handdator

Visa fullständig version : Varför är många långa duktiga i marklyft?


trädgårdsmöbel
2017-02-24, 00:02
Jag är strax under 180cm, och marklyft är för mig, gissningsvis för dig och gissningsvis för de flesta andra en tyngre övning än ett halvt marklyft. Ju kortare lyftet blir, ju lättare blir det.

Motsvarande minskning om man ökar rörelselängden, ställ dig på en decimeter upphöjning med fötterna och jag vågar nästan lova att du tappar 20kg eller mer från ditt vanliga max.

En lång person drar alltid från högre höjd, han (eller hon) börjar inte i en ganska komfortabel smalbenshöjd utan längre från knät.

Rent logiskt borde en kort person kunna lyfta mer än en lång person, speciellt i marklyft. Men de bästa marklyftarna är ju långa.

Nu önskar jag att få det här pedagogiskt förklarat och utrett för mig, varför är inte de bästa marklyftarna c:a 160cm och kubformade med aparmar och 1 dms lyftväg utan långa som lyfter stången kanske en meter?

Bob90
2017-02-24, 00:07
Duktiga som i absolut eller relativ styrka?
Långa personer har väl större potential till större absolut styrka än korta personer?
Finns liksom mer plats för muskler på en lång kropp än en kort kropp.

Hemi
2017-02-24, 02:05
Brother, Har inte den blekaste men power atleter typ Usain Bolt typen med långa armar brukar kunna marka lite mer i förhållande till böj och bänk. Jag 189 cm drar helt otränad mer än de flesta jag möter men nästan alla kortare klipper mig i bänk.

delta_mats
2017-02-24, 02:23
Det har nog med vinklar att göra. Långa och korta personer har inte samma proportioner.

trädgårdsmöbel
2017-02-24, 06:16
Det har nog med vinklar att göra. Långa och korta personer har inte samma proportioner.

Långa personer borde ha dåliga proportioner säger mig min logik, men den logiken håller inte i praktiken :)

sweetkarolina
2017-02-24, 07:23
Riktigt korta har ofta allvarliga problem med greppet. Lättviktaren Sergey Fedosienko brukar dra runt 270 kg mark i 59:an. Han är ca 1.40 lång. Med dragremmar har iag sett film när han drar 290×3

Man brukar säga att det snarast har med längden på lårben att göra. Har man långa lårben (i förhållande till övriga kroppsdelar) så har man ofta bra mark. Korta lårben ger sämre vinklar. (Men korta lårben är ofta bra i böj). En snabb hobbyanalys så gissar jag att korta lårbenen gör att man har ett kortare ROM till att nå godkänt djup i böjen, men i marklyft finns inget godkänt djup. Jag gissar att de långa lårbenen kan nå ner till stången utan att behöva gå lika djupt som de korta, och det ger ett mer fördelaktigt startläge.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

rooz
2017-02-24, 07:36
Riktigt korta har ofta allvarliga problem med greppet. Lättviktaren Sergey Fedosienko brukar dra runt 270 kg mark i 59:an. Han är ca 1.40 lång. Med dragremmar har iag sett film när han drar 290×3

Man brukar säga att det snarast har med längden på lårben att göra. Har man långa lårben (i förhållande till övriga kroppsdelar) så har man ofta bra mark. Korta lårben ger sämre vinklar. (Men korta lårben är ofta bra i böj). En snabb hobbyanalys så gissar jag att korta lårbenen gör att man har ett kortare ROM till att nå godkänt djup i böjen, men i marklyft finns inget godkänt djup. Jag gissar att de långa lårbenen kan nå ner till stången utan att behöva gå lika djupt som de korta, och det ger ett mer fördelaktigt startläge.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Har greppstrykan (eller bristen av den) att göra mer med hur långa fingrar / stora händer du har? För greppet går ju att träna. Och jag har sett 2 stycken 300+ kg i mark faila på CoC 2.

ceejay
2017-02-24, 07:49
Jag är lång men relativt proportionerlig överlag. Min mark är snuskigt mycket bättre än min böj.
Jag tar nog inte CoC 2. Eller vilken testade jag senast Viktor? :)
Iofs så skulle jag köra med tumlås om jag markade utan remmar. Men 300+ gör jag nog om jag får träna på det ett par gånger.

Stuffer
2017-02-24, 07:52
Långa personer borde ha dåliga proportioner säger mig min logik, men den logiken håller inte i praktiken :)

Nej i princip så har inte personens totala längd någon direkt inverkan. Proportioner handlar bara om vart på kroppen längden sitter. T.ex om den sitter i benen eller i överkroppen. En pyssling och en jätte kan ha exakt samma proportioner.
Jag och min sambo är lika långa med har helt olika proportioner. Jag är byggd som en tax med korta ben och lång överkropp medan hon är byggd som en struts där det mesta av hennes längd sitter i benen.

Däremot är det precis som du skrev att längre personer måste lyfta vikten en längre sträcka till utlåsningen och därför uträttas där ett större arbete (vikt*sträcka)

Taragon
2017-02-24, 08:06
Tycker att fler korta lyftare kör Sumo och får då väldigt bra vinklar. Tex JP Cauchi som är ca 160cm har ju väldigt fördelaktliga vinklar och drar väl ca 280kg i -66.

rooz
2017-02-24, 08:16
Jag är lång men relativt proportionerlig överlag. Min mark är snuskigt mycket bättre än min böj.
Jag tar nog inte CoC 2. Eller vilken testade jag senast Viktor? :)
Iofs så skulle jag köra med tumlås om jag markade utan remmar. Men 300+ gör jag nog om jag får träna på det ett par gånger.

