handdator

Visa fullständig version : Aspartam och neurofysiologiska symptom


King Grub
2017-02-16, 11:54
Aspartame (α-aspartyl-l-phenylalanine-o-methyl ester), an artificial sweetener, has been linked to behavioral and cognitive problems. Possible neurophysiological symptoms include learning problems, headache, seizure, migraines, irritable moods, anxiety, depression, and insomnia. The consumption of aspartame, unlike dietary protein, can elevate the levels of phenylalanine and aspartic acid in the brain. These compounds can inhibit the synthesis and release of neurotransmitters, dopamine, norepinephrine, and serotonin, which are known regulators of neurophysiological activity. Aspartame acts as a chemical stressor by elevating plasma cortisol levels and causing the production of excess free radicals. High cortisol levels and excess free radicals may increase the brains vulnerability to oxidative stress which may have adverse effects on neurobehavioral health. We reviewed studies linking neurophysiological symptoms to aspartame usage and conclude that aspartame may be responsible for adverse neurobehavioral health outcomes. Aspartame consumption needs to be approached with caution due to the possible effects on neurobehavioral health. Whether aspartame and its metabolites are safe for general consumption is still debatable due to a lack of consistent data. More research evaluating the neurobehavioral effects of aspartame are required.

Nutr Neurosci. 2017 Feb 15:1-11. Neurophysiological symptoms and aspartame: What is the connection?

ChrisDEFC
2017-02-16, 21:34
Känns som det kommer mer och mer negativa studier kring aspartam. Börjar det bli dags att ge sockerdrickarna rätt eller är aspartam fortfarande att föredra framför socker?

Vilket sötningsmedel anses vara det säkraste som finns att få tag på i t.ex läsk?

Tobbey
2017-02-16, 21:37
Inte bra att hälla tonvis med sötströ på müslin kanske?

tomten1
2017-02-16, 21:37
Läsk??? :smash: Hur ska jag äta min kvarg och dricka min protte? :cryout:

ButtCoughEXTREME
2017-02-16, 23:19
Är det ok att få i sig 1dl whey om dagen eller även det för mkt?

Baskagge
2017-02-16, 23:54
Tycker ni verkligen att det är ett måste att dricka aspartamsötat vassleprotein? Jag tycker smaksatt protein är sötsliskigt så jag har kört naturellt i flera år utan problem. Det är ett ganska enkelt sätt att minska aspartamkonsumtionen, om man nu är nojig för eventuella biverkningar. Och de få gånger jag dricker läsk tar jag med aspartam.

Bossebäver
2017-02-17, 04:09
Känns som det kommer mer och mer negativa studier kring aspartam. Börjar det bli dags att ge sockerdrickarna rätt eller är aspartam fortfarande att föredra framför socker?

Vilket sötningsmedel anses vara det säkraste som finns att få tag på i t.ex läsk?

Fortfarande aspartam.

Är det ok att få i sig 1dl whey om dagen eller även det för mkt?


"ADI-värdet (med en säkerhetsfaktor på 100) fastställdes till 40 milligram per kilo kroppsvikt och dag. Det innebär att en person som väger 60 kg kan konsumera 2,4 gram aspartam/dag (40 mg/kg x 60 kg) utan någon risk för hälsan."

Jag skulle inte dö av oro...(eller aspartam heller)

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sotningsmedel/aspartam/

"Possible neurophysiological symptoms include learning problems, headache, seizure, migraines, irritable moods, anxiety, depression, and insomnia"

Symptom som också har beskyllts på; djävulen, alex schulman, popmusik, tvspel, socker, sockerberoende, kolhydrader, brist på kolhydrater, överträning, brist på motion, surfande, natriumglutamat, hjärncancer, adhd...(listan fortsätter)

Utan att ha läst fullängdaren så ger symptomlistan mig varningsklockor iaf...

exevision
2017-02-17, 06:58
Tycker ni verkligen att det är ett måste att dricka aspartamsötat vassleprotein? Jag tycker smaksatt protein är sötsliskigt så jag har kört naturellt i flera år utan problem. Det är ett ganska enkelt sätt att minska aspartamkonsumtionen, om man nu är nojig för eventuella biverkningar. Och de få gånger jag dricker läsk tar jag med aspartam.

