handdator

Visa fullständig version : hur mycket protein?


ozzian
2017-02-23, 20:48
Jag läste en tråd hur man räknar ut protein behovet men jag är för dum för att fatta:):)

väger 97kg och kör powerwalk 30 min per vecka, säg 5 dagar
4 pass gym i veckan.
gymträningen är tuff för mig, ca 75 min, hela kroppen uppdelat på 2 pass

kan nån vänlig själ säga om det räcker med ca 150gram protein.

jag ska inte upp i vikt men heller inte banta.

så jag har nån siffra att testa, känns som jag ligger lågt!

jättetack om nån vill hjälpa mig

Ozz

King Grub
2017-02-23, 20:48
Din kroppsvikt gånger 2 ungefär. Sedan kan den siffran diskuteras upp eller ner, men det är en vanlig rekommendation för styrketränande som vill försäkra sig om att dom får i sig tillräckligt med protein.

ozzian
2017-02-23, 21:01
ok, då måste jag använda kaseinproteinet som är på väg....

jag tar
omega 3 ca 1500 i tablettform(äter dagligen makrill, eller sardiner, ger ca 1200
sen blir det kasein, ska kolla hur mycket, ska ge ca 80 gram
sen testar jag den viking grejen som ska var djävulsk..... tar den på väg hem från jobbet

sen kreatin efter gymmet eller på morgonen om jag ej tränar

blir dessutom ett mål vanlig mat på kvällen utan kolhydrater, men har ej riktig koll på exakt vad detta ger men runt 50 g protein

ozzian
2017-02-23, 21:01
glömde

Tack KG

ozzian
2017-02-24, 16:30
jag kommer bara upp i ca 110 g protein.
40g brunch
30g proteindrink
40g kvällsmat

vet inte hur jag ska få i mig 90g till.

xan
2017-02-24, 16:32
jag kommer bara upp i ca 110 g protein.
40g brunch
30g proteindrink
40g kvällsmat

vet inte hur jag ska få i mig 90g till.

Du ska räkna med allt protein, inte bara fullvärdigt. Gör du det?

ozzian
2017-02-24, 17:20
Vet inte....
Tre ägg ca 20 g
Burk sardiner ca 20g
2skopor kasein 30g

Ikväll
Vet jag inte ännu
Tillkommer
Kreativ. omega 3

King Grub
2017-02-24, 17:21
Du skall räkna proteinet i havregryn, pasta, bröd, osv, också.

ozzian
2017-02-24, 17:47
Jag äter ej bröd.pasta.inget mjöl.
Endast kokt kall potatis.
Nån gång kokt kall pasta.

xan
2017-02-24, 17:53
Jag äter ej bröd.pasta.inget mjöl.
Endast kokt kall potatis.
Nån gång kokt kall pasta.

Varför inte? Kolhydrater är viktigt om du vill leva aktivt och prestera. Då får du också protein på köpet.

ozzian
2017-02-24, 19:15
Jag slutade med kolhydrater för två år sedan, då blev min mage mycket bättre.
Lite kolhydrater tål magen men undviker om jag kan.

Prost
2017-02-24, 20:01
Jag körde en kortare minibulk med proteinintag på 6,1g/kg vissa dagar. Jag upplevde inte att jag fick varken bättre eller sämre gains (fettfri massa/fett) än en helt standard 2.5g/kg kost t.ex.

Detta är inte någon välkontrollerad studie direkt men jag tränar alltid till fail så jag märker hur mycket jag ökar i styrka och sedan så kollar jag på fläsket med mina ögon och jämför det med vikten på vågen och mäter lite med måttband etc. Man kände sig lite mätt ibland efter 1,5kg julskinka.

ozzian
2017-02-24, 20:50
Jag körde en kortare minibulk med proteinintag på 6,1g/kg vissa dagar. Jag upplevde inte att jag fick varken bättre eller sämre gains (fettfri massa/fett) än en helt standard 2.5g/kg kost t.ex.

Detta är inte någon välkontrollerad studie direkt men jag tränar alltid till fail så jag märker hur mycket jag ökar i styrka och sedan så kollar jag på fläsket med mina ögon och jämför det med vikten på vågen och mäter lite med måttband etc. Man kände sig lite mätt ibland efter 1,5kg julskinka.