2'an, som du hade en 2 cm kvar att stänga.

MackeJuve
2017-02-24, 08:32
Har greppstrykan (eller bristen av den) att göra mer med hur långa fingrar / stora händer du har? För greppet går ju att träna. Och jag har sett 2 stycken 300+ kg i mark faila på CoC 2.

För att stänga grippers är det väl en allmän sanning att stora händer/långa fingrar är bra? Huruvida den sortens greppstyrka är överförbar till marklyft har jag diskuterat förut i en grepptråd. Det är klart att den är överförbar, men troligtvis inte så markant. Jag har inte dragit några 300 kg men likväl 250 kg med mixat grepp utan att ha en tillstymmelse till att tappa stången. Då kan jag inte ens stänga CoC#1 :D

Diomedea exulans
2017-02-24, 08:39
Långa brukar ha proportioneligt kort bål, vilket måste vara väldigt fördelaktigt i marklyft. Föreställ er att ceejays axlar satt 30 cm längre fram i startpositionen i marken, det skulle innebära oerhört mycket mer jobb för alla muskler som rätar upp bålen.

Deras relativt långa armar kompenserar för att stången kommer längre ner.

Plus korta underben som Karro säger.

Livet
2017-02-24, 08:48
Riktigt korta har ofta allvarliga problem med greppet. Lättviktaren Sergey Fedosienko brukar dra runt 270 kg mark i 59:an. Han är ca 1.40 lång. Med dragremmar har iag sett film när han drar 290×3

Man brukar säga att det snarast har med längden på lårben att göra. Har man långa lårben (i förhållande till övriga kroppsdelar) så har man ofta bra mark. Korta lårben ger sämre vinklar. (Men korta lårben är ofta bra i böj). En snabb hobbyanalys så gissar jag att korta lårbenen gör att man har ett kortare ROM till att nå godkänt djup i böjen, men i marklyft finns inget godkänt djup. Jag gissar att de långa lårbenen kan nå ner till stången utan att behöva gå lika djupt som de korta, och det ger ett mer fördelaktigt startläge.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Jag hade gissat att långa lårben var dåligt för marken eftersom höften hamnar längre bort ifrån stången men det kanske inte är så eller att någon fördel med långa lårben överväger det.

rooz
2017-02-24, 08:54
För att stänga grippers är det väl en allmän sanning att stora händer/långa fingrar är bra? Huruvida den sortens greppstyrka är överförbar till marklyft har jag diskuterat förut i en grepptråd. Det är klart att den är överförbar, men troligtvis inte så markant. Jag har inte dragit några 300 kg men likväl 250 kg med mixat grepp utan att ha en tillstymmelse till att tappa stången. Då kan jag inte ens stänga CoC#1 :D

Båda personerna jag utförde mitt CoC-test på har ganska stora händer. Jag har dragit 220 med konventionellt grepp, 150 med en hand. Jag gissar att du har lite större händer?

Men min fråga är väll, är du körd om du har små händer?

MackeJuve
2017-02-24, 08:58
Båda personerna jag utförde mitt CoC-test på har ganska stora händer. Jag har dragit 220 med konventionellt grepp, 150 med en hand. Jag gissar att du har lite större händer?

Men min fråga är väll, är du körd om du har små händer?

Vilken CoC har du stängt? Nej, mina händer är "normala", varken stora eller små.

Andra frågan får någon annan besvara.

Fetknoppen
2017-02-24, 09:01
Jag hade gissat att långa lårben var dåligt för marken eftersom höften hamnar längre bort ifrån stången men det kanske inte är så eller att någon fördel med långa lårben överväger det.

Det är längdförhållandet mellan lårbenen och rygg som avgör potentialen för marklyft (om övriga genetiska förutsättningar är fixerade). Med enkel matematik kan man göra beräkningar på krafterna och inse att en lång rygg och korta lårben är katastrof. Då krävs det mkt mera muskler för att klara tunga lyft.

rooz
2017-02-24, 09:05
Vilken CoC har du stängt? Nej, mina händer är "normala", varken stora eller små.

Andra frågan får någon annan besvara.

2'5 för 2 reps. Typ 2 cm kvar på 3'an. Med sporadisk träning.

sweetkarolina
2017-02-24, 09:07
Har greppstrykan (eller bristen av den) att göra mer med hur långa fingrar / stora händer du har? För greppet går ju att träna. Och jag har sett 2 stycken 300+ kg i mark faila på CoC 2.
Greppstyrka för att stänga coc och att hålla greppet i en mark är ganska olika. Det behöver inte finnas nån spec korrelation.
Att dvärgarna har dåligt grepp i marken är nog uteslutande pga de har små händer och kan knappt greppa runt stången.

Diomedea exulans
2017-02-24, 09:13
Jag hade gissat att långa lårben var dåligt för marken eftersom höften hamnar längre bort ifrån stången men det kanske inte är så eller att någon fördel med långa lårben överväger det.

Tänk att med långa lårben kan knäna vara mer uträtade i början av lyftet.

Guckenn
2017-02-24, 10:25
Långa människor har ofta längre lemmar relativt till resten av kroppen. Långa armar och kort överkropp är väldigt bra i marklyft eftersom det blir kortare lyftväg och en kort överkropp är en kort hävarm.

Shqypnia
2017-02-24, 10:29
Jag är 177 och tkr mark är den svåraste övningen att öka i.

Tree Fiddy
2017-02-24, 11:51
2'5 för 2 reps. Typ 2 cm kvar på 3'an. Med sporadisk träning.