+1
Naturellt är gott!

Baskagge
2017-02-18, 13:35
Metro hade en liten artikel om aspartam härom dagen.


– Det är nog den mest undersökta livsmedelstillsatsen över huvudtaget. Och den har funnits i marknaden i ungefär 30 år. Och under de här 30 åren har det med jämna mellanrum dykt upp larm och ryktesspridning om att det skulle vara farligt, och det återkommer med jämna mellanrum, säger Nils-Gunnar Ilbäck, professor på Livsmedelsverket.

http://www.metro.se/artikel/nej-aspartamet-i-din-lightl%C3%A4sk-%C3%A4r-inte-farligt

Ola Wallengren
2017-02-18, 14:32
Hela resonemanget i artikeln bygger på att aspartam är en källa till fenylalanin och asparaginsyra, vilka i höga doser kan påverka bland annat hjärnan (vilket är sant).
Eftersom aspartam innehåller minimala mängder av dessa aminosyror på en normal dagsdos i förhållande till övrig kost så faller hela resonemanget. De studier på människa de hänvisar till ger inte heller de stöd för hypotesen.

Jag tror att Grub postar dessa studier om aspartam främst i förvirringssyfte.

upperkatt
2017-02-18, 14:37
Hela resonemanget i artikeln bygger på att aspartam är en källa till fenylalanin och asparaginsyra, vilka i höga doser kan påverka bland annat hjärnan (vilket är sant).
Eftersom aspartam innehåller minimala mängder av dessa aminosyror på en normal dagsdos i förhållande till övrig kost så faller hela resonemanget. De studier på människa de hänvisar till ger inte heller de stöd för hypotesen.

Jag tror att Grub postar dessa studier om aspartam främst i förvirringssyfte.

Förvirringssyfte? Hur menar du?

Bärsärk
2017-02-18, 14:54
Hela resonemanget i artikeln bygger på att aspartam är en källa till fenylalanin och asparaginsyra, vilka i höga doser kan påverka bland annat hjärnan (vilket är sant).
Eftersom aspartam innehåller minimala mängder av dessa aminosyror på en normal dagsdos i förhållande till övrig kost så faller hela resonemanget. De studier på människa de hänvisar till ger inte heller de stöd för hypotesen.

Jag tror att Grub postar dessa studier om aspartam främst i förvirringssyfte.

Med andra ord, det är fortfarande klokt att bara äta godis på lördagar :)

Ola Wallengren
2017-02-18, 14:55
Det är inte svårt att hitta den här typen av artikler som handlar om möjliga negativa effekter av aspartam, men efter närmare granskning så håller de inte måttet på ett eller annat sätt. Artikeln ovan ger ju intrycket av att aspartam är dåligt men ger inte stöd för det. Grub kan lika väl som jag se detta man han postar dem ändå. Min gissning är för att han tycker det är kul med de förvirrade och oroliga inläggen som alltid följer i dessa trådar.
Typ #2, 4, 5 ovan.

PureWhey
2017-02-18, 14:55
Förvirringssyfte? Hur menar du?



Majoriteten på forumet har inte samma kunskap som Ola och kan inte komma till den slutsatsen. Då blir det snarare förvirrande, dock tror jag inte Grub har det som agenda utan endast postsr studier som han alltid gjort och det gillar vi.


Skrivet slarvigt med telefonen

Ola Wallengren
2017-02-18, 14:57
Med andra ord, det är fortfarande klokt att bara äta godis på lördagar :)

Hur kom du fram till den slutsatsen utifrån det jag skrev. Vad jag skrev var att artikeln inte ger stöd för att aspartam har de negativa effekter (på människa) som de påstår.

tomten1
2017-02-18, 15:27
Några funderingar:

Många aspartamprodukter säljer som smör, att det rör sig om stora pengar innebär (som med mycket annat) att vissa personer skiter fullständigt i den allmänna folkhälsan och det är inte helt uteslutet att sådana personer även försöker påverka opinionen på ett forum som detta.

Att det sedan lär finnas en hel del forskningsfusk kanske man också bör ta i beaktande med tanke på starka monetära intressen.

