handdator

Visa fullständig version : Hur länge bör man amma sitt barn om än alls?


Klein
2017-02-22, 03:56
Kvinnor har ofta stora problem med sitt ammande och ger ofta upp ganska kvickt och tar till bröstmjölksersättning istället.

Varför är det så svårt för kvinnor att amma och vad är bäst för barnet vad gäller ammandets omfattning?

En modell för ammandets naturliga längd
Bland stora däggdjur inklusive primater så är en fyrdubbling av födelsevikten ett gyllene snitt för avvänjning från modersmjölk enligt Lee et al. För människor motsvarar det ungefär 2.5 års ålder.

Lee, P C., P. Majluf, and I. J. Gordon. Growth, weaning and maternal investment from a comparative perspective. J Zool Lond 1991; 225:99-114. (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1469-7998.1991.tb03804.x/abstract)

Enligt Charnov and Berrigan så är riktlinjen för avvänjnig när däggdjuret uppnått en tredjedel av sin vuxna vikt. För människor skulle detta motsvara någonstans kring 4-7 års ålder.

Charnov, E. L. and D. Berrigan. Why do female primates have such long lifespans and so few babies? or Life in the slow lane. Evol Anthropol 1993; 1:191-94. (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/evan.1360010604/abstract)

Harvey et al producerade med utgångspunkt i sin studie på primater en ekvation baserad på honans vuxna vikt. Ekvivalenta värdet bland människor skulle vara 2.8 till 3.7 års ålder.

Harvey, P. H. and T. H. Clutton-Brock. Life history variation in primates. Evolution 1985; 39:559-81. (https://www.jstor.org/stable/2408653)

Enligt Smith et all så sker avvänjning från modersmjölk bland primater ungefär när den första permanenta kindtanden kommer. Detta motsvarar 5.5 till 6 års ålder för människan.

Smith, B. H. Age of weaning approximates age of emergence of the first permanent molar in nonhuman primates, abstracted. Phys Anthropol Suppl 1991; 12:163-64. (https://www.researchgate.net/publication/235677710_Age_of_weaning_approximates_emergence_of _the_first_permanent_molar_in_non-human_primates)

En studie på 67 däggdjursarter fann att variationen i diandets längd förklarades till 90% av hjärnmassa för vuxen individ, lemmarnas biomekanik och kostens sammansättning. Köttätande pekas ut som den primära faktorn som tillåter tidigare avvänjning från modersmjölk och det är ett avseende i vilket människan skiljer sig från övriga primater.

Elia Psouni, Axel Janke, Martin Garwicz (2012). Impact of Carnivory on Human Development and Evolution Revealed by a New Unifying Model of Weaning in Mammals. PLoS ONE 7(4): e32452. (http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0032452)

Vad gäller människor så har vi slutligen en studie på 107 icke-industriella kulturellt särskiljda folkgrupper som påvisar att den vanligaste åldern vid avvänjning var 2.5 år och att 83% av alla barn ammades till minst 2 års ålder. Introduktion av fast föda skedde vanligtvis mellan 5 och 6 månaders ålder.

Daniel W. Sellen. Comparison of Infant Feeding Patterns Reported for Nonindustrial Populations with Current Recommendations. J. Nutr. October 1, 2001 vol. 131 no. 10 2707-2715. (http://jn.nutrition.org/content/131/10/2707.full)

Summa summarum så verkar exklusiv amning fram tills 5-6 månaders ålder och supplementerad amning fram tills 2.5 års ålder vara vad människan graviterar mot under primitiva förhållanden och detta tack vare köttätandet utan vilket ammandet skulle fortgå längre.

Bröstmjölksersättningens och ammandets historia
För det första måste vi komma ihåg att ammande var det enda säkra sättet att mata sitt spädbarn i det förindustriella samhället med alla dess sanitära problem. Det finns arkeologiska bevis, om än ytterst sparsamma, för "nappflaskor" i bruk för tusentals år sedan men de var inte av sugmodell och svåra att rengöra. Ovanliga och farliga för barnet.

Under den viktorianska eran var det i vissa samhällskikt i England populärt med så kallade "mördarflaskor" för administrering av bröstmjölksersättning. Flaskor som var så snuskiga att barnen ofta dog:

http://www.babybottle-museum.co.uk/wp-content/uploads/2016/09/murder-bottles-201x300.jpg

Den första gumminappen patenterades år 1845 men kom i vida bruk först på sent 1800-tal / tidigt 1900-tal och det var också vid denna tidpunkt som komjölk började introduceras på allvar i spädbarnens kost. Innan dess var det standard att amma sitt barn åtminstone genom dess två första somrar.

