handdator

Visa fullständig version : Myo reps vs. Dropset?


ATJL
2017-02-17, 17:16
Eftersom jag primärt tränar för styrka och inte av estetiska skäl så har jag senaste åren inte brytt mig om specifik armträning.

Senaste tiden har jag dock i slutet av mina 3 helkroppspass/vecka, om jag haft tid och lust, slängt in 1-2set med någon curl resp pushdown- övning mellan mina magträningsset.

Mest för att det "iofs är lite kul med köttigare armar".

Var inne på att köra myo reps för att vara så effektiv och minimalistisk som möjligt, alternativt av samma skäl köra dropset med ca tre omgångar per set.

Vad är det för direkt för/nackdel med resp gällande hypertrofi? Vad riskerar att slita mer och potentiellt påverka mina huvudövningar?

Är det kanske en tanke att variera mellan metoderna varannat pass?

Egentligen ingen stor sak som jag funderar på särskilt mycket, men alltid kul att höra lite olika tankar och åsikter...

Tree Fiddy
2017-02-17, 17:31
För hypertrofi spelar det ingen roll vilken metod du använder.

PureWhey
2017-02-18, 09:47
För hypertrofi spelar det ingen roll vilken metod du använder.



Källa?


Skrivet slarvigt med telefonen

Sverker
2017-02-18, 11:44
Vad är myo reps ?

Shqypnia
2017-02-18, 12:13
Många köttiga killar i Body förespråkar Dropset. Kan vara något för hypertrofi.

Tree Fiddy
2017-02-18, 12:32
Källa?


Skrivet slarvigt med telefonen

Är inte det vedertagen kunskap idag att det är total träningsvolym som spelar roll och inte vilket träningsschema man följer?

Valle Kvior
2017-02-18, 13:12
Är inte det vedertagen kunskap idag att det är total träningsvolym som spelar roll och inte vilket träningsschema man följer? Nej. Någon sådan konsensus finns inte, men du har rätt i att forskningen säger: större träningsvolym = större resultat. Det finns däremot ingen slutsats dragen att "ingenting spelar någon roll förutom träningsvolymen".

PureWhey
2017-02-18, 13:59
Är inte det vedertagen kunskap idag att det är total träningsvolym som spelar roll och inte vilket träningsschema man följer?



Då kan du länka till källor som stödjer ditt påstående att det ena inte är bättre än det andra i detta fall.


Skrivet slarvigt med telefonen

Tree Fiddy
2017-02-18, 14:30
Det har postats ett antal studier om det här, orkar inte leta upp dom.

https://www.docdroid.net/SpmqrMh/101007s00421-016-3529-1.pdf.html

Gerdler
2017-02-18, 17:24
Jag har kört likt Myo-reps hemma för det varit bökigt att byta vikt, samt drop-set på gymmet för det varit enkelt att byta vikt. Tycker i någon mening att de för mig har samma syfte: att få in mycket träning på lite tid.

Och om du vill veta vad som funkar bäst så får du fråga någon annan, för jag ser inte skillnad från dag till dag, utan för att det ska synas/mätas skillnad för mig behöver jag göra det regelbundet i flera månader och då hinner jag dussintals pass med varje. Båda ger pump, om det hjälper.

Sverker
2017-02-18, 17:49
vad är myo reps ?

bump.

upperkatt
2017-02-18, 17:54
bump.

http://www.tyngre.se/artiklar/maffiga-muskler-med-myo-reps/

Anders The Peak
2017-02-18, 18:50
För min del och min personliga uppfattning är det bättre att ta en lite lättare vikt och köra den tills jag inte orkar att lyfta den längre. Brukar hända kring 20-25 reps i första set, i andra 10-12, i tredje runt 8 och i sista efter en lite längre vila för att få pumpen släppa något (ca 60 sekunder) 12-15 reps.

Det här är något som jag har experimenterat kring från den tid jag prövade Ehrlings kompendium med både superset, triset och fyrset dvs det kunde lätt bli 30-35 reps tillsammans. Efter tag märkte jag att det fungerade likadant med en övning :)

F Ultra
2017-02-18, 23:35
http://www.tyngre.se/artiklar/maffiga-muskler-med-myo-reps/

Och för de som inte orkar läsa en hel artikel:

1. Lyft en vikt till eller nära fail, ska hamna runt 20 reps
2. Vila 9-15 sekunder
3. Lyft 3-5 reps till
4. Gå till punkt #2 tills du antingen gjort 6 set totalt eller tidigare om du inte längre klarar av att göra dina 3-5 reps.

