handdator

Visa fullständig version : Vadträning, annorlunda teori?


jonni24
2017-02-17, 18:59
Läser ibland, skriver sällan (aldrig?)
Men en tanke som slagit mig kring vader och vadträning.
Nu är det här helt ovetenskapligt och bara en tanke, kanske en dum en.

Först lite bakgrund så ni vet vilken kompetenslös nivå jag ligger på!
jag är en man på ~31år med kontorskropp och vader på ca 37cm i omkrets, knappast imponerande utan snarare mer åt strutshållet. Jag har väl mer eller mindre myligen börjat träna. Ca 1 år nu. Inte alls tränat vader, fokuserat på basövningar för styrkelyft. (Kul! Hur kunde jag missat denna träningsform!?)

jag tänkte nu ta tag i vadträningen för att se om det går att göra något åt dessa spagettiben. Läser man här på forumet så verkar det kört att få större vader, jag har helt enkelt inte generna för det.

Men i alla fall! En tanke som slagit mig är; går jag fel? Jag försökte göra en analys av min egen gång och jag aktiverar vaderna väldigt lite når jag går. Det är mycket lår och häl. Därför tänkte jag nu som ett praktiskt experiment helt enkelt gå med mycket mer avtryck(?) på främre delen av foten för att aktivera vadmusklerna mer.

Vad tror ni? Idioti eller bara en dum teori?
Återkommer om ett halvår eller så om det gett något resultat :p

Hemi
2017-02-17, 19:10
Fel och fel men personer som går mycket och går barfota och som inte är överviktiga brukar sätta i framfoten - mer, kanske inte helt, det är en löpteknik också. Mjuka skor tillåter att man sätter i hälen mer och är man tung kanske man inte klarar att använda framfoten lika mycket.
En annan sak är att gå mjukare genom att gå mer på framfoten vilket sådana med venös insufficiens i underbenen uppmanas, att inte slamma och klampa med hälarna/fötterna. Var försiktig med att gå med framfoten nedför trappor och liknande, lätt att få inflammerade hälsenor då.
-Bara spekulationer och brorsa-gissningar från min sida här men har spenderat många år med dessa tankar och också ändrat gångstilen fram och tillbaks. Har dock byggt vader och underben själv, det vet jag. Hur vet jag inte då de tagit så lång tid.

Henke78
2017-02-17, 19:12
Den teorin har jag gjort på mig själv också.
Trycker ej ifrån utan som du säger en häl gångare ;)
Piska vaderna varannan dag på gymmet nu i oändligt många set och dom har nu börjat växa lite.

Skrollovicz
2017-02-17, 19:46
Vader växer enbart genom tankekraft ;)

Wain
2017-02-17, 20:08
De som klagar mest på att vader inte går att träna större är samma personer som tränar dem minst.

ARMSTARK
2017-02-17, 21:05
De som klagar mest på att vader inte går att träna större är samma personer som tränar dem minst.

Eller de som väger minst, ingen överviktig har dåliga vader. True story.

Hemi
2017-02-17, 21:19
Överviktiga/stora personer som rör sig mycket brukar ha bäst vader, vad det ser ut som. Rätt bra muskler överlag med. Storvuxna long term scouter och militärer brukar vara svåra att jämföra sig med,;)

Bob90
2017-02-17, 21:31
Jag försökte göra en analys av min egen gång och jag aktiverar vaderna väldigt lite når jag går. Det är mycket lår och häl. Därför tänkte jag nu som ett praktiskt experiment helt enkelt gå med mycket mer avtryck(?) på främre delen av foten för att aktivera vadmusklerna mer.

Vad tror ni? Idioti eller bara en dum teori?
Återkommer om ett halvår eller så om det gett något resultat :p

Jag hade inte laborerat med en av dem mest naturliga rörelserna en människa kan utföra för att bygga vaderna. Träna vaderna specifikt istället. En variant kan dock vara att gå längre/oftare eller i uppförsbackar.

Själv får jag i princip alltid träningsvärk i vaderna av löpning exempelvis.

