handdator

Visa fullständig version : "Sticking points" knäböj och marklyft


Grisen
2017-02-18, 11:48
Har tydliga "sticking points" i både marklyft och knäböj.

I marklyft får jag upp stången ca. 5-10 centimeter från golvet med god form sedan tar det stopp.

I knäböj tar jag mig ur bottenpositionen (sl-djup) men en kort bit ovan parallell höft tar det stopp.

Finns något självklart jag må träna mer av?

Donner
2017-02-18, 12:18
Marklyft från boxar / safety rack och boxböj känns som lämpliga övningar för att öva upp dina svagheter.

crizzan
2017-02-19, 02:10
Har tydliga "sticking points" i både marklyft och knäböj.

I marklyft får jag upp stången ca. 5-10 centimeter från golvet med god form sedan tar det stopp.

I knäböj tar jag mig ur bottenpositionen (sl-djup) men en kort bit ovan parallell höft tar det stopp.

Finns något självklart jag må träna mer av?

Gissar att det är teknikbrist pga svag länk. Video krävs för att avgöra

Klein
2017-02-19, 02:53
Dina sticking points är väl där den elastiska energin uppsamlad på nedvägen är mer eller mindre förbrukad. I övrigt är du bara för svag för vikterna i fråga. Minska på vikten, öka volymen.

tumme
2017-02-19, 04:40
Klein:" jag har googlat termer varken jag eller du förstår men nu ska du få se på skit utan betydelser. BAM!" Btw du är svag, bli starkare.

Crizz: Svag länk? Jo visst. TACK. Jag tror han frågar hur han ska träna upp den. Men tack för att du informera att teknik är viktigt. Vi uppskattar det.

Seriöst, om ni inte har ett hjälpsamt svar på frågan varför postar ni skit?

ceejay
2017-02-19, 07:37
Gissningar

I marken: Du tappar förmodligen ryggen och hänger fram med axlarna. Filma gärna.

I böj: Du skjuter ut stjärten från botten iom att du försöker böja för upprätt. En rekyl gör så att du måste jobba hårt med ryggen.

I båda: Du är för klen. Träna lyften oftare. :)


Men som sagt, filma båda lyften, relativt tunga lyft.

exevision
2017-02-19, 07:43
Gissningar

I marken: Du tappar förmodligen ryggen och hänger fram med axlarna. Filma gärna.

I böj: Du skjuter ut stjärten från botten iom att du försöker böja för upprätt. En rekyl gör så att du måste jobba hårt med ryggen.

I båda: Du är för klen. Träna lyften oftare. :)


Men som sagt, filma båda lyften, relativt tunga lyft.

Menar du att det blir en brytböj likt good morning?

ceejay
2017-02-19, 07:49
Menar du att det blir en brytböj likt good morning?

Det är bara gissningar, det kan vara en anledning att man bara kommer upp en bit och måste kämpa som fan. Har man en felaktig nedgång i böjen så blir (vad jag har sett) det ofta ett problem med att stjärten åker bakåt och ryggen böjs framåt.
Lättast är om han filmade :)

exevision
2017-02-19, 08:01
Det är bara gissningar, det kan vara en anledning att man bara kommer upp en bit och måste kämpa som fan. Har man en felaktig nedgång i böjen så blir (vad jag har sett) det ofta ett problem med att stjärten åker bakåt och ryggen böjs framåt.
Lättast är om han filmade :)

Funderar bara för att jag har fått min böj att vara mer upprätt och mer uppspänt, böjde mer över knäna tidigare, och brytböjandet har mer eller mindre uteblivit pga det.

ceejay
2017-02-19, 08:13
Mycket handlar om din rörlighet är adekvat eller inte. Det jag menar är att vissa brukar kompensera sin frånvaro av rörlighet i botten (Om det är fotleder eller höft, sällan fotleder) genom att spänna upp sig och böja för upprätt. Som om det skulle göra så att de fäller mindre eller får en mindre uttalad buttwink. Resultatet blir att de fäller fram ännu mer, skjuter stjärten bakåt och får en böjd rygg.
Ett annat problem som vissa har är att genom att brösta upp sig, så tappar de stabiliteten kring bålen. Det hänger ihop med det jag skriver innan dock. Är din bål mjuk pga detta så kan det också hända att du bryter upp lite från botten och tappar ryggen.

koncept
2017-02-19, 09:07
Dina sticking points är de vanligaste i de lyften.

Om du kör tillräckligt tung kommer du alltid ha en viss sticking point. Lyftet måste ju misslyckas någonstans om det är för tungt. Så du kan inte få bort dem helt, men de kan bli mindre tydliga.

Först och främst är det viktigt att tekniken är bra. Om du gör lyften på ett sätt som sätter dig i svaga positioner hjälper det inte så mycket med att nöta en massa speciella övningar.