Japp så tänker jag med göra, men ville veta ca hur mycket jag ska trycka i mig.

jag får försöka ta en proteindrink redan på förmiddagen, men vill samtidigt ha minst 12h utan mat på natten.
men äter jag senast 2100 kanske jag kan ta protein kl 10 och sen lunch kl 12 , protein kl 16 och sen kvällsmat.
då kan jag komma upp i 140g protein.

för jag hade inget tryck ikväll på träningen, men ioförsig träningsvärk i hela kroppen.
denna vecka har jag kört 2 pass för hela kroppenx 2 och det var minst 10 år sen sist.

men jag bara ökar i vikt, +3kg denna vecka

nu blir det 2 dagars vila, ev ett kardiopass i morgon kväll, beror på vad kroppen säger imorgon.

fråga:
nu köpte jag kaseinprotein, skulle jag kört vanligt whey för att få i mig större dos/ kunnat ta oftare?

Kasein håller mig ju mätt längre.

och igen TACK för er kunskap

Ozz

xan
2017-02-24, 20:59
Spelar ingen roll om du tar kasein eller vanligt.

Testa återinföra kolhydraterna igen. Inte konstigt att du saknar "tryck" utan dom. Hade själv stora magproblem som jag tror var kopplat till kolhydrater och mer specifikt stärkelse, men det gav sig faktist med tiden och nu kan jag äta det igen.

ozzian
2017-02-24, 21:05
Spelar ingen roll om du tar kasein eller vanligt.

Testa återinföra kolhydraterna igen. Inte konstigt att du saknar "tryck" utan dom. Hade själv stora magproblem som jag tror var kopplat till kolhydrater och mer specifikt stärkelse, men det gav sig faktist med tiden och nu kan jag äta det igen.

japp, det är stärkelse.

hmm, jag vägrar nån vecka till, ber om ursäkt men dålig mage är skit på mer än ett sätt.

men om jag har vilat 2 dagar nu tills måndag och får upp protein intaget till runt 150 och inte har nått tryck så lovar jag att testa.

så var hämtar jag dom bästa kolhydraterna?
absolut inget med socker i....

det jg har läst mig till, ej testat är att det ska vara kolhydrater som kommer till tjocktarmen ej brukas i tunntarmen?

Prost
2017-02-24, 21:11
Japp så tänker jag med göra, men ville veta ca hur mycket jag ska trycka i mig.

jag får försöka ta en proteindrink redan på förmiddagen, men vill samtidigt ha minst 12h utan mat på natten.
men äter jag senast 2100 kanske jag kan ta protein kl 10 och sen lunch kl 12 , protein kl 16 och sen kvällsmat.
då kan jag komma upp i 140g protein.

för jag hade inget tryck ikväll på träningen, men ioförsig träningsvärk i hela kroppen.
denna vecka har jag kört 2 pass för hela kroppenx 2 och det var minst 10 år sen sist.

men jag bara ökar i vikt, +3kg denna vecka

nu blir det 2 dagars vila, ev ett kardiopass i morgon kväll, beror på vad kroppen säger imorgon.

fråga:
nu köpte jag kaseinprotein, skulle jag kört vanligt whey för att få i mig större dos/ kunnat ta oftare?

Kasein håller mig ju mätt längre.

och igen TACK för er kunskap

Ozz

Whey stimulerar nybildningen av muskelprotein kraftigare än kasein men kasein hindrar nedbrytningen bättre +ger dig långvarigare tillförsel av aminosyror. Ta gärna vassle mellan måltiderna och om det är ganska lång tid till nästa måltid så kombinera gärna 50/50.

Jag tar personligen alltid kasein innan jag lägger mig för att min kropp ska få aminosyror under längre tid.

MEN sedan så verkar det mesta styras av gener ändå och alla optimeringar av kosten är av Mycket mindre betydelse än hård träning hursomhelst. Att få i sig tillräckligt med protein bara och någorlunda vettig kost är bra så att man får maximal effekt av träningen.

ozzian
2017-02-24, 21:30
Whey stimulerar nybildningen av muskelprotein kraftigare än kasein men kasein hindrar nedbrytningen bättre +ger dig långvarigare tillförsel av aminosyror. Ta gärna vassle mellan måltiderna och om det är ganska lång tid till nästa måltid så kombinera gärna 50/50.

Jag tar personligen alltid kasein innan jag lägger mig för att min kropp ska få aminosyror under längre tid.

