handdator

Visa fullständig version : Få tillbaka utlånade pengar?


Maximal
2017-02-19, 20:36
Lånade ut 7000kr till min dåvarande flickvän i november, genom att betala för hennes flygbiljett hem. Skulle få tillbaka pengarna ca 2 veckor efter att hon kommit hem. Har blivit lovad pengarna varje månad sen dess, och jag vet att hun har fått en hel del pengar genom stipendier och hon har nyss flyttat.

Nu säger hon att jag måste vänta tills hon får jobb, vilket jag vet inte kommer ske på länge...

Att hon behövde låna pengar och att jag köpte biljett osv, och att hon skulle betala tillbaka finns skrivet i Messenger.

Finns det något jag kan göra? Nu är hon norsk, och jag svensk som bor i Norge. Men antar att regler är ungefär det samma.

delta_mats
2017-02-19, 20:39
Har hon dåligt med pengar kanske hon kan betala tillbaka en del i taget?

Derbel McDillet
2017-02-19, 21:00
Lånade ut 7000kr till min dåvarande flickvän i november, genom att betala för hennes flygbiljett hem. Skulle få tillbaka pengarna ca 2 veckor efter att hon kommit hem. Har blivit lovad pengarna varje månad sen dess, och jag vet att hun har fått en hel del pengar genom stipendier och hon har nyss flyttat.

Nu säger hon att jag måste vänta tills hon får jobb, vilket jag vet inte kommer ske på länge...

Att hon behövde låna pengar och att jag köpte biljett osv, och att hon skulle betala tillbaka finns skrivet i Messenger.

Finns det något jag kan göra? Nu är hon norsk, och jag svensk som bor i Norge. Men antar att regler är ungefär det samma.

Ja, stäm henne. googla hur du gör detta i norge.
skicka betalningsföreläggande eller vad det heter. om du har skriftligt bevis att hon är skyldig har du ju en fördel att få tillbaka pengarna rättsligt.

Maximal
2017-02-19, 21:14
Har hon dåligt med pengar kanske hon kan betala tillbaka en del i taget?

Jag vet att hon har pengar, mer än tillräckligt för att betala tillbaka hela beloppet. Delbetaling funkar för mig, men hon har inte råd än säger hon. Men det är skitsnack.

kaer
2017-02-19, 21:30
Har du någon slags bevis på att hon lånat pengar av dig?

Jakobson
2017-02-19, 21:41
Du gav din dåvarande flickvän pengar, och tror du får tillbaka dessa? Lika bra att glömma.
Pinsamt att be ett ex om pengar tillbaka faktiskt

ceejay
2017-02-19, 21:43
Du gav din dåvarande flickvän pengar, och tror du får tillbaka dessa? Lika bra att glömma.
Pinsamt att be ett ex om pengar tillbaka faktiskt

Fniss, du är pinsam. Klart som attan att man betalar sina skulder oavsett om det är ens ex, ons, morsa, avlägsen släkting eller ytligt bekanta.

Jakobson
2017-02-19, 21:48
Fniss, du är pinsam. Klart som attan att man betalar sina skulder oavsett om det är ens ex, ons, morsa, avlägsen släkting eller ytligt bekanta.

Fniss, där har du fel, eller visst kanske om man som man är uppvuxen som en feminist, men i övrigt är det få män som skulle be en tjej dem har haft relation med om pengar tillbaka.

Släkt och vänner, absolut men inte en partner

ceejay
2017-02-19, 21:51
Lol, du kallar mig feminist när det är du som underkastar dig en kvinnas skuld bara för att det är ditt ex? Kom igen nu. :)

anvihl
2017-02-19, 21:54
Fniss, där har du fel, eller visst kanske om man som man är uppvuxen som en feminist, men i övrigt är det få män som skulle be en tjej dem har haft relation med om pengar tillbaka.

Släkt och vänner, absolut men inte en partner

Fniss, är du från 20-talet?

Sälj skulden till indrivare, låt henne ta skiten för att hon inte betalar sina skulder.

