handdator

Visa fullständig version : Kvällsmål!


Mac
2004-04-26, 13:10
Vilket är bäst att äta som kvällsmål utav detta!

1 - 3 osötade fullkornsmackor(finax) + lättost4% + 3 skivor västan 5% + 2 skivor skinka + skivad gurka eller tomat + vatten!

ELLER

2 - 2,5dl lättfil + kanel + lågkalori sylt + 1dl AXA Sunt&Gott(osötad) + 1dl fiberhavregryn + 1 skiva sportknäcke + lite phsyliumfrön!


PS) 3 - Någon som vet hur bra det är att äta Axa Sunt&Gott är det en bra musli? och vet någon GI på det?

King Grub
2004-04-26, 13:15
Båda målen är absolut helt okej. Välj det du är mest sugen på. Alternativ 2 ser lite proteinfattigt ut, och det är för lite fett i båda målen.

Müslin i sig ligger runt 70-strecket, men måltiden som helhet hamnar en bra bit under detta.

Mac
2004-04-26, 14:01
2 - 2,5dl lättfil + kanel + lågkalori sylt + 1dl AXA Sunt&Gott(osötad) + 1dl fiberhavregryn + 1 skiva sportknäcke + lite phsyliumfrön!


Skulle det bli bättre om jag bytte ut sportknäcke mot 1 osötad fullkornsmacka med lättost+skinka!

ELLER

Jag har en burk sojaprotein, är det bättre å slänga i en skopa sånt i filen för att höja proteinet...nu vet jag inte om sojaprotein är ett för snabbt protein kanske?


Är inte alternativ 1 bättre då det inte ger lika högt II värde som mål 2 och mål 1 är typ bara långsamma kolhydrater.!

Mac
2004-04-26, 14:04
Dessa två förslag på kvällsmål innehåller de för mycket kolhydrater i dessa eller?

King Grub
2004-04-26, 14:10
Jag har en burk sojaprotein, är det bättre å slänga i en skopa sånt i filen för att höja proteinet...nu vet jag inte om sojaprotein är ett för snabbt protein kanske?

En god idé. Alla proteiner, utom vassle och äggvita, är långsamma.

Är inte alternativ 1 bättre då det inte ger lika högt II värde som mål 2 och mål 1 är typ bara långsamma kolhydrater.!

Tvåan innehåller mer näring och minst lika långsamma kolhydrarer.

Dessa två förslag på kvällsmål innehåller de för mycket kolhydrater i dessa eller?

Nej.

För mycket för vad, förresten?

Mac
2004-04-26, 15:32
hur blir det med insulin värdet II då....med tanke på filen?
är de bra å ha som kvällsmål.....jag antar att jag inte får samma högaII-värde på mål 1?

King Grub
2004-04-26, 15:36
Ett par deciliter fil spelar ingen roll. Var inte så insulinfixerad. Och resten av måltidens ingredienser har desto lägre II. Dessutom sänker fröna II:t, om det nu är så otroligt viktigt. Fil eller yoghurt + müsli och gryn + sojaprotein + knäckebröd = bra måltid. Bättre än mackalternativet i mål 1.

Mac
2004-04-26, 15:40
ok....!

2,5dl lättfil + kanel + lågkalori sylt + 1dl AXA Sunt&Gott(osötad) + 1dl fiberhavregryn + 1 skiva osötad fullkornsmacka(finax) melättost å gurka + lite phsyliumfrön

tycker du detta är en för klen måltid eller? borde nått läggas till eller tas bort?

King Grub
2004-04-26, 15:50
ycker du detta är en för klen måltid eller?

Jag vet inte. Det beror på ditt individuella energibehov och på hur mycket och vad du ätit tidigare under dagen

borde nått läggas till eller tas bort?

Sojaproteinet du pratade om? Annars behövs det någon annan proteinkälla, tycker jag. Fett saknas fortfarande.

Mac
2004-04-26, 16:24
ok.....men om jag lägger till 1tsk triomega(omega3)?