ARMSTARK
2017-02-17, 21:33
Vader är den muskeln som är tacksammast att träna, verkar det som, för de krymper inte i samma utsträckning som andra muskler. Som jag sa förut, övervikt är bra för vadbygge. Jag hade en arbetskollega som var biggest-looser-fet, jag gissar någonstans mellan 150-175kg. Något år senare träffade jag honom på ett gym, vägandes kanske 80-90kg, någon läkare hade sag träna eller dö, men det sjuka var att vaderna var fortfarande GIGANTISKA.

Bob90
2017-02-17, 21:34
Vader är den muskeln som är tacksammast att träna, verkar det som, för de krymper inte i samma utsträckning som andra muskler. Som jag sa förut, övervikt är bra för vadbygge. Jag hade en arbetskollega som var biggest-looser-fet, jag gissar någonstans mellan 150-175kg. Något år senare träffade jag honom på ett gym, vägandes kanske 80-90kg, någon läkare hade sag träna eller dö, men det sjuka var att vaderna var fortfarande GIGANTISKA.

Kanske promenader med viktväst eller ryggsäck kan ge samma träningseffekt då? :d

Hemi
2017-02-17, 21:36
Har jag också lagt märke till, vaderna blir kvar, åtminståne om man håller sig aktiv. Titta på Dorian Yates också.

Anders The Peak
2017-02-17, 21:53
Jag tror att ni ska vara försiktiga med att belasta tårna för mycket när ni tränar vaderna. Det leder bara till artros i tålederna. Ni ska använda främre fotbladet när ni tränar vader. För att få tillväxt muskulärt krävs det en del arbete. Jag rekommenderar ca 5 * 20-30 reps och vissa pass 5*8-12 ca tre pass i veckan.
Benpressen är en av de bättre anordningarna för att kunna träna vaderna med bra stretch i muskeln. Det är viktigt att muskeln tränas i sin fulla längd och inte fjuttar med rörelser som inte aktiverar vadmuskulaturen ofta med för tung vikt för att det ska vara möjligt att använda vadens hela arbetsområde.
PS det går inte på en vecka utan det tar oftast ett antal år för att få snygga och vältränade vader.

Diomedea exulans
2017-02-17, 22:15
Spontant tycker jag det låter som en dålig idé att träna in ett nytt gångmönster enbart i syfte att få större vader. Sjukgymnaster och naprapater tjatar ju en del om vikten i att röra sig korrekt i vardagen, om man då börjar mixtra med sina naturliga rörelser gissar jag att det kan leda till krämpor och obalanser.

ARMSTARK
2017-02-17, 22:22
Spontant tycker jag det låter som en dålig idé att träna in ett nytt gångmönster enbart i syfte att få större vader. Sjukgymnaster och naprapater tjatar ju en del om vikten i att röra sig korrekt i vardagen, om man då börjar mixtra med sina naturliga rörelser gissar jag att det kan leda till krämpor och obalanser.

Fast om man har ett ineffektivt steg kanske man ska öva in ett bättre. :)
För muskelbygge menat då, ett effektivt steg för homo sapiens borde vara minimal ansträngning. Innan man kunde köpa 100 000 kalorier i kiosken.

Anders The Peak
2017-02-17, 22:41
Professionell balettdansös
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/53/5f/c7/535fc7065bf109617f09b70f6d4100d6.jpg

Professionell löpare av klass
http://us.123rf.com/450wm/javiindy/javiindy1611/javiindy161100089/66402692-athletic-legs-of-black-sport-man-with-sharp-muscles-running-on-staircase-steps-african-male-jogging-.jpg?ver=6

Vältränad bodybuilder med vader av rang
http://4.bp.blogspot.com/-DfvHbdckKPU/UTtmClbeMaI/AAAAAAAACkc/AnHz6ThvBCE/s1600/IMG_8520_VCFOUEKWXG.jpg

Intensitet
2017-02-17, 22:47
I lönndom har jag på kolo varit i många år.
Tiden är inne. Vader är en akilleshäl. Nära hälen iaf.