Filma lyften och lägg upp. Innan du har gjort det gissar vi bara och då kan eventuella övningar göra det värre eller slösa din tid.

Klein
2017-02-19, 11:09
Seriöst, om ni inte har ett hjälpsamt svar på frågan varför postar ni skit?

Att som motionärslyftare fråga om vad som måste förbättras för att ta sig förbi sina sticking points är ekvivalent med att fråga vad som måste förbättras i fysiken. Svaret är i båda fallen ALLT!

koncept
2017-02-19, 11:42
Att som motionärslyftare fråga om vad som måste förbättras för att ta sig förbi sina sticking points är ekvivalent med att fråga vad som måste förbättras i fysiken. Svaret är i båda fallen ALLT!

Detta bristfälliga resonemang har jag stött på tidigare.

Att någon är svag överallt i absoluta termer betyder inte att personen i fråga inte skulle kunna vara svag i relativa termer i en specifik muskel/rörelse gentemot resterande.

Ta till exempel det hypotetiska exemplet med en person som har utfört utfört knäböj med väldigt bred stans och vertikala smalben där han/hon lutar överkroppen framåt mycket. Denna person kommer troligen ha mindre utvecklade framsida lår än någon som har använt en typisk OL-stil i knäböjen. Rimligen håller då lårstyrkan tillbaka utvecklingen i knäböj för den förstnämnda personen, oavsett hur mycket vikt som är på stången.

Klein
2017-02-19, 11:49
Detta bristfälliga resonemang har jag stött på tidigare.

Att någon är svag överallt i absoluta termer betyder inte att personen i fråga inte skulle kunna vara svag i relativa termer i en specifik muskel/rörelse gentemot resterande.

Styrkeobalanser som begränsar mark och knäböj beror vanligtvis inte på att man tränat för mycket böj och mark *flex*

koncept
2017-02-19, 12:11
Styrkeobalanser som begränsar mark och knäböj beror vanligtvis inte på att man tränat för mycket böj och mark *flex*

Nä, men om man har en bristfällig teknik eller en underutvecklad muskelgrupp som använts mycket i lyftet så är det väl självklart att ens styrka i lyftet begränsas?

Klein
2017-02-19, 12:43
Nä, men om man har en bristfällig teknik eller en underutvecklad muskelgrupp som använts mycket i lyftet så är det väl självklart att ens styrka i lyftet begränsas?

Lösningen på bristfällig teknik är mer träning på betydligt lägre vikt. Att anta att problemet sitter i en lokaliserad strukturell svaghet och åtgärdas bäst med specifik träning för den lokaliteten utan att ha något som helst bevis för saken är ungefär lika vettigt som att anta att jorden är platt.

Grisen
2017-02-20, 11:56
Tack för engagemanget och alla svar! Jag ska undersöka om jag har möjlighet att lägga ut några filmer.

Loke
2017-02-20, 13:14
Klein:" jag har googlat termer varken jag eller du förstår men nu ska du få se på skit utan betydelser. BAM!" Btw du är svag, bli starkare.

Crizz: Svag länk? Jo visst. TACK. Jag tror han frågar hur han ska träna upp den. Men tack för att du informera att teknik är viktigt. Vi uppskattar det.

Seriöst, om ni inte har ett hjälpsamt svar på frågan varför postar ni skit?

Därför att det knappast går att ge ett hjälpsamt svar på denna fråga utan någon infornation om hur lyften ser ut. Visst kan man gissa, men vad tjänar TS på det? Med det sagt så är klein sällan till nån hjälp, men crizzan gav det ärligaste svaret so far. TS gör sannolikt nåt fel och måste göra rätt istället. Mer är svårt att säga.

Klein
2017-02-20, 23:34
Med det sagt så är klein sällan till nån hjälp

Förutom när jag helt gratis tränade en forummedlem som inte fått några resultat att tala om av 5 års seriös träning till att på 6 månader öka från 85 till 105 i bänk, 135 till 180 i mark och 105 till 135 i knäböj.

Vill någon ha hjälp med ett effektivt träningsprogram helt gratis så är jag mer än villig att hjälpa till. Vill någon ha hjälp med att ledas in på irrvägar i sin träning så är jag däremot fel person att vända sig till.

svenbanan
2017-02-21, 03:42
I träningsdelen tycker jag nog Klein ofta skriver vettiga saker. Det finns andra delar av forumet där hans bidrag är mer tvivelaktiga enligt mitt synsätt... ;)

Grisen
2017-02-23, 08:56
Jag justerade tekniken efter att jag fått inspiration från tråden och fick revansch på knäböjen. Jag verkar behöva fälla ryggen något i början av lyftet istället för att böja för upprätt.

Jag ska se om jag kan ordna film. Jag har filmat några filmer de senaste veckorna men på de flesta filmerna har jag fått med andra gymbesökare och jag vill inte lägga ut de offentligt.