Det talas ofta om ADI när aspartam kommer på tal på detta forum, men aldrig någonsin framgår det hur mycket aspartam dom enskilda produkterna faktiskt innehåller. Som konsument har man ingen aning och jag tvivlar på att staten har stenhård koll på hur det faktiskt ligger till.

My 2 cents.

Dreas
2017-02-18, 16:04
Några funderingar:

Många aspartamprodukter säljer som smör, att det rör sig om stora pengar innebär (som med mycket annat) att vissa personer skiter fullständigt i den allmänna folkhälsan och det är inte helt uteslutet att sådana personer även försöker påverka opinionen på ett forum som detta.

Att det sedan lär finnas en hel del forskningsfusk kanske man också bör ta i beaktande med tanke på starka monetära intressen.

Det talas ofta om ADI när aspartam kommer på tal på detta forum, men aldrig någonsin framgår det hur mycket aspartam dom enskilda produkterna faktiskt innehåller. Som konsument har man ingen aning och jag tvivlar på att staten har stenhård koll på hur det faktiskt ligger till.

My 2 cents.Fast blir det för mycket aspartam så blir det precis som med andra söta saker till slut för sött.

Det går ju också att fråga tillverkarna ifall man vill ha svar.

Bärsärk
2017-02-18, 16:24
Hur kom du fram till den slutsatsen utifrån det jag skrev. Vad jag skrev var att artikeln inte ger stöd för att aspartam har de negativa effekter (på människa) som de påstår.

Jag menade att man gott kan fortsätta dricka det men kanske inte varje dag? Precis som man brukar säga med godis och bara lördagar.

Termy
2017-02-18, 17:16
Dricka godis! Vilka nya uppslag man får på kolozzeum varje dag ;)

tomten1
2017-02-18, 17:19
Fast blir det för mycket aspartam så blir det precis som med andra söta saker till slut för sött.

Det är alltså för sött när man passerat ADI-gränsen... och det vet vi exakt hur?

Det går ju också att fråga tillverkarna ifall man vill ha svar.

Man kan väl tänka sig att någon som medvetet tillsätter aspartam utöver det som anses vara det "accepterade dagliga intaget" också far med osanning vid förfrågan.

Luca Brasi
2017-02-18, 17:26
Det är alltså för sött när man passerat ADI-gränsen... och det vet vi exakt hur?



Man kan väl tänka sig att någon som medvetet tillsätter aspartam utöver det som anses vara det "accepterade dagliga intaget" också far med osanning vid förfrågan.
Varför skulle man vilja tillsätta enorma mängder aspartam i saker bara för att?
Någon skulle ju kunna spruta in dödsaspartam i din ekologiska morot också...vi vet ju inte eller hur?

Ola Wallengren
2017-02-18, 17:27
Man kan väl tänka sig att någon som medvetet tillsätter aspartam utöver det som anses vara det "accepterade dagliga intaget" också far med osanning vid förfrågan.

Hur kan man egentligen lite på någon livsmedelstillverkare som tjänar på sin försäljning?
Hård drar man logiken så är det säkrast att inte äta.

Gerdler
2017-02-18, 17:29
Äta bör man,
annars dör man.

Skita bör man även,
om det så ska va i näven!

tomten1
2017-02-18, 17:38
Varför skulle man vilja tillsätta enorma mängder aspartam i saker bara för att?
Någon skulle ju kunna spruta in dödsaspartam i din ekologiska morot också...vi vet ju inte eller hur?

Dina argument är ungefär lika vassa som en boll.

Jag har inte påstått att någon tillsätter aspartam "bara för att". Det jag har påstått är att man kan tänka sig att producenter tillsätter aspartam utöver ADI i syfte att få en välsmakande produkt.

tomten1
2017-02-18, 17:41
Hur kan man egentligen lite på någon livsmedelstillverkare som tjänar på sin försäljning?


Ja, det är min poäng, man kan inte lita på någon producent till 100% som tillverkar livsmedel med olika tillsatser.


Hård drar man logiken så är det säkrast att inte äta.

Ja, då måste man hårdra logiken väldigt hårt. Du verkar ha dragit åt den så pass hårt att blodtillförseln till hjärnan stannat upp.

Sverker
2017-02-18, 17:43
Det är alltså för sött när man passerat ADI-gränsen... och det vet vi exakt hur?



