handdator

Visa fullständig version : När ägg?


pellepedal
2004-04-26, 13:31
När är det bäst att stoppa i sig en bunt med ägg?
Till frukosten eller till kvällsmålet?

Berry
2004-04-26, 13:41
Originally posted by pellepedal
När är det bäst att stoppa i sig en bunt med ägg?
Till frukosten eller till kvällsmålet?

Utmärkt till båda.

King Grub
2004-04-26, 13:45
Ägg platsar alltid, utom direkt efter träningen. Är det ren äggvita så passar det då också! :eating:

petersson
2004-04-27, 18:52
Varför är ägg inte så bra efter träning?

cali
2004-04-27, 18:56
Vad jag hr förstått så blir proteinupptaget snabbare om man både äter gulan och vitan, de blir nån synergisk effekt mot om man bara åt vitan för sig. J
ust därför ska man inte bara äta vitan efter träning utan även blanda in några gulor.

King Grub
2004-04-27, 18:58
Originally posted by cali
Vad jag hr förstått så blir proteinupptaget snabbare om man både äter gulan och vitan, de blir nån synergisk effekt mot om man bara åt vitan för sig. J
ust därför ska man inte bara äta vitan efter träning utan även blanda in några gulor.

Proteinupptaget blir mycket snabbare om man bara äter vitan. Önskvärt efter träningen, men inte annars.

cali
2004-04-27, 19:10
Hm....måste fundera en stund...

Det biologiska värdet blir högre av en kombination av äggula och vitan därför är det bättre att blanda i några gulor för att få ett protein med högre kvalitet.
Jag vet inte men borde inte ett högt biologiskt värde ge att upptaget blir snabbare också? Det kanske det inte gör, men jag äter nog ett högvärdigare protein som kanske är något långsammare efter träning än att det ska gå snabbt.

Biologiskt värde hos olika livsmedel:
Gelatin 0
Cornflakes 15
Vete/rågmjöl 50-60
Kött, fisk och fågel 80-90
Äggvita 80
Sojabönor 85
Mjölk 88
Ägg (både gula och vita) 100
Vassle 104

Biologiskt värde hos kombinationer av livsmedel
Mjölk + vete 105
Ägg + vete 118
Ägg + mjölk 122
Potatis + ägg 137

Källa: http://www.bk-sportsmag.se/artiklar/vassle_mjolkindustrins_-_gava_till_manniskorna.htm

King Grub
2004-04-27, 19:16
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=8385

Sverker
2004-04-27, 19:17
Det biologiska värdet är ett mått på hur mycket försöks-djuret/ -personen ökar i muskelmassa på en viss mängd protein.

Det avgörs av hur mycket essentiella aminosyror och vilka proportioner aminosyrorna har.

Hur snabbt ett protein är är bara beroende av hur proteinet ser ut rent fysiskt. Kompakt och dåligt lösligt i vatten gör det svårt för matspjälkningsenzymerna att dela upp det i aminosyror och fluffigt och lättlösligt gör det snabbt. Snabbt eftersom matspjälninghsenzymerna kommer lätt åt att klippa upp det i mindre delar.


..hmm...king Grub var snabb där.

cali
2004-04-27, 19:25
Okej då fick jag det klart för mig.

Men då kan vi fråga oss vad som är bäst, att få i sig ett högvärdigt protein eller ett som är snabbt.
Jag satsar nog på det förstnämda. Skillnaden i hastigheten på upptag måste ju vara minimal egentligen.

Det är väl fettet i gulan som sänker upptagshastigheten då eller?

Sverker
2004-04-27, 19:35
Ja, det är fettet som sänker tömningshastigheten på magen.

När det ramlar in för mycket aminosyror på en gång så kommer levern att vakna till liv.
Blir det helt plötsligt mycket aminosyror som kommer till levern så startar levern omvandlingen av aminosyror till kolhydrat och energi.

Det är oftast bättre att hålla än lägre men jämnar nivå av aminosyror i blodet så att de smiter förbi levern ut i kroppen till musklerna.

Undantaget är de 90 minuter efter träningen när musklerna har ett stort upptag av näring och aminosyror. Då hinner aldrig halterna stiga så högt att omvandlingen av aminosyror till kolhydrat kommer igång.


Undantaget som bekräftar regeln är de ideér om att en eller två höga toppar av aminosyror i blodet per dag skulle även ge anabola signaler till musklerna.
King Grub kan det bättre än jag och jag tror att han använder den metoden
:confused:

snej
2004-04-27, 19:42
Äter man X antal ägg efter träningen, så kanske det skulle vara bra att t.ex äta 1-2 gulor, och resten bara vitan?

King Grub
2004-04-27, 19:47
Originally posted by snej
Äter man X antal ägg efter träningen, så kanske det skulle vara bra att t.ex äta 1-2 gulor, och resten bara vitan?

Problemet är att vitan från 1 ägg bara ger 3-4 gram protein, så vill man tillfredsställa proteinbehovet efter träningen blir det en hisklig massa fjärtproducerande äggvita som måste :eating:

snej
2004-04-27, 19:51
Originally posted by King Grub


Problemet är att vitan från 1 ägg bara ger 3-4 gram protein, så vill man tillfredsställa proteinbehovet efter träningen blir det en hisklig massa fjärtproducerande äggvita som måste :eating:

Hur många gram protein innehåller gulan då?