handdator

Visa fullständig version : träna varje dag?


ozzian
2017-02-21, 23:08
jag tränar för att gå ner i vikt eller få mindre fett rättare sagt.

jag har lärt mig att styrketräning bränner flera timmar efter ett pass,?

kan jag inte då dela upp muskelgrupperna i 5 pass?

så jag kör rygg dag ett , och det bränner fett under natten.
dag 2 kör jag bröst samma här .
dag tre axlar
dag 4 ben
dag fem mage

mina armar klarar ej armpass ännu, men det kommer.

detta för att det ska bränna fett alla dagar

eller tänker jag helt fel?

jag klarar ej att köra samma muskelgrupp utan 2 dagars vila nu, så ska jag köra hela kroppen varje pass så blir det bara 2,5 pass i veckan.

jag kör powerwalk varje dag, 30 min

efter 15 år utan gym så har det väl hänt en hel del och jag saknar kunskap!

fråga 2 år, måste jag börja med hantlar och stång eller funkar maskinerna ok?

xan
2017-02-21, 23:13
jag har lärt mig att styrketräning bränner flera timmar efter ett pass,?

Nej, styrketräning bränner inte särskilt mycket. I det avseendet är konditionsträning bättre.

Gå ned i vikt gör du av ett energiunderskott. Det uppnår du enklast genom att äta mindre och/eller mer energisnålt.

ozzian
2017-02-22, 00:55
Nej, styrketräning bränner inte särskilt mycket. I det avseendet är konditionsträning bättre.

Gå ned i vikt gör du av ett energiunderskott. Det uppnår du enklast genom att äta mindre och/eller mer energisnålt.

är detta bekräftat?

det jag lärde mig för 15 år sedan är alltså fel?

men reparerar sig inte den tränade musklen flera timmar efter träningspasset?

min hjärna funkar ej så här dags, men läser jättegärna svar i morgon, men tack för input!

perl
2017-02-22, 07:26
Kaloriunderskott och träning på gym gör att du tappar vikt men bibehåller större mängd muskler vilket gör att du "bränner" mer fett än om du inte gymmade.

ARMSTARK
2017-02-22, 08:43
Jag tror att styrketräning är en av de sämsta träningsformerna om man vill gå ner i vikt. Konditionsträning och sund kost är den rätta vägen, om det är viktnedgång man är ute efter.

King Grub
2017-02-22, 09:01
Ingen träning ökar fettförbränningen. Fettförlusten sköter man med kosten.

Jaive
2017-02-22, 10:26
kan jag inte då dela upp muskelgrupperna i 5 pass?


fråga 2 år, måste jag börja med hantlar och stång eller funkar maskinerna ok?

I och med att du är nybörjare så är det nog bättre att köra t ex över/under, dvs dela upp kroppen i två och sen träna varannat pass över och varannat under, än att dela upp kroppen i 5 delar. Då får du lätt in 4 pass i veckan med gott om vila för muskelgrupperna. Sen är det nog klokt att satsa på basövningar, då dessa tränar stora muskelgrupper samt bygger upp en bra grundstabilitet i kroppen. Det kräver visserligen att du jobbar på tekniken en del i början, men i längden är det rätt väg att gå.

Övningar som är bra att ha med och som kan utgöra grunden i dina pass är t ex:
Överkropp: Pass 1: bänkpress, skivstångsrodd Pass 2: militärpress, pullups/latsdrag.
Underkropp: Pass 1: knäböj, rumänska marklyft Pass 2: marklyft, frontböj

Det är inget måste att köra dessa övningar, men de är som sagt en väldigt bra grund om man tränar för en god all-roundfysik och hälsa. Sedan är det inte fel att köra vissa övningar i maskiner, men i de flesta fall så får du minst lika bra och för det mest bättre resultat med fria vikter. Utöver de övningar som nämnts ovan så kan man även slänga in lite isolationsövningar för armar, mage, vader och även baksida axlar.

Som det har nämts ovan så ska du inte förvänta dig att styrketräningen bränner allt för mycket kalorier, utan viktnedgång uppnår man bäst genom att justera kosten och lägga till cardio. Dock är styrketräning under viktnedgång viktigt då det gör så att man minskar andelen av viktnedgången som består av muskler.

ozzian
2017-02-22, 10:41
Tack alla.
Jag är inte nybörjare men inte tränat på många år.
Teknikerna sitter där.
Och förlåt , inte viktnedgång utan byta fett mot muskler.
Vikten kvittar så länge jag inte blir mycket tyngre.

Jag bor i skogen med hund så jag kör dagligen 30 min powerwalk/ cykling med hund.
Eller nästan dagligen.
Väger 97kg och när jag var " fulltrimmad " förr så kom jag ner till 68kg men då var jag i stort sett i tävlingsform.

Varför jag vill köra maskiner, jo även om tekniken sitter är jag lite rädd att slita och skada mig med fria vikter.

Men maskinerna kommer bytas ut mot fria vikter om nån/ några veckor.

1x0
2017-02-22, 10:46
Kör man maffiga helkroppspass med mycket böj och mark, bränner det bra med kcals! Dock inte i närheten av en löprunda med samma tid eller ens en promenad.
Räknar mina 2-timmarspass (styrketräning) som 500kcal brända.