Jag stänger 2.5 på beställning med höger, är det stor skillnad på 2.5 och 3an? Aldrig känt på 3an.

VoDaresVins
2017-02-24, 12:21
Jag stänger 2.5 på beställning med höger, är det stor skillnad på 2.5 och 3an? Aldrig känt på 3an.

Har sparat siffror jag tog från en sida tidigare där de testat olika grippers hur exakta de var. Medelvärden där var 238lbs för #2.5 coh 280lbs för #3. Alltså 18% tyngre om jag räknat rätt. :)

Tree Fiddy
2017-02-24, 12:36
Man kanske borde beställa en 3a också, skulle vara kul att stänga den bara för att.

sweetkarolina
2017-02-24, 13:12
http://i.imgur.com/ZPQo21S.jpg
https://imgur.com/gallery/OmIbL

Jag ritade en bild för att förklara lårben kontra rygglängd.
Streckgubbarna har 10 mm skenben och 20 mm armar. Vikterna är 10 mm höga. (I verkligheten är de typ 45 cm höga så har ni skalan också)
Har för enkelhetens skull dragit skenben och armar helt lodräta, i verkligheten kompenserar man genom att skjuta fram knäna något.

Vänster gubbe har 10 mm lårben o 20 mm rygg.
Höger gubbe har 15 mm lårben o 15 mm rygg.
Höger gubbe lyfter mer.

ARMSTARK
2017-02-24, 13:30
http://i.imgur.com/ZPQo21S.jpg
https://imgur.com/gallery/OmIbL

Jag ritade en bild för att förklara lårben kontra rygglängd.
Streckgubbarna har 10 mm skenben och 20 mm armar. Vikterna är 10 mm höga. (I verkligheten är de typ 45 cm höga så har ni skalan också)
Har för enkelhetens skull dragit skenben och armar helt lodräta, i verkligheten kompenserar man genom att skjuta fram knäna något.

Vänster gubbe har 10 mm lårben o 20 mm rygg.
Höger gubbe har 15 mm lårben o 15 mm rygg.
Höger gubbe lyfter mer.

Vilken bra skiss, säger mer än 1000 ord. :)

viringer
2017-02-24, 14:36
Nja tror inte jag håller med där. Korta ben med stor röv är ultimat.

trädgårdsmöbel
2017-02-24, 14:39
Snyggt, lättförståelig även för oss som inte kan matte, tack Karro!

Diomedea exulans
2017-02-24, 14:47
Nja tror inte jag håller med där. Korta ben med stor röv är ultimat.

Säker på det? Korta ben innebär ju lång rygg...

Kel Varnsen
2017-02-24, 15:22
Jag är lång men relativt proportionerlig överlag. Min mark är snuskigt mycket bättre än min böj.
Jag tar nog inte CoC 2. Eller vilken testade jag senast Viktor? :)
Iofs så skulle jag köra med tumlås om jag markade utan remmar. Men 300+ gör jag nog om jag får träna på det ett par gånger.
Om du inte stänger CoC#2 kan jag lova att det bara är pga bristande teknik. Jag har stängt CoC#2,5 och är supersvag i grepp och allt annat för den delen.

Nilzeen
2017-02-24, 16:09
Jag är 185cm och har rent ut sagt ett helv'te i marklyft (min kropp består utav 90% överkropp tillsammans med korta lårben och t-rex armar..), frontböjde för övrigt ca 10kg under min bästa mark för några år sedan, så får väl va glad över de.*cry*

Chorizo
2017-02-24, 18:03
Min iakttagelse är att långa nybörjare Ofta har lättare för marklyft än t ex bänk å böj.

Långa smalben är en fördel (mer ben över stången fördelaktigare vinklar) och långs armar är en fördel. Förhållandevis kort överkropp är en fördel. Detta brukar ju stämma in på långa peroner. Har man bra vinklar kan man träna hårdare och tycker säkert det är roligare också pga av att man utvecklas...

baktung
2017-02-24, 18:41
Om du inte stänger CoC#2 kan jag lova att det bara är pga bristande teknik. Jag har stängt CoC#2,5 och är supersvag i grepp och allt annat för den delen.


Om du har stängt #2,5 är du långt ifrån svag men har man höga ambitioner så känns det kanske så. Jag försökte över ett år förut men klarade aldrig min #2. Jag skulle säga att jag känner mig supersvag. Alla jag tar i hand med, till och med otränade, klämmer sönder min hand om det blir ett ordentligt handslag. Den enda jag får övertag mot är fan morsan.

baktung
2017-02-24, 18:48
Jag ritade en bild för att förklara lårben kontra rygglängd.
Streckgubbarna har 10 mm skenben och 20 mm armar. Vikterna är 10 mm höga. (I verkligheten är de typ 45 cm höga så har ni skalan också)
Har för enkelhetens skull dragit skenben och armar helt lodräta, i verkligheten kompenserar man genom att skjuta fram knäna något.

Vänster gubbe har 10 mm lårben o 20 mm rygg.
Höger gubbe har 15 mm lårben o 15 mm rygg.
Höger gubbe lyfter mer.

Har sett den typen av skisser förut och det verkar stämma för mig som har förhållandevis korta ben och lång rygg (även fått just denna kommentar på gymmet av en erfaren person).