Jakobson
2017-02-19, 21:55
Lol, du kallar mig feminist när det är du som underkastar dig en kvinnas skuld bara för att det är ditt ex? Kom igen nu. :)

Inte alls, men jag känner inte att jag ska förnedra mig och be om pengar av någon jag haft en intim relation till, ger hon självmant så gj, annars så får det vara break up gift

RancidSwine
2017-02-19, 21:55
Fniss, där har du fel, eller visst kanske om man som man är uppvuxen som en feminist, men i övrigt är det få män som skulle be en tjej dem har haft relation med om pengar tillbaka.

Släkt och vänner, absolut men inte en partner

Så du menar på största allvar att man helt enkelt inte behöver betala tillbaka det man lånat av sin partner när man var tillsammans bara för att man gjort slut?
Om något är det väldigt skamligt när vuxna människor inte betalar av sina lån av egen vilja. Själv skulle jag aldrig tänka tanken att låna pengar utav NÅGON utan att betala tillbaka så fort jag bara kan.

Jakobson
2017-02-19, 21:55
Fniss, är du från 20-talet?

Sälj skulden till indrivare, låt henne ta skiten för att hon inte betalar sina skulder.

Ja, jag ska erkänna att jag är gammalmodig där

ceejay
2017-02-19, 21:56
Du förnedrar dig själv genom att vara en sådan pushover.

Jakobson
2017-02-19, 21:58
Så du menar på största allvar att man helt enkelt inte behöver betala tillbaka det man lånat av sin partner när man var tillsammans bara för att man gjort slut?
Om något är det väldigt skamligt när vuxna människor inte betalar av sina lån av egen vilja. Själv skulle jag aldrig tänka tanken att låna pengar utav NÅGON utan att betala tillbaka så fort jag bara kan.

Vet inte, för mig är det udda att ens låna från en partner, är man ett par blir det för mig inget lån, utan pengar man ger sin tjej alt kille vilket är mer ovanligt dock.
Släkt och vänner är en annan femma.
Personligen lånar jag inte pengar.

Jakobson
2017-02-19, 22:01
Du förnedrar dig själv genom att vara en sådan pushover.

Varför, kan jag inte avvara den summan säger jag bara tyvärr, men om min partner behöver lite pengar så skulle jag inte be om de tillbaka, har hen inte självmant försökt betala tillbaka tänker inte jag lägga tid på det, eftersom jag oftast vid tillfället redan medvetet gett pengar utan förväntning att ta tillbaka.

Loke
2017-02-19, 22:04
Vet inte hur du ska få tillbaka pengarna, men i framtiden lär du väl vara lite mer försiktig med att ge lån.

Jag ser i princip alltid alla lån som förlorade pengar. Dvs, innan jag lånar ut nåt eller köper nåt åt någon så frågar jag mig "hur illa skulle det kännas om jag aldrig får tillbaka dessa pengar?". Sen lånar jag ut baserat på det svaret. Undantaget är väl typ min mamma kanske? Ett par riktigt pålitliga vänner också.

Bara det här att köpa en flygbiljett så flickvännen kan ta sig hem, nåt lär ju gått snett där alltså...

Jakobson
2017-02-19, 22:07
Vet inte hur du ska få tillbaka pengarna, men i framtiden lär du väl vara lite mer försiktig med att ge lån.

Jag ser i princip alltid alla lån som förlorade pengar. Dvs, innan jag lånar ut nåt eller köper nåt åt någon så frågar jag mig "hur illa skulle det kännas om jag aldrig får tillbaka dessa pengar?". Sen lånar jag ut baserat på det svaret. Undantaget är väl typ min mamma kanske? Ett par riktigt pålitliga vänner också.

Bara det här att köpa en flygbiljett så flickvännen kan ta sig hem, nåt lär ju gått snett där alltså...

Ungefär så

Ett Orm
2017-02-20, 00:27
Ja, stäm henne. googla hur du gör detta i norge.
skicka betalningsföreläggande eller vad det heter. om du har skriftligt bevis att hon är skyldig har du ju en fördel att få tillbaka pengarna rättsligt.

Kan han med största säkerhet fetglömma att få igenom.

delta_mats
2017-02-20, 00:33
Jag vet att hon har pengar, mer än tillräckligt för att betala tillbaka hela beloppet. Delbetaling funkar för mig, men hon har inte råd än säger hon. Men det är skitsnack.

