handdator

Visa fullständig version : Domnande fingrar/armar ju starkare man blir?


Stompa
2017-02-15, 21:48
Tjo, är det någon annan som upplevt detta? Nu är jag ingen jätte och kan inte alls mäta mig med biffbergen här inne men har märkt att ju mer muskler jag fått desto enklare/mer domnar mina fingrar och armar. Det har nått en punkt att jag inte kan sova en hel natt längre utan att vakna med ena armen redo att dra "främlingen" om jag skulle vara sugen. Händer även under dagen om jag har dem på ett visst sätt en längre tid. Inget jätteproblem egentligen men kan ju vara lite irriterande ibland.

Så är det någon som känner igen sig och finns det något man kan göra?

shut teh face
2017-02-15, 21:57
Jag vet inte men jag brukar domna i ben och underarmar rätt ofta sedan jag fått muskler. Innan hände det bara ifall man ex satt på armen

Plast
2017-02-15, 21:59
Senaste månaderna har jag vaknat de flesta nätter av att två eller tre fingrar helt domnat av. Det känns som när jag sovit på underarmen och den domnat av och "dött" fast snäppet värre. Måste skaka liv i armen och spreta med fingrarna/knyta näven för att få liv i dem igen. Dessutom känner jag mig ganska "tight" i senorna eller kanske musklerna i underarmarna på dagarna och funderar på om det hänger ihop.

Angel
2017-02-16, 07:58
Kanske svullna senor eller mer vätska i kroppen aom gett karpaltunnelsyndrom. Brukar även drabba gravida :)

r3mpuh
2017-02-16, 08:28
Kan inte minnas att mina lemmar inte domnat bort för minsta lilla kontakt någon gång, så instämmer delvis på din frågeställning iaf! Tänker kombinera kosttillskott vanor hos tränande med Angel's quick-knowledge & dra till med att det har med kreatin/kött-intaget att göra. ;)

Shqypnia
2017-02-16, 09:59
Njae domnande vet jag inte, men ju mer marklyft jag kör ju mer klarar jag av att hänga och köra hängande benlyft utan att få ont i händerna öht.

PureWhey
2017-02-16, 12:05
Mina lillfingrar domnar bort ganska snabbt när jag ligger i sängen och håller min iPad / iPhone. Fick sånt jäkla tryck i underarmarna under ett pass för ett tag sedan att det kändes som hela händerna började domna bort.

Gymmis
2017-02-16, 13:42
Kan vara Ulnarisnerven som kommit i kläm.

http://www.akademiska.se/sv/Verksamheter/Handkirurgi/Handkirurgiska-diagnoser/Inklamning-av-ulnarisnerven/

Sov med raka armar.

Vaknade varenda natt under en ganska lång period med avdomnade lill- och ringfinger. För min del dök det upp efter alltför mycket bänkpress och triceps träning. Upplever att det blivit bättre med förändrad sovposition och eventuellt att jag blivit lite bättre på att träna biccarna. Har även haft ett långt uppehåll från att träna scull crushers och liknande. Kan också ha blivit bättre av helt andra anledningar som jag inte har koll på.

hugok
2017-02-17, 12:53
Jag har upplevt detta fenomen också.

mattilainen
2017-02-17, 23:16
När jag sover på sidan med handen under kudden så vaknar jag alltid av att armen är bortdomnad. Jag har istället börjat sova med rakt utsträckt arm som vilar på en kudde och då domnar den inte. Jag har kommit fram till att det måste vara axlarna som trycker på nerver i dåliga vinklar.

BelowAverage
2017-02-17, 23:26
Periodvis haft problem med att ligga på sida med ena armen över den andra. Hjälpt med kudde mellan armarna, blir bättre viktfördelning.

Också i perioder haft problem med att bägge armarna domnat bara jag legat på rygg, med armarna utefter sidorna. Detta blev bättre när jag började stretcha bröstmusklerna och axlarna. Tror mina axlar var lite väl framåtroterade pga mycket pressövningar.