Jag upplever dock att det inte är benen som är min svaga punkt, utan ryggen. Alltså, när jag marklyfter så är det ryggen jag tappar (börjar småkrumma) men hur kommer det sig om jag står förhållandevis upprätt med ryggen jämfört med någon med långa ben som måste stå mer framåtböjd? För mig känns det mer logiskt att en mer upprätt rygg i starten borde vara fördelaktigt, men så är uppenbarligen inte fallet. Jag borde alltså få problem att räta ut benen, inte att dra med ryggen. Men jag kanske bara inbillar mig detta, d.v.s. det som egentligen sker är att rumpan sticker iväg bakåt för mycket när jag rätar ut benen, så att ryggen får kämpa mycket mer än för någon som har långa ben, trots att den långa personen är mer framåtböjd i starten.

Rikard Jansson
2017-02-24, 19:17
Har sett den typen av skisser förut och det verkar stämma för mig som har förhållandevis korta ben och lång rygg (även fått just denna kommentar på gymmet av en erfaren person).

Jag upplever dock att det inte är benen som är min svaga punkt, utan ryggen. Alltså, när jag marklyfter så är det ryggen jag tappar (börjar småkrumma) men hur kommer det sig om jag står förhållandevis upprätt med ryggen jämfört med någon med långa ben som måste stå mer framåtböjd? För mig känns det mer logiskt att en mer upprätt rygg i starten borde vara fördelaktigt, men så är uppenbarligen inte fallet. Jag borde alltså få problem att räta ut benen, inte att dra med ryggen. Men jag kanske bara inbillar mig detta, d.v.s. det som egentligen sker är att rumpan sticker iväg bakåt för mycket när jag rätar ut benen, så att ryggen får kämpa mycket mer än för någon som har långa ben, trots att den långa personen är mer framåtböjd i starten.

Lägg upp ett klipp :)

spoon
2017-02-24, 21:35
Vilka långa personer syftar ts på? Annars så brukar väl -83 -93 och -105 inneha dom bästa marklyftarna. Dom längre lyftarna hamnar i dom tyngre viktklasserna och lyfter inte så mycket mer trots många fler kilon kroppsvikt.

Tapatalk

spoon
2017-02-24, 21:40
Kollade upp rekorden men det blir slarvigt från telefonen.

-93 372,5
-105 362
-120 372
+120 375

Dom tyngre lyftarna är oftast lite längre. Så jag tycker inte att tesen stämmer så bra.

Edit. Cepestörda rekord btw.

Tapatalk

DudX
2017-02-24, 22:04
Jag är lång men relativt proportionerlig överlag. Min mark är snuskigt mycket bättre än min böj.
Jag tar nog inte CoC 2. Eller vilken testade jag senast Viktor? :)
Iofs så skulle jag köra med tumlås om jag markade utan remmar. Men 300+ gör jag nog om jag får träna på det ett par gånger.


jag har tvärtom. trycker lätt #2 och #2.5
markar inte i närheten av dina vikter.
men så är jag bara 187cm.

Chorizo
2017-02-24, 22:11
Kollade upp rekorden men det blir slarvigt från telefonen.

-93 372,5
-105 362
-120 372
+120 375

Dom tyngre lyftarna är oftast lite längre. Så jag tycker inte att tesen stämmer så bra.

Edit. Cepestörda rekord btw.

Tapatalk

Mage på de tyngre lyftarna. Mage kan vara en nackdel i marklyft. Å sen håller väl inte svenska ipftungvikten samma klass generellt i styrkelyft som de lättare klasserna...

baktung
2017-02-24, 22:52
Lägg upp ett klipp :)

Ja, det får bli så helt enkelt. Filmar från lämplig vinkel nästa gång jag går tungt. Kanske man kan få lite vettig feedback.

koncept
2017-02-24, 22:58
Kollade upp rekorden men det blir slarvigt från telefonen.

-93 372,5
-105 362
-120 372
+120 375

Dom tyngre lyftarna är oftast lite längre. Så jag tycker inte att tesen stämmer så bra.

Edit. Cepestörda rekord btw.

Tapatalk

Mage på de tyngre lyftarna. Mage kan vara en nackdel i marklyft. Å sen håller väl inte svenska ipftungvikten samma klass generellt i styrkelyft som de lättare klasserna...

+1

Det handlar främst om proportioner som andra har påpekat. En stor anledning till att långa personer är bättre i marklyft är för att de tenderar att ha bättre proportioner för marklyft (längre armar och ben relativt ryggen) i jämförelse med korta personer. Alltså inte för att de är långa. Att långa personer sedan drar mer vikt i absoluta tal handlar om att de väger mer och har mer muskelmassa.

De bästa marklyftarna i de lägre viktklasserna, dvs utav korta personer, har samma proportioner som de bästa långa marklyftarna i högre viktklasser. Se Lamar Gant (1.57 cm) och Richard Hawthorne (1.60 cm). Vissa väldigt stora lyftare i plussen har sämre proportioner för mark trots sin längd. Magen är i vägen, vilket gör att de behöver sätta höften suboptimalt lågt i starten.

ceejay
2017-02-24, 23:02
Jag lyfter mycket med ryggen. Tror jag startar med stjärten rätt högt och benen relativt raka.

trädgårdsmöbel
2017-02-25, 10:42
Men lättviktarna drar ofta sumo, vilket är en annan övning. Sumo räknas inte, åtminstone inte i den här tråden.

spoon
2017-02-25, 11:18
Men lättviktarna drar ofta sumo, vilket är en annan övning. Sumo räknas inte, åtminstone inte i den här tråden.
Vilka långa lyftare är det som du syftar på? För jag delar inte din uppfattning. Jag kan tänka mig att en tung kille är stark. Men en lång speta har väl inga fördelar?