Man kan väl tänka sig att någon som medvetet tillsätter aspartam utöver det som anses vara det "accepterade dagliga intaget" också far med osanning vid förfrågan.

Livsmedelsverket skriver här:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sotningsmedel/aspartam/

ADI-värdet (med en säkerhetsfaktor på 100) fastställdes till 40 milligram per kilo kroppsvikt och dag. Det innebär att en person som väger 60 kg kan konsumera 2,4 gram aspartam/dag (40 mg/kg x 60 kg) utan någon risk för hälsan

Aspartamsötade läskedrycker får innehålla högst 0,6 gram/liter. Det betyder att en person som väger 60 kg kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk/dag. Ofta innehåller läsk mindre mängd aspartam än den högsta tillåtna, vilket betyder att det går att dricka ännu större mängder utan att ADI-värdet överskrids.

Luca Brasi
2017-02-18, 17:45
Dina argument är ungefär lika vassa som en boll.

Jag har inte påstått att någon tillsätter aspartam "bara för att". Det jag har påstått är att man kan tänka sig att producenter tillsätter aspartam utöver ADI i syfte att få en välsmakande produkt.

Aspartamsötade läskedrycker får innehålla högst 0,6 gram/liter. Det betyder att en person som väger 60 kg kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk/dag. Ofta innehåller läsk mindre mängd aspartam än den högsta tillåtna, vilket betyder att det går att dricka ännu större mängder utan att ADI-värdet överskrids.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sotningsmedel/aspartam/

Det verkar inte så.
Man får troligen en äcklig produkt om man gör det.

Sverker
2017-02-18, 17:48
Hela resonemanget i artikeln bygger på att aspartam är en källa till fenylalanin och asparaginsyra, vilka i höga doser kan påverka bland annat hjärnan (vilket är sant).
Eftersom aspartam innehåller minimala mängder av dessa aminosyror på en normal dagsdos i förhållande till övrig kost så faller hela resonemanget. De studier på människa de hänvisar till ger inte heller de stöd för hypotesen.

Jag tror att Grub postar dessa studier om aspartam främst i förvirringssyfte.

Varför King Grub postar vet jag inte. Men för mig är det uppenbart att aspartam är så pass fettlösligt att det kan passera blod/hjärn-barriären och i hjärnan delas till fenylalanin och asparaginsyra.

Men till det krävs säkert stora mängder aspartam och mängder framgår inte i abstraktet.

Luca Brasi
2017-02-18, 17:55
Det är väl en review artikel?
Vill man veta vilka mängder aspartam man har använt så får man väl leta upp de studier som de har tittat på.

tomten1
2017-02-18, 17:56
Kanske behövs mycket mindre aspartam i vätska än i exempelvis pulver för att få till en välsmakande produkt.

Luca Brasi
2017-02-18, 17:59
Kanske behövs mycket mindre aspartam i vätska än i exempelvis pulver för att få till en välsmakande produkt.

De flesta spär ut sitt pulver med vätska har jag hört.
Pulver anses inte vara välsmakande rent generellt.

tomten1
2017-02-18, 18:01
De flesta spär ut sitt pulver med vätska har jag hört.
Pulver anses inte vara välsmakande rent generellt.

Då har du inte ätit det med kvarg. ;)

Ola Wallengren
2017-02-18, 19:24
Varför King Grub postar vet jag inte. Men för mig är det uppenbart att aspartam är så pass fettlösligt att det kan passera blod/hjärn-barriären och i hjärnan delas till fenylalanin och asparaginsyra.

Men till det krävs säkert stora mängder aspartam och mängder framgår inte i abstraktet.

Fast det är ju inte aspartam som tas upp från tarmen, det är fenylalanin och asparaginsyra samt metanol, och mängderna är ju obetydliga. I artikeln påstår man inte heller att det är aspartam som tas upp i hjärnan.

Ola Wallengren
2017-02-18, 19:27
Ja, det är min poäng, man kan inte lita på någon producent till 100% som tillverkar livsmedel med olika tillsatser.



Ja, då måste man hårdra logiken väldigt hårt. Du verkar ha dragit åt den så pass hårt att blodtillförseln till hjärnan stannat upp.

Men litar du inte på producenterna eller forskningen och därför undviker livsmedel så är det ju ditt resonemang och logik som du tycker stryper blodtillförseln till hjärnan.