Om varje mini-set ska vara 3,4 eller 5 reps bestämmer man i första mini-setet och sedan kör man med samma antal i resten av mini-setten. Samma gäller intrasetvilan.

Määng
2017-02-19, 09:04
För min del och min personliga uppfattning är det bättre att ta en lite lättare vikt och köra den tills jag inte orkar att lyfta den längre. Brukar hända kring 20-25 reps i första set, i andra 10-12, i tredje runt 8 och i sista efter en lite längre vila för att få pumpen släppa något (ca 60 sekunder) 12-15 reps.

Det här är något som jag har experimenterat kring från den tid jag prövade Ehrlings kompendium med både superset, triset och fyrset dvs det kunde lätt bli 30-35 reps tillsammans. Efter tag märkte jag att det fungerade likadant med en övning :)

Om 60 sekunder är när du vilar lite längre, hur kort är då din vanliga setvila? 30s?

gnilrub
2017-02-19, 12:11
Och för de som inte orkar läsa en hel artikel:

1. Lyft en vikt till eller nära fail, ska hamna runt 20 reps
2. Vila 9-15 sekunder
3. Lyft 3-5 reps till
4. Gå till punkt #2 tills du antingen gjort 6 set totalt eller tidigare om du inte längre klarar av att göra dina 3-5 reps.

Om varje mini-set ska vara 3,4 eller 5 reps bestämmer man i första mini-setet och sedan kör man med samma antal i resten av mini-setten. Samma gäller intrasetvilan.

Det där är ett sett av 100 olika att göra det på.

PureWhey
2017-02-19, 12:17
Ja. Jag brukar sikta på 20-10-5-5 i repantal.

Sverker
2017-02-19, 15:31
Jag skulle ha det svårt att känna motivation och kontakt med att inledningsvis köra 20 reps. Belastningen är knappast stor och den mentala insatsen svag.

Tree Fiddy
2017-02-19, 16:42
Nej. Någon sådan konsensus finns inte, men du har rätt i att forskningen säger: större träningsvolym = större resultat. Det finns däremot ingen slutsats dragen att "ingenting spelar någon roll förutom träningsvolymen".

Jag länkade till en studie i mitt tidigare inlägg men hade inte sett att du skrivit att jag har sagt att "ingenting spelar någon roll förutom träningsvolymen". Jag skrev att för hypertrofi så spelar det ingen roll vilket träningsschema man följer utan det är den totala träningsvolymen som spelar roll. Om du inte håller med så kan ju du länka till studier som visar motsatsen. Alltså att träningsschema X ger bättre resultat än träningsschema Y.

Anders The Peak
2017-02-19, 18:24
Nej. Någon sådan konsensus finns inte, men du har rätt i att forskningen säger: större träningsvolym = större resultat. Det finns däremot ingen slutsats dragen att "ingenting spelar någon roll förutom träningsvolymen".

Den håller bara för att tre set är bättre än ett set. Finns studier som visar att tre till nio set per muskelgrupp ger bäst resultat och allt därutöver ger inget förutom ökad skaderisk.

Därför kan man inte bara säga att större träningsvolym ger alltid bättre resultat eftersom den hänger ihop med individens träningsgrad.

F Ultra
2017-02-19, 19:49
Det där är ett sett av 100 olika att göra det på.

Inte nu längre, Borge reducerade sitt koncept till exakt det jag skrev förra året: http://borgefagerli.com/myo-reps-in-english/

Mats J
2017-02-20, 08:55
Jag skulle ha det svårt att känna motivation och kontakt med att inledningsvis köra 20 reps. Belastningen är knappast stor och den mentala insatsen svag.

Ja belastningen är inte så stor men tycker att den mentala insatsen måste vara det, det gäller ju att verkligen känna varje rep och inte bara göra de dvs. du måste vara väldigt fokuserad redan från start för att få ett effektivt set. Sedan vetskapen om att du endast ska göra ett set och alltså bara få en chans gör I alla fall mig extremt skärpt.

Har kört myo-reps nu I 6 månader och tycker det gett bra resultat.