Men hon behövde låna ganska nyligen? Hur vet du att hon har 7000 kr över att betala tillbaka dig nu?
Istället för att tjata eller vara otrevlig kan du ju fråga hur det går för henne, föreslå avbetalning osv.

Agitator
2017-02-20, 01:20
Problemet är att ni har gjort slut och du gav henne pengar självmant.

Det ses som en gåva i lagens ögon mer eller mindre. Tror inte du kan göra något helt ärligt. Ifall hon inte tänker betala tillbaka så känns det väldigt svårt att driva ett sånt här ärende.

G.W
2017-02-20, 07:45
Det ses som en gåva i lagens ögon mer eller mindre.

Bra att veta, då citerar jag ditt inlägg framöver ifall det blir trubbel någon gång.

chadd
2017-02-20, 08:24
Problemet är att ni har gjort slut och du gav henne pengar självmant.

Det ses som en gåva i lagens ögon mer eller mindre. Tror inte du kan göra något helt ärligt. Ifall hon inte tänker betala tillbaka så känns det väldigt svårt att driva ett sånt här ärende.

Varför skulle det ses som en gåva när det uppenbarligen finns en skriftlig överrenskomelse om att det är ett lån?

Maximal
2017-02-20, 11:00
Har du någon slags bevis på att hon lånat pengar av dig?
Skriftligt avtal/överenskommelse genom meddelanden, samt bildbevis på köpt resa.
Du gav din dåvarande flickvän pengar, och tror du får tillbaka dessa? Lika bra att glömma.
Pinsamt att be ett ex om pengar tillbaka faktiskt
Ja? Vi har fortfarande "kontakt" Tänker inte gå in mer detaljerat kring detta, det handlar mer om andra saker än om de 7.000 kronorna i sig som jag vill ha tillbaka.


Men hon behövde låna ganska nyligen? Hur vet du att hon har 7000 kr över att betala tillbaka dig nu?
Istället för att tjata eller vara otrevlig kan du ju fråga hur det går för henne, föreslå avbetalning osv.
Jag vill inte gå in med så mycket detaljer kring detta, men jag vet att hon har pengar, och råd. Inget jag bara tror utan jag vet det till 100%.
Har aldrig varit otrevlig, har förklarat att jag behöver pengarna, och att hon hela tiden sagt att jag ska få dem tillbaka, månad efter månad.
Problemet är att ni har gjort slut och du gav henne pengar självmant.

Det ses som en gåva i lagens ögon mer eller mindre. Tror inte du kan göra något helt ärligt. Ifall hon inte tänker betala tillbaka så känns det väldigt svårt att driva ett sånt här ärende.
Hon hade inte råd att köpa flygbiljett hem, pga problem med stipendium pengar osv som hon räknade fel med. Jag köpte biljett, hon förklarade att hon kommer få pengar i mitten av november och skulle betala tillbaka då.

Vi gjorde slut innan dess, av skäl som är anledningen till att jag vägrar släppa detta. Vår kontakt dog lite, men inte helt. Sen har det sen dess varit prat om att hon får pengar då, och då, och hon skicka mig uppgifter på att hon skulle få en större summa från skolan efter 2 februari. Tog kontakt veckan efter och undrade om jag kan få dem nu, varpå hon svarade att hon inte får pengar från skolan, Utan jag måste helt enkelt vänta på att hon får ett jobb eller något.

Saken är att, hon flyttade nyligen till ett rum i kollektiv här i Oslo, med en hyra över 5k per månad, med 3 mån förskottsbetalning som är standard här i Norge. Påpekade detta, men hon får tydligen bostadsbidrag från NAV. (Soc)
Men jag vet att detta är rent bullshit.

Varför skulle det ses som en gåva när det uppenbarligen finns en skriftlig överrenskomelse om att det är ett lån?
Det är detta jag menar också, allt finns ju skrivet. Ett skriftligt avtal är väl bindande?


Uppskattar alla svar

shadowfire
2017-02-20, 11:09
I Sverige så kan du ansöka om betalningsföreläggande. Kravet är att du ska ha varit tydlig med att det är en oreglerad skuld, så ska man hårddra det hela juridiskt så bör du ha gett henne (eller ge henne nu) en deadline tills dess då pengarna ska vara dig åter.