Komjölk istället för ammande var främst förekommande inom arbetarklassen bland kvinnor som arbetade utanför hemmet vilket var ett nytt fenomen kopplat till ekonomiska faktorer under det tidiga industriella samhället. Spädbarnsdödligheten var hela 59% för dessa barn jämfört med 5% bland barnen som hade mamman hemma och ammande. Bland medelklass var det mer frågan om en modefluga medan överklassens tradition sedan länge varit en ammande dadda.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1448139/

I takt med ökad tillgång till och reklam för bröstmjölkersättning såväl som livstilsförändringar över världen i stort så minskade amningen under 1900-talet. Högst i världen ligger de minst utvecklade länderna där Rwanda toppar med hela 90% exklusiv amning vid 6 månader. Det har sedan 90-talet kampanjats för amning i utvecklingsländer världen vilket resulterat i en blygsam förbättring mellan 1995 och 2010:

https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1186%2F1746-4358-7-12/MediaObjects/13006_2012_Article_141_Fig1_HTML.jpg

https://internationalbreastfeedingjournal.biomedcentral.co m/articles/10.1186/1746-4358-7-12

Sverige som traditionellt legat långt framme på denna punkt har sett regression sedan 1996 då de högsta siffrorna för exklusiv amning vid 2, 4 och 6 månaders ålder uppmättes.


År 2 mån 4 mån 6 mån
1964 56.2 30.3 16.6
1996 81.2 68.6 43.1
2014 63.9 51.8 15.4


Exakt hur siffrorna ser ut för supplementerad amning vid högre ålder över samma tidsperiod framgår inte.

Det bör noteras att bröstmjölksersättningsföretag marknadsför sina produkter hårt. I tex Kina så kommer de med gratis smakprov redan på sjukhuset och det har gått så långt att många Kineser tror att Kinesiska kvinnor inte ens är biologiskt kapabla att producera bröstmjölk. Exklusivt ammande vid 6 månader låg ungefär på samma nivå som Sverige 2014 bland stadsbor och dubbla siffran på landet och siffrorna fortsätter att dala. Förutom hård marknadsföring för bröstmjölksersättning och ökande andel kvinnor som jobbar utanför hemmet så försvåras även ammandet av den höga andelen kejsarsnitt (50%) som blivit något av en modefluga i Kina och som även stiger alarmerande snabbt i västvärlden.


https://www.bloomberg.com/view/articles/2015-04-22/china-s-growing-breastfeeding-problem
http://www.slate.com/articles/double_x/doublex/2012/01/cesarean_nation_why_do_nearly_half_of_chinese_wome n_deliver_babies_via_c_section_.html


Värst i världen är England där ersättning introduceras redan första veckan i 60% av fallen, exklusivt eller partiellt, och bara 0.5% ammas i någon som helst utsträckning efter 1 års ålder.

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2016/sep/09/low-uk-breastfeeding-rates-down-to-social-pressures-over-routine-and-sleep

Den starkaste korrelationen, sett över alla kulturer och åldersgrupper, ses mellan moderlig anställning och ammande där bara 10% som jobbar ammar och 3 gånger så många hemmavarande mammor ammar.

Joan Y. Meek, “Breastfeeding in the Workplace,” Pediatric Clinics of North America 48 (2001): 461–474. (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0031395508700385)

Fortsättning följer...

Klein
2017-02-22, 04:19
Källan till datan i Sverige försvann av någon anledning men här är den:

http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-9-19

Diomedea exulans
2017-02-22, 04:36
Jag vet en treåring som fortfarande diar.

Dreas
2017-02-22, 06:53
Jag skrev en del men klickade fel..
Sammanfattning: Brasiliansk studie på IQ mätte under 1 månad jämfört med arton månader, och andra studier verkar ibland hitta samband men det verkar inte helt hållbart.

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/2015/09/Amning-gav-inte-hogre-IQ/

mela
2017-02-22, 07:39
WHO rekommenderar helamning tills 6 månaders ålder och delamning tills 2 års ålder.

Personligen har jag helammat mina barn till 6 månader, sedan börjat med smakportioner och låtit barnet styra. Storasyster ville inte amma mer när hon var nästan året och lillasyster på 9 månader ammar fortfarande en stor del. Jag skulle aldrig tvinga ett barn till amning.

ARMSTARK
2017-02-22, 08:34
Min dotter ville aldrig amma utan fick mjölkersättning och sedan ganska tidigt välling. Hon är lång som en stång och har MVG i de flesta ämnen i skolan så jag tror inte att det är skadligt att avstå amning. Dock tror jag att bröstmjölk är det bästa eftersom naturen specialdesignat det för barnet.

