handdator

Visa fullständig version : Upprätt ätande ger större muskeluppbyggnad än liggande


King Grub
2017-02-20, 09:38
Dietary protein digestion and absorption kinetics determine the post-prandial increase in muscle protein synthesis. We recently demonstrated that body position during feeding can modulate the post-prandial rise in plasma amino acid availability. Here we investigated whether protein ingestion in an upright sitting body position accelerates gastric emptying and improves dietary protein digestion and subsequent amino acid absorption compared with feeding in a supine lying body position. In a crossover design, eight young males (26±1 y, 24.0±0.9 kg.m-2) ingested 20 g intrinsically L-[1-13C]-phenylalanine labeled milk protein plus 1.5 g paracetamol while sitting in an upright position or lying down in a supine position. Blood samples were collected frequently during a 5 h post-prandial period. Gastric emptying rates and dietary protein digestion and absorption were assessed using plasma paracetamol and amino acid concentrations as well as plasma L-[1-13C]-phenylalanine enrichments. Peak plasma leucine concentrations were higher when protein was ingested in an upright sitting vs lying position (213±15 vs 193±12 mol.L-1, P<0.05), which was accompanied by a trend for a greater overall leucine response (13989±720 vs 11875±1073 AU, respectively; P=0.05). Peak plasma paracetamol concentrations were higher in the sitting vs lying treatment (11.6±0.5 vs 9.3±0.6 mg·L-1, P<0.05). Protein ingestion in an upright sitting position accelerates gastric emptying and increases the post-prandial rise in plasma amino acid availability by increasing protein digestion and amino acid absorption rates. Therefore, feeding in an upright body position as opposed to a lying position is an important prerequisite to allow proper post-prandial muscle protein accretion.

Appl Physiol Nutr Metab. 2017 Feb 17. Food ingestion in an upright sitting position increases post-prandial amino acid availability when compared to food ingestion in a lying down position.

http://www.nrcresearchpress.com/doi/abs/10.1139/apnm-2016-0522?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%3dpubmed#.WKqrW9LhCUk

Diomedea exulans
2017-02-20, 09:58
Jaha, dumt att äta större mängden av dagens protein innan sänggående då...

tomten1
2017-02-20, 10:34
Varför provade man liggande ätande? Vore det inte mer intressant att sätta upprätt ätande i relation till sittande? Med tanke på att... ni vet... dom flesta äter sittandes.

King Grub
2017-02-20, 10:35
Sittande är upprätt...

Shqypnia
2017-02-20, 10:42
Fick forskarna verkligen pengar för att undersöka det här...

Diomedea exulans
2017-02-20, 10:43
Fick forskarna verkligen pengar för att undersöka det här...

Är det inte intressant, menar du? Det är väl inte helt ovanligt att folk äter liggandes, eller iallafall ligger ner efter maten.

tomten1
2017-02-20, 10:44
Sittande är upprätt...

Ahh I see! :)

Shqypnia
2017-02-20, 10:48
Är det inte intressant, menar du? Det är väl inte helt ovanligt att folk äter liggandes, eller iallafall ligger ner efter maten.

Att jag finner det icke intressant är ändå helt oväsentligt, men jag ser inte syftet öht. Sannolikt att jag har missat något totalt.

Kischen
2017-02-20, 10:50
Är det inte intressant, menar du? Det är väl inte helt ovanligt att folk äter liggandes, eller iallafall ligger ner efter maten.

Tänker mer på människor som är liggandes pga sjukdom etc

DavidN
2017-02-20, 12:34
Hehehe...

Undrar om det är opti att kolla på Harry Potter samtidigt som man äter upprätt.

*hmmm*

Kamp
2017-02-20, 12:36
Kanske en skröna men har för mig jag hört att när Gunde Svan var som mest seriös så låg/halvlåg han när han åt sin gröt för att få bästa möjliga näringsupptag och tarmgenomströmning av födan.

summa summarum: Han gjorde fel!

