handdator

Visa fullständig version : Titandioxid försämrar tarmens näringsupptag och skadar dess celler


King Grub
2017-02-17, 08:40
Titandioxid är E171 och ger vit färg i en många livsmedel och godis. Även i läkemedel där det ger tabletter dess vita färg.

Ingestion of titanium dioxide (TiO2) nanoparticles from products such as agricultural chemicals, processed food, and nutritional supplements is nearly unavoidable. The gastrointestinal tract serves as a critical interface between the body and the external environment, and is the site of essential nutrient absorption. The goal of this study was to examine the effects of ingesting the 30 nm TiO2 nanoparticles with an in vitro cell culture model of the small intestinal epithelium, and to determine how acute or chronic exposure to nano-TiO2 influences intestinal barrier function, reactive oxygen species generation, proinflammatory signaling, nutrient absorption (iron, zinc, fatty acids), and brush border membrane enzyme function (intestinal alkaline phosphatase). A Caco-2/HT29-MTX cell culture model was exposed to physiologically relevant doses of TiO2 nanoparticles for acute (4 h) or chronic (five days) time periods. Exposure to TiO2 nanoparticles significantly decreased intestinal barrier function following chronic exposure. Reactive oxygen species (ROS) generation, proinflammatory signaling, and intestinal alkaline phosphatase activity all showed increases in response to nano-TiO2. Iron, zinc, and fatty acid transport were significantly decreased following exposure to TiO2 nanoparticles. This is because nanoparticle exposure induced a decrease in absorptive microvilli in the intestinal epithelial cells. Nutrient transporter protein gene expression was also altered, suggesting that cells are working to regulate the transport mechanisms disturbed by nanoparticle ingestion. Overall, these results show that intestinal epithelial cells are affected at a functional level by physiologically relevant exposure to nanoparticles commonly ingested from food.

Titanium dioxide nanoparticle ingestion alters nutrient absorption in an in vitro model of the small intestine. NanoImpact, Volume 5, January 2017, Pages 70–82.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2452074816301185

Gpajpen
2019-11-14, 14:46
Undvika till varje pris? Eller gå på livsmedelverkets linje och stoppa huvudet i sanden?

maqan
2019-11-15, 20:15
Jag har för mig att det även finns kopplingar mellan titandioxid och neurologiska skador - specifikt Parkinson's.

Sverker
2019-11-16, 06:59
Undvika till varje pris? Eller gå på livsmedelverkets linje och stoppa huvudet i sanden?

Nanopariklar av ett färgämnen är nog inte undersökt tidigare ? Jag tror inte ens vi vet hur mycket nanopartiklar det finns i ett tuggummi ?

Rätt uppenbart att frågan ska skickas till tillverkarna av färgämnet och fråga dem ifall nanopartiklar finns i deras produkt och hur de ska göra för att alla partiklar är av en grövre typ som inte passerar över tarmväggen.

Bob90
2019-11-16, 11:01
Kikade precis på tuggummiförpackningen. På en som går ut 21/03/20 står det att den innehåller E171 och på en annan påse av samma smak och fabrikat som går ut 16/08/20 framgår det inte att den innehåller något färgämne i överhuvudtaget. På en annan påse av samma fabrikat men annan smak framgår det inte heller något om färgämne alls, även den går ut 19/08/20.

Kan man tro att rönet redan har nått ett gäng tillverkare?

Mäktigman
2019-11-16, 16:08
Min extra-förpackning har färgämnet E133.

Gpajpen
2019-11-19, 18:05
Nanopariklar av ett färgämnen är nog inte undersökt tidigare ? Jag tror inte ens vi vet hur mycket nanopartiklar det finns i ett tuggummi ?

Rätt uppenbart att frågan ska skickas till tillverkarna av färgämnet och fråga dem ifall nanopartiklar finns i deras produkt och hur de ska göra för att alla partiklar är av en grövre typ som inte passerar över tarmväggen.

Livsmedelsverket säger det är säkert får användas i allt. I Frankrike är substansen bannlyst. Därav min frågeställning undvika helt eller gå på
Slv’s linje och stoppa huvudet i sanden (som vanligt) ?

Sverker
2019-11-19, 19:24
Titandioxid är troligen säkert och passerar bara igenom kroppen ifall partiklarna är tillräckligt stora. Vad jag kan läsa är det de pyttesmå nanopartiklarna som ställer till med elände när de passerar tarmväggen och kommer i kontakt med våra proteiner/enzymer.

Jag sitter lugnt i båten och väntar på att vi ska få mer information om hur mycket nanopartiklar vi får i oss. Vitt färgämne är ingen stor fråga för mig. Det går att undvika relativt lätt.