handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig med matlådor


Vform
2017-02-16, 05:48
Hej, tänkte börja göra matlådor och har aldrig tidigare gjort.

Jag tänkte ha ris och lite grönsaker obligatorisk. Sen kanske
tänkte jag växla mellan kyckling och lax.

Hur ska jag frysa lådorna?
Vad ska jag tänka på?
Hur länge kan dom stanna i frysen?
Hur är smaken?

Anton Fräs
2017-02-16, 06:23
Hej, tänkte börja göra matlådor och har aldrig tidigare gjort.

Jag tänkte ha ris och lite grönsaker obligatorisk. Sen kanske
tänkte jag växla mellan kyckling och lax.

Hur ska jag frysa lådorna?
Vad ska jag tänka på?
Hur länge kan dom stanna i frysen?
Hur är smaken?

Bästa sättet att kyla ner lådorna är att lägga dom i kallt vatten för att sedan sätta in dom i frysen, effektiv nedkylning är viktigt på grund av eventuell bakterietillväxt. Att helt enkelt vänta på att dom kallnat är dock ingen större fara heller.

Dom kan stanna lääänge i frysen, desto mindre fett i livsmedlen desto längre hållbarhet i frysen.

Smaken tycker de flesta är OK gällande fryst mat sålänge det är väl tillagat, gärna med sås till då det lätt kan bli torrt (även när det är väl tillagat) och att man undviker vissa livsmedel som exempelvis potatis som inte gör sig bra i fryst form (enligt mig åtminstone).

pepplez
2017-02-16, 08:55
Du behöver inte frysa lådorna om du äter upp dem inom en vecka. Jag fryser nästan aldrig lagat mat, och speciellt inte hela lådor. Fryser ibland köttfärssås/stekt kyckling osv men förbereder då nya fräscha kolhydrater och grönsaker till när det ska ätas.

Dåren
2017-02-16, 09:33
Ris bör man inte äta så ofta eller mycket av. För mycket arsenik.

..

Shqypnia
2017-02-16, 09:49
Ett annat råd är att köra på glas-matlådor istället för de klassiska av plast.

Vform
2017-02-16, 18:51
Okej så man behöver inte frysa maten? Varje måndag tänkte jag laga mat och göra matlådor, håller maten 5-6 dagar i kylskåpet? räcker det med att slänga in maten i micron eller behöver jag göra något innan efter för bäst resultat?

Tackar alla som har svarat på mina frågor!

vonad
2017-02-16, 18:59
Kolla så att du inte har mer än 4-5+ i kylskåpet.