handdator

Visa fullständig version : Har bulkat, när ska jag deffa?


balkenn
2017-02-14, 11:40
Tjena! Jag har varit på bulk sedan första januari. Jag har gainat från 74kg till 81kg vilket innebär att jag fått en del fett på ansikte bland annat. Jag är dock relativt stolt över min bulk då jag alltid kännt mig smal och målet var att "byta size". Målet innan sommaren (juni) är att kunna gå utan tröja och vara nöjd. Är fortfarande smal och hade gärna velat köra bulk i 2-3 månader till, men jag har aldrig deffat, jag ingen koll på hur lång tid de tar för resultat.

Min fråga lyder. När ska jag börja deffa för att nå mitt mål? Kan jag undvika allt fett i ansiktet vid bulk?

Jaive
2017-02-14, 14:26
Du bulkar för fort. När man bulkar bör man satsa på att öka ca 0.25kg/vecka. Du har ökat över 1kg per vecka, vilket är fullständigt onödigt om målet inte är att bli tjock. Hade du från början lagt dig på en vettig ökningstakt så hade du idag gått upp knappt 2kg i massa + nåt kilo i vätskevikt. Kroppen kan bara bygga en begränsad mängd muskler, typ 0.25kg per vecka över en längre tid när man är nybörjare, och den övriga massan du lägger på dig kommer att bestå av fett. Det går inte att styra var du lägger på dig fett, men däremot i vilken mån du lägger på dig fett över huvud taget under en bulk. Lite fett kommer det alltid bli, men om man sköter bulken bra kan man behålla en helt okej form under hela sin bulk.

Om du ska deffa eller fortsätta bulka, fast då i en mycket långsammare takt än hittills, beror helt och hållet på hur du ser ut i dagsläget och vad dina mål är. Hur lång är du? Om du väger 81kg och fortfarande är smal så borde du vara ganska lång, eller?

MackeJuve
2017-02-14, 15:47
0,25 kg/vecka som riktmärke borde dock främst gälla om det handlar om en rutinerad person med lite träning i bagaget. TS: är du nybörjare? Jag tycker också att din viktökning är lite drastisk så i fortsättningen kanske du skulle tänka på att ta det lite lugnare, det är onödigt att lägga på sig fett bara för att. Många ökar snabbt i vikt när de börjar träna, inte lika snabbt som dig, men snabbt.

balkenn
2017-02-21, 17:21
Är 193cm lång. Är väldigt tacksam för era svar! Svårt att ha koll på hur mänga kalorier man käkar osv, jag överdrev väl lite med kräkandet. Har gymmat i en 8 månaders period cirka 3-4 dagar i veckan för ca 1,5 år sen. Fick inget vidare resultat, käkade helt enkelt för dåligt. Därför var jag tvungen att testa denna grisbulk. Mvh