handdator

Visa fullständig version : Lika många set av roddövningar som bröst?


svartakronan
2017-02-13, 22:50
Har hört att man ska köra minst lika många set roddövningar som set bröstövningar för att inte hamna i muskulär obalans, stämmer detta? Räknas inte chins/latsdrag in här?

Schemat jag kör nu så får jag bara in 8 set roddövningar per vecka (14 om jag räknar in latsdrag, ingen roddövning jag vet) och för bröst 12 set per vecka. Riskerar jag att hamna i obalans eller kommer de 4 seten mindre i antagonisten till brösten inte göra någon negativ inverkan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jocke67
2017-02-13, 23:06
Många styrkelyftare lär ha problem att följa den regeln...
Men vilka muskler är det som man menar på behöver tränas för att uppnå denna "balans"? Knappast latsen väl? Snarare baksida axlar tänker jag.

Jocke67
2017-02-13, 23:21
Fast marklyft kanske hjälper lite iofs? Stärker ju övre rygg rejält.

MackeJuve
2017-02-13, 23:29
Att ha någorlunda balans är nog viktigt, men då räknas gissningsvis all latsträning in och inte bara roddar. Vet att Josef Eriksson kör monstruösa ryggpass för att kompensera för all bänkpress. Han går ju dock sin egen väg inom mycket så skulle inte köpa allt han gör rakt av. Tror i vilket fall att han har sagt att han tränar mer rygg än bröst, och då bänkar han ju mycket.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Bob90
2017-02-13, 23:37
Har hört att man ska köra minst lika många set roddövningar som set bröstövningar för att inte hamna i muskulär obalans, stämmer detta? Räknas inte chins/latsdrag in här?

Schemat jag kör nu så får jag bara in 8 set roddövningar per vecka (14 om jag räknar in latsdrag, ingen roddövning jag vet) och för bröst 12 set per vecka. Riskerar jag att hamna i obalans eller kommer de 4 seten mindre i antagonisten till brösten inte göra någon negativ inverkan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tror i alla fall det är ett säkrare kort att köra fler dragövningar än pressövningar. Särskilt med tanke på det du skrev här

Sjukgymnaster och naprapater säger att jag är starkare i framsida och tight i pecsen och när jag då kör drag/press övningar med framåtroterade axlar så får jag ont vilket är ganska logiskt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tror inte det är någon nackdel att slänga in dragövningar i andra vinklar så som chins. Dock så tror jag man bör fokusera på att dra i motsatt håll som man pressar och vice versa? Så typ fokus på kabelrodd, sälrodd eller liknande för bänkpress. Säger jag som inte bänkar då..

Rolfarsson
2017-02-14, 00:07
Vertikala drag räknas också, då även dom tränar infraspinatus, teres minor, bakre delta, mellersta och nedre trapezius osv.

PureWhey
2017-02-14, 00:57
Ryggen är ju mycket större med fler delar, därför jag mer volym på ryggen.

Hemi
2017-02-14, 01:27
Tränat mest för sprint löpning, boxning och judo, vad som sen blivit kvar i styrketräning är Ben Drag Press, i ration 3-2-1 ungefär. Det har gjort att jag ofta tränat som tjejer men jag tycker att de för det mesta tränar lite smartare, om de är seriösa. Har inget att bevisa men tycker detta funkar bäst för mig. Skulle jag vända på det, vilket jag provat kommer skador och svagare hållning. Jag behöver min rear wheel drive. Fast en viss extra skjuts på mage, midja och core i allmänhet är godis för det hela också.

svartakronan
2017-02-14, 07:18
Vertikala drag räknas också, då även dom tränar infraspinatus, teres minor, bakre delta, mellersta och nedre trapezius osv.



Så om jag kör de ca 14 seten rygg(inte marklyft inräknat) +att jag kör minst 2 set övning för baksida axlar varje pass(även på underkroppspassen), räcker det eller borde jag lägga in extra set rygg? Dock så känns mina överkroppspass sjukt långa redan då min uppvärmning är på typ en halvtimme nästan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Loke
2017-02-14, 08:39
Jag tror det handlar om utförande mycket mer än mängd. Du behöver inte vara lika stark i baksidan som framsidan, du behöver bara se till att skulderbladen fortsätter fungera som de ska trots din enformiga träning. Då inser man att roddövningar sannolikt är viktigt, men långt ifrån en garanti att hålla sig hel. Jag tror arbete över huvudet är minst lika viktig: chins, ryckböj, y-övning, ståpress. Och som sagt, perfekt funktion i dkulderbladet när dessa saker görs, inte enorm mängd.

PureWhey
2017-02-14, 08:41
Jag tror det handlar om utförande mycket mer än mängd. Du behöver inte vara lika stark i baksidan som framsidan, du behöver bara se till att skulderbladen fortsätter fungera som de ska trots din enformiga träning. Då inser man att roddövningar sannolikt är viktigt, men långt ifrån en garanti att hålla sig hel. Jag tror arbete över huvudet är minst lika viktig: chins, ryckböj, y-övning, ståpress. Och som sagt, perfekt funktion i dkulderbladet när dessa saker görs, inte enorm mängd.

För axelhälsa tror jag det är muchos viktigt.

Luca Brasi
2017-02-14, 09:42
Övre traps gör väl ingen större nytta i det här fallet?