Om den passeras, så kan du vända dig till kronofogden. Det kostar 300 kr att bara öppna ett sådant ärende.

Om hon sedan skiter i det så kan du välja att dra det vidare till domstol. Det kostar dig ytterligare pengar. Om kronofogden går till full indrivning av skuld så tillkommer ytterligare en summa pengar. Så av dina 7000 kr så kanske du får räkna bort 1000-1500 kr beroende på hur ärendet ter sig. Räkna dessutom med att garanterat vara ovän med ditt ex resten av ditt liv.

Om pengarna är viktigare för dig än relationen till henne, så kan du ju absolut försöka dra ett sådant ärende (utan att veta hur det fungerar i Norge osv).

Ett mildare alternativ är att pressa henne lite hårdare, att säga att du har vägarna förbi datum XX och behöver verkligen pengarna då och kommer att hälsa på henne för att ta emot pengarna i näven. Dvs hindra henne från att slingra sig och få henne istället att komma till skott. Slingrar hon sig även en sådan gång så kan du ju falla tillbaka på ovan alternativ med indrivning.

Eller så får du lägga det på "hurkundejagvarasåjävladum"-kontot i livet. Du kommer lägga fler budgetposter på det kontot framöver i ditt liv, det gör de flesta av oss.

Ladugårdsdörr
2017-02-20, 11:21
http://gratisrettshjelp.no/blog/2-hvordan-kreve-inn-penger/

Skriftligt krav i första hand, därefter forliksråd och namsmann.

hahavaffan
2017-02-20, 11:24
Bra att veta, då citerar jag ditt inlägg framöver ifall det blir trubbel någon gång.:d

tht716
2017-02-20, 11:36
I Sverige så kan du ansöka om betalningsföreläggande. Kravet är att du ska ha varit tydlig med att det är en oreglerad skuld, så ska man hårddra det hela juridiskt så bör du ha gett henne (eller ge henne nu) en deadline tills dess då pengarna ska vara dig åter.

Om den passeras, så kan du vända dig till kronofogden. Det kostar 300 kr att bara öppna ett sådant ärende.

Om hon sedan skiter i det så kan du välja att dra det vidare till domstol. Det kostar dig ytterligare pengar. Om kronofogden går till full indrivning av skuld så tillkommer ytterligare en summa pengar. Så av dina 7000 kr så kanske du får räkna bort 1000-1500 kr beroende på hur ärendet ter sig. Räkna dessutom med att garanterat vara ovän med ditt ex resten av ditt liv.

Om pengarna är viktigare för dig än relationen till henne, så kan du ju absolut försöka dra ett sådant ärende (utan att veta hur det fungerar i Norge osv).

Ett mildare alternativ är att pressa henne lite hårdare, att säga att du har vägarna förbi datum XX och behöver verkligen pengarna då och kommer att hälsa på henne för att ta emot pengarna i näven. Dvs hindra henne från att slingra sig och få henne istället att komma till skott. Slingrar hon sig även en sådan gång så kan du ju falla tillbaka på ovan alternativ med indrivning.

Eller så får du lägga det på "hurkundejagvarasåjävladum"-kontot i livet. Du kommer lägga fler budgetposter på det kontot framöver i ditt liv, det gör de flesta av oss.

I och med att en tjejen är norsk och TS bor i Norge så gäller nästan helt säkert norsk lagstiftning :) Som förvisso är tämligen lik den svenska.

shadowfire
2017-02-20, 11:39
I och med att en tjejen är norsk och TS bor i Norge så gäller nästan helt säkert norsk lagstiftning :) Som förvisso är tämligen lik den svenska.

Yes, jag tror ladugårdsdörr hittade den norska varianten ovan.

Maximal
2017-02-20, 12:07
I Sverige så kan du ansöka om betalningsföreläggande. Kravet är att du ska ha varit tydlig med att det är en oreglerad skuld, så ska man hårddra det hela juridiskt så bör du ha gett henne (eller ge henne nu) en deadline tills dess då pengarna ska vara dig åter.

Om den passeras, så kan du vända dig till kronofogden. Det kostar 300 kr att bara öppna ett sådant ärende.