Jaive
2017-02-20, 13:11
Jaha. Dags för optirunkarna att börja sova sittande upprätt då. Som bekant finns det ju inga genvägar till den perfekta kroppen. Tänk vilket monster Ronnie Coleman hade varit om han känt till dessa rön på tiden då det begav sig :O

r3mpuh
2017-02-21, 05:07
Déjà vu. Varför har jag redan presenterat detta som vedertagen information för min mor för flertalet månader sedan? Oavsett vilket, så kan alltså inte detta vara något nytt under solen utan blott för att bekräfta en plausibel tes. Jag blir snarare förvånad över hur många som blir förvånade. We recently demonstrated DOI: 10.1139/apnm-2016-0522
Då apnm i detta sammanhanget inte bör betyda appartmentnumber så antar jag att kunskapen är daterad till maj 2016? :Virro

Fogel
2017-02-21, 07:43
Déjà vu. Varför har jag redan presenterat detta som vedertagen information för min mor för flertalet månader sedan? Oavsett vilket, så kan alltså inte detta vara något nytt under solen utan blott för att bekräfta en plausibel tes. Jag blir snarare förvånad över hur många som blir förvånade. DOI: 10.1139/apnm-2016-0522
Då apnm i detta sammanhanget inte bör betyda appartmentnumber så antar jag att kunskapen är daterad till maj 2016? :Virro

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7556870&highlight=efter#post7556870

Kanske tänker på denna. Eller så är det bara déjà vu.

King Grub
2017-02-21, 08:18
Många tror att det bara handlar om att sitta upprätt och tugga. Men det handlar ju om timmarna efter, när näringsupptaget sker.

r3mpuh
2017-02-21, 08:20
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7556870&highlight=efter#post7556870

Kanske tänker på denna. Eller så är det bara déjà vu.Det var nog exakt den jag tänkte på. Tack! :)

Mvh r3mpuh

AlexGBG
2017-02-21, 09:32
Och jag som älskar att lägga mig och ta en tupplur efter en rejäl måltid =(

Bulta
2017-02-21, 15:30
Känns det inte mer som att man kan dra slutsatsen att det är väldigt katabolt att ligga hela dagen, (vilket det för övrigt kommer nya studier på efter vartannat) snarare än att dra slutsatsen att det vore kontraproduktivt att inta en stor måltid innan läggdags.

mandra
2017-02-21, 15:31
Känns det inte mer som att man kan dra slutsatsen att det är väldigt katabolt att ligga hela dagen, (vilket det för övrigt kommer nya studier på efter vartannat) snarare än att dra slutsatsen att det vore kontraproduktivt att inta en stor måltid innan läggdags.

Kan nog vara lite av bägge?

Bulta
2017-02-21, 16:06
Kan nog vara lite av bägge?
Proteinsyntesen och andra processer går ner nattetid, men det säger ju ingenting om att det skulle vara kontraproduktivt att för den sakens skull äta ett större intag vid det tillfället. Har sett King Grub vid flera tillfällen länkat till en studie som visat på att ett stort födointag före sänggående ger större mängd minskad fettmassa(utan större muskelnedbrytning?) vid viktnedgång.

Jag kan personligen varken tala varken för eller emot då jag inte besitter de färdigheter för att tolka studier. Hoppas mest lite mer belästa deltar i diskussionen. :)

svartakronan
2017-02-21, 19:12
Många tror att det bara handlar om att sitta upprätt och tugga. Men det handlar ju om timmarna efter, när näringsupptaget sker.

Hur länge sker näringsupptaget ungefär efter en stor måltid typ middag?

Har sånn optinoja just nu, påminner mig varje gång om jag råkar lägga mig ner haha.




Skickat från min iPhone med Tapatalk

King Grub
2017-02-21, 19:40
Den här studien mätte fem timmar efter måltiden.

King Grub
2017-02-21, 19:58
Har sett King Grub vid flera tillfällen länkat till en studie som visat på att ett stort födointag före sänggående ger större mängd minskad fettmassa

Det gällde att lägga en stor del av sitt kolhydratintag på kvällen. Inget som stimulerar proteinsyntesen.

Termy
2017-02-22, 08:11
Större delen av sitt kolhydratsintag på kvällen lägger man ju med nöje ^^ (eller större delen av intag överhuvudtaget)