Tapatalk

1x0
2017-02-25, 11:39
Men lättviktarna drar ofta sumo, vilket är en annan övning. Sumo räknas inte, åtminstone inte i den här tråden.

Vilka långa lyftare är det som du syftar på? För jag delar inte din uppfattning. Jag kan tänka mig att en tung kille är stark. Men en lång speta har väl inga fördelar?

Tapatalk
Vet ni någon lång (190+cm) som kör sumo och är framgångsrik?
Jag är 197cm med ganska korta lårben, lång rygg, medel armar - sumo känns bäst och tror jag är starkare där än smalt. (Är benrangel (96-97kg) och klenis tho.)

ceejay
2017-02-25, 12:45
Jag borde nog dra 300 i halvsumo med ett par träningspass.

stromming
2017-02-26, 14:04
Om du har stängt #2,5 är du långt ifrån svag men har man höga ambitioner så känns det kanske så. Jag försökte över ett år förut men klarade aldrig min #2. Jag skulle säga att jag känner mig supersvag. Alla jag tar i hand med, till och med otränade, klämmer sönder min hand om det blir ett ordentligt handslag. Den enda jag får övertag mot är fan morsan.

Min upplevelse är att det är skillnad på kross-styrka och greppstyrka. Jag kan knappt stänga CoC #1 och kan inte klämma ett handslag hårt nog för att skada en tolvårig flicka men har inga problem med greppet när jag markar 200. Sen har jag rätt små händer också, det borde vara en rätt stor faktor när det gäller CoC

itzhakskenstrom
2017-02-26, 14:13
Vet ni någon lång (190+cm) som kör sumo och är framgångsrik?

Minns jag inte helt fel så drog O.D. Wilson sumo, och den karln var gigantisk.

Diomedea exulans
2017-02-26, 14:23
Min upplevelse är att det är skillnad på kross-styrka och greppstyrka. Jag kan knappt stänga CoC #1 och kan inte klämma ett handslag hårt nog för att skada en tolvårig flicka men har inga problem med greppet när jag markar 200. Sen har jag rätt små händer också, det borde vara en rätt stor faktor när det gäller CoC

Det skulle kunna förklaras med att du bara har bra greppstyrka i ett visst ROM.

Hemi
2017-02-26, 14:39
Greppstyrka för att stänga coc och att hålla greppet i en mark är ganska olika. Det behöver inte finnas nån spec korrelation.
Att dvärgarna har dåligt grepp i marken är nog uteslutande pga de har små händer och kan knappt greppa runt stången.

Kan inte ett smack om SL men blir inte många tjejer med troligtvis mindre händer än män snabbt starka i just mark? Tycker mig se damer dra 100kg + rätt ofta och ökar därefter...?

Diomedea exulans
2017-02-26, 14:56
Kan inte ett smack om SL men blir inte många tjejer med troligtvis mindre händer än män snabbt starka i just mark? Tycker mig se damer dra 100kg + rätt ofta och ökar därefter...?

Sålänge man har större händer än dvärgar spelar nog inte handstorleken så stor roll.

sweetkarolina
2017-02-26, 15:06
Kan inte ett smack om SL men blir inte många tjejer med troligtvis mindre händer än män snabbt starka i just mark? Tycker mig se damer dra 100kg + rätt ofta och ökar därefter...?

Asså vad man tycker är starkt beror väl på vad man jämför med? 100 kg i mark är väl ingenting?

baggard
2017-02-26, 15:13
Tjejer har väl generellt sätt lite längre ben och eventuellt armar vilket kan underlätta marken?

Hemi
2017-02-26, 15:20
Asså vad man tycker är starkt beror väl på vad man jämför med? 100 kg i mark är väl ingenting?

Nej, just. Nu gav du ju mig just det jag sade. Finns många snubbar som inte skriver här som kämpar på 90, kanske, som förr eller senare drar mer om de fortsätter träna hårt. Men, kanske har jag fel, tjejer tycks dra mark rätt bra, förhållandelsevis fort. Finns ju tom en och annan uppe i 180-190 som den där fotbollsspelaren.

Bob90
2017-02-26, 15:21
Används damstänger även i styrkelyft? Är ju lite skillnad i diameter där också. Om vi tänker på greppet då.

sweetkarolina
2017-02-26, 15:28
Nej, just. Nu gav du ju mig just det jag sade. Finns många snubbar som inte skriver här som kämpar på 90, kanske, som förr eller senare drar mer om de fortsätter träna hårt. Men, kanske har jag fel, tjejer tycks dra mark rätt bra, förhållandelsevis fort. Finns ju tom en och annan uppe i 180-190 som den där fotbollsspelaren.

Ptja finns väl tjejer som kämpar med 90 också. Att det finns typ 10 tjejer i sverige som drar +190 bevisar väl inget? Det finns väl en halv miljon killar som drar 200? Tjejerna i det här fallet är ju elitsatsande lyftare (äh finns säkert några tjejfreaks som inte tävlar också). Att dra 200 som kille är ju knappt bra ens. Det gör nog många trots högst medioker träning.
Används damstänger även i styrkelyft? Är ju lite skillnad i diameter där också. Om vi tänker på greppet då.
Nej.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Hemi
2017-02-26, 15:33
Ptja finns väl tjejer som kämpar med 90 också. Att det finns typ 10 tjejer i sverige som drar +190 bevisar väl inget? Det finns väl en halv miljon killar som drar 200? Tjejerna i det här fallet är ju elitsatsande lyftare (äh finns säkert några tjejfreaks som inte tävlar också). Att dra 200 som kille är ju knappt bra ens. Det gör nog många trots högst medioker träning.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Ja om vi pratar elit så är det ju en sak, men tittar vi på mellanspannet så är de killar som går in och drar mycket ganska stora. Tycker mig inte se samma sak med tjejerna, smala underarmar, små händer, likväl åker tunga vikter upp, vilket förbluffar mig. Bänk är dock en annan sak. Men, men jag kan ha fel, har inte varit på ett gym på bortåt 20 år så...