Om hon sedan skiter i det så kan du välja att dra det vidare till domstol. Det kostar dig ytterligare pengar. Om kronofogden går till full indrivning av skuld så tillkommer ytterligare en summa pengar. Så av dina 7000 kr så kanske du får räkna bort 1000-1500 kr beroende på hur ärendet ter sig. Räkna dessutom med att garanterat vara ovän med ditt ex resten av ditt liv.

Om pengarna är viktigare för dig än relationen till henne, så kan du ju absolut försöka dra ett sådant ärende (utan att veta hur det fungerar i Norge osv).

Ett mildare alternativ är att pressa henne lite hårdare, att säga att du har vägarna förbi datum XX och behöver verkligen pengarna då och kommer att hälsa på henne för att ta emot pengarna i näven. Dvs hindra henne från att slingra sig och få henne istället att komma till skott. Slingrar hon sig även en sådan gång så kan du ju falla tillbaka på ovan alternativ med indrivning.

Eller så får du lägga det på "hurkundejagvarasåjävladum"-kontot i livet. Du kommer lägga fler budgetposter på det kontot framöver i ditt liv, det gör de flesta av oss.

Tack! Väldigt bra svar!

Det handlar mer om andra saker än pengarna i sig som sagt. Det är mer att jag känner att hon inte ska få gå ifrån med vinst. Om jag så får betala en summa ska hon inte få som hon vill. Hon visade sig vara en hemsk människa...Och om vi förblir ovänner, det bryr jag mig inte om.

Har sökt runt lite och verkar vara så som du skriver även här i Norge. Har nu skickat ett meddelande, med krav på pengar, eller en delsumma innan månaden är slut. Annars går jag vidare till det som kallas Forliksrådet här i Norge, som hanterar såna här tjänster. Verkar lite kortfattat så att, om jag skickar ett anmälning och krav, som hon inte betalar, men inte heller bestrider går det vidare till kronofogden. Bestrider hon den blir det lite jobbigare och dyrare, men hoppas att vår skriftlig överenskommelse väger lite tyngre i detta.

7k är inte speciellt mycket pengar, och hade som sagt skitit i dem om vi hade varit tillsammans eller gjort slut på ett vanligt sätt.

eternallord
2017-02-20, 12:08
Ett mildare alternativ är att pressa henne lite hårdare, att säga att du har vägarna förbi datum XX och behöver verkligen pengarna då och kommer att hälsa på henne för att ta emot pengarna i näven. Dvs hindra henne från att slingra sig och få henne istället att komma till skott. Slingrar hon sig även en sådan gång så kan du ju falla tillbaka på ovan alternativ med indrivning.


Känns som det borde räcka med att man indikerar på att nästa steg är att gå till indrivning för att hon ska få lite eld i baken, så förhoppningsvis behöver det inte gå dit.

Maximal
2017-02-20, 12:10
http://gratisrettshjelp.no/blog/2-hvordan-kreve-inn-penger/

Skriftligt krav i första hand, därefter forliksråd och namsmann.

Tusen takk!

Yes
2017-02-20, 15:04
I Sverige så kan du ansöka om betalningsföreläggande. Kravet är att du ska ha varit tydlig med att det är en oreglerad skuld, så ska man hårddra det hela juridiskt så bör du ha gett henne (eller ge henne nu) en deadline tills dess då pengarna ska vara dig åter.

Om den passeras, så kan du vända dig till kronofogden. Det kostar 300 kr att bara öppna ett sådant ärende.

Om hon sedan skiter i det så kan du välja att dra det vidare till domstol. Det kostar dig ytterligare pengar. Om kronofogden går till full indrivning av skuld så tillkommer ytterligare en summa pengar. Så av dina 7000 kr så kanske du får räkna bort 1000-1500 kr beroende på hur ärendet ter sig. Räkna dessutom med att garanterat vara ovän med ditt ex resten av ditt liv.

Det kostar 300Kr ansökningsavgift, vilket sedan går att kräva av motparten. Utöver det kan man yrka på 380Kr för eget arbete. Går det sen vidare till verkställighet (indrivning) läggs det på en årlig grundavgift på 600Kr. Den ska i första hand betalas av svaranden, men blir den obetald måste sökande stå för den.

Finns det pengar att hämta blir det alltså inte frågan om att förlora något som sökande.