Dreas
2017-02-22, 09:57
WHO rekommenderar helamning tills 6 månaders ålder och delamning tills 2 års ålder.

Personligen har jag helammat mina barn till 6 månader, sedan börjat med smakportioner och låtit barnet styra. Storasyster ville inte amma mer när hon var nästan året och lillasyster på 9 månader ammar fortfarande en stor del. Jag skulle aldrig tvinga ett barn till amning.

Vi slutade amma vid 7-8 månader lagom till att junior fick tänder. Hade inte så mycket att säga till om när tänderna skulle testas, slutade amma på fyra dagar :p

mela
2017-02-22, 10:25
Vi slutade amma vid 7-8 månader lagom till att junior fick tänder. Hade inte så mycket att säga till om när tänderna skulle testas, slutade amma på fyra dagar :p

Den jag ammar nu har 3 tänder, en uppe. Det gör nå jävulskt ont när hon tuggar....

shut teh face
2017-02-22, 10:42
Vi har varit väldigt medvetna om att amning är väldigt bra, men vi har valt att köra det i sex månader så att kvinnan blivit frigjord så jag har kunnat vara hemma därifrån. Min fru är egenföretagare så det behövdes..

Det är bättre att amma längre, men i dagens samhälle där fadersgestalten är annorlunda är det viktigare att man är hemma som pappa. Man tappar så mycket på att inte vara det när de är små. Möjligtvis hade man kunnat vänta tills 1 år dock.

ccm
2017-02-22, 10:43
En i min brorsas gamla klass blev ammad när han var åtta år gammal. :d

mela
2017-02-22, 10:47
Jag har inte läst artiklarna i ts inlägg men efter att ha gått amningskurs, varit medlem i amningshjälpens fb sida och slöläst lite är det väl främst närheten som är A och O för barnet och inte just mjölken i sig?

Överläkarna på barnavdelningen/kk/bb/förlossningen på NUS poängterar att det är främst råmjölken som är viktig för barnets immunförsvar och för att få de antikroppar som behövs.


Just det som shut the face påpekar om fadersgestalten är viktigt. Jag tror att det är viktigt för barnet att knyta an till sin pappa tidigt, speciellt om det händer mamman något.

Diomedea exulans
2017-02-22, 10:52
En i min brorsas gamla klass blev ammad när han var åtta år gammal. :d

Blev han en sund och välanpassad individ?

mela
2017-02-22, 10:53
En i min brorsas gamla klass blev ammad när han var åtta år gammal. :d

tyHm8oqkOB0

Diomedea exulans
2017-02-22, 10:59
3uDuwD7sSzo

ccm
2017-02-22, 11:46
Blev han en sund och välanpassad individ?

Ingen aning. Han blev nog ingen tjejmagnet i den klassen är uppgifterna kom ut i alla fall.

Dreas
2017-02-22, 11:50
Vi har varit väldigt medvetna om att amning är väldigt bra, men vi har valt att köra det i sex månader så att kvinnan blivit frigjord så jag har kunnat vara hemma därifrån. Min fru är egenföretagare så det behövdes..

Det är bättre att amma längre, men i dagens samhälle där fadersgestalten är annorlunda är det viktigare att man är hemma som pappa. Man tappar så mycket på att inte vara det när de är små. Möjligtvis hade man kunnat vänta tills 1 år dock.Varför är det bättre att amma längre? Jag ser dessa påståenden men ingen uppbackning.

Om närhet och näring ersätts på lämpligt sätt, vad är skillnaden?

Klein
2017-02-22, 11:51
Jag har inte läst artiklarna i ts inlägg men efter att ha gått amningskurs, varit medlem i amningshjälpens fb sida och slöläst lite är det väl främst närheten som är A och O för barnet och inte just mjölken i sig?

Jag återkommer senare med en jättepost om fördelarna (och nackdelarna) med bröstmjölken. Hittills har jag bara gått igenom lite historik och statistisk kring bröstmjölksersättning och ammande samt studiebaserade modeller kring amningstid bland större däggdjur och då framför allt primater och specifikt människan. Men jag kan direkt säga att du har totalt fel om att det bara är råmjölken som är viktig.

Klein
2017-02-22, 11:55
Varför är det bättre att amma längre? Jag ser dessa påståenden men ingen uppbackning.

Om närhet och näring ersätts på lämpligt sätt, vad är skillnaden?