sweetkarolina
2017-02-26, 15:44
Ja om vi pratar elit så är det ju en sak, men tittar vi på mellanspannet så är de killar som går in och drar mycket ganska stora. Tycker mig inte se samma sak med tjejerna, smala underarmar, små händer, likväl åker tunga vikter upp, vilket förbluffar mig. Bänk är dock en annan sak. Men, men jag kan ha fel, har inte varit på ett gym på bortåt 20 år så...

Ptja rent muskulärt har tjejer svårare att lägga på sig massa på överkroppen jämfört med underkroppen. Rent visuellt är det få tjejer som ser väldigt grova ut. Tjejer ser ut som tjejer.
Om man ska jämföra grenar så har tjejer generellt mycket svårare för bänk än böj och mark, om man jämför med killars styrka.

Mitt ex tränade inte när vi träffades och första gången han drog mark med mig så drog han knappt upp 120 kg. Efter kanske 3 månader slapp träning drog han 170 på ca 70 kg kroppsvikt. Jag har tränat 13 år men han såg garanterat mer muskulär ut. Killar har mycket gratis där.

Hemi
2017-02-26, 16:04
...

Mitt ex tränade inte när vi träffades och första gången han drog mark med mig så drog han knappt upp 120 kg. Efter kanske 3 månader slapp träning drog han 170 på ca 70 kg kroppsvikt. Jag har tränat 13 år men han såg garanterat mer muskulär ut. Killar har mycket gratis där.

170 kg på 70kg efter 3 månader och 120 kg utgångsläge? Är inte det mkt bra? Han kanske borde blivit klättrare? På tal om det, där har vi också liknande effekter som jag då tycker mig se i mark, samma i viss gymnastik. Vad jag antyder här är skillnaden i att hålla i någonting i händerna, stång, sten, jämfört med att krossa någonting, en gripper eller en konservburk. Nu är jag Off T tråden handlar om kroppslängd, men det skulle vara intressant om det fanns någon substans i dessa 2 då möjligen olika sorters styrkor. Kross vs hålla tag.

Bob90
2017-02-26, 16:38
170 kg på 70kg efter 3 månader och 120 kg utgångsläge? Är inte det mkt bra? Han kanske borde blivit klättrare?

Tror du överskattar greppstyrkans roll i marklyft. Jag har ganska bra greppstyrka och jag har klättrat längre än jag styrketränat. Jag är inte stark i marklyft. Började med ca 70 kg på stången med en kroppsvikt strax under 60 kg. Bästa jag dragit utifrån kroppsviktsperspektiv är 150 kg på 60 kg.

Dessutom så är greppstyrkan hos klättrare väldigt annorlunda från styrkelyftare. Du får väldigt sällan förmånen som klättrare att ha ett grepp som är så optimalt att hålla i som en skivstång.
Man blir bra på det man tränar liksom.

Hemi
2017-02-26, 16:52
Tror du överskattar greppstyrkans roll i marklyft. Jag har ganska bra greppstyrka och jag har klättrat längre än jag styrketränat. Jag är inte stark i marklyft. Började med ca 70 kg på stången med en kroppsvikt strax under 60 kg. Bästa jag dragit utifrån kroppsviktsperspektiv är 150 kg på 60 kg.

Dessutom så är greppstyrkan hos klättrare väldigt annorlunda från styrkelyftare. Du får väldigt sällan förmånen som klättrare att ha ett grepp som är så optimalt att hålla i som en skivstång.
Man blir bra på det man tränar liksom.

Jo det är sant. Men det finns några klättrare som börjat med styrkelyft faktiskt som förhållandelsevis snabbt kom upp i 8-9 spannet franska skalan minns inte deras namn. Jag har en kvinna i i familjen som var en elitgymnast som snabbt kom upp i mkt hård klättring antagligen mest pga vanan, go, att alltid träna på Max och över. Men det är också sant att många olika sorters klättring skiljer sig från varandra, är själv dålig på öppen hand. Hatar slabs. Bra på marklyft. Men som någon tidigare nämnde om gruppers i tråden,
Det kan ju ha med uthållighet att göra? Gripper - explosiv styrka - mark - något längre uthållighet - klättring - ännu längre.

Tristan1
2017-02-26, 18:25
Är det inte så att det är lättare för korta personer att köra konventionell marklyft och att långa personer är bättre i sumo? Speciellt för personer som har långa ben/armar

baktung
2017-02-26, 18:33
Min upplevelse är att det är skillnad på kross-styrka och greppstyrka. Jag kan knappt stänga CoC #1 och kan inte klämma ett handslag hårt nog för att skada en tolvårig flicka men har inga problem med greppet när jag markar 200. Sen har jag rätt små händer också, det borde vara en rätt stor faktor när det gäller CoC

Små händer är nog ingen fördel när det gäller fasta handslag heller. Svårt att mosa en hand som är större än din egen då du måste öppna upp handen mer än motparten. Inte för att det är nån tävlingsgren direkt, att mosa varandras händer, men jag har också små händer och smala handleder och har alltid känt mig klart underlägsen när någon på gymmet tagit ett fast handslag. För övrigt gillar jag inte onödigt fasta handslag överlag. Lite fånigt.