MEN sedan så verkar det mesta styras av gener ändå och alla optimeringar av kosten är av Mycket mindre betydelse än hård träning hursomhelst. Att få i sig tillräckligt med protein bara och någorlunda vettig kost är bra så att man får maximal effekt av träningen.

dum fråga men
vassle är whey va?

xan
2017-02-24, 22:07
dum fråga men
vassle är whey va?

Yes.

ozzian
2017-02-24, 22:19
Yes.

tack

biffprotein, ger 91% , är det några nackdelar med detta?
jag är ej vegeterian.

xan
2017-02-24, 22:23
tack

biffprotein, ger 91% , är det några nackdelar med detta?
jag är ej vegeterian.

Nej, men vassle är nog billigare.

ozzian
2017-02-24, 22:29
Nej, men vassle är nog billigare.

hmm, jag har nog pengar att lägga på mitt liv, det kan betala sig, men ska kolla skillnaden i protein/pris

bcaa, behövs det med allt detta med viking,kasein,kreatin?


edit, denna.http://shop.kolozzeum.com/sv/tillverkare/self-omninutrition/bobby-by-self-magic-whey.html

och tack

xan
2017-02-24, 22:31
hmm, jag har nog pengar att lägga på mitt liv, det kan betala sig, men ska kolla skillnaden i protein/pris

bcaa, behövs det med allt detta med viking,kasein,kreatin?

och tack

BCAA är slöseri på pengar.

Kreatin är en av de få tillskott som fungerar.

Du är så välkommen så.

ozzian
2017-02-24, 22:34
http://shop.kolozzeum.com/sv/tillverkare/self-omninutrition/bobby-by-self-magic-whey.html

King Grub
2017-02-24, 22:35
http://shop.kolozzeum.com/sv/tillverkare/self-omninutrition/bobby-by-self-magic-whey.html

400 kronor kilot? Låter helt vansinnigt.

ozzian
2017-02-24, 22:39
8kr portionen, vad är bättre?

King Grub
2017-02-24, 22:41
Alla andra vassleproteiner på marknaden? Mer än MAX 150 kronor kilot skall man inte behöva betala, och ofta går det att komma ner mot 100-lappen eller under.

ozzian
2017-02-24, 22:43
Alla andra vassleproteiner på marknaden? Mer än MAX 150 kronor kilot skall man inte behöva betala, och ofta går det att komma ner mot 100-lappen eller under.

jag hittar inget som är 80% protein, och lite kolhydrater men tipsa gärna

xan
2017-02-24, 22:46
jag hittar inget som är 80% protein, och lite kolhydrater men tipsa gärna

77% för 159kr kilot:

http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/body-science-whey-100.html

King Grub
2017-02-24, 22:54
Det kostar 119 kronor på MMSports hemsida.

ozzian
2017-02-24, 22:55
77% för 159kr kilot:

http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/body-science-whey-100.html

5kr per portion, inte jättemycket skillnad men klart billigare,, hmm 6% kolhydrater

sen gillar jag burkar bättre i köket, påsar blir lite oordnat....
men som alltid tack

ozzian
2017-02-24, 22:56
Det kostar 119 kronor på MMSports hemsida.

såg det om man köper 2

men ni tror jag kan få i mig fler portioner av detta än kasein?

ozzian
2017-02-24, 22:58
vet någon om nån smak är bättre än andra?

King Grub
2017-02-24, 22:59
Det finns en lång recensionstråd om proteinpulver i kosttillskottsforumet.

ozzian
2017-02-24, 23:26
ok, jag tog vanilj för den inehöll mest protein, och rich chocolate, 4kg

så då kör jag detta dagtid och kasein på kvällen.

en sak till kreatin, de dagar jag ej tränar , ska den intas på morgonen då?

G_lund
2017-02-25, 00:10
Du hittar svar på de flesta av dina frågor om du bläddrar lite i forumets kosttillskotts-del. :)

Forumet har funnits i sisådär 15 år nu så de flesta frågor har ställts och besvarats tidigare.

Sverker
2017-02-25, 07:43
så var hämtar jag dom bästa kolhydraterna?
absolut inget med socker i....

det jg har läst mig till, ej testat är att det ska vara kolhydrater som kommer till tjocktarmen ej brukas i tunntarmen?