Vill jag skapa ett kaloriunderskott, för att kunna äta mer, under deff - trade'ar jag antalet styrketräningsdagar med kardio!
Jag tycker det är overkill att styrketräna 7 dagar i veckan _under deff_. Speciellt om passen involverar mycket isolationsövningar. Skit i dem och kör kardio istället.

(Vet inte om jag är ontopic. Förstår inte tråden/frågeställningen till hundra procent.)

Snobbe
2017-02-22, 10:48
Tack alla.
Jag är inte nybörjare men inte tränat på många år.
Teknikerna sitter där.
Och förlåt , inte viktnedgång utan byta fett mot muskler.
Vikten kvittar så länge jag inte blir mycket tyngre.

Jag bor i skogen med hund så jag kör dagligen 30 min powerwalk/ cykling med hund.
Eller nästan dagligen.
Väger 97kg och när jag var " fulltrimmad " förr så kom jag ner till 68kg men då var jag i stort sett i tävlingsform.

Varför jag vill köra maskiner, jo även om tekniken sitter är jag lite rädd att slita och skada mig med fria vikter.

Men maskinerna kommer bytas ut mot fria vikter om nån/ några veckor.

Läs igenom denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881


Du kan inte byta fett mot muskler, går du ner i vikt så tappar du både muskler och fett. Kör du styrketräning med högt proteinintag så kommer du tappa mindre muskler men du kommer inte öka i muskler under viktnedgång om du nu inte skulle vara extrem nybörjare.

TomTom72
2017-02-22, 11:06
Från deffguiden: " Under en 24-timmarsperiod förbrukar 60-70 minuters intensiv styrketräning lika mycket energi som 50 minuters konditionsträning på 70% av maxpuls gör under samma tidsperiod." Så är det bättre träna varje dag eller blir det bara marginell skillnad i förbränning?

ozzian
2017-02-22, 12:35
kardioträning?

det räcker alltså inte med powerwalk, jag går så fort jag kan i 30 minuter.
jag är anfådd och svettas på slutet.

pulsen har jag ej koll på ännu men det kanske är en viktig kontroll av hur powerwalken tar?

Snobbe
2017-02-22, 12:41
kardioträning?

det räcker alltså inte med powerwalk, jag går så fort jag kan i 30 minuter.
jag är anfådd och svettas på slutet.

pulsen har jag ej koll på ännu men det kanske är en viktig kontroll av hur powerwalken tar?

Kalorier in och ut. Käka mindre än vad kroppen gör av med och du går ner i vikt. Du behöver inte ens lämna din säng om du skulle käka mindre än det kroppen gör av med som sängliggande.

Jaive
2017-02-22, 12:49
kardioträning?

det räcker alltså inte med powerwalk, jag går så fort jag kan i 30 minuter.
jag är anfådd och svettas på slutet.

pulsen har jag ej koll på ännu men det kanske är en viktig kontroll av hur powerwalken tar?

jodå, en promenad i raskt tempo funkar utmärkt för att bränna kalorier och är inte särskilt påfrestande för kroppen. 30min är bättre än inget, men om du har ett stillasittande jobb och inte rör på dig så mycket i övrigt hade det kanske varit bra att försöka komma upp i 60-90min under vissa av promenaderna. Självklart kan du då lugna ner tempot lite, men det ska fortfarande vara ansträngande.

ozzian
2017-02-22, 23:09
jodå, en promenad i raskt tempo funkar utmärkt för att bränna kalorier och är inte särskilt påfrestande för kroppen. 30min är bättre än inget, men om du har ett stillasittande jobb och inte rör på dig så mycket i övrigt hade det kanske varit bra att försöka komma upp i 60-90min under vissa av promenaderna. Självklart kan du då lugna ner tempot lite, men det ska fortfarande vara ansträngande.

hej

jag har ett vaktbolag så jag går som bk ca 1-2 mil om dagen men tyvärr långsamt.
jag går i samma tempo som övriga kunder, men slipper sitta på en stol iallafall.

ozzian
2017-02-22, 23:22
jag tackar för all hjälp i mina trådar och tror jag sammanfattar era råd såhär.
träna hela kroppen på 2 dagar, dag tre vila sen hela kroppen på två dagar.
det blir 4 pass på en vecka.
kan man lägga upp det så jag kör ben med olika övningar samma vecka?

för jag hinner inte med 4 övningar ben och 2 mage, 2 axlar pass 1
och inte heller
4övningar rygg och 3 bröst och 1triceps, 1 biceps pass 2

altså jag kör enligt ovan, ex ben 2ggr per vecka men pass ett är knäböj och bendrag, pas 2 ben är vader o benspark.

jag tror mycket på olika övningar för att komma åt "muskler man inte trodde fanns".

så om nån vill hjälpa mig tänka vidare?

gym , måndag tisdag
onsdag kardio
gym torsdag fredag

lördag söndag powerwalk, ev om tid finns kardio

är jag på rätt väg eller tänker jag fortfarande galet?

tillskott:
jag kommer att äta som innan , nästan lchf.
men ibland ta kasein på eftermiddagen
pwo innan träning
ren kreatin efter träning och alla dagar
omega 3 med d vitamin dagligen

är jag hyffsat rätt ute här?