Sverker
2017-02-18, 19:39
Fast det är ju inte aspartam som tas upp från tarmen, det är fenylalanin och asparaginsyra samt metanol, och mängderna är ju obetydliga. I artikeln påstår man inte heller att det är aspartam som tas upp i hjärnan.

Så det kommer inte ut något aspartam i blodet alls, även vid stora doser typ 100 mg / kg ?

Finns det skillnad mellan möss och människor ? Att vi är bättre på att spjälka peptiden ? Varför skulle man annars göra studier på vävnadsprov där hjärnceller badar i aspartam

Ola Wallengren
2017-02-18, 19:56
Varför skulle man annars göra studier på vävnadsprov där hjärnceller badar i aspartam

Nä, just det. Märklig aspartamforskning saknas inte.

Dreas
2017-02-18, 21:26
Det är alltså för sött när man passerat ADI-gränsen... och det vet vi exakt hur?Nej ADI når du inte genom att äta en måttlig mängd av något aspartamsötat.

Skrollovicz
2017-02-19, 08:27
Ja, det är min poäng, man kan inte lita på någon producent till 100% som tillverkar livsmedel med olika tillsatser.



Ja, då måste man hårdra logiken väldigt hårt. Du verkar ha dragit åt den så pass hårt att blodtillförseln till hjärnan stannat upp.

Ola menar inget ont med det han skriver. Det borde du också förstå, så tagga ner lite. Utmärkta försvarsmekanismer dock.

Jaive
2017-02-19, 09:52
Jag har inte påstått att någon tillsätter aspartam "bara för att". Det jag har påstått är att man kan tänka sig att producenter tillsätter aspartam utöver ADI i syfte att få en välsmakande produkt.

När du säger "producenter tillsätter aspartam utöver ADI", vet du ens då vad du själv menar? ADI är alltså 40mg/kg kroppsvikt per dag, vilket för en person som väger 75kg är 3g/dag. Om då en producent skulle tillsätta aspartam utöver ADI innebär det att man skulle ha 3 gram aspartam i en portion av en produkt. Det är alltså ungefär samma mängd sötma som man får från 300-600 gram socker. Det faller på sin egen orimlighet. Söta produkter är goda, men saker kan även bli för söta.

Om vi istället tänker vad som är lite mer rimligt, men fortfarande väldigt orimligt, t ex att Coca-cola skulle ljuga om mängden aspartam om istället för 240mg/liter i Cola Zero skulle ha 500mg/liter (600mg/liter är den högsta tillåtna mängden i läsk) så betyder det att personen från exemplet ovan behöver dricka 6 liter Cola Zero om dagen för att hamna över ADI. Då ska vi påminna oss om att det inte är någon fara att ligga över ADI under perioder. Detta då ADI är den säkra mängd en människa kan få i sig dagligen under hela sitt liv.

Slutsatsen är alltså att tillverkarna ska höja mängderna avsevärt mot vad de deklarerar samtidigt som man behöver konsumera väldigt stora mängde aspartamsötade produkter för att ligga över ADI.

svartakronan
2017-02-19, 10:17
Tycker ni verkligen att det är ett måste att dricka aspartamsötat vassleprotein? Jag tycker smaksatt protein är sötsliskigt så jag har kört naturellt i flera år utan problem. Det är ett ganska enkelt sätt att minska aspartamkonsumtionen, om man nu är nojig för eventuella biverkningar. Och de få gånger jag dricker läsk tar jag med aspartam.



Jag har funderat på att köpa naturellt nu när mitt är snart slut, men är nojig över att det kmr smaka skit för det är vad jag har hört.
Så det smakar inte så illa? Smaksätter du med egna tillbehör då eller kör du helt utan någon smaksättning?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

exevision
2017-02-19, 11:07
Jag har funderat på att köpa naturellt nu när mitt är snart slut, men är nojig över att det kmr smaka skit för det är vad jag har hört.
Så det smakar inte så illa? Smaksätter du med egna tillbehör då eller kör du helt utan någon smaksättning?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag tar det ofta helt naturellt. Smakar lite mjölkaktigt. Helt okej. Man kan, om man nu vill, blanda ut ett smaksatt vassle om man vill minska det sötsliskiga.