Du får vänta tålmodigt på min nästa jättepost för ett komplett svar. Men jag kan säga rakt av att det inte är svart och vitt. Sen avvänjning från modersmjölk (18+ månader) är i moderna samhällen associerad med järnbrist hos barnet och därigenom också ökad risk för karies.

Ett Orm
2017-02-22, 13:07
Varför är det bättre att amma längre? Jag ser dessa påståenden men ingen uppbackning.

Om närhet och näring ersätts på lämpligt sätt, vad är skillnaden?

Ingen. Det är det som är skillnaden.

Klein
2017-02-22, 13:10
Ingen. Det är det som är skillnaden.

Förutsatt att man kan ersätta allt. Det kan man inte i dagsläget. I synnerhet inte antikropparna man får från mamman genom bröstmjölken i direkt respons på vad barnet självt är infekterat med.

Ett Orm
2017-02-22, 13:36
Förutsatt att man kan ersätta allt. Det kan man inte i dagsläget. I synnerhet inte antikropparna man får från mamman genom bröstmjölken i direkt respons på vad barnet självt är infekterat med.

Det var det som åsyftades också.
Sen man man inte troligen inte ersätta en sorts närhet med en annan och få samma effekt.

trädgårdsmöbel
2017-02-22, 13:49
Tills ungen får tänder är ett bra riktmärke tycker jag eller 6 månader. Ett-och-etthalvtåringar skall tex. inte amma, de går på dagis i den åldern.

(Jag tycker även det är extra illa med semilesbianer som utan att ens fråga ammar andras ungar. Det borde förbjudas)

Dreas
2017-02-22, 15:14
Jag tycker att det är intressant att mammorna/kvinnorna lyser med sin frånvaro i ämnet. Vi killar har inte så mycket att säga till om när det väl gäller.

trädgårdsmöbel
2017-02-22, 15:50
Jag tycker att det är intressant att mammorna/kvinnorna lyser med sin frånvaro i ämnet. Vi killar har inte så mycket att säga till om när det väl gäller.

Äsch då, jag tror inte forumet har så många kvinnor, då får man hålla till goda med manliga åsikter. Det är bättre än inga åsikter alls.

mela
2017-02-22, 18:28
Jag tycker att det är intressant att mammorna/kvinnorna lyser med sin frånvaro i ämnet. Vi killar har inte så mycket att säga till om när det väl gäller.

//Kränkt

:d

mini
2017-02-22, 19:03
För att svara på fråga om hur länge: så länge det fungerar för barn, mamma och pappa/den andra föräldern. Jag tror inte att många mammor ger upp för kvickt. Jag tror tvärt om att många mammor känner sig som dåliga mödrar för att amningen inte fungerar så bra som man skulle vilja. Det finns oerhört tydliga signaler från alla håll att man gör sitt barn otjänster genom att inte amma, och det är ju få som inte vill det bästa för sitt barn. Så jag tror nog att Kleins korståg inte tillför så mycket som inte redan mammor redan får höra (mer än hur länge olika apor diar sina ungar. Kul för dem.)

chadd
2017-02-22, 19:21
Du får vänta tålmodigt på min nästa jättepost för ett komplett svar. Men jag kan säga rakt av att det inte är svart och vitt. Sen avvänjning från modersmjölk (18+ månader) är i moderna samhällen associerad med järnbrist hos barnet och därigenom också ökad risk för karies.

Hur ger järnbrist ökad risk för karies?

sweetkarolina
2017-02-22, 20:05
För att svara på fråga om hur länge: så länge det fungerar för barn, mamma och pappa/den andra föräldern. Jag tror inte att många mammor ger upp för kvickt. Jag tror tvärt om att många mammor känner sig som dåliga mödrar för att amningen inte fungerar så bra som man skulle vilja. Det finns oerhört tydliga signaler från alla håll att man gör sitt barn otjänster genom att inte amma, och det är ju få som inte vill det bästa för sitt barn. Så jag tror nog att Kleins korståg inte tillför så mycket som inte redan mammor redan får höra (mer än hur länge olika apor diar sina ungar. Kul för dem.)

Viktig aspekt! Av mina bekanta finns det nån som uttryckt att det kännts att man liksom inte duger som mamma om man inte kan amma. Som att de inte räckt till, även fast de försökt och gjort allt de kunnat för att amma.

Diomedea exulans
2017-02-22, 20:09
Jag tycker att det är intressant att mammorna/kvinnorna lyser med sin frånvaro i ämnet. Vi killar har inte så mycket att säga till om när det väl gäller.

Män är överrepresenterade i alla trådar på forumet.

PureWhey
2017-02-22, 20:13
En i min brorsas gamla klass blev ammad när han var åtta år gammal. :d

Huh