Dio resonerar korrekt. Ändra inte gångmönstret. Troligtvis ingen höjdare. Vader i gymmet tycker jag ska behandlas ungefär som Anders beskriver det. Typ set 1 15-20 reps, lite pump, öka vikten men fall inte så mycket på repsen, typ ner till 10:or annars som sagt blir det några halvfärdiga försök till att sträcka ut vadmuskeln. Avrunda några set med pump igen, kroppsvikt (alt kroppsvikt ett ben i taget) om du behandlat vikterna rätt.
Trappträning, löpträning (terräng så blir det automatiskt mer framfotalöpning) kombinerat med gym är idealiskt för spinkiga vader. Inte ändra hur man går.

Scrubby
2017-02-18, 00:13
Min vader växte som fan när jag började löpa mycket. Innan så var dem helt oerhört smala och idag 1 år senare är dem faktiskt riktigt köttiga. Jag landar väldigt långt fram på foten när jag springer. Under mina 10 år som gymråtta hände dock ingenting trots alla möjliga försök.

Klein
2017-02-18, 00:43
Det är ju inte träningen så mycket som undvikande av sittande som är nyckeln till bra vader. Alla kan självklart inte få stora vader men ingen bygger vader genom att sitta hela dagarna och köra några set i gymmet ett par gånger i veckan. Det är konstant vardaglig belastning som gäller och utöver den rejält tung styrketräning för vaderna 2-3 gånger i veckan eller alternativt löpning. Gärna med dropset till failure. Att vara tung i kroppen hjälper också. Så om man nu av någon anledning vill sabba sin metabolism genom att bulka så ta då iaf tillvara på tillfället och gå och stå mycket under din bulk.

StampChamp
2017-02-18, 11:42
Det går ju inte att komma ifrån att stora personer alltid ha bra vader. Och det har sällan att göra med att dom gymmar. Utan aktiva tunga personer har alla bra vader.

Så typ gång i backe eller mycket på tå borde ge resultat?

Om jag kör 5x12-20 vadpressar i gymmet tre gånger i veckan, och kanske lägger in två gånger i veckan löpning/gång i lutning 10min så borde det ge resultat?

Eller vad kan effekten bli av att man försöker gå 10-15min av dagen på tå istället och när man står så försöker man stå på tå så mycket som möjligt?

Vad tror ni? Är det bara dumt? Jag menar belastningen blir ju rätt bra.

ITK
2017-02-18, 13:40
Träna vader minst 20 gånger i veckan och minst 20 set per pass, det är enda sättet att få dom att växa. Det är precis som med mage, man måste krångla till det för att få resultat.

Eller så tränar man vader precis som vilken annan muskelgrupp som helst.

Hemi
2017-02-18, 15:24
Det går ju inte att komma ifrån att stora personer alltid ha bra vader. Och det har sällan att göra med att dom gymmar. Utan aktiva tunga personer har alla bra vader.

Så typ gång i backe eller mycket på tå borde ge resultat?

Om jag kör 5x12-20 vadpressar i gymmet tre gånger i veckan, och kanske lägger in två gånger i veckan löpning/gång i lutning 10min så borde det ge resultat?

Eller vad kan effekten bli av att man försöker gå 10-15min av dagen på tå istället och när man står så försöker man stå på tå så mycket som möjligt?

Vad tror ni? Är det bara dumt? Jag menar belastningen blir ju rätt bra.

Som sagt, det kan slita på hälsenorna att ändra gångstilen men,
Jag har bytt livsstil några ggr frå t ex att som på ett ställe gå omkring i Nike Air, stövlar i mjuka skogar och bo i små lägenheter,
Till, att bo på stora karga ytor av hård sten i varma barfotaklimat samt gå på hårda ytor utomhus i enkla sandaler, då ändrar man gångstilen utan att tänka på det. Jag i alla fall. Går/springer man barfota måste man kompensera dämpningen på något sätt. Ungefär som om man flyttar till ET ställe utan stolarna vad gör man? Sitter i squat. Vips, efter ett par månader har man bättre rörlighet och styrka.

svartakronan
2017-02-19, 09:26
Hopprep bygger bra vader [emoji16]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

upperkatt
2017-02-19, 09:31
Kanske är kört ändå, men man kan ju testa att lägga vaderna i början på ett pass, och inte sist i passet som ett bihang, om man verkligen vill prioträna dem.