Nu spelar dock detta mindre roll om hon inte har tillgångar i Sverige. Då måste han gå genom norska domstolar eller myndigheter.

Tree Fiddy
2017-02-20, 15:32
Varför måste folk blanda in myndigheter?

Om det är så att TS verkligen måste ha pengarna tillbaka, åk då och hämta dom. Om det inte är så viktigt så låt det vara eller ta pengar då och då på avbetalning osv. Orka blanda in kronofogden och domstolar?

shadowfire
2017-02-20, 15:39
Det kostar 300Kr ansökningsavgift, vilket sedan går att kräva av motparten. Utöver det kan man yrka på 380Kr för eget arbete. Går det sen vidare till verkställighet (indrivning) läggs det på en årlig grundavgift på 600Kr. Den ska i första hand betalas av svaranden, men blir den obetald måste sökande stå för den.

Finns det pengar att hämta blir det alltså inte frågan om att förlora något som sökande.

Nu spelar dock detta mindre roll om hon inte har tillgångar i Sverige. Då måste han gå genom norska domstolar eller myndigheter.

Ah det var mer än vad jag visste, men är du helt säker på att man kan avkräva den totala indrivningskostnaden så är ju det bara en fördel då.

Maximal
2017-02-20, 16:49
Varför måste folk blanda in myndigheter?

Om det är så att TS verkligen måste ha pengarna tillbaka, åk då och hämta dom. Om det inte är så viktigt så låt det vara eller ta pengar då och då på avbetalning osv. Orka blanda in kronofogden och domstolar?

Ska Jag använda våld eller hårda ord eller vad föreslår du?

trädgårdsmöbel
2017-02-20, 17:08
Ska Jag använda våld eller hårda ord eller vad föreslår du?

Nej, bara neutralt berätta att du vill ha tillbaks dina pengar. Är hon inte en bitch kommer du att få det. Nu misstänker jag dock att hon är just det och då blir det svårt. I det fallet får du beakta att du kan råka mycket värre ut om du tar tillbaks pengarna än vad hon kan göra genom att behålla dem.

Tree Fiddy
2017-02-20, 17:58
Ska Jag använda våld eller hårda ord eller vad föreslår du?

Du behöver inte använda våld och hot utan du får helt enkelt bara ha lite pondus och säga att du ska ha tillbaka dina pengar.

Maximal
2017-02-20, 18:17
Du behöver inte använda våld och hot utan du får helt enkelt bara ha lite pondus och säga att du ska ha tillbaka dina pengar.

Ja, det är det senaste jag gjorde nu, gav henne till slutet av månaden. Annars tar jag det vidare. Får se vad som sker.

Agitator
2017-02-20, 21:08
Det är detta jag menar också, allt finns ju skrivet. Ett skriftligt avtal är väl bindande?


Uppskattar alla svar

Så du köpte inte bara en biljett till henne?
Utan innan hon fick en "biljett" så har ni båda skrivit och gått med på att du lånar henne pengar för en flygbiljett?

Ifall du nu har upprättat ett lån tydligt och inte bara köpt en bilijett till henne och hon skriver jag betalar tillbaka till dig senare. Så bör du ha ditt på det torra när du börjar ansöka om betalningsföreläggande.

Starke75an
2017-02-20, 21:12
Bit i hop och gå vidare i livet i stället för att vara bitter.

Wilshere
2017-02-20, 21:20
Bit i hop och gå vidare i livet i stället för att vara bitter.


Klart som fan att han ska ha sina pengar tillbaka, finns mycket fint man kan köpa med 7000 kr och om man dessutom inte gillar personen längre är det bara en större anledning att få tillbaka pengarna.

Maximal
2017-02-20, 23:23
Bit i hop och gå vidare i livet i stället för att vara bitter.

Bitter? Mer arg kanske. Det är nog ganska normalt i mitt läge. Varför ska jag bara släppa och gå vidare? Jag förlorar på det, och inte bara pengarna..

Tackar alla för hjälpen.

aryaa
2017-02-20, 23:29
Säg bara att du har stort behov av pengarna nu. Att du inte har möjlighet att vänta mer. Säger hon att hon inte kan betala tillbaka kan du ju ge henne tre alternativ.


