handdator

Visa fullständig version : Ju fler dagars styrketräning per vecka, desto mindre kroppfett och desto mer muskler


King Grub
2017-02-14, 09:20
BACKGROUND:

Strength training is a sound method to improve body composition. However, the effect of age, diet, menopause, and physical activity on the relationship between strength training and body composition in women remains unknown. The purpose of this study was to examine the intricacies of the relationship between strength training and body composition in 257 middle-age women and to quantify the effect of these factors on the association.

METHODS:

The study was cross-sectional. Five variables were used to index strength training participation. Body composition was assessed by dual-energy x-ray absorptiometry. Diet was assessed by 7-day weighed food records, and physical activity was measured objectively using accelerometers.

RESULTS:

There were 109 strength trainers in the sample. For each day per week of strength training, body fat was 1.3 percentage points lower (F=14.8, P<0.001) and fat-free mass was 656 g (1.5 lbs) higher (F=18.9, P<0.001). Likewise, the more time women spent lifting and the more intensely they trained, the better their body composition tended to be. Differences in age, energy and protein consumption had little effect on the associations. However, adjusting for differences in physical activity, and to a lesser extent, menopause status, weakened the relationships significantly.

CONCLUSIONS:

The more days, time, and effort women devote to strength training, the lower their body fat and the higher their fat-free mass tend to be. A significant portion of the differences in body composition seems to result from lifters participating in more physical activity than non-lifters. Menopause status also contributes significantly to the relationship.

J Sports Med Phys Fitness. 2017 Feb 8. Strength training and body composition in middle-age women.

Bumb
2017-02-14, 10:56
Såå, ju mer träning de utförde desto bättre resultat eller är jag helt fel ute? Känns ju ganska givet?

Wain
2017-02-14, 12:03
Nu har iaf inte jag tillgång till fullängdaren, men lägre procent kroppsfett är inte samma sak som bättre kroppskomposition. Beror på vilken procent som man ligger på.

Jeneric
2017-02-14, 17:13
Såå, ju mer träning de utförde desto bättre resultat eller är jag helt fel ute? Känns ju ganska givet?

Att mycket träning skulle vara bättre är i alla fall i min uppfattning inte den gängse åsikten bland den stora massan. Tycker väl snarare att det ofta propsas på hur lite träning man behöver.

Broutrost
2017-02-14, 18:33
For each day per week of strength training, body fat was 1.3 percentage points lower (F=14.8, P<0.001) and fat-free mass was 656 g (1.5 lbs) higher (F=18.9, P<0.001).

Lite trött i skallen, förstår inte den meningen. Tolkar fetmarkerat som varje dag, men resultatet säger något annat.

Bumb
2017-02-14, 19:26
Att mycket träning skulle vara bättre är i alla fall i min uppfattning inte den gängse åsikten bland den stora massan. Tycker väl snarare att det ofta propsas på hur lite träning man behöver.

Mkt och mkt men volymen är ju ofta en variabel som anses väldigt viktig.

Ju mindre träning o mer resultat desto bättre :)

Tree Fiddy
2017-02-14, 19:49
Att mycket träning skulle vara bättre är i alla fall i min uppfattning inte den gängse åsikten bland den stora massan. Tycker väl snarare att det ofta propsas på hur lite träning man behöver.

Vem har sagt att det krävs lite träning?

ceejay
2017-02-14, 20:03
Lite trött i skallen, förstår inte den meningen. Tolkar fetmarkerat som varje dag, men resultatet säger något annat.

För varje extra dag i veckan som tränades så hade personerna 1,3% enheter mindre kroppsfett.

Ishnak
2017-02-14, 20:07
Lite trött i skallen, förstår inte den meningen. Tolkar fetmarkerat som varje dag, men resultatet säger något annat.

Om jag tolkar det rätt så kan du ta talen, 1,3% och 656 g gånger antalet dagar som tränar för att få fram hur mycket mindre fett och hur mycket mer muskler personen i fråga har mot en kontrollgrupp.
Dock så försvagas detta samband om man tar hänsyn till total aktivitetsnivå.
Lite svårt att säga utan att ha läst den kompletta artikeln.

Broutrost
2017-02-15, 07:09
För varje extra dag i veckan som tränades så hade personerna 1,3% enheter mindre kroppsfett.

Om jag tolkar det rätt så kan du ta talen, 1,3% och 656 g gånger antalet dagar som tränar för att få fram hur mycket mindre fett och hur mycket mer muskler personen i fråga har mot en kontrollgrupp.
Dock så försvagas detta samband om man tar hänsyn till total aktivitetsnivå.
Lite svårt att säga utan att ha läst den kompletta artikeln.

Tackar, makes sense :)

Det intressanta är då hur många veckor det handlar om och träningsupplägget.

Jocke67
2017-02-15, 08:10
Jag tror jag ska göra en studie där en grupp medelålders gubbar sitter hemma i soffan hela dagarna och äter sig proppmätta på semlor fem gånger per dygn, och jämföra med en kontrollgrupp som för strikt diet och tränar hårt fyra timmar per dag. Min tes som jag tänkte testa är att gruppen som tränar efter sex månader har lägre % kroppsfett jämfört med semelgruppen. Sen ska jag publicera studien i någon högt respekterad medicinvetenskaplig tidskrift.

dmoller
2017-02-15, 08:51
bra plan

PureWhey
2017-02-15, 10:11
Jag tror jag ska göra en studie där en grupp medelålders gubbar sitter hemma i soffan hela dagarna och äter sig proppmätta på semlor fem gånger per dygn, och jämföra med en kontrollgrupp som för strikt diet och tränar hårt fyra timmar per dag. Min tes som jag tänkte testa är att gruppen som tränar efter sex månader har lägre % kroppsfett jämfört med semelgruppen. Sen ska jag publicera studien i någon högt respekterad medicinvetenskaplig tidskrift.

Lycka till att få det godkänt!

tumme
2017-02-15, 10:49
Lycka till att få det godkänt!

Är nog inte omöjligt. Finns ofantliga mängder skitforskning där ute.

Men det intressanta här är väl mest hur stor skillnad det var, inte om det var skillnad.

PureWhey
2017-02-15, 10:51
Är nog inte omöjligt. Finns ofantliga mängder skitforskning där ute.



Men det intressanta här är väl mest hur stor skillnad det var, inte om det var skillnad.



Just intag av saker är väl krångligare, typ semlor.


Skrivet slarvigt med telefonen