Mitt ex tränade inte när vi träffades och första gången han drog mark med mig så drog han knappt upp 120 kg. Efter kanske 3 månader slapp träning drog han 170 på ca 70 kg kroppsvikt. Jag har tränat 13 år men han såg garanterat mer muskulär ut. Killar har mycket gratis där.

120 kg otränad är riktigt bra skulle jag säga. Han måste ha varit fysiskt aktiv på något sätt innan? Jag fick inte ens upp 40 kg första passet när jag gjorde comeback för snart två år sen.

Tristan1
2017-02-26, 18:36
Här pratar dom om sumo mark vs vanlig mark

https://youtu.be/SWifsOUgK9Y

sweetkarolina
2017-02-26, 19:05
120 kg otränad är riktigt bra skulle jag säga. Han måste ha varit fysiskt aktiv på något sätt innan? Jag fick inte ens upp 40 kg första passet när jag gjorde comeback för snart två år sen.

Öh nej? Han hade förvisso ett relativt fysiskt ansträngande jobb, men 120 kg i mark är verkligen inget att skryta om.

40 kg i mark är katastrofalt dåligt.

anvihl
2017-02-26, 19:22
Öh nej? Han hade förvisso ett relativt fysiskt ansträngande jobb, men 120 kg i mark är verkligen inget att skryta om.

40 kg i mark är katastrofalt dåligt.

Självklart inte, men få som drar 120kg helt otränade.

Var snäll :(.

Anders The Peak
2017-02-26, 19:26
Självklart inte, men få som drar 120kg helt otränade.

Var snäll :(.

Om det är man så är det inte direkt några häpnadsväckande vikter att lyfta första gången. Men om det är tonåring så kan det vara vissa problem pga av att muskulatur och benstomme inte har satt sig.

Bob90
2017-02-26, 19:28
Jo det är sant. Men det finns några klättrare som börjat med styrkelyft faktiskt som förhållandelsevis snabbt kom upp i 8-9 spannet franska skalan minns inte deras namn. Jag har en kvinna i i familjen som var en elitgymnast som snabbt kom upp i mkt hård klättring antagligen mest pga vanan, go, att alltid träna på Max och över. Men det är också sant att många olika sorters klättring skiljer sig från varandra, är själv dålig på öppen hand. Hatar slabs. Bra på marklyft. Men som någon tidigare nämnde om gruppers i tråden,
Det kan ju ha med uthållighet att göra? Gripper - explosiv styrka - mark - något längre uthållighet - klättring - ännu längre.

Jag håller med om att klättrare som går till styrkelyft säkert har fördel när det kommer till greppstyrkan. För klättrare har sån förmåga att klämma åt bra och länge och tränar ofta "häng" i räcken och sånt.
Det jag förstod det som du menade var åt andra hållet, att folk som är bra på mark skulle ha anlag för att bli duktiga klättrare.

Anders The Peak
2017-02-26, 19:32
Är det så konstigt att en 162 - 175 cm kille inte klarar lika mycket som en kille mellan 185-195 cm viktmässigt men i relation till längd och vikt är det inte mycket som skiljer. Hur fan ska en kille som är 175 cm vägandes 80-90 kg dvs i ganska hygglig form slå en strongman kring 190 cm vägandes någonstan mellan 140-180 kg.

Bob90
2017-02-26, 19:40
Är det så konstigt att en 162 - 175 cm kille inte klarar lika mycket som en kille mellan 185-195 cm viktmässigt men i relation till längd och vikt är det inte mycket som skiljer. Hur fan ska en kille som är 175 cm vägandes 80-90 kg dvs i ganska hygglig form slå en strongman kring 190 cm vägandes någonstan mellan 140-180 kg.

Genom grenspecifik träning. Finns säkert några styrkelyftare som klår strongmans i 1rm marklyft utifrån parametrarna du angav. Om vi förutsätter att bägge har samma status vad gäller doping eller inte doping då.

bighulken
2017-02-26, 19:47
Öh nej? Han hade förvisso ett relativt fysiskt ansträngande jobb, men 120 kg i mark är verkligen inget att skryta om.

40 kg i mark är katastrofalt dåligt.

Tror det kanske är olika på de som är här på kollo!!.....
Blev själv nedskriven/påhoppad här för några år sedan, då jag redogjorde för att min då, 12 åriga dotter prövat marklyft för fösta gången i livet, och jag hade då laddat stången med 2st blå=60kg, och hon drog det hur lätt som helst, och mkt bra teknik.

Kanske nybörjar tur, men i alla fall.......
Med det vill jag bara ha sagt.....alla är vi olika osv.......Hepp.........Med vänlig hälsning/

baktung
2017-02-26, 19:55
Självklart inte, men få som drar 120kg helt otränade.

Var snäll :(.

+1

Karros referensramar är speciella. Jag känner ingen otränad som skulle kunna kliva in på ett gym och dra 120 kg i marklyft. Dock skrev hon faktiskt bara att han "inte tränade" och inte att han var otränad. Det rörde sig alltså inte om någon otränad medelsvensson, även om han var "otränad" på grenen marklyft.