Starke75an
2017-02-19, 10:26
Hopprep bygger bra vader [emoji16]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Finns massa idéer om hur man gör. Tid i allafall är nog nyckelfaktor i vadbyggning. Få som har 45cm+ i vältränade vader.

Mitt mål är att nå 45cm men det går trögt. Men skam den som ger sig.

viringer
2017-02-19, 11:45
Det går att växa vader, det är muskler precis som biceps etc. Det är med stor sannolikhet så att vaderna redan är vana med så hög volym att det krävs mycket för att få någon ökning. Du belastar vaderna varenda gång du går. Varför tror du feta människor har sån stor muskelmassa i vaderna? Dom får in mycket mer volym. Allt sitter i volymen. Belastas vaderna med mer volym än dom klarar av så är kroppen tvungen att göra något

svartakronan
2017-02-19, 12:20
Har hört att vader svarat bäst på högreps träning. Finns det några vetenskapliga belägg angående detta påstående? Eller bygger det lika bra om man kör 8-10 reps till fail?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

StampChamp
2017-02-19, 12:34
Som sagt, det kan slita på hälsenorna att ändra gångstilen men,
Jag har bytt livsstil några ggr frå t ex att som på ett ställe gå omkring i Nike Air, stövlar i mjuka skogar och bo i små lägenheter,
Till, att bo på stora karga ytor av hård sten i varma barfotaklimat samt gå på hårda ytor utomhus i enkla sandaler, då ändrar man gångstilen utan att tänka på det. Jag i alla fall. Går/springer man barfota måste man kompensera dämpningen på något sätt. Ungefär som om man flyttar till ET ställe utan stolarna vad gör man? Sitter i squat. Vips, efter ett par månader har man bättre rörlighet och styrka.

Nej det är nog ingen bra idé att ändra gångstil. Men försöker man köra vader rätt hårt 2-3 gånger i veckan, då växer nog vaderna också.

För om man skulle kolla hur folk tränar vader så kan man nog se ett tydligt tecken på att man egentligen tränat alldeles för lite, handlar nog om 5-6 set då och då, och vilken muskel skulle växa av det?

Men att slänga in löpining/gång med lutning 10-15 min 2 ggr i veckan kanske kan ge något iallafall? Jag ska prova iallafall och börja passen med vadpressar! Och hoppas nåt händer!

Ett Orm
2017-02-19, 12:35
Jag tror det förutom fiberfördelningen i muskeln, är att vaderna är svåra att få till det TuT som krävs. Del för att slaglängden är så kort, dels kanske det är lättare att hamna i aktiv insuffiens vilket gör att man tappar ytterligare, dels är det ganska svårt att hålla knäleden still i ett bra läge.

Anders The Peak
2017-02-19, 13:24
Jag tror det förutom fiberfördelningen i muskeln, är att vaderna är svåra att få till det TuT som krävs. Del för att slaglängden är så kort, dels kanske det är lättare att hamna i aktiv insuffiens vilket gör att man tappar ytterligare, dels är det ganska svårt att hålla knäleden still i ett bra läge.

Träning ger färdighet och det folk tränar minst är typiskt sett vader :)

Här ger vi dem allt mer strunt om att det är lönlöst att ens försöka sig på att träna vader.

När folk pratar om att deras vader växte mest av löpträning visar det än mer på att de inte alls har försökt att ge dem det de behöver. Det är ingen löpare som bara tränar löpning som ens kommer i närheten av en riktigt styrketränad vad gäller form, struktur och fibrering.

Ett Orm
2017-02-19, 14:14
Träning ger färdighet och det folk tränar minst är typiskt sett vader :)

Här ger vi dem allt mer strunt om att det är lönlöst att ens försöka sig på att träna vader.

När folk pratar om att deras vader växte mest av löpträning visar det än mer på att de inte alls har försökt att ge dem det de behöver. Det är ingen löpare som bara tränar löpning som ens kommer i närheten av en riktigt styrketränad vad gäller form, struktur och fibrering.

Mmm håller med, även om de gör det finns det många fallgropar som gör att resultatet blir lidande.
Fotens chockabsorberande uppbyggnad jobbar tex i det här fallet mot att få belastning på vadmusklerna, man får en uttröttning men inte en korrekt belastning.