Shqypnia
2017-02-14, 09:48
Jag vet att jag borde köra mycket mer baksida axlar, tror de flesta borde göra det. Ändock blir det i princip aldrig av..

baggard
2017-02-14, 09:53
Såg en tuben video för ett tag sedan där han sa att roddar och framförallt chins inte är dom bästa övningarna för att få bak axlarna för att man har armarna på något vis... Ledsen men jag kommer fan inte ihåg vad han sa men det han rekommenderade var rotatorcuffövningar så jag har börjat köra det och det har gett mig mer vad gäller dra tillbaka axlarna delen. Man känner ju när man kör rotatorcuffarna att det är någon lite muskel i ryggen som jobbar när man vrider ut axeln i ett helt "öppet läge" Jag har alltid varit mycket starkare i roddar än bänkpress men hållningen blir inte bra per automatik för det.. Gäller att sköta sig resten av dagens timmar också

ARMSTARK
2017-02-14, 09:57
Jag vet att jag borde köra mycket mer baksida axlar, tror de flesta borde göra det. Ändock blir det i princip aldrig av..

Jag tycker att det är en av de grymmaste kroppsdelar att vara välutvecklad, det ger den där riktigt atletiska looken. Ser man det så är det lättare att motivera sig, om axelhälsan inte vore nog. Önskar bara att jag själv hade insett det lite tidigare.

Shqypnia
2017-02-14, 09:58
Jag tycker att det är en av de grymmaste kroppsdelar att vara välutvecklad, det ger den där riktigt atletiska looken. Ser man det så är det lättare att motivera sig, om axelhälsan inte vore nog. Önskar bara att jag själv hade insett det lite tidigare.

Har du några favoritövningar gällande bakre axlar?

MackeJuve
2017-02-14, 10:04
Jag tycker att det är en av de grymmaste kroppsdelar att vara välutvecklad, det ger den där riktigt atletiska looken. Ser man det så är det lättare att motivera sig, om axelhälsan inte vore nog. Önskar bara att jag själv hade insett det lite tidigare.

Det är en muskelgrupp som jag helt har glömt bort. För överkroppens större muskler kör jag endast bänkpress, militärpress, lite triceps, latsdrag, rodd och lite biceps. Kanske borde ta upp baksida axlar igen.

Diomedea exulans
2017-02-14, 10:18
Är jag den enda som har lätt att bygga bakre deltoider utan att specialträna dem? *jorgen* Om jag hade hoppat på nåt byggarschema med bakdeltoidträning inlagd skulle jag nog plocka bort de övningarna. Gissar att de tar över när jag ror, min övre rygg är inte så imponerande.

Dock tycker jag inte att det är så snygg på mig, jag har stora front- och bakdeltoider men små överarmsmuskler, så mina överarmar ser ut som glasstrutar från sidan.

ARMSTARK
2017-02-14, 10:26
Har du några favoritövningar gällande bakre axlar?

Ja jag har faktiskt det, är förmodligen enda i hela världen som kör den. :d
Det är i latsdrag maskinen med långa böjda stången. Jag sätter mig "åt fel håll" och bryggar bakåt över benkuddarna. Rörelsen liknar tryndrag, men jag håller ett väldigt brett grepp och drar ner stången högt upp på bröstet. Det viktigaste är att hålla armbågarna så högt upp som möjligt. När man hittar rörelsen tar det BARA på baksidan av axlarna. Testa. :)

Luca Brasi
2017-02-14, 10:32
Om man lutar ryggen bakåt som folk ofta gör i the one and only cablecrossövning för baksida (den folk kör utan handdtag på cablarna) så borde andra muskler ta över.
Typ siddelta.
Man ska köra på bänk.

ARMSTARK
2017-02-14, 11:00
Om man lutar ryggen bakåt som folk ofta gör i the one and only cablecrossövning för baksida (den folk kör utan handdtag på cablarna) så borde andra muskler ta över.
Typ siddelta.
Man ska köra på bänk.

Om det var mig du svarade så är det en helt annan rörelse, den jag beskriver drar man rakt bakåt, bara med baksidan av axlarna, ingenting annat.

danj
2017-02-14, 11:15
Jag tror det handlar om utförande mycket mer än mängd. Du behöver inte vara lika stark i baksidan som framsidan, du behöver bara se till att skulderbladen fortsätter fungera som de ska trots din enformiga träning. Då inser man att roddövningar sannolikt är viktigt, men långt ifrån en garanti att hålla sig hel. Jag tror arbete över huvudet är minst lika viktig: chins, ryckböj, y-övning, ståpress. Och som sagt, perfekt funktion i dkulderbladet när dessa saker görs, inte enorm mängd.

chins, ryckböj och ståpress (militärpress?) är jag med på, men vad är y-övning?

Är det den här (http://ptbyemma.se/blog/2015/01/veckans-ovning-y-lyft/) du menar?

Luca Brasi
2017-02-14, 11:40
Om det var mig du svarade så är det en helt annan rörelse, den jag beskriver drar man rakt bakåt, bara med baksidan av axlarna, ingenting annat.

En allmän betraktelse över träning av baksida axlar.

viringer
2017-02-14, 15:36
Nejdå så behöver du inte göra, gör det du behöver för att öka i muskelmassa. Skulle du själv känna att ena drar iväg så får du släppa lite på det.

Jocke67
2017-02-14, 16:47
Tjejer ska alltså köra två set roddövningar?
(om dom ska köra lika många set som bröst)

Old Nick
2017-02-14, 18:11
Tjejer ska alltså köra två set roddövningar?
(om dom ska köra lika många set som bröst)

:d