@Karro

Ja, 40 kg är nog i underkant även för en otränad individ. Jag började känna att det blev jobbigt att bära hem matkassarna och kom på den fulländade idén att börja styrketräna igen. Det värsta är att jag inte tror att jag, trots min dåvarande inaktivitet, var särskilt ovanligt svag i förhållande till den otränade medelsvensson.

sweetkarolina
2017-02-26, 20:00
Tror det kanske är olika på de som är här på kollo!!.....
Blev själv nedskriven/påhoppad här för några år sedan, då jag redogjorde för att min då, 12 åriga dotter prövat marklyft för fösta gången i livet, och jag hade då laddat stången med 2st blå=60kg, och hon drog det hur lätt som helst, och mkt bra teknik.

Kanske nybörjar tur, men i alla fall.......
Med det vill jag bara ha sagt.....alla är vi olika osv.......Hepp.........Med vänlig hälsning/

En kompis 9-åring drog 50 kg när hon fick prova så det är inte nåt oerhört märkligt faktiskt. Alltså det är absolut bra vikt och så, men man kan liksom inte säga så mycket om vad första gången man provade innebär. Och det är ju heller ingen tävling. Ett kusinbarn till mig fick vara med och träna vid 11 men han lyckades aldrig få till nån kroppskontroll och fick heller inte lägga på några vikter, kanske 40 kg jag kommer inte ihåg exakt.

Tror jag drog omkring 80-90 kg första passet. Böjde runt 70 och bänkade väl 40-50. Då var jag helt otränad (har aldrig hållt på med idrott innan) 17 år och vägde 58 kg.

Nu har vi tappat tråden

R0B
2017-02-26, 20:16
Min upplevelse är att det är skillnad på kross-styrka och greppstyrka. Jag kan knappt stänga CoC #1 och kan inte klämma ett handslag hårt nog för att skada en tolvårig flicka men har inga problem med greppet när jag markar 200. Sen har jag rätt små händer också, det borde vara en rätt stor faktor när det gäller CoC

Drar du 200 med överhandsgrepp eller pratar vi mixat?

Själv stängde jag 2,5 CoC direkt när jag provade. Men jag tror inte jag kan dra 200 med överhandsgrepp, finns en liten liten möjlighet kanske.

Markade 160 första gången jag testade mark. 19-20 år.

Klättrare förövrigt greppar väldigt annorlunda än vid ett marklyft. Ett väldigt avslappnat grepp (om möjligheten finns) där handen i princip bara vilar på en punkt.

Tillägg, Jag är skitdålig som klättrare, greppar alldeles för hårt och sliter ut mig snabbt. Underarmarna lägger av väldigt mycket fortare än för riktiga klättrare. Helt annan grej.

trädgårdsmöbel
2017-02-27, 09:37
För att dra ett extremexempel, en jättefet knarkare jag känner drog 200kg i mark (kv c:a 150) som helt otränad. Nu menar jag röka hasch, dricka öl, äta pizza varje dag, inte duscha, knappt gå utanför dörren, sova 14 timmar/dygn -otränad.

Diomedea exulans
2017-02-27, 09:39
För att dra ett extremexempel, en jättefet knarkare jag känner drog 200kg i mark (kv c:a 150) som helt otränad. Nu menar jag röka hasch, dricka öl, äta pizza varje dag, inte duscha, knappt gå utanför dörren, sova 14 timmar/dygn -otränad.

Sova-biten är fördelaktig, ju. Vore värre om han sov 4 timmar per dygn.

ARMSTARK
2017-02-27, 09:59
För att dra ett extremexempel, en jättefet knarkare jag känner drog 200kg i mark (kv c:a 150) som helt otränad. Nu menar jag röka hasch, dricka öl, äta pizza varje dag, inte duscha, knappt gå utanför dörren, sova 14 timmar/dygn -otränad.

Det där är inga faktorer som påverkar styrkan negativt, det sista -otränad gör dock 200kg helt otroligt, har du bevittnat detta eller har du fått det berättat för dig?

trädgårdsmöbel
2017-02-27, 10:36
Det där är inga faktorer som påverkar styrkan negativt, det sista -otränad gör dock 200kg helt otroligt, har du bevittnat detta eller har du fått det berättat för dig?

Bevittnat och instruerat. Han fick börja på 50, 80, 120 på 140 såg det flåsigt ut jag tyckte att han skulle nöja sig där men han ville fortsätta. 160, 180, 200 hade inte blivit godkänt då han tryckte knäna under men upp gick det.

anvihl
2017-02-27, 13:27
För att dra ett extremexempel, en jättefet knarkare jag känner drog 200kg i mark (kv c:a 150) som helt otränad. Nu menar jag röka hasch, dricka öl, äta pizza varje dag, inte duscha, knappt gå utanför dörren, sova 14 timmar/dygn -otränad.

Ja, jag är ett likadant exempel. Vägde 155kg, missbrukade amfetamin, kokain, gräs, alkohol och sömnpiller i många år, åt bara skit och tränade eller rörde mig ingenting, drog ändå 150kg som papper första passet på gymmet, samma pass failade jag att göra en enda repetition med stången i både böj och bänk. Då ska nämnas att jag förmodligen har en av landets bästa genuppsättningar för just marklyft, är som att jag är byggd för marklyft.

Att jag och din kompis både drog rätt ovanligt mycket första passet är inte normen, vi har förmodligen båda bra vinklar för just mark och vi båda vägde 150kg+. Bara för att man inte använder droger, väger 70kg, äter kyckling med broccoli och rör sig i vardagen betyder det inte att man blir starkare än någon som äter kanske dubbelt eller tredubbelt så mycket.

ceejay
2017-02-27, 15:39
Mark är också en mer naturligare rörelse(för svensson) att göra. Det känns inte främmande att plocka upp något från backen. Böj är en helt annan grej och få klarar av att få ut någon kraft att tala om.