Låna pengar av sina föräldrar/annan vän så att hon kan betala dig
Ta ett banklån så hon kan betala dig
Acceptera att du kommer kräva in pengarna med hjälp av indrivare

Maximal
2017-02-20, 23:29
Så du köpte inte bara en biljett till henne?
Utan innan hon fick en "biljett" så har ni båda skrivit och gått med på att du lånar henne pengar för en flygbiljett?

Ifall du nu har upprättat ett lån tydligt och inte bara köpt en bilijett till henne och hon skriver jag betalar tillbaka till dig senare. Så bör du ha ditt på det torra när du börjar ansöka om betalningsföreläggande.
Precis så! Ja jag hoppas på detta.

Derbel McDillet
2017-02-20, 23:52
Kan han med största säkerhet fetglömma att få igenom.

Tack för ditt bidrag, vill du utveckla?

Ett Orm
2017-02-21, 02:07
Tackar!

Nej, det vill jag inte.

Men kan göra det ändå. Han kommer med största sannolikhet förlora om det ens går till domstol då privata lån oftast inte kan styrkas på ett juridiskt riktigt sätt.
Hon behöver bara säga att hon inte vet vad han talar om.
Sen handlar det om 7 tusen...

Ett Orm
2017-02-21, 02:09
Ah, såg nu att det visst fanns papper..Aja..

Starke75an
2017-02-21, 05:11
Säg bara att du har stort behov av pengarna nu. Att du inte har möjlighet att vänta mer. Säger hon att hon inte kan betala tillbaka kan du ju ge henne tre alternativ.


Låna pengar av sina föräldrar/annan vän så att hon kan betala dig
Ta ett banklån så hon kan betala dig
Acceptera att du kommer kräva in pengarna med hjälp av indrivare



Om man hotar med nått, måste man göra det annars är det bara tomma hot och det är löjligt.

Maximal
2017-02-21, 07:05
Om man hotar med nått, måste man göra det annars är det bara tomma hot och det är löjligt.

Varför MÅSTE man? Om ett sådant "hot" bara är det som krävs för att det skal ske något är det väl bara bra?

Du bidrar inte med något speciellt nyttigt direkt. Är du konflikträdd eller varför skulle du låta någon som lånat pengar av dig bara komma undan och slippa betala tillbaka?

För mig spelar det ingen roll om det så handlar om en 100lapp, varför ska någon som lånat pengar, bara slippa undan? Det är bara en ren princip som ska följas.

aryaa
2017-02-21, 09:45
Om man hotar med nått, måste man göra det annars är det bara tomma hot och det är löjligt.

Ja såklart, om det krävs måste man självklart fullfölja det. :)

Starke75an
2017-02-21, 17:55
Varför MÅSTE man? Om ett sådant "hot" bara är det som krävs för att det skal ske något är det väl bara bra?

Du bidrar inte med något speciellt nyttigt direkt. Är du konflikträdd eller varför skulle du låta någon som lånat pengar av dig bara komma undan och slippa betala tillbaka?

För mig spelar det ingen roll om det så handlar om en 100lapp, varför ska någon som lånat pengar, bara slippa undan? Det är bara en ren princip som ska följas.


Åk och hämta pengarna. Vad är ditt problem? Sätt dig i utanför där hon bor och vänta. Åk dit på natten och vänta tills du ser att nått rör på sig. Se dock till att du vet att hon är i den fastighet du bevakar innan du åker. När hon gått ut och låst, då går du fram. Var trevlig och framför din önskan om att få tillbaka det hon lånat.




Men bete dig som folk nu. Ingen ska råkar ut för nått illa bara för man är skyldig nån pengar.

Starke75an
2017-02-21, 18:10
Ja såklart, om det krävs måste man självklart fullfölja det. :)


Om man väljer att bära vapen på sig, men inte vågar använda det, då är man en riktig fegis. Då ska man inte ha vapen på sig.

Och det är ju olaglig också.

Jobbade med en yngre kulle som kom på måndag morgon till jobbet. (Ställningsbyggare)

Kom med armen med stort bandage. Han hade blivit knivhuggen. Han berömde den killen, just för att han vågade använda kniven och inte bara hotade att göra det.