handdator

Visa fullständig version : Pastöriserad juice


dodie
2017-02-14, 15:53
Jag undrar lite över vanlig juice man köper i affären.

Jag har tittat runt lite, men kan inte hitta någon bra information.

Det står att juicen kommer ifrån koncentrat/puré. Är detta sämre på något sätt än juice som pressas direkt?

Och går man miste om några näringsämnen eller annat som är bra att ha när juicen pastöriseras?

Sverker
2017-02-14, 19:30
Självklart förlorar man lite av de värmekänsliga vitaminerna som vitamin C när man tillverkar ett koncentrat och pastöriserar. Det är inte alla som har lust och tid att pressa sin juice själv och dricka direkt.




Fast jag skulle äta frukten istället och få fibrerna och sänka GI lite.

Mambo
2017-02-14, 19:51
De vanligaste typerna av juice i butikerna är:

Pastöriserad juce från koncentrat. Den extraheras, pastöriseras och koncentreras i Brasilien (oftast) och skickas till Europa där den späds ut och pastöriseras igen. Den är alltså värmebehandlad minst två gånger.

NFC-juice : Not From Concentrate. Den extraheras, pastöriseras, men koncentreras inte före den skickas oftast från Florida eller Brasilien till Europa. I Europa pastöriseras den igen. Också värmebehandlad två gånger men inte indunstad.

Färspressad, nypressad, osv, finns ingen tydlig definition. Men frukten transporteras till fabriken där den pressas och sedan kan den pastöriseras med värme, eller med annan teknilogi som t ex högtryck, eller så packas den opastöriserad.

Smakmässigt kan man uppleva skillnader mellan sorterna men näringsmässigt är det inte så stora skillnader. Ser man till värmebehandligen så har värmedelen ingen signifikant påverkan på vitamin C eftersom tiden i hög temperatur är så kort. Det som har mest inverkan är istället lagringstemperatur, lagringstid och syrebarriären på förpackningen. En Tetra Pak Aseptic kartongförpackning är nästan helt tät och skyddar produkten medan en kartong med takås eller PET-flaska är sämre.

dodie
2017-02-15, 08:57
Ok, då vet jag. Tack för bra svar. Då är det inte helt värdelöst alltså, så jag fortsätter att dricka juice till frukost. För jeffla gott :).

Brukar köra god morgons apelsinjuice. Denna vecka kör jag Tropiska frukter dock, helt okej smak. Finns det någon frukt/grönsak som är vanlig i juice som innehåller något extra nyttigt som inte finns i apelsinjuice?