Kokt vitt ris, formfranska, potatismos av pulver, cornflakes, majsvälling. Finns massor av snabba och enkla kolhydrater som du försiktigt kan introducera i små portioner. Kolhydrater som snabbt absorberas i tunntarmen och som inte kommer ned till tjocktarmen och ger dig besvär.

Prost
2017-02-25, 08:39
tack

biffprotein, ger 91% , är det några nackdelar med detta?
jag är ej vegeterian.

Kan vara problem faktiskt.. Tydligen så är det så att när man köper biffprotein så har många tillverkare en massa annat i den än just köttet från djuret som man som kund förväntar sig. :-( Det kan vara precis allt som blivit över från djuret som man annars slänger och då kan det vara rätt kasst biologiskt värde på proteinet. Man får lite nermald öra och klövar osv istället..

ozzian
2017-02-26, 09:22
Kokt vitt ris, formfranska, potatismos av pulver, cornflakes, majsvälling. Finns massor av snabba och enkla kolhydrater som du försiktigt kan introducera i små portioner. Kolhydrater som snabbt absorberas i tunntarmen och som inte kommer ned till tjocktarmen och ger dig besvär.

detta var skrivit med ironi hoppas jag, vitt bröd cornflakes, skulle aldrig äta det.

jo om jag höll på att svälta ihjäl.

det ska väl vara på fullkornsmjöl antar jag?

jag testade med 42 gram kolhydrater i går, så lite bullrig mage har jag nu.

se hur det känns under dagen.

King Grub
2017-02-26, 09:30
Det var inget ironiskt, utan ett seriöst och korrekt inlägg.

Helt normala rekommendationer för problemen du beskriver. Jag skulle rekommenderat samma förfarande. Man kan och skall inte vräka på med fullkorns- och fiberskräp i det läget.

ozzian
2017-02-26, 09:44
ok, skönt att det var seriöst, men

jag har lyssnat på ca 5 böcker om kost och alla säger att vitt bröd halvfabrikat är skitmat?

är det så att ni här tränar så grymt mycket mer än "svensken" som tränar att ni då klarar dessa "skitprodukter"?

cornflakes finns väl bara en som inte innehåller massa socker?

När jag tar kolhydrater så käkar jag ex varma mackor från proteinbröd mest fullkornsmjöl, och 14% både protein och kolhydrater.

men det är väl något med snabba kolhydrater jag inte har fattat fördelen med?
För enligt mig så är det vitt bröd o halvfabrikat som gjort svensken fet de sista 20 åren?
i usa är det ju ännu värre?

En Tanke:
jag äter mycket fett(och protein o grönsaker) så som grädde,riktigt smör,raps,oliv,kokosolja
blir man fet om man kombinerar detta fettet med kolhydrater?

King Grub
2017-02-26, 09:49
Man blir fet av ett kaloriöverskott, oavsett om man äter kolhydrat, fett, eller en kombination.

ozzian
2017-02-26, 09:56
Absolut, det är jag med på men.

då vi gissar att jag behöver ca 200g protein och jag lyckades som en ätardag komma upp i ca 150 g igår normalt ca 125g.

varför ska jag då fylla buken med kolhydrater?

då kanske jag bara får i mig 100g protein?

Starke75an
2017-02-26, 10:10
Om vi backar många år till din tidigare träning. Hur mycke tränade du och vad åt du?

ozzian
2017-02-26, 10:39
Då körde jag för sm i jujutsu.
Det kunde bli 2 pass per dag
Men aldrig samma extra träning 2 dagar i rad.
Ex fight och simning
Nästa dag teknik o gym
Sen fight o löpning.
Massa kolhydrater inget extra protein mer än från dagliga kosten.
På 3 år gick jag från 88kg hyfsat vältränad till 68 kg övertränad
Blev sjuk och tränade inte på 2 år sen var det inte kul längre.

ozzian
2017-02-26, 10:55
Edit
I går fick jag i mig 190 g
Räknade helgalet
Men det kvällsmålet var 1gång i veckan mat.
Varma mackor med både makrill tonfisk o mozzarella och ännu mer ost.

exevision
2017-02-26, 11:48
En Tanke:
jag äter mycket fett(och protein o grönsaker) så som grädde,riktigt smör,raps,oliv,kokosolja
blir man fet om man kombinerar detta fettet med kolhydrater?

Du kanske inte bör överdriva intaget av mättat fett.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=229995
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196691