukter som inte har så mycket fibrer.

Wain
2018-03-13, 09:26
Potatis och bönor är väl inte grönsaker? Jag tänker traditionella, lågkalorigrönsaker som kål, mangold, spenat, tomat, ärtor etc. Men om linser och baljväxter ingår är det ju kanon. Blev osäker nu.

Fibrer:

Om du räknar andra rotfrukter så måste du väl räkna potatis? Ärtor är baljväxter.

King Grub
2018-03-13, 09:56
https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/varfor-raknas-inte-poatis-med/

Då skulle folk som ätit potatis till middag tro att dom inte behöver äta några andra grönsaker.

Ozziking
2018-03-13, 22:09
HUR lyckas man med det här utan att få i sig för mycket fibrer totalt? Någon som har tips?

Undrar också. Särskilt vid ett högre energibehov (3500+) och med en kost med hög andel kolhydrater (400g+).

Nu äter jag inte lika stor andel plantbaserat som du, men det jag har gjort är att öka proteinintag (3-4g/kv) genom vassleprotein, kött/fisk/fågel, mjölkprodukter etc, vilket per automatik har gjort att jag fått ner min fibermängd en aning jämfört med när jag åt lägre proteinintag (2-3g) och högre andel kolhydrat. Nu är det kanske inte optimalt för konditionsprestation, och mitt problem återstår fortfarande en del, att jag fortfarande får i mig "för mycket fibrer".

Älskar dock frukt & grönt i alla dess former, så det är väldigt svårt att låta bli. ca 4 frukter om dagen och ~500-600g grönsaker. Övriga "stora" fiberkällor bli väl havregryn, ris/pasta/potatis.

Jacobheitman här på forumet - AKA "Frukterianen på anabola" - AKA "kallduschkungen" - Äter plantbaserat också, och var (är?) inne i en period där han levde som frukterian. Han skrev ett inlägg till mig när jag nojade över fiberintag att man skulle räkna % av sitt totala energibehov istället för X antal gram om dagen - Då stämde mitt fiberintag in i lite bättre ramar. (Under denna period åt jag ca 4-4,5k kcal om dagen. Då var det svårare att stilla sitt behov av hunger och övriga makronutrienter samtidigt som att man skulle hålla fiberintaget lågt. Vem vill leva på cornflakes liksom. :d)

Ozziking
2018-03-18, 08:42
Bomp


Skickat från min iPhone med Tapatalk

StarkaUlf
2018-03-18, 08:50
Man äter t.ex mer av ris, pasta, couscous, hirs, gryn utan mycket fibrer och bröd utan mycket fibrer.

Man kanske får anpassa typen av grönsaker och frukter om man vill